سایر مقالات

ساخت آبخوری برای پرندگان

آموزش ساختن ابخوری پلاستیکی برای طیور و پرندگان - اندیشه سبز

آموزش ساخت آبخوری برای پرندگان

آب و غذا دو عامل مهم برای رشد و نمو پرنده ها به شمار می روند، به طوری که اگر تنها یکی از آنها به درستی تامین نشود سلامتی پرنده به خطر می افتد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که پرنده بدون غذا میتواند تا چندین روز زندگی کند ولی بدون آب نهایتاً 1 الی 2 روز دوام می آورد. در بحث پرورش پرنده چه به شکل صنعتی و چه به شکل محدود باید آب به طور دائم و به صورت تمیز در اختیار پرنده قرار داده شود.

البته خرید آبخوری و دان خوری می تواند برای پرورش دهنده هزینه بر باشد. باید به این نکته نیز توجه داشت که به مرور زمان با بالا رفتن تعداد اعضای گله شما مجبور به خرید آبخوری و تجهیزات بیشتری خواهید شد که خود هزینه های جاری را افزایش خواهد داد.

برای کاهش هزینه ها، شما می توانید به راحتی با استفاده از مواد اولیه ساده برای پرنده های خود آبخوری بسازید. ما در این مقاله از سایت اندیشه سبز تمامی اطلاعات لازم برای ساخت آبخوری را جمع آوری کرده و در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم؛ با ما همراه باشید.

روش اول : ساخت آبخوری

ساخت آبخوری پرندگان - اندیشه سبز

اگر شما از انواع پرنده های اهلی و زینتی نگهداری می کنید برای تامین آب مورد نیاز آنها می توانید آبخوری معلق یا آویزان بکار ببرید.

مواد مورد نیاز برای ساخت آبخوری :

  • انبردست
  • تخته چوبی
  • بطری
  • سیم
  • پیچ و مهره
  • ظرف پلاستیکی – درب مانند (با دیواره های نسبتاً کوتاه)
  • چسب حرارتی
  • دریل

در ادامه نحوه ساخت آبخوری را به صورت قدم به قدم مورد بررسی قرار می دهیم. تنهای کافیست هر آنچه را که در ادامه توضیح می دهیم بدون کم و کاستی رعایت کنید.

مواد مورد نیاز برای ساخت آبخوری - اندیشه سبز

1- مرکز درب متعلق ظرف پلاستیکی را با چسب حرارتی چرب کنید. در ادامه درب بطری را به این قسمت بچسبانید.

2- نقطه وسط درب بطری و درب پلاستیکی را با استفاده از دریل سوراخ کنید. سپس پیچ و مهره را در این قسمت قرار دهید.

3- تخته چوبی را بر روی درب پلاستیکی تنظیم نمایید. برای تثبیت تخته بر روی درب می توانید از چسب حرارتی استفاده کنید.

4- با استفاده از دریل تعداد سوراخ بر روی بطری ایجاد کنید. به تعداد 3 سوراخ در نزدیکی دهانه بطری یعنی در واقع بر روی گردن بطری ایجاد کنید. در واقع از طریق این سوراخ ها آب به تدریج داخل درب پلاستیکی بزرگ چکه خواهد کرد.

5- یک هندل یا همان قلاب برای آبخوری درست کنید. با استفاده از این قلاب می توانید بطری را به حالت معلق قرار دهید. با استفاده از یک انبردست سیم را به شکل U خم کنید و به دور بطری گره بزنید.

6- بطری را با آب پر کنید و در ادامه درب بطری را به همراه متعلقات با احتیاط بردارید. باید درب را به بطری چفت کنید سپس آن کل آب خوری را به شکل برعکس قرار دهید طوری که بتوانید آن را از سیم U شکل آویزان کنید.

7- در این حالت آب از طریق سوراخ های ایجاد شده بر روی گردن بطری به داخل درب بزرگ پلاستیکی می ریزد. حالت قرار گیری بطری به شکل برعکس خواهد بود و به همین دلیل آب تنها به مقدار محدود وارد ظرف شده و پرتی نخواهد داشت.

8- آن را از یک درخت یا میله آویزان کنید. در واقع هم اکنون آبخوری آماده شده و شما باید آن را طوری تنظیم کنید که پرنده بتواند از داخل آن آب بنوشد.

فیلم ساخت آبخوری برای پرنده

روش دوم : ساخت آبخوری

ساخت آبخوری با سنگ - اندیشه سبز

روش دومی را برای ساخت آبخوری در ادامه برای شما عزیزان توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز :

  • ظرف پلاستیکی
  • طناب
  • یک سنگ متوسط
  • چند شاخه کوچک درخت

نحوه ساخت

مراحل ساخت آبخوری برای پرندگان - اندیشه سبز

با استفاده از میخ داغ شده و یا یک دریل می بایست دو سوراخ در مقابل همدیگر بر روی ظرف پلاستیکی ایجاد کنید. حال شاخه کوچک درخت را از این دو سوراخ عبور دهید و با استفاده از طناب آنها را گره بزنید. می توانید طناب را چندین بار به دور ظرف پلاستیکی بپیچید تا برای نشستن پرنده یک فضای مناسب ایجاد شود.

همچنین بهتر است داخل ظرف تکه سنگ را قرار دهید تا پرنده بتواند به هنگام آب خوردن بر روی آن بایستد. البته پرنده ها می توانند بر روی تکه چوبی که قبلاً از سوراخ های ظرف عبور داده اید بایستند و به راحتی از داخل ظرف آب بخورند.

این نوع آبخوری را به راحتی می توانید از مواد و وسایلی که در خانه یافت می شود تهیه کنید؛ از این رو هزینه بر نخواهد بود. در این حالت شما خواهید توانست به طور دائم در فصل های گرم و سرد آب تازه در اختیار پرنده قرار دهید تا به خوبی رشد کنند.

یکی از مشکلاتی که در رابطه با آب خوردن می تواند پرنده را تحت تاثیر قرار دهد فصل سرما است. در فصل زمستان و روزهای سرد سال، آب به راحتی در داخل آبخوری ها منجمد می شود و در این حالت جان پرنده به خطر می افتد. توصیه می شود در چنین دورانی پرنده ها را به داخل پارکینگ یا یک مکان بسته انتقال دهید.

اگر فضای نگهداری آنها مانند حیاط خلوتی کاملاً باز است باید حتماً ظرف آب را جایی قرار دهید که در برابر پرتو های نور خورشید باشد تا بدین ترتیب از منجمد شدن آن جلوگیری شود.

جمع بندی

در این مطلب دو روش ساخت آبخوری را شرح دادیم. نوع آبخوری و دانخوری مورد استفاده برای تغدیه طیور تأثیر زیادی بر سلامتی آنها دارد. آبخوری های غیر استاندارد میتوانند به محل تجمع انواع میکروارگانیزم ها تبدیل شده و خیلی راحت پرنده و یا طیور شما را درگیر بیماری کنند. لذا بهتر است که حتما از آبخوری و دانخوری استاندارد برای تغذیه پرنده ها استفاده شود. این نوع تجهیزات مرغداری قیمت بسیار پایینی دارند و با صرف هزینه اندک میتوان شرایط بسیار بهتری برای طیور پرورشی ایجاد کرد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.