بلدرچین

روش های مورد استفاده در کشتارگاه های بلدرچین

کشتار بلدرچین

کشتار بلدرچین در گشتارگاه ها به چه صورتی انچام میگیرد ؟

بعد از اتمام دوره پروار سازی بلدرچین ها، باید آنها را برای کشتار آماده کنید. اگر زمینه ای در این تجربه داشته باشید، سود قابل توجهی نصیب شما می شود در غیر این صورت مجبور هستید، قسمتی از سود نهایی را برای کشتار بلدرچین ها که در مراکز  به خصوصی کشتار می شوند، کنار بگذارید.

آیا شما هم جزو آن دسته از پرورش دهندگانی هستید که می خواهید کشتار بلدرچین های پرواری تان به دست خودتان اتفاق بیفتد؟ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید چون قصد داریم، روش صحیح کشتار بلدرچین ها را، با به اجرا درآوردن راهکارهای ساده، مناسب و مرحله به مرحله شرح دهیم. مطمئنا نتیجه کار به نفع شماست چون سود قابل توجهی نصیبتان خواد شد.

همانطور که می دانید نوسانات ارزی باعث شده است تمامی اجناس به قیمت خیلی بالاتری در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد. هم اکنون یک بلدرچین گوشتی به صورت زنده (مقاله در سال 98 نگاشته شده است ! )، قیمتی در حدود 5.000 هزار تومان دارد ولی قیمت یک کیلو گوشت بلدرچین برابر با 30.000 توان است یعنی اگر وزن تقریبی بلدرچین های گوشتی را در حدود 200 گرم در نظر بگیرید، برای یک کیلو گوشت به 5 عدد بلدرچین نیاز خواهید داشت که قیمت آن 25.000 تومان می شود یعنی 5000 تومان کمتر از قیمتی که در بازار گوشت عرضه می شود در حالی که اگر کشتار به دست خودتان صورت بگیرد این 5000 هزار توان به جیب شما خواهد رفت پس تصمیم تان را بگیرید. آیا می خواهید آینده کاری وموفقیت تان تضمین شود و تبدیل شدن به یک برند برایتان رویا نباشد ،پس خودتان وارد عمل شوید تا سهم بزرگی از سود پرورش بلدرچین را به دست بیاورید.

روش های کشتار بلدرچین

کشتار بلدرچین ها  به سه روش متفاوت امکان پذیر است که عبارتند از:

  1. کشتار کاملا اتوماتیک و مکانیزه
  2. کشتار نیمه اتوماتیک
  3. کشتار دستی
کشتار اتوماتیک بلدرچین

کشتار کاملا اتوماتیک و مکانیزه

برای داشتن چنین تجهیزاتی، باید سرمایه کافی داشته باشید همچنین تعداد بلدرچین های پرواری که در روز به مرحله کشتار می رسند، حداقل 10 هزار قطعه باشد. در روش کشتار مکانیزیه، تمامی عملیات ذبح، پر کنی، تخلیه، شستشو و بسته بندی به صورت کاملا اتوامتیک اتفاق می افتد و نیروی انسانی، کمترین دخالت را در این نوع روش دارد.

عمیات کشتار در روش اتوامتیک و مکانیزه به این ترتیب اتفاق می افتد:

  • بلدرچین های زنده از زنجیر های مدور آویزان می شوند.
  • زنجیرها به حرکت در می آیند.
  • سر بلدرچین ها از آب عبور می کند تا شوک الکتریکی به آنها وارد شود.
  • بلدرچین ها توسط نیروی انسانی ذبح می شوند.
  • به حوضچه آب گرم  وارد می شوند تا برای پر کنی آماده شوند.
  • بلدرچین ها را به دستگاه پرکن می اندازند.
  • بعد از پرکنی باید مورد بررسی قرار بگیرند تا پرهای باقی مانده نیز برداشته شود.
  • بلدرچین ها پرکن شده را از زیر دوش آب یخ عبور می دهند.
  • محتویات بدن بلدرچین ها توسط دستگاه مخصوص خارج می شود.
  • بلدرچین های تمیز شده وارد مرحله شستشو می شوند
  • در نهایت از قلاب ها رها و به مرحله بسته بندی می رسند.

توجه داشته باشید که جنس بدنه تمامی تجهیزات به کار رفته در کشتارگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک بلدرچین، باید از جنس استیل ضد زنگ یا گالوانیزه  باشد و بهداشت مهمترین مسئله ای است که در این روش باید رعایت شود. برای تحقق این امر گرفتن مجوز از وزارت بهداشت هم از ضروریات کار است.

کشتار نیمه اتوماتیک

اگر شما جزو پرورش دهندگانی هستید که روزانه بین 500 الی 1000 قطعه بلدرچین، آماده برای کشتار دارید، بهتر است از روش کشتار نیمه اتوماتیک بهره ببرید.

تجهیزاتی که برای این کار لازم است عبارتند از: قیف کشتار، سطل جمع آوری خون، دیگ و مشعل برای آب گرم، دستگاه پرکن بلدرچین، مخزن آب یخ ، میز استیل تخلیه شکم، سبد های آبکشی، سردخانه و…در این روش ذبح بلدرچین ها و بریدن سر آنها توسط نیروی انسانی انجام می پذیرد و بعد، بلدرچین های ذبح شده،  به مدت کوتاهی داخل دیگ آب گرم قرار می گیرند تا برای پر کنی آماده شوند سپس به داخل دستگاه پر کن انداخته می شوند، بعد از پرکنی کامل، مورد بازبینی قرار می گیرند تا پرهای باقی مانده برداشته شود.

نیروی انسانی تک تک محتویات داخل شکم بلدرچین ها را بیرون می آورد و ضد عفونی میکند سپس بلدرچین ها به مدت خیلی کوتاهی وارد مخزن های آب سرد می شوند و در نهایت پس از بازرسی نهایی برای بسته بندی بهداشتی آماده هستند.

کشتار سنتی بلدرچین

مراحل کشتار دستی بلدرچین

در این روش  که در واقع ساده ترین و کم هزینه ترین نوع کشتار است، ذبح بلدرچین ها توسط نیروی انسانی اتفاق می افتد. با کمک قیچی و یا چاقو، پوست بلدرچین را می کند و محتویات داخل شکم آنها را بیرون می آورد و پس از ضد عفونی و شتستوی کامل، آنها را برای بسته بندی آماده می کند.

این روش برای پرورش دهندگانی مناسب است که تعداد قطعات ذبح شده در طول روز بین 10 الی 100 عدد باشد مگر اینکه، آنقدر نیروی انسانی داشته باشد که به تعداد بیشتری کشتار انجام دهد. البته گرفتن مجوزهای لازم از طرف وزارت بهداشت و سازمان جهاد کشاورزی از ضروریات این کار است ضمن اینکه  محصولات گوشتی بلدرچین با لیبل هایی که نام تجاری کارگاه، شماره پروانه بهداشت، علامت استاندارد و آدرس و تلفن محل فرآوری در آن قید شده است، بسته بندی شود در غیر این صورت مصرف کنندگان زیادی، از آن استقبال نخواهند کرد.

سخن آخر:

این روزها تبلیغات رسانه ای و توصیه پزشکی متخصصان تغذیه باعث شده است تا سطح آگاهی مردم در باره خواص مصرف گوشت و تخم بلدرچین آنقدر افزایش یابد که بیشتر مصرف کنندگان گوشت سفید ترجیح دهند، بجای گوشت مرغ از گوشت بلدرچین استفاده کنند و نتیجه آن چیزی به غیر از افزایش سطح تقاضای عموم مصرف کنندگان و رونق کار پرورش دهندگان نیست.

اگر هنوز هم برای وارد شدن به این حرفه  آنقدر در تصمیم گیری تان مردد هستید، بهتر است نگاهی به شرایط کاری پرورش دهندگان بزرگی که مراکز کشتار بلدرچین را در شهرهای یزد و اصفهان، راه اندازی کرده اند، بیندازید کسانی که با قدرت تمام، همچنان در عرصه بازاریابی و فروش محصولاتشان صاحب حرف و ایده هستند چون به دست آوردن سودهای کلان، تبدیل شدن به یک برند پرآوازه، تضمین آیند کاری و موفقیت در این راه، بزرگترین و مهمترین هدفی است که این افراد به دنبال آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.