مقالات سرمایشی

شرایط و دمای نگهداری توت فرنگی در سردخانه

شرایط و دمای نگهداری توت فرنگی در سردخانه

شرایط و دمای نگهداری توت فرنگی در سردخانه

توت فرنگی جزو میوه های بسیار سودآور و پر طرفدار است که در بسیاری از نقاط کشور نیز قابلیت کشت دارد. بوته های توت فرنگی معمولا در اواسط بهار میوه می دهد و با توجه به اینکه قیمت این میوه در فصل بهار کاهش پیدا می کند، اکثر پرورش دهنده ها و کشاورزان به منظور حفظ سرمایه و جلوگیری از متضرر شدن آن ، اقدام به نگهداری توت فرنگی در سردخانه می کنند و در سایر فصول آن را به بازار عرضه می کنند. نگهداری توت فرنگی در سردخانه دارای شرایط دما و رطوبتی خاصی است که در این نوشته از اندیشه سبز به آنها اشاره خواهیم کرد. 

سردخانه میوه و سبزی
سردخانه میوه و سبزی
» مناسب برای نگهداری از توت فرنگی در طولانی مدت
» قابل سفارش با طول، عرض و ارتفاع مدنظر
» امکان نصب، حمل و جابجایی بسیار آسان
قیمت : 220,000,000 تومان

ویدیو نگهداری توت فرنگی در سردخانه

توت فرنگی در چه شرایطی رشد می کند؟

بوته های توت فرنگی در خاک های مختلف امکان رشد دارد، خاک مورد کشت بهتر است نرم باشد و از انواع مواد معدنی برخوردار باشد، پاشیدن کود طبیعی به غنی سازی خاک کمک خواهد کرد. در زمان رشد میوه ها باید آب زیادی به بوته ها داد زیرا میوه ها برای رشد به آب زیادی احتیاج دارد، بنابراین دسترسی به یک منبع آب همیشگی از شرایط اولیه پرورش توت فرنگی است. 

پی هاش مناسب برای خاک کشت باید بین 6 الی 7 باشد و میزان آهک موجود در خاک باید کم باشد و هدایت الکتریکی (EC) آن حدود 1 دسی زیمنس باشد چرا که در صورت زیاد بودن آهک امکان زرد شدن برگ ها وجود دارد.

توت فرنگی در چه شرایطی رشد می کند

شرایط آب و هوایی نسبتا گرم و مرطوب برای رشد بهتر این میوه مناسب است. زمین مورد کشت باید 600 الی 800 متر از سطح دریا ارتفاع داشته باشد و حداکثر تحمل آن در برابر سرما تا دمای 7 درجه سانتی گراد و نهایتا تا 300 ساعت است که پس از آن شاهد پژمردگی و مرگ بوته ها خواهید بود. 

اما اگر سطح بوته ها را با پلاستیک ضخیم پوشانده شود، این گیاه تا منفی 18 درجه سانتی گراد را هم تحمل خواهد کرد، این اقدام برای جلوگیری از مرگ بوته ها در فصل زمستان انجام می شود تا برای میوه دهی در بهار سال آینده آماده باشند.

در صورت پرورش توت فرنگی در گلخانه با استفاده از هیتر گلخانه می توان گرمای محیط را افزایش داد و مانع از تلف شدن بوته ها در فصل زمستان شد و حتی به کاشت توت فرنگی در فصول پاییز و زمستان نیز اقدام کرد. گلخانه ها راهکاری بسیار عالی برای کشت توت فرنگی با تلفات پایین و سود دهی بالا می باشد که در نوشته هزینه راه اندازی گلخانه به نحوه بنا کردن یک گلخانه استاندارد پرداخته شده است. 

مراقبت از توت فرنگی پس از برداشت

توت فرنگی جزو میوه های بسیار ظریف و فساد پذیر است و حتی اگر مواد فاسد کننده نیز در محیط وجود نداشته باشد، فعالیت های متابولیکی این میوه پس از برداشت شروع خواهد شد. برخورد میوه با اجسام سفت و خراش برداشتن پوسته باعث تشدید فعالیت های متابولیکی خواهد شد.

به منظور افزایش طول عمر توت فرنگی بهتر است آن را در اوقات خنک روز مانند صبح یا عصر برداشت کنید تا گرمای زیاد هوا سبب فساد آن نشود، هم چنین دمچه نسبتا بلندی داشته باشد تا روند فساد میوه به کندی شروع شود. 

در هنگام چیدن و حمل میوه نیز دقت زیادی را باید به عمل آورد چون در صورت وارد آمدن ضربه و یا فشار ، امکان پارگی بافت های میوه و در نتیجه شروع روند فساد وجود دارد، پس بهتر است آنها را در سبدهای نازک یک ردیفه چید و تا زمان فروش بهتر است در سردخانه میوه نگهداری شود. 

این سردخانه ها در دو نوع بالای صفر و زیر صفر وجود دارند، در صورتی که قصد نگهداری کوتاه مدت میوه را داشته باشید. می توانید از سردخانه های بالای صفر استفاده کنید که دما را تا 5 درجه سانتی گراد پایین می آورد. اما به جهت نگهداری طولانی مدت میوه می توان از سردخانه های زیر صفر استفاده کرد که دما تا را منفی 18 درجه سانتی گراد هم پایین می آورد.

مراقبت از توت فرنگی پس از برداشت

سردخانه های موقت عموما به صورت کانکسی ساخته می شوند و به آنها سردخانه های کانکسی نیز گفته می شود.

توت فرنگی تا 5 ماه در دمای منفی 12 درجه و تا دو سال در دمای منفی 18 درجه قابل نگهداری است. 

این سردخانه ها را در هر مکانی مانند مغازه ، باغ و میادین فروش میوه و تره بار و … می توان قرار داد و از فساد توت فرنگی های خود جلوگیری کرد، امکان سفارشی سازی ابعاد و نوع بدنه و موتور آن وجود دارد و به دو صورت بالای صفر و زیر صفر بنا به انتخاب خریدار قابل تولید است.

دقت کنید که میوه هایی مانند توت فرنگی و تمشک ، قبل از انتقال به سردخانه های دائمی و یا بازار فروش باید موقتا در سردخانه های از پیش ساخته شده نگهداری شوند تا میزان خسارت وارده به محصول به حداقل برسد.

مشاوره درباره سردخانه توت فرنگی

کارخانه تولیدی اندیشه سبز با بیش از 30 سال سابقه درخشان در زمینه طراحی و تولید انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی این امکان را دارد، سردخانه میوه مورد نظر شما را طبق مشخصات و ویژگی های درخواستی شما طراحی و تولید نماید. قطعات بدنه ، نوع موتور ، ضخامت عایق ، میزان برودت ، نوع کندانسور و اواپراتور ، ابعاد و سایر مشخصات سردخانه طبق درخواست شما قابل سفارشی سازی است.

جهت دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.