عوارض بستر مرطوب در مرغداری و راهکار پیشگیری از آن

خیس و مرطوب شدن بستر مرغداری

در پرورش طیور گوشتی و تخم گذار ، نگه داری طیور در بستر مناسب به جهت دستیابی به حداکثر تولید اهمیت به سزایی دارد. آشیانه پرندگان و سالن نگه داری از آنها باید بستری مناسب داشته باشد تا در سلامت و تغذیه طیور مشکلی ایجاد نشود. بستر بیش از حد سفت و خشک و همچنین مرطوب مشکلات زیادی در بین طیور ایجاد میکند. بعنوان نمونه خشک بودن کف سالن پرورش باعث تاول زدن پاها و عدم تعادل در راه رفتن طیور میشود. این مشکل میتواند بر خوراک پرنده تأثیر بگذارد و باعث عدم دسترسی او به آبخوری و دانخوری شود.

همچنین خیس بودن و مرطوب بودن کف سالن پرورش ، زمینه شیوع بسیاری از بیماری های تنفسی ، عفونی و … را ایجاد مینماید. علاوه بر این بستر مرطوب ، باعث میشود فضولات پرنده چسبناک گردد و توسط طیور به راحتی جابجا شود. این نوع بسترها باعث لغزش طیور ، کثیف شدن پرهای آنها ، افزایش حشرات در سالن ، افزایش باکتری ها در سطح سالن ، افزایش بیش از حد گازهای سمی و بد بو همچون گاز آمونیاک ، ایجاد جراحات و آسیب های فیزیکی و … میشوند. ایده آل ترین میزان رطوبت برای بستر مرغداری 25 الی 35 درصد می باشد. در مرغداری ها عوامل زیادی می تواند باعث افزایش رطوبت بستر شود که در این مقاله از سایت اندیشه سبز به شرح تمامی آنها و راهکار مقابله با آن پرداخته ایم.

دستگاه جوجه کشی درنا دو
» دارای راندمان کاری بالا در جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ
» دارای بدنه ی PVC قابل شستشو و مقاوم در برابر حرارت و رطوبت
» برخورداری از موتور گیربکس دار قدرتمند با چرخش کامل و اصولی
قیمت : 15,800,000 تومان

بستر مناسب برای پرورش جوجه در مرغداری - اندیشه سبز

نوع مواد بستر

در سالن های مرغداری برای پوشش کف سالن و بستر از مواد مختلفی استفاده میشود. اما بهترین مواد برای بستر مرغداری ماده ای است که هیچ نوع گاز سمی از خود ایجاد نکند و به راحتی قابلیت جذب آب و دفع آن از طریق تبخیر را داشته باشد. اگر سطح بستر با موادی پوشش داده شود که قابلیت جذب آب و یا آزاد نمودن آن در هوا و اتمسفر را نداشته باشد، کف سالن مرغداری همیشه مرطوب خواهد بود. استفاده از کاه ، خاک اره ، مقوای خرد شده ، پوسته برنج و پوشال چوب در مرغداری ها برای پوشش بستر می تواند مفید واقع گردد. اما از میان تمامی این مواد پوشال چوب بهتر از سایر مواد در دفع و جذب آب عمل میکند.

تغذیه

به طور کلی مبحث تغذیه و جیره غذایی پرندگان یکی از مهمترین فاکتورها در امر پرورش طیور می باشد. آب آشامیدنی و مصرفی طیور رابطه مستقیمی با تغذیه آنها دارد. در تغذیه پرندگان اگر درصد مواد معدنی همچون کلسیم ، منیزیم و نمک و …  بیش از اندازه باشد ، پرنده نیاز بیشتری به آب پیدا میکند. با مصرف زیاد آب ، فضولات پرنده نیز آبکی شده و پرنده دچار اسهال میگردد.

همچنین اگر خوراک مورد مصرف طیور کپک زده باشد ، پرنده دچار مسمومیت غذایی میشود. در این شرایط دستگاه گوارش پرنده آب بیشتری دفع خواهد کرد و فضولات آن بیش از حد آبکی خواهد بود. در نتیجه رطوبت بستر مرغداری افزایش پیدا میکند و این بستر مرطوب مرغداری زمینه بسیاری از بیماری ها را فراهم مینماید. لذا به هنگام دان دهی و تغذیه پرنده ها باید دقت نمود که هیچ نوع آلودگی و مشکل کپک زدگی در آن وجود نداشته باشد.

برای جلوگیری از کپک زدن غذای طیور و عدم مسمومیت قارچی در آنها ، رعایت بهداشت ، استفاده از غذاهای با کیفیت ، ضد عفونی تجهیزات مرغداری همچون دانخوری ها ، آبخوری ها ، دستگاه آسیاب و غیره امری ضروری است.

بیماری گوارشی در جوجه ها به خاطر رطوبت زیاد بستر - اندیشه سبز

وجود بیماری در بین طیور

بیماری های مختلف عفونی همچون کوکسیدیوز و سایر بیماری های شایع که مستقیما سیستم گوارشی و روده پرنده را مورد حمله قرار میدهند ، باعث ایجاد اسهال ، عدم جذب مواد و سوء هاضمه در پرندگان میشود. بسیاری از پرندگان حتی در زمان سوء هاضمه و کاهش اشتها همچنان آب زیادی مصرف میکنند. در نتیجه فضولات پرنده آبکی بوده و رطوبت بستر افزایش پیدا میکند. به منظور ممانعت از ایجاد بیماری در بین گله ، رعایت نکات بهداشتی در تمام فرایند پرورش و تغذیه طیور و واکسیناسیون به موقع آنها لازم می باشد.

شرایط آب و هوایی سالن

در صورتیکه دمای هوای سالن بیش از اندازه گرم باشد ، مصرف آب طیور افزایش پیدا میکند که در نتیجه آن رطوبت بستر به دلیل مدفوع آبکی طیور بالا میرود. همچنین اگر رطوبت نسبی هوا نیز بالا باشد ، بستر سالن به شدت مرطوب می گردد. لذا برای پیشگیری از این مشکلات ، می بایست دستگاه های حرارتی همچون جت هیتر مرغداری ، سیستم تهویه و سایر تجهیزات همچون رطوبت ساز سالن مرغداری بصورت دوره ای نظارت و بررسی شوند و قطعات معیوب تعویض شده و سرویس های دوره ای انجام گیرد.

استفاده از آبخوری نیپل برای خیس نشدن کف مرغداری - اندیشه سبز

نشت آب از سیستم آبخوری و لوله های آب

در استفاده از آبخوری های غیر استاندارد و نامتناسب با جثه پرنده ، بیشتر طیور به هنگام آب خوردن خیس شده و باعث نشت آب از آبخوری به بستر مرغداری میشوند. همچنین اگر سیستم لوله کشی آب در خط آبخوری مرغداری به طور کامل عایق بندی و آبندی نشده باشد ، نشتی های ناشی از آن رطوبت بستر را افزایش میدهد. برای جلوگیری از خیس شدن بستر بدین شکل ، استفاده از آبخوری های استاندارد و متناسب با سن و جثه پرنده ، بررسی دوره ای شبکه لوله کشی آب در داخل سالن لازم و ضروری می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

6 نظرات
  1. اسماعیل می گوید

    با سلام ضد عفونی بستر با بتادین برای مرغ گوشتی امر ضروری میباشد یا نهنه تشکر

    1. f.gh می گوید

      سلام، بله قبل از شروع دوره باید حتما سالن و بستر و لوزام داخلش ضدعفونی بشن ولی معمولا از دیگر ضدعفونی کننده ها مثل دود فرمالین و شعله دهی استفاده میکنند.

  2. اکبر عریانی می گوید

    گله من جوحه هستند و پوشال می خورند چکار کنیم

    1. f.gh می گوید

      سلام، باید به تعداد کافی دانخوری براشون تهیه کنید و دان تازه در اختیارشون قرار بدین تا جوجه ها سرگرم غذا خوردن باشند وگرنه تلفات زیادی خواهید داشت.

  3. مهدی می گوید

    سلام من به تازگی محل زندگیم امده چابکسر وتعدادی مرغ وجوجه خریداری کردم اما چند روز پیش یک خروس و ۷نیمچه لاری خریدم که لانه پرده هام عایق بندی مناسبه وتحویه داره سیستم کرمایشی داره اما هر شبی که باران امد فردای اون روز یکی از نیمچه ها مریض شد وروز بعد مرد حتی روز ۵خروس مریض شد ومرد دلیلش چیه

    1. f.gh می گوید

      با سلام، در اثر سرما خوردگی بوده و بدن آنها تضعیف شده حتی ممکن است یک ویروس دیگر نیز در بدن آنها فعال شده باشد. برای تشخیص دقیق موارد زیادی باید به دقت بررسی شوند.

سوالی داری کلیک کن 👋