سایر مقالات

مشکلات رایج مربوط به پوسته تخم مرغ و راهکار پیشگیری از آنها

مشکلات رایج مربوط به پوسته تخم مرغ - اندیشه سبز

برای جوجه کشی از چه نوع تخم هایی استفاده کنیم؟

در پروسه جوجه کشی ، شکل و ظاهر تخم نطفه دار از جمله فاکتورهای بسیار مهم می باشد که باید به آن دقت نمود. از جمله مهم ترین ویژگی ظاهری تخم نطفه دار مناسب برای جوجه کشی می توان به شکل سالم و متعارف آن اشاره کرد.

در واقع تخم نطفه دار نباید بیش از حد باریک و کشیده و یا بیش از حد گرد باشد. سایر مشکلات نیز همچون ترک برداشتن مویی ، نرم بودن پوسته و … نباید در تخم مد نظر برای جوجه کشی وجود داشته باشند. در غیر اینصورت این نوع تخم ها چه توسط دستگاه جوجه کشی و چه توسط پرنده مادر ، شانسی برای تبدیل شدن به جوجه را نخواهند داشت. در این نوشتار از سایت اندیشه سبز به توضیح مشکلات مربوط به پوسته تخم در مرغ ها به همراه دلایل این امر پرداخته ایم.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» امکان جوجه کشی از تخم نطفه دار طیور بومی و اهلی با بیشترین راندمان
» برخورداری از سیستم جوجه کشی خودکار و قابلیت انتخاب پرنده
» مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000 تومان

مهمترین مشکلات مربوط به پوسته تخم مرغ در گله های تخم گذار و مولد

در صورتیکه پوسته تخم مرغ دارای مشکل باشد این تخم علاوه بر اینکه برای جوجه کشی مناسب نخواهد بود ، صرفه اقتصادی نیز نخواهد داشت. در گله های تخم گذار اگر تخم های تولید شده شکل و ظاهر نامتعارف داشته باشند بازاریابی و فروش آنها با مشکل روبرو خواهد شد و عملا این مشکلات به پرورش دهنده خسارت مالی فراوانی وارد خواهد نمود.

مهمترین مشکلات مربوط به پوسته تخم مرغ در گله های تخم گذار و مولد - اندیشه سبز

مشکلات مربوط به پوسته تخم مرغ می تواند ناشی از عوامل مختلفی همچون سن گله ، استرس ، تغذیه ، بیماری و … باشد. در ادامه تمامی مشکلات مربوط به پوسته تخم مرغ را به همراه عامل آن توضیح داده ایم.

داشتن ترک و سوراخ های بزرگ بر سطح پوسته

تخم هایی با ترک های بزرگ و سوراخ های متعدد از جمله مشکلاتی بوده که بر اثر افزایش سن در گله های تخم گذار بیشتر به چشم می خورد. این نوع تخم ها در مرغداری ها سهم 1 الی 5 درصدی از ضایعات تولید را به خود اختصاص می دهند و قابل بسته بندی و فروش نمی باشند.کاهش استحکام پوسته و در نتیجه سوراخ شدن و ترک برداشتن آن به عوامل مختلفی همچون سن بالای مرغ  مولد ،  تغذیه غیر صحیح و کمبود کلسیم و ویتامین D در طیور ، آب با املاح و نمک زیاد ، بیماری برونشیت و بالا بودن دمای سالن بستگی دارد.

البته در اثر جایجایی های نادرست به هنگام جمع آوری تخم ها ، دیر جمع کردن تخم ها و آسیب های فیزیکی همچون نوک زدن و یا له شدن تخم در اثر رفت آمد مرغ ها باعث ایجاد شکستگی ها و سوراخ شدن تخم ها میشود. برای رفع این مشکل تمامی دلایل گفته شده باید بررسی و موارد گفته شده به درستی مدیریت شوند تا ضایعات تولید به کمترین حد ممکن برسد.

تخم مرغ هایی با ترک های مویی شکل

شناسایی تخم مرغ هایی با ترک  مویی دشوار می باشد و معمولا برای پی بردن به این مشکل از روش نطفه سنجی تخم مرغ و کندلینگ استفاده میشود. تخم هایی که ترک مویی دارند به دلیل عدم تشخیص معمولا بسته بندی شده و به فروش می رسند. اما این نوع تخم ها از بهداشت پایین تری برخوردار می باشند و نسبت به تخم سالم زودتر فاسد میشوند. علاوه براین تخم مرغ با ترک مویی به هیچ عنوان برای جوجه کشی مناسب نمی باشد و نطفه در داخل آن ناقص رشد میکند و تلف میشود.

تخم مرغ هایی با پوسته نرم - اندیشه سبز

مشکل ترک مویی معمولا 1 الی 3 درصد از تخم های تولید شده در مرغداری ها را در برمیگیرد. علت بروز مشکل ترک مویی در تخم ها همان مواردی می باشد که در بخش قبلی در رابطه با شکستگی و سوراخ شدن تخم ها به آن اشاره کردیم. لذا برای پیشگیری از این ایجاد ترک مویی در تخم ها باید اقدامات مربوطه را انجام دهید.

پوسته با اثرات خط خطی

در مرغداری هایی که از سیستم قفس برای پرورش طیور استفاده میکنند و از سیستم مکانیزه جمع آوری تخم ها برخوردار می باشند ممکن است که در اثر تماس تخم با قفس توری ، اثر خط های قفس بر روی پوسته به جا بماند. در این شرایط پوسته تخم خط خطی شده و می تواند کیفیت آن را ضایع کند. در برخی از مرغداری ها این نوع تخم ها ممکن است تا 5 درصد از تخم های تولید شده را شامل شوند. علت این مشکل بیشتر به قفس و تجهیزات انتقال دلالت دارد.

برای پیشگیری از این مشکل باید کف قفس چک شود تا آثاری از زنگ زدگی و فضولات پرنده در آن موجود نباشد. میله های قفس معمولا به دلیل رطوبت و همچنین فضولات پرنده به راحتی پوسیده میشوند. سطوح تجهیزات انتقال نیز باید بررسی شود و هیچ نوع آثاری از زنگ زدگی و آلودگی در آن باقی نماند. البته در شرایطی ازدحام بیش از حد طیور در سالن و قفس پرورش نیز باعث بروز چنین مشکلاتی بر روی پوسته تخم ها میشود.

تخم مرغ بدون پوسته و یا با پوسته نازک

در برخی موارد مرغ تخم گذار تخم هایی با پوسته بسیار نازک و یا بدون پوسته تولید میکند. این عارضه بیشتر در پولت هایی به وجود می آید که مرغ زودتر از موعود بالغ شده و فرایند تخم گذاری را شروع نموده است. برخی از طیور نیز زمانی که برای اولین بار شروع به تخم گذاری میکنند تخم هایی با پوسته نازک تولید میکنند. این مشکل می تواند بین نیم الی 6 درصد در بین پولت متغیر باشد.

علت لمبه انداختن مرغ خانگی چیست؟

نازک بودن و یا بدون پوسته بودن تخم به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله مهمترین دلایلی که باعث ایجاد این مشکل میگردد می توان به کمبود کلسیم، غدد پوسته ساز نابالغ ، غدد پوسته ساز آسیب دیده ، تغذیه نامناسب ، آب با املاح و نمک زیاد ، بیماری برونشیت و سندرم کاهش تولید تخم و اختلالاتی که موجب تخم گذاری پس از تشکیل پوسته میشوند ، اشاره نمود.

درمان لمبه گذاری مرغ خانگی چیست؟

در بیشتر موارد با متعادل کردن میزان کلسیم و فسفر جیره میتوان مشکل لمبه گذاری مرغ خانگی را رفع کرد. پودر سنگ آهک یا پودر صدف معدنی سرشار از کلسیم می باشند. همچنین مرغ های تخمگذار باید به دور از ترس و استرس باشند و شدت نور محیط آنها بیش از حد نباشد.

 

علت لمبه انداختن مرغ خانگی- اندیشه سبز

برای پیشگیری از این عارضه در مرغداری ها برای به تأخیر انداختن بلوغ جنسی به مدت 1 الی 2 هفته ، میزان نوردهی و خوراک طیور را کنترل میکنند. همچنین برای عدم اختلال در روند تولید تخم ، طیور باید در آرامش و به دور از استرس باشند. گاهی اوقات در بین گله مرغ هایی وجود دارند که دائما تخم های بدون پوسته تولید میکنند، در این شرایط این نوع مرغ ها باید شناسایی و از گله جدا شوند. علاوه بر این متعادل بودن جیره غذایی طیور از مواد مغذی و پروتئین دار و موارد معدنی (به خصوص ویتامین D و کلسیم) تا حدودی به پیشگیری این مشکل کمک میکند.

تخم با پوسته سنباده ای و توده های کوچک کلسیم

این نوع تخم ها دارای پوسته سنباده ای شکل بوده که بر سطح آن دانه هایی ریز مشاهده میشود. این نوع تخم ها نیز حدودا 1 درصد از تخم های تولیدی را شامل میشوند اما در برخی از نژادها این مشکل ممکن است بیشتر اتفاق بیافتد. تخم با پوسته سنباده ای زمانی تولید میشود که مرغ در اوایل دوره تخم گذاری بوده و دو بار تخمک اندازی در دستگاه تولید مثل آن شکل گرفته باشد، بطوری که یکی از تخم ها بدون پوسته و دیگری با پوسته و ذخیره کلسیم بالا می باشد.

از مهمترین دلایل سنباده ای شدن پوسته تخم ها می توان به بیماری هایی همچون برونشیت و لارنگوتراکئیت اشاره کرد. لذا واکسیناسیون به موقع و منظم طیور برای پیشگیری از این امر الزامی است. افزون بر این هر نوع استرس می تواند باعث آسیب دیدن غدد پوسته شود و تخم گذاری رابه تعویق بیندازد. در این شرایط به دلیل ذخیره کلسیم بالا ، پوسته تخم سفت و سنباده ای میشود. از سایر عوامل که باعث سنباده ای شدن پوسته تخم مرغ میشوند ، می توان به سن ، نوردهی غیر صحیح و افزایش ناگهانی آن و تغییر در ساعت نوردهی و کمبود آب اشاره کرد.

تخم مرغ با پوسته و ظاهر بد شکل

تخم های خیلی ریز یا خیلی درشت ، بیش از اندازه گرد و یا کشیده ، تخم های یکطرفه و یا صاف و یا تخم مرغ هایی که دارای کلسیم انباشته شده بر روی پوسته خود می باشند ،جزو تخم مرغ ها با پوسته بدشکل طبقه بندی میشوند.

تخم مرغ با پوسته و ظاهر بد شکل - اندیشه سبز

این نوع تخم ها شکل و شمایل غیر طبیعی تخم مرغ را دارند و عوامل مختلفی باعث شکل گرفتن آنها میشود. غدد پوسته نابالغ ، غدد پوسته صدمه دیده ، بیماری های عفونی و برونشیت ، استرس و ازدحام طیور از جمله مهمترین دلایل تولید تخم مرغ با شکل نامتعارف می باشند.

تخم مرغ با پوسته یکطرف تخت

زمانی که تخم بیش از یک روز در اندام تولید مثل و غدد آن در طیور باقی بماند ، پوسته آن یکطرفه میشود. مرغ های جوان که تازه شروع به تخم گذاری نموده اند ، بیشتر تولید کننده این نوع تخم ها می باشند. در بین گله های تخم گذار این نوع تخم ها معمولا تا 1 درصد از تخم های تولید شده را شامل میشوند. عوامل مختلف نظیر نوردهی ناگهانی و غیر صحیح ، بیماری برونشیت ، استرس و ازدحام بیش از حد طیور باعث تشکیل تخم هایی با پوسته یک طرف صاف میشود.

علت تولید تخم مرغ با پوسته کمربندی شکل چیست؟

برخی اوقات پوسته تخم بر اثر فشار و استرس وارد آمده بر پرنده در حین تولید دچار آسیب دیدگی و شکستگی شده و دوباره در اندام تولید مثل آن ترمیم میشود. به هنگام عملیات ترمیم سازی ، بر روی پوسته تخم کمربندی ایجاد میشود که ناشی از انباشت بیش از حد کلسیم در آن ناحیه است.

این مشکل به سن پرنده ارتباط نزدیکی دارد، به طوریکه در طیور بالای 60 هفته این مشکل بیشتر اتفاق می افتد. میزان این مشکل در طیور زیر 35 هفته کمتر از یک درصد می باشد. علاوه بر سن موارد دیگری نظیر بیماری ، برنامه نوردهی نامناسب نیز باعث ایجاد تخم هایی با پوسته کمربندی شکل میشود.

تخم مرغ با پوسته سوراخ شده

این نوع تخم ها دارای پوسته ای با تعدادی سوراخ های بسیار ریز می باشد که بدون کندلینگ و با چشم به راحتی می توان آنها را مشاهده نمود. سن بالا ، تغذیه غیر صحیح و آسیب های فیزیکی ناشی از ناخن مرغ ها و یا تجهیزات انتقال می تواند باعث ایجاد سوراخ های ریز بر سطح پوسته تخم شود. این نوع تخم ها هرگز نباید مورد جوجه کشی قرار گیرند چون باعث ایجاد بیماری های عفونی و افزایش مرگ میر در بین جوجه های متولد شده میشوند. در زمان نگهداری از تخم نطفه دار باید این نوع تخم ها حذف شوند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

67 دیدگاه در “مشکلات رایج مربوط به پوسته تخم مرغ و راهکار پیشگیری از آنها

  1. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخیر مرغم حدودا یک ماه پبش برونشیت گرفت الان حالش خوب تغدیه اش خوب شده و شادابی را داره اما تخم که میخواد بزاره پوسته تشکیل نمیشه فقط زرده هست ممنون میشم راهنمایی کنید دانه پارس بهش میدیم پوسته تخم مرغ خرد شده هم اصلا نمیخوره

    1. admin-ra گفت:

      سلام دوست عزیز
      این به خاطر کمبود کلسیم توی جیره ی غذاییش هست
      باید براش از داروخونه دامپزشکی مکمل کلسیم تهیه کنی
      و یا اینکه پودر پوسته ی تخم مرغ و یا پودر صدف رو با دان مصرفیش ترکیب کنی و بهش بدی

  2. النا گفت:

    سلام من یک ماه هست که تخم داخل دستگاه جوجه کشی گذاشتم که یه سری هاشون درآمدن ولی هنوز یه سری ها در نیامدن بنظرتون چیکارشون کنم

    1. admin-ra گفت:

      سلام النا
      طول دوره ی جوجه کشی از تخم مرغ 21 روزه
      حالا 3 تا 5 روز بعدش هم توصیه میشه که صبر کنی
      ولی دیگه تو یه ماه درنیومدن بردار بنداز دور تخمارو

  3. یاوری گفت:

    سلام ۱۷عددمرغ دارم که بعضی هاشون تخم باپوسته نازک میزارن پوست تخم مرغ را پودرکردم وریختم داخله غذاشون ولی اسهال شدن وپوست تخم مرغ هزم نشده داخله مدفوعشون بودآیا کاهوی زیادباعث لمبه انداختنشون میشه؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      بهرت هبراشون کلسیم تهیه کنی، میتونه جلوی این اتفاق رو بگیره.

  4. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید اگر تخم عروس سفته و خود عروس هم نمیتونه اون رو بشکنه چیکار کنیم که نازک بشه

    1. admins-r گفت:

      سلام
      چه غذایی میدی بهش؟
      دما محیط چقدره؟
      روزانه چقدر آب مبخورن؟

  5. @musicall4032 گفت:

    اقا من سهره دارم تخم گذاشت ولی خیلی وقته که جوجه نشده هنو 1ماه شد و تخم های بعدی هم بدون پوسته هستن وچروک

    1. admins-r گفت:

      سلام
      هیچ کدوم جوجه نمیشه
      به سهرت کلسیم و مولتی ویتامین بده
      بعد این که چه غذایی میدی بهش؟

  6. محمدحسین شهری گفت:

    سلام شب بخیرمادوتاجوجه داشتیم که تازه تخم میگذارندیکی ازاونا تخم بدون پوسته دار‌دچگونه میتوانیم درمانش کنیم ممنون

    1. admins-r گفت:

      سلام محمد حسین داخل مقاله کامل توضییح داده شده بهت پیشنهاد میکنم مقاله رو بخونی تا کامل متوجه بشی که چرا این اتفاق میفته و باید چیکار کنی.

  7. سایه گفت:

    سلام، وقت به خیر دوست عزیز گاهی اوقات که تخم مرغ میخرم ، تخم مرغ ها قسمتی از پوستشون دون دون برجسته هست صاف نیست، و یا خطوطی مثل ترک هست ولی ترک واضح نخورده، و کاهی اوقات ترک هایی که احساس میکنم با چسب چسبونده شده چون واقعا بزرگه ولی هنوز نشکسته ولی خوب به نظرم منطقی نمیاد که تولید کننده بخواد اینهمه تخم مرغ رو وصل پینه کنه ولی این موارد باعث نگرانیم میشه، ایا برند یا شرکت مطمعنی هست که ما با خیال راحت ازش تخم مرغ بخریم، و از سلامتش مطمعن باشیم؟

    1. admins-r گفت:

      سلام سایه
      تنها راه فقط گرفتن تخم نطفه دار از یه نفر آشنا هست و گرنه خیلی سخته توی اینترنت تخم مرغ فروشی باشه که تخم نطفه دار درست بفروشه
      یا میتونی به یه نفر که تو روستا هست بهش بگی واست جمع کنه.

  8. زینب گفت:

    سلام علت این چیه که مرغ من
    یک روز درمیان تخم میزاره؟

    1. admins-r گفت:

      سلام زینب
      مرغ اصولا هر 26 ساعت تخم میزاره یعنی توی 26 ساعت تخم مرغ کامل تشکیل میشه.
      حالا شرایط محیطی مث مدت زمان نور، دما محیط و تغذیش هم میتونه روی تخم گذاری تاثیر داشته باشه.

      شما غذا چی میدن بهش؟
      کجا نگهداریش میکنید؟
      در روز چقدر توی نور هست؟

  9. ناصربهادری گفت:

    یکی ازمرغهایم تخم سمباده ای میگذاره علت چیست ودرمانش چیست؟

    1. admin-m گفت:

      غذاش چیه ؟ کلسیم کافی میخوره ؟ کامل توضیح بده

  10. پویا گفت:

    سلام من چند تا مرغ دارم تخم میزارن ولی بعد از تخم گذاشتن می خورنش مشکلش چیه

    1. Admin گفت:

      سلام
      این مشکل میتونه دلایل زیادی داشته باشه ، کمبود تغذیه ، کمبود کلسیم در تغذیه و … از جمله این موارد هست
      غذاشون رو بهتر کن ، نشد تو نت سرچ کن “”چرا مرغ تخمشو میخوره؟”” ، پست اول رو ببین

  11. شادی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    جوجه ما زود تخم گذاشته هرروز صبح که میریم بازش کنیم تخمش افتاده اصلا پوست نداره چیکارش باید بکنیم

    1. Admin گفت:

      سلام
      تغذیش مشکل داره ، کلسیم غذاش کمه
      یا باید براش غذای مخصوص تخم گذاری بخری یا اینکه مکمل کلسیم از داروخانه دامپزشکی بخری

      1. ناشناس گفت:

        چه چیزی توش کلسسمداره ک بدیم

        1. Admin گفت:

          دارو و مکمل + غذای مخصوص مرغ تخم گدار (پلت)

  12. hhh گفت:

    سلام خسته نباشید من 6تا مرغ دارم 5تاشون مرغ خونگیه یکیش از این مرغ سفید تخم گذاراس بعد چند تا سوال داشتم. موغ سفیده یک ماهه میبینم تخم نزاشته و تو این یک ماه یک روز در میان توی کلبشون تخم مرغ با پوسته ی نازک میبینم شک کرده بودم که از خودشه بعد امروز دیدم هی میره مینشینه ولی تخم نمیذاره بلند میشه میره و شب ها تخم مرغ بدون پوسته میذاره مشکلش چیه نگرانم خیلی. غذا بهشون گندم و غذاهای خونگی میدادم ولی جدیدن براشون استارتر تهیه کردم و با گندم و غذای خونگی میدم اینجا فکر کنم دما 38درجس روزا بقیه هم کم تخم میذارن. یکی دیگشون شبا نفس که میکشه گلوش میره و میاد بقیه اینجور نیستن عادیه یا نه؟ البته همشون عطسه رو دارم برا همین براشون شربت عطسه گرفتم هر رو دو قطره میدمشون بهتر شدن.
    ممنون میشم جواب بدی

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مرغ تخم گذار که نباید غذای استارتر بخوره ! استارتر تا دو ماهگی باید استفاده بشه
      براشون غذای مخصوص مرغ تخم گذار تهیه کنید .مکمل کلسیم تهیه کنید براش
      میتونید پوسته تخم مرغ رو بجوشونید بذارید خشک بشه و آسیاب کنید با غذاشون مخلوط کنید
      مرغ مریض رو جدا کنید ممکنه به دلیل کمبود کلسیم یا بیماری باشه
      فضلش چه رنگیه ؟

    2. Hhh گفت:

      ببخشید یادم رفت اینو بگم اون مرغی که اینجوریه رو به بالا عطسه میکنه اما بهتر شده ممکنه بیماری باشه؟
      و این که علت خس خس مرغ چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. andisheh-m-admin گفت:

        سلام بله ممکنه بیماری باشه . انفولانزا ، سرما خوردگی نیوکاسل و … میتونن دلیل خس خس باشن بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق داده بشه
        فضلش چه رنگیه ؟

        1. Hhh گفت:

          قهوه ایه ولی هر غذایی که میخورن تقریبان همرنگ همون غذاهس یعنی از گرما نیس؟اخه همش پراشون بازه
          سرکه سیب چقدر بریزم توی ابخوریشون؟

          1. andisheh-m-admin گفت:

            گرما هم میتونه دلیل این مشکل باشه . براشون تهویه مناسب تهیه کنید تا سرد بشه محیطشون وگرنه همشون گرما زده و لاغر میشن
            یک قاشق سرکه سیب طبیعی توی یه لیتر آب بریزید

  13. ناشناس گفت:

    سلام مرغ من چن وقته که هر ۲،۳ روز یه بار تخم میکنه. بعد پوست تخمش خیلی نازکه و خودش اونارو میخوره میشه بگید چرا اینجوریه؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مقاله رو کامل بخونید تمام نکات اومده به خاطر کمبود کلسیم این اتفاق میفته معمولا

    2. Hhh گفت:

      نه استارتر نیس شبیهه استارتره خاصتم براشون تهیه کنم به داروخونه دامپزشکی گفتم گفت استارتر خوب نیس یه دون بهم داد مثل استارتره گفت این براشون خوبه ولی اسمشو نمیدونم. فضش طبیعیه مولتی میتامین پودری خریدم خوبه براشون. راستی ببخشید خاستم اینو بگم سرماخوردگی دارن ولی کم عطسه که میکنن اشک از گشمشون میاد ولی بهتر شدن تخم مرغ با پوسته ی نازک نمیتونه از هوای گرم باشه؟

      1. andisheh-m-admin گفت:

        گرما هم میتونه دلیل تخم گذاری با پوسته نازک باشه
        هفته ای یک بار سرکه سیب طبیعی توی آبخوریشون بریزید
        برای درمان سرماخوردگی هم قرص تتراسایکلین 250 رو نصف کنید توی آب حل کنید هر 12 ساعت بدین بخوره تا سه روز

  14. رامین گفت:

    سلام و خسته نباشید ببخشید ی سوال داشتم ک مرغ من الان کم تخم میکنه و هر 4 تا تخم یکیش پوستش نازکه و بعد اون تخم دیگه از تخم میوفته باید چکارش کنم میشه بگین راهشو

    1. Admin گفت:

      سلام
      تغذیش یا فاقد کلسیم هست یا کلسیم کم داره
      قطره کلسیم از داروخانه دامپزشکی براش بخر
      مولتی ویتامین هم بخر ، بکمپلکس ، از داروخانه انسانی ، یک سی سی در یک لیتر اب قاطی کن و بده بهش

      کلسیم اگه قطرشو پیدا نکردی براش کف دریا بخر و بریز رو غذاش که بخوره

      مرغ ها زمانی که تخم گذاری میکنن بهتره دان مخصوص تخم گذاری دریافت کنن ، اگه این مشکل ادامه دار بشه ، ممکنه دیگه امکان ترمیم و خوب شدنش نباشه چون به سیستم تخم گذاریش اسیب میزنه

  15. یاسین گفت:

    سلام مرغ دارم که، زرده دفع میکنه … داخل مدفوع زرده هست… ایا واگیر داره

    1. سلام
      واگیر ؟
      دوست عزیز ببرش دامپزشکی دقیق ببینه مشکلش چیه
      واگیر به انسان که نه ولی برای سایر پرنده ها باید دقیقا بررسی بشه پرنده

  16. مهدی گفت:

    سلام
    حدود سه هفته از سرما خوردگی مرغ هام میگذره که با تتراسایکلین درمانشون کردم الان در مدفوعشان یک نوار نازک سفید مثل کرم که دو سرش باریک تر از بقیه بدن اش است میبینم که حدود ۱۰ سانتی متر طول دارد و لکه های قرمز هم مشاهده میشود و یک هفته است که پوسته تخم هاشون تشکیل نمیشه و اگر تشکیل بشه ی‌ک پوسته خیلی نازک است و در قفس میترکه چکار کنم غذاشون گندم نان مونده و آشغال کاهو است و صدف کوبیده شده

    1. f.gh گفت:

      سلام، شاید تخمدانشون آسیب دیده. مکمل دی کلسیم فسفات براش بگیرید دیگه نیازی به پودر صدف نخواهد بود.

  17. امیر گفت:

    سلام و درود
    من یک مرغ تخم گذار دارم صبح تخم گذاشته بود اما به تازگی یک تخم بدون پوست تخم گذاری کرد میخام بدونم ایا مشکلی در کار هست یا به علت سیری این اتفاق میفته ایا فردا دوباره تخم گذاری میکند لطفا راهنمایی کامل برام تو ایمیلم بفرستید
    با تشکر از سایت خوبتون

    1. f.gh گفت:

      سلام، دلایل زیادی داره مثل استرس، کمبود کلیسم حتی دریافت بیش از حد کلسیم یا اختلال تخمدان.
      باید صبور باشید مرغ ها هر روز نمیتونن تخم بذارن اونم مرغ بومی.
      یکم از نوع تغذیه، شرایط نگهداریش بگویید ایا مکمل کلسیم بهش میدهید؟

  18. شایان گفت:

    سلام من دوتا مرغ ۳روزه خریدم امروز تازه دیدم یکیشون تخم کرده بعد دیدم تخمش آبکیه فقط پوست تخم مرغ گزاشته بود انگار تخم تو دلش پکیده بود و فقط پوستشا گزاشته بود مال چیه مال استرسه یا غذا،غذا بهشون برنج و سبزی میدم و ته سفره را نورم که خوبه مال چیه

  19. Ho3ein گفت:

    سلام خسته نباشید !
    ببخشید من یه مرغ سلطان دارم که الان حدود 5 ماه هست که داره تخم میزاره ،
    ولی اکثر مواقع پوست تخما با خط ها یا نقطه های ریز و سیاه کمرنگی دیده میشه
    کلسیم و مواد معدنی هم بهش دادم ، پوست تخما یکدست شد ولی به محض اینکه مواد معدنی یا کلسیم بهش نمیدم ، دوباره این اتفاق میوفته
    میخواستم ببینم باید به نظر شما چه کاری انجام بدم ؟!

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ ها برای تخمگذاری روزانه نیاز به مواد معدنی دارند و همیشه باید در تغذیه آنها از مکمل معدنی مثل دی کلسیم فسفات یا سنگ آهک و … استفاده کرد. ولی مقدارش بیش از 4 گرم در روز نباشد.

  20. سیمین گفت:

    دروود . من یه مرغ خانگی دارم که به جز چند بار که تخم سالم و بزرگتر از بقیه ی مرغ ها گذاشت ( حدود 100 گرم بود ، مال بقیه نزدیک به 50 گرم) دیگه نتونست تخم سالم بذاره . یا بی پوسته بودن یا با پوسته ی خیلی نازک که همراه با سفیده و زرده دفع میکنه . دامپزشک هم بردم . کلسیم داد . یه داروخانه ی دامی هم که قرص کلسیم پیدولات 25 داد بهمون که 5 روز پشت هم روزی 2 تا بخوره . بعدش هفته ای یه بار . ولی هنوز هیچ تغییری نکرده .

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه با تأمین کلسیم خوب نشده باشه ممکنه مشکلش حاد باشه و تخمدانش اسیب دیده. تغذیه اش چطوره؟

      1. سیمینs گفت:

        تغدیه اش خوبه . هم بهش سبزیجات ( گوجه و کدو خورشی و کاهو و خیار و هویج ) میدم هم دان مخصوص مرغ تخمگذار گرفتم براش . گندم هم بهش میدم . خوب غذا میخوره . دامپزشک هم بردم عکس رادیولوژی هم گرفتن . گفتن کمبود کلسیم داره ولی شدید نیست و دارو تجویز کردن ولی هیچ تغییری نکرده . تازگی پوست تخم مرغ رو هم پودر می کنم میریزم توی دان اش . دان فروشی که رفته بودم پودر صدف هم داده بود بهم . البته الان یه چند روزیه تخم بی پوست نمیذاره . فعلا متوقف شده .

        1. f.gh گفت:

          باید صبر کنید. تخمگذاری مرغ به نور هم بستگی داره 14 الی 16 ساعت نور باید دریافت کنند.

      2. سیمین گفت:

        آسیب تخمدان په جوری به وجود میاد ؟

        1. f.gh گفت:

          در اثر بیماری یا شکستن پوسته تخم در داخل تخمدان یا در اثر مشکلات ژنتیکی.

  21. امیر گفت:

    سلام
    من یا مرغ دورگ(محلی و هلندی ) دارم که حدودا ۶ماهه است تازه تخم اومده ۲تا تخم اولش سالم بود . دیروز صبح یه تخم عادی گذاشت و غروب یه تخم شل .امروز فقط یه تخم شل گذاشت انگار یکم بیحاله برای غذاش پلت و گندم و ذرت میدم از پودر عناصر کمیاب طیور هم استفاده میکنم فقط همین یه مرغم این جوریه بقیه حالشون خوبه

    ممنون میشم کمکم کنید

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه کلسیم به انداره کافی دریافت میکنه ولی باز هم تخم شل میذاره درگیر بیماری است یا استرس داره. البته چون تازه تخمگذار شده ممکنه از اون هم باشه. بهتره که این مرغ رو جدا کنید. علائم دقیقشو بگویید.

  22. معصومه گفت:

    سلام وقتتون بخیر.من یک مرغ محلی دارم که حدود دو ماه پیش آبله مرغان شدید گرفت هم از نوع درونی هم بیرونی‌.که خوب شد توی اون دو ماه اصلا تخم نذاشت و بعد از اینکه خوب شد به فاصله چند روز چند روز ازهم تخم های خیلی کوچک و کج و کوله که زرده نداره و خون داخلش هست میذاره …علتش چیه و درمانی داره؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، همانطور که خودتون گفتین دلیلش بیماری آبله هستش و تخمدان مرغ دچار آسیب و اختلال عملکرد شده. بیماری آبله درمان نداه ولی بهتره با دامپزشک مشورت کنید تا داروی مناسبی برای درمان تخمدان مرغ تجویز کنه.

  23. علیرضا گفت:

    سلام من یه ماده بلدرچین دارم تخمش اینطوری میشه چیکار کنم

    1. سلام
      چطوری میشه !؟

      1. شایان گفت:

        سلام من دوتا مرغ ۳روزه خریدم دیروز دیدم یکی شون یو تخم آبکی کرده بود دیدم وقتی تخم را گزاشت فقط نصف پوسته تخم بود انگار تخم تو دلش پکیده بود
        مال چیه استرسه یا غذا ، غذا سبزی و برنج و ته مونده سفره را میدم نورم که دیگه روزا میاند تو حیاط شباهم خودشون میرند تو جاشون مال چیه یعنی تازه به تخم اومده عادیه یا نه برم ویتامین و کلسیم بخرم براش

        1. f.gh گفت:

          سلام، اگه تازه تخمگذار شده ممکنه از اون باشه همچنین استرس و کمبود کلسیم هم باعث این موارد میشه. شما بهتره که براشون مکمل کلسیم مثل پودر سنگ آهک تهیه کنید و روزانه کم بهشون بدهید چون3 درصد کلسیم براشون کافیه. در ضمن تو این فصل طول روز کوتاهه و مرغ تخم نمیزاره باید 14 الی 16 ساعت نور در روز ببینند که البته با نور لامپ میشه این کمبود رو جبران کرد.

  24. محمد گفت:

    سلام .
    من دوتا مرغ دارم .
    یکیش دوتا تخم گذاشته.تخم اولش با پوست و خیلی درشت و خوب بود .تخم اول را دیروز گذاشت و تخم ۲ را امروز.
    ومروز بعدازظهر رفتم دیدم تخم کرده.ولی تخمش بدون پوست همراه با زرده و سفیدی روی زمینه و یه پوسته خیلی خیلی نازک یه وجب اون ور تر افتاده.درمانش چیه؟
    مرغم محلی است
    ممنونم

    1. f.gh گفت:

      سلام، سوال شما قبلا پاسخ داده شده است.

  25. محمد گفت:

    سلام .
    من دوتا مرغ دارم .
    یکیش دوتا تخم گذاشته.تخم اولش با پوست و خیلی درشت و خوب بود .تخم اول را دیروز گذاشت و تخم ۲ را امروز.
    ومروز بعدازظهر رفتم دیدم تخم کرده.ولی تخمش بدون پوست همراه با زرده و سفیدی روی زمینه و یه پوسته خیلی خیلی نازک یه وجب اون ور تر افتاده.درمانش چیه؟
    مرغم محلی است

    1. f.gh گفت:

      سلام، این نوع اختلالات در تخمدان مرغ ها ممکنه به خاطر کمبود کلسیم، استرس یا بیماری باشه. شما کلسیم بیشتری به مرغ های خود بدهید پودر صدف دریایی، پودر سنگ آهک و پودر پوسته تخم مرغ همگی سرشار از کلسیم هستند.

  26. سید امین حسینی گفت:

    سلام
    یکی از مرغام که دو رگه هستش یعنی محلی(بومی)و برقی(بازاری(هست،چند روزیه که تخم بدون پوست میزاره.البته دو سه هفته پیش دچار اسهال و مشکلات رودوی شد که با دارو هایی مثل قرص تتراسایکلین و محلول انرو(فک کنم همون انروفروکساسین)بهبودی شو به دست آورد ولی دیگه تا دو سه هفته تخم نذاشت و الان سه روز که سه تا تخم بدون پوست میگذاره و عملا تخم ها رو که میگذاره چون فقط ی لایه نازک غشایی دوره شه و پوسته اصلی اصلا نداره،تخم میبره و میره تو زمین و کاملا از بین میره.
    از اونجایی که مرغم خیییلی شکمو و ما در روستا و در حیاط جدا گانه مرغامون رو نگهداری میکنیم،من فکر میکنم که ممکنه عقرب یا حشره خطرناکی چیزی خورده باشه که تخمش بدون پوست ست.و این که اصلا قبلش هرچی تخم میگذاشت هم پوست داشت و هم اینکه پوستشون خیلی سفت بودن و به راحتی نمیشکستن.واز نظر حوراک هم غذاشون تغییری نسبت به قبل پیدا نکرده .حالا بنظرتون چی بهش بدم ؟و دلیل بدون پوسته بودن تخم رو درست حدس زدم یا نه؟
    من قبلا تو بخش جوجه کشی از مرغ هم از شما راهنمایی گرفتم ممنون میشم اگه کاری از دستتون بر میاد دریغ نکنید.

    1. f.gh گفت:

      سلام، احتمالا به خاطر بیماری که داشته تخمدانش دچار مشکل شده ولی شما باید کلسیم هم به مرغ تون بدهید چون برای تشکیل پوسته تخم، کلسیم لازمه. پودر پوسته تخم مرغ، کلسیم کربنات، سنگ آهک و صدف معدنی سرشار از کلسیم بوده و برای طیور تخمگذار قابل استفاده می باشند. روزانه به مقدار 2 الی 3 گرم کلسیم برای مرغ تخمگذار لازمه.

      1. آقائی گفت:

        سلام.دوتامرغ خانگی دوهفته پیش خریدم توی باغچه باعلفهای زیادو باته مانده غذاوغیره تغدیه می شوند.هفته اول یکی ازمرغها یک روزدرمیان یکی تخم می گذاشت ازهفته دوم تاحالااصلادیگه تخم نمی گذارند.به خطرعوض شدن جاهشان می شود.آیاجای مخصوصی برای تخم گذاشتن برای درست کنیم چگونه.شبهاعادت دارندتوی درخت باشندتاصبح آیا درزمستان سرمامی خورند؟

        1. Admin گفت:

          سلام
          به خاطر تغذیس ! اگه با این مدل تغذیه میشد پرنده پرورش داد که مرغداریا همه باید با رستورانا قرار داد می بستن!
          جای مخصوص که درس بشه بهتره ، لانه چوبی دارای ارتفاع از زمین (جهت جلوگیری از ورود جونده ها)
          توی درخت باشن ؟ زمستان بستگی به منطقه ی شما داره ، اگه زیر صفر بره ، خیر سرما نمیخورن صدردصد میمیرن !!! باید براشون لونه درس کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.