مقالات سرمایشی

بهترین کمپرسور یا موتور آبسردکن چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین کمپرسور یا موتور آبسردکن چه ویژگی هایی دارد؟ - اندیشه سبز

معرفی بهترین کمپرسور های مناسب برای آب سردکن های خانگی و صنعتی

آبسردکن وسیله ای بسیار کاربردی جهت بهره مندی از آب خنک در فصل های گرم سال می باشد. این دستگاه ها امروزه در مدل های دو منظوره ساخته شده اند که امکان تامین آب گرم و سرد را به صورت همزمان دارند. بنابراین به صورت چهار فصل و در هر زمانی می توان از آنها استفاده کرد. 

یکی از قطعات بسیار مهم و حساس در تمامی آبسردکن ها و تجهیزات برودتی و سرمایشی، کمپرسور است، این وسیله با افزایش فشار گاز مبرد، آن را از حالت مایع به گاز تبدیل کرده و به سایر متعلقات سیستم خنک کننده مانند شیر انبساط و اواپراتور ارسال می کند که در نهایت به خنک شدن آب می انجامد. 

اگر شما هم یک آبسردکن رومیزی یا ایستاده خانگی دارید و یا آبسردکن محل کار یا اداره  و سازمان شما دچار عیب شده و آب را به خوبی خنک نمی کند، احتمالا می توان مشکل را به کمپرسور نسبت داد. قبل از معرفی انواع کمپرسورهای مناسب برای آب سردکن ها، توصیه می کنیم مقاله عیب یابی آبسردکن را بخوانید تا به اطلاعات بیشتری در این مورد دست پیدا کنید. 

چه زمانی باید نسبت به تعویض کمپرسور آبسردکن اقدام کنیم؟

وجود مشکلاتی در آبسردکن خانگی یا صنعتی شما نشان از خرابی کمپرسور دارد و باید آن را هر چه سریعتر عوض کنید که در ادامه به این علائم اشاره شده است :

  1. افزایش میزان برق مصرفی 
  2. داغ کردن بیش از حد کمپرسور
  3. کارکرد مداوم و بی وقفه 
  4. خنک نشدن آب به اندازه کافی 
  5. ایجاد سر و صدای زیاد

چگونه بهترین موتور را برای آبسردکن انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین موتور را برای آبسردکن انتخاب کنیم؟ - اندیشه سبز

انتخاب و نصب کمپرسور مناسب برای آبسردکن بر عهده سازنده یا گروه گارانتی کننده محصول مورد نظر می باشد. در برخی موارد نیز تعمیرکاران با تجربه، نوع موتور مناسب برای آب سردکن را انتخاب کرده و بر روی آن نصب می کنند. معمولا کمپرسورهای آب سردکن به صورت پیستونی و مکانیکی کار می کنند که موارد زیر را جزو بهترین آنها می دانیم :

الف – کمپرسور پیستونی کولترون 1 اسب بخار با گاز مبرد R404

این دستگاه با برق تکفاز کار می کند و برای استفاده در آبسردکن های کوچک و خانگی مناسب است. محصولی از کشور ایتالیا بوده و ظرفیت سرمایشی آن 3480 BTU می باشد. ارتفاع آن تقریبا 22 سانتی متر است و برق 220 ولت با فرکانس 50 هرتز برای کارکرد صحیح آن توصیه می شود. 

ب – کمپرسور کولترون مدل BA7430Z ظرفیت ⅓ اسب بخار 

این کمپرسور نیز با برق تکفاز خانگی کار کرده و با فرکانس 50 هرتز بهترین عملکرد را خواهد داشت، نوع گاز مبرد آن R404 بوده، ضریب تبدیل آن 1.53 و قدرت جابه جایی 8.86 سی سی می باشد. ارتفاع این کمپرسور نیز حدود 21 سانتی متر می باشد و برای استفاده در آبسردکن های خانگی و صنعتی کوچک مناسب است. 

ج – کمپرسور پیستونی کولترون مدل KA9531ZXG با ظرفیت 4 اسب بخار

این مدل نیز با گاز مبرد R404 کار می کند و برای استفاده در آبسردکن های صنعتی و بزرگ مانند آبسردکن های شهری مناسب است. حجم قابل جابه جایی این کمپرسور حدود 90 سی سی بوده و با برق سه فاز محدوده 380 ولت کار می کند. هم چنین ظرفیت برودتی آن 28599 BTU بوده و ضریب عملکرد آن 2.28 است. 

د – کمپرسور دانفوس با محدوده قدرت  1 الی 4 اسب بخار 

کمپرسورهای دانفوس نیز به دلیل کارایی و کیفیت بالای خود گزینه مناسبی برای استفاده در آبسردکن های خانگی و صنعتی خواهند بود، قبل از انتخاب مدل و قدرت کمپرسور، به مشخصات آبسردکن خود توجه کرده تا گزینه مناسبی را انتخاب کنید. این کمپرسورها نیز معمولا با گاز R134A و یا R404 کار می کند.

هـ – کمپرسور پیستونی سکاپ در محدوده قدرتی 1 تا 4 اسب بخار

این کمپرسورها نیز معمولا با گاز R600A و R404 کار می کنند، کیفیت بسیار بالا و قدرت سرمایشی حقیقی دارند. کمپرسورهای سکاپ با توجه به قدرت سرمایشی و توان خود با برق تکفاز یا سه فاز 50 هرتز کار می کنند و با توجه به نوع آبسردکن خود می توانید موتور مناسبی را از این برند انتخاب و نصب نمایید. 

دقت در خرید کمپرسورهای چینی

متاسفانه برخی از کمپرسورهای چینی در برندهای متفرقه و نا آشنا در بازار وجود دارند که تعمیرکاران از اطلاعات ناکافی مصرف کننده سو استفاده کرده و از این کمپرسورهای بی کیفیت استفاده می کنند. نتیجه آن خرابی دوباره آبسردکن است، بنابراین شما با مطالعه این مقاله ضمن اینکه با برندهای با کیفیت و بهترین کمپرسورهای آبسردکن های آشنا می شوید، قادر به خرید این کمپرسورها از فروشگاه های معتبر نیز خواهید بود. 

در صورت نیاز به مشاوره جهت خرید موتور مناسب برای آبسردکن می توانید با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان اندیشه سبز بهره مند شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.