اهمیت کیفیت آب مصرفی طیور در مرغداری ها

اهمیت آب در امر پرورش طیور

آب مهمترین ماده برای طیور و دام ها می باشد. پرندگان بیشتر از خوارک ، آب مصرف میکنند. زیرا آب تقریبا در هر فرایند فیزیولوژیکی دخیل بوده و نقش مهمی در رشد طیور ایفا میکند. افزون بر این، آب به انتقال مواد مغذی در مجاری دستگاه گوارش طیور بسیار اثر گذار است. همچنین آب نقش پر رنگی در تنظیم دمای بدن دارد و جزء جدایی ناپذیر از بسیاری از واکنش های شیمیایی می باشد. با توجه به اهمیت بسیار بالای آب در تغذیه طیور و تأثیر آن بر ضریب تبدیل دان به گوشت متأسفانه توجه چندانی به این موضوع در زمینه پرورش طیور نمیشود. در ادامه این نوشتار مطالبی مفید در رابطه با آب مصرفی طیور توضیح داده شده است.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
» دارای کاربری آسان و راندمان بالا در جوجه کشی از تخم مرغ
» امکان تولید خودکار حرارت و رطوبت
» دارای بدنه ی قابل شستشو و مقاوم در برابر زنگ زدگی
قیمت : 18,800,000 تومان

آب مصرفی طیور باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در روش های نوین مرغداری ، آب مصرفی طیور باید تا حد امکان تمیز باشد تا از آلوده شدن آن به انواع میکرو ارگانیزم ها جلوگیری شود. آب با کیفیت و تمیز برای هضم کامل غذا و سالم ماندن روده در طیور  بسیار مهم است و به پرنده کمک میکند تا تمامی مواد مغذی را جذب نماید. بنابراین مدیریت کیفیت آب برای سالم ماندن طیور و افزایش بازدهی تولید بسیار مهم است. نظارت های مداوم سیستم های آبخوری و آب موجود در آن ، امری لازم بوده و نه تنها در زمان مشکل ، بلکه باید نمونه آب مصرفی طیور هر سه ماه یکبار مورد تحلیل و آزمایش قرار بگیرد.

میزان کلر موجود ، میزان ph و شاخص orp (پتانسیل کاهش اکسیداسیون) آب بایستی به طور منظم در هر دوره مشخص شوند تا به کیفیت آب آشامیدنی طیور پی برد. در صورت مطلع شدن از کیفیت آب آشامیدنی طیور می توان به موقع اقدامات لازم را جهت رفع مشکل انجام داد.

آب مصرفی طیور باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

سود آوری در زمینه پرورش طیور و سالم نگه داشتن آنها زمانی ممکن خواهد بود که همه چیز به درستی انجام شود. سیستم آبرسانی بهداشتی یکی از مهمترین فاکتورها برای سلامتی و رشد طیور در مرغداری است. بسیار مهم است که آب تا رسیدن به پرندگان همچنان از لحاظ بهداشتی سالم باقی مانده باشد. لذا بهداشت خطوط انتقال آب و شبکه آب رسانی آبخوری ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. مهمترین اقدامات برای رعایت بهداشت خطوط انتقال آب در مرغداری ها شامل موارد زیر میباشد:

  • خطوط آب باید در فواصل منظم نصب شوند و جنس لوله ها نیز کاملا ضد زنگ باشد.
  • ارتفاع آبخوری باید متناسب با سن و جثه پرنده باشد. این ارتفاع در هر مرحله از رشد باید متناسب با پرنده تغییر پیدا کند.
  • هیچ نوع نشتی نباید در خط آبخوری موجود باشد. این نشتی ها علاوه بر اینکه باعث ایجاد آلودگی در آب میشوند ، مشکلات مربوط به بستر مرطوب را نیز افزایش می دهند.
  • در صورتیکه میزان آهک و ناخالصی آب منطقه مرغداری زیاد باشد ، پیشنهاد میشود از فیلترهای تصفیه آب به منظور جلوگیری از رسوب گرفتن خط انتقال آب استفاده نمایید.
  • در زمان واکسن دهی طیور از طریق سیستم آبخوری و حل نمودن داروهای محلول در آب به ازای هر 30 متر خط لوله از آب پرفشار (1.5 الی 3 بار ) استفاده کنید.
  • از آب با درجه اسیدی (ph) مناسب استفاده کنید. اگر میزان ph آب بالا باشد ، زمینه رشد و تکثیر برای بسیاری از باکتری ها و عوامل بیماری زا همچون پاتوژن ها ، سالمونلا ، باکتری ای کولای (coli) و انواع قارچ ها فراهم میشود. طیور در صورت نوشیدن آب آلوده به سرعت به انواع بیماری ها و مسمومیت ها دچار میشوند. به طور کلی ایده آل ترین میزان ph برای آب مصرفی طیور حدودا 4.5 الی 5.5 می باشد. لازم به ذکر است که میزان اسید معده جوجه ها بیشتر از پرنده های بالغ است. بنابراین برای کاهش مرگ و میرها و تضمین سلامت جوجه ها توجه به میزان اسیدی و یا قلیایی بودن آب بسیار مهم می باشد. عدم رشد باکتری ها و عوامل بیماری زا به وزن گیری طیور ، کاهش آمونیاک و کاهش رطوبت بستر کمک شایانی میکند.

کیفیت آب معمولا بسته به منبع حتی از فصلی به فصل دیگر و در هر منطقه تغییر پیدا میکند. در برخی از مکان ها آب حاصل از چاه به طور کلی حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی است که منجر به قلیایی و افزایش ph آب میشود. بنابراین میزان ph آب مرغداری باید به صورت مرتب در هر دوره سنجیده شود و در صورت لازم باید ph آن تنظیم گردد.

استفاده از سیستم آبخوری اتوماتیک در مرغداری

مکانیزاسیون و اتوماسیون سیستم های تغذیه در مرغداری کلید کاهش هزینه های نیروی کار است و بر میزان تولید نیز تأثیر گذار میباشد. این امر می تواند از طریق سیستم های آبخوری و دانخوری اتوماتیک در مرغداری ها صورت بگیرد.

در گذشته مرغداران و پرورش دهندگان طیور از ابزارهای مختلفی برای آبدهی طیور استفاده میکردند. امروزه در مرغداری های مدرن استفاده از سیستم آبخوری اتوماتیک همچون آبخوری نیپل ، سیستم سرپستانکی و انواع آبخوری های زنگوله ای و …  بسیار رواج یافته است. این سیستم های آبخوری علاوه بر اینکه آبدهی طیور را به نحو احسن مدیریت می نمایند باعث میشوند که آب آشامیدنی طیور به ندرت آلوده شود. از این رو طیور کمتر در معرض بیماری ها قرار گرفته و میزان تلفات به حداقل می رسد.

استفاده از سیستم آبخوری اتوماتیک در مرغداری

گروه اندیشه سبز بعنوان یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان تجهیزات مرغداری یکی از تأمین کننندگان اصلی نیازهای مختلف مرغداران عزیز کشور می باشد. تجهیزات مرغداری ساخت اندیشه سبز شامل انواع دستگاه جوجه کشی ، انواع هیتر مرغداری ، انواع آبخوری و دانخوری ، انواع پرکن ، فن تهویه ، میکسر مرغداری ، آسیاب مرغداری ، بالابر ، قفس و مادر مصنوعی و … است. رعایت اصول فنی ، ساخت تجهیزات بر اساس دانش و فناروی به روز ، ارائه مشاوره رایگان و خدمات پس از فروش گسترده از ویژگی های محصولات این گروه میباشد. گروه اندیشه سبز هم اکنون در تمامی استان های ایران و شهرهای بزرگ واحد نمایندگی و خدمات پس از فروش به خود اختصاص داده است. برای دریافت مشاوره رایگان و خرید تجهیزات مرغداری با شماره های زیر تماس بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

سوالی داری کلیک کن 👋