بلدرچین

تخم نطفه دار بلدرچین

تخم نطفه دار بلدرچین - اندیشه سبز

چه تخم نطفه دار بلدرچین برای جوجه کشی مناسب است ؟

اگر می خواهید از درون دستگاه جوجه کشی شما جوجه بلدرچین های سالم تری بیرون بیاید که شکل، وزن و اندازه، شرایط مطلوب و با کیفیت تری داشته باشند، بهتر است در انتخاب تخم های نطفه دار، نهایت دقت را به عمل بیاورید چرا که نطفه نقش تعیین کننده ای در این مسئله دارد. در این پست از دانشنامه پرندگان اندیشه سبز به بررسی شرایط تخم های نطفه دار بلدرچین خواهیم پرداخت.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین با بازدهی بالا
» دارای عملکرد خودکار و حرفه ای
» قابل استفاده برای افراد تازه کار و مبتدی و عدم نیاز به دانش فنی
قیمت : 7,100,000 تومان

جالب است بدانید که بلدرچین ها تخم های یک اندازه ای نمی گذارند ، دلیل این امر به تغذیه و شرایط سنی آنها بستگی دارد. بلدرچین هایی که در ابتدای بلوغ به سر می برند، تخم های کوچکتری تولید می کنند ولی بلدرچین هایی که چند روز از ایام بلوغ آنها گذشته است و تغذیه مناسب تری دارند، تخم هایشان بزرگتر و با کیفیت تر است.

این مسئله مستقیما بر شرایط نطفه برای زندگی در ایام هچر و ستر تاثیر می گذارد در غیر این صورت شما مجبور به حذف جوجه های ضعیف تر خواهید بود چرا که ضعف و ناتوانی، آنها را از ادامه رشد باز خواهد داشت چون نطفه این نوع جوجه ها در تخم های کوچکتری شکل گرفته است که نه تنها فضای کافی برای رشد بهتر نداشته اند بلکه فاقد مواد مغذی لازم هم، جهت تکمیل رشد خود بوده اند.

البته تخم خیلی بزرگ هم در نوع خود مشکل ساز خواهد بود چون آنها هم حاصل جفتگیری مولد هایی است که سن بالاتری داشته اند. یک تخم با کیفیت، علاوه بر اندازه مناسب باید فرم ، وزن و پوسته سالم و با کیفیت تری نیز داشته باشد. نرینگی و ماده بودن جنین هیچ ارتباطی به رنگ و شکل تخم ها نخواهد داشت چون نطفه در قسمت زرده تخم قرار می گیرد و زرده توسط رشته های متصل به هم از نطفه که در حالت تعلیق است، محافظت می کند.

اگر می خواهید جوجه های سالم و بیشتری تولید کنید باید با یک برنامه ریزی دقیق و صحیح گله های مولد را مدیریت کنید. به بهداشت، تغذیه، واکسن و محل نگهداری آنها بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت بدهید تا در نهایت گله مولد قادر به تولید تخم های با کیفیتی باشد و نطفه های حاصله شرایط بهتری برای ادامه رشد داشته باشند.

هر تخمی را که وارد دستگاه جوجه کشی می کنید، باید عاری از هر نوع آلودگی باشد برای میکروب زدایی پوسته تخم های نطفه دار، هرگز به فکر شستن آنها نباشید . اگر با گاز فرمالید و یا یک دستمال تمیز آنها را استریل و ضد عفونی کنید، هیچ آسیبی به نطفه ها نخواهد رسید در غیر این صورت لایه طبیعی سطح پوسته که به نوعی از مایع داخل تخم و نطفه محافظت می کند، از بین می رود و مستعد برای دریافت هر نوع آلودگی و میکروب خواهد بود. نتیجه اینکار نه تنها از بین رفتن نطفه داخل تخم است، بلکه هر تخم نطفه داری که در مجاورت آن باشد دچار همان آلودگی ها خواهد شد.

هرگز تخم های بارور را بیشتر از یک هفته نگهداری نکنید چون با گذشت زمان و عدم دریافت رطوبت، دمای کافی و چرخش نا متعادل، رشد نطفه ها متوقف خواهد شد.

دمایی که تخم ها در زمان نگهداری به آن احتیاج دارند، باید بین 15 الی 18 درجه سانتی گراد باشد چون کمتر از 4.4 و بیشتر از 20 درجه سانتی گراد، درصد جوجه آوری را به صفر می رساند.

سطح رطوبت هم باید بین 60 الی 65 درصد باشد چون با گذشت زمان، مایع داخل تخم تبخیر می شود. البته فراهم کردن همه این شرایط تا زمانی امکان پذیر است که تخم های نطفه دار هنوز وارد دستگاه جوجه کشی نشده اند و قرار است چندین روز در داخل انبار های ذخیره نگهداری شوند ولی هر چقدر که زمان طولانی تری را سپری کنند باید هر روز در زاویه های متفاوت ( چپ و راست و تا 45 درجه ) چرخانده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.