مقالات سرمایشی

نشتی آب از آبسردکن ایستاده را چطور رفع کنیم؟

رفع مشکل نشتی آب از آبسردکن - اندیشه سبز

رفع مشکل نشتی آب از آبسردکن

آبسردکن های ایستاده و فانتزی هم اینک جزئی از لوازم ضروری در بسیاری از ادارات، محل کار و همچنین مکان های عمومی می باشند. این دستگاه های نصب ساده ای داشته و در تهیه آب خنک و همچنین آب داغ بسیار کاربردی هستند.

با این حال گاهی اوقات پیش می آید که آبسردکن مورد استفاده در اثر عوامل مختلف دچار نشتی آب شده و زمین یا محل نصب شده را خیس میکند.

در این مقاله از بلاگ اندیشه سبز تمامی عواملی که باعث نشتی آب در آبسردکن ها میشود را با هم بررسی خواهیم کرد. در بیشتر موارد به راحتی میتوان مشکل نشتی آب از آبسردکن را رفع کرد اما در برخی موارد نیز به تعمیرکار نیاز می باشد که در ادامه بیشتر توضیح میدهیم. برای مشاهده قیمت انواع آبسردکن کلیک کنید.

بررسی اتصالات و منبع آب

در قدم اول باید منبع آب و اتصالات دستگاه را باید بررسی کنید. اگر از آبسردکن منبع خور استفاده میکنید، مطمئن شوید که منبع آب به درستی بر روی دستگاه نصب شده باشد. همچنین اگر آبسردکن مورد استفاده شما مستقیما به آب لوله کشی شده وصل می باشد، ابتدا محل اتصال لوله های پشت دستگاه را باید چک کنید. شلنگ های اتصال به ورودی دستگاه باید به خوبی وصل شده باشند تا در اثر فشار آب از این محل نشتی ایجاد نشود.

در برخی موارد نیز پس از خرید آبسردکن و نصب آن ممکن است اندکی آب از دستگاه سرازیر شده و سپس قطع شود.

استفاده از بطری متناسب با آبسردکن

آبسردکن های ایستاده در مدل های مختلف ازجمله آبسردکن یخچالدار، فیلتردار، کابین دار و … تولید میشوند. بر روی برخی از آبسردکن های منبع خور فقط میتوان از مخزن ساده استفاده کرد و هر مدل بطری آب به آنها وصل نمیشود.

استفاده از بطری متناسب با آبسردکن - اندیشه سبز

لذا باید منبع متناسب با آبسردکن را برای دستگاه خود انتخاب کنید. از آنجایی که آبسردکن های ایستاده معمولا بدون مخزن به فروش می رسند، خریداران در انتخاب منبع آب برای آبسردکن خود باید از فروشنده جزئیات لازم را بپرسند. بعنوان مثال برخی گالن های فیلتردار و تصفیه کن بر روی هر مدل آبسردکن قابل نصب نیستند.

نشتی از مخزن بیرونی

مخزن بیرونی که بر روی آبسردکن ها نصب میشود، معمولا از جنس پلاستیک بوده و احتمال دارد که دچار ترک یا سوراخ باشد. برای اینکه آب از آبسردکن سرازیر نشود، لازم است که مخزن مورد استفاده سالم باشد در غیر اینصورت باید آن را با نوع تازه تعویض کنید.

در آبسردکن های پمپی که مخزن آن در قسمت پایین دستگاه می باشد، نشتی آب در اثر اتصالات ضعیف داخلی هم پیش می آید. در این شرایط پمپ دستگاه به خوبی نمی تواند آب را به داخل منبع تزریق کند و نشتی آب ایجاد میشود. برای رفع این مشکل اتصالات پشت دستگاه و همچنین اتصالات پمپ دستگاه باید چک و بررسی شوند.

نشتی از مخزن بیرونی - اندیشه سبز

گاهی اوقات نیز پس از پر کردن مجدد مخزن و قرار دادن آن بر روی دستگاه شاهد نشتی آب هستیم. در این موارد ممکن هنگام قرار دادن منبع بر روی دستگاه، اهرم سوپاپ مانند را جابجا کرده باشید. بهتر است که این قطعه را هم چک کنید چون اگر دستکاری شود، آب بیش از حد به منبع داخلی سرازیر شده و در نتیجه از کنار منبع به بیرون نشت پیدا میکند. هنگام تمیز کردن آبسردکن و یا پر کردن مجدد بطری آن باید به اهرم منبع داخلی توجه کنید.

چکه کردن شیر آب

با گذشت زمان ممکن در اثر رسوب گرفتن یا استهلاک، شیرهای آب سردکن چکه کنند و از این طریق اب به بیرون نشت کند. اگر شیر آبسردکن در اثر رسوب به چکه کردن افتاده باشد میتوان با محلول های تمیز کننده همچون سرکه و جوش شیرین یکبار مخزن دستگاه و اتصالات داخلی آن را تمیز و شست شو نمود.  نحوه تمیز کردن و ضدعفونی کردن آبسردکن را یاد بگیرید.

اما اگر شیرهای دستگاه کارایی و آبندی خود را از دست داده باشند، نیاز است که با سرویس کار مجاز تماس گرفته و شیر دستگاه را تعویض کنید.

تراز نبودن دستگاه

برای کارکرد صحیح آبسردکن لازم است که دستگاه بر روی یک سطح صاف و تراز شده نصب شود. اگر بر روی سطح های شیبدار دستگاه را نصب کنید، ماده خنک کننده کمپرسور نیز به صورت متعادل نمی تواند کار کند و دستگاه فشار بیشتری خواهد دید. همچنین در چنین شرایطی آب از مخزن دستگاه به بیرون نشت خواهد کرد.

نشتی آب از مخزن های شناوردار

بر روی آبسردکن ها میتوان از انواع مختلف مخزن های اب استفاده کرد. برخی از این مخزن ها به شکل شناوردار و تصفیه کن بوده و مستقیما به اب لوله کشی شده میتوانند وصل شود. یعنی آب داخل مخزن توسط یک شناور تنظیم شده و مخزن به صورت خودکار پر میشود.

نشتی آب از مخزن های شناوردار - اندیشه سبز

در زمان نصب این نوع مخزن ها به خصوص در روزهای اول ممکن است که آب از دستگاه سرازیر شود. این مشکل بیشتر به قطع کن مخزن بستگی دارد و باید مطمئن شوید که لاستیک آن به درستی سر جایش قرار گرفته و باید قطع کن به صورت صاف بر روی دستگاه نصب شود.

بررسی شیر تخلیه

در قسمت پشتی آبسرکن ها یک دریچه تخلیه نیز وجود دارد که در صورت لزوم از طریق این دریچه میتوان آب منبع داخلی و اتصالات داخلی را تخلیه کرد. وقتی از دستگاه استفاده میکنید این دریچه تخلیه که به صورت پیچی است باید کاملا بسته باشد. اگر این دریچه به خوبی آبندی نشود، دستگاه از این محل نشتی خواهد داشت.

فشار بیش از حد به دستگاه

فشار بیش از حد میتواند در اثر فشار آب در آبسردکن های بدون مخزن به وجود آید. یا اینکه در اثر هوای گرم و یا استفاده بیش از حد از دستگاه به موتور آن فشار زیادی وارد شده و در نتیجه این فشار ممکن است دستگاه دچار نشتی آب شود.

فشار بیش از حد به دستگاه - اندیشه سبز

باید دقت شود که آبسردکن دوکاره بر خلاف آبسردکن صنعتی ظرفیت کمتری دارد و برای محیطهای شلوغ و استفاده پی در پی مناسب نیست. همچنین در زمان نصب این دستگاه ها، نباید آنها را نزدیک وسایل گرمایشی نصب کرد. دستگاه باید فاصله کافی و مناسب از دیوار داشته باشد تا سیستم کندانسور آن بتواند کارایی لازم را از خود نشان دهد.

نشتی آبسردکن از داخل

اگر تمامی موارد گفته شده در بالا را بررسی کردید و نشتی از این محل ها نبود، پس مشکل از اتصالات داخلی می باشد و ممکن است منبع آب گرم یا سرد در داخل دستگاه سوراخ شده باشند. اگر نشتی آب از آبسردکن مربوط به اتصالات داخلی باشد، برای تعمیر آن نیاز است که دستگاه توسط یک سرویس کار مجاز تعمیر شود.

جمع بندی

به طور کلی اگر بخواهیم دلایل آب ریزی از آبسردکن های اداری و فانتزی را عنوان کنیم این دلایل شامل موارد زیر خواهد بود :

  • پارگی اتصالات و شلنگ ها یا ترک برداشتن یا سوراخ شدن منبع بیرونی
  • رسوب گرفتن شیرهای آبسردکن یا شکستگی آنها
  • سوراخ شدن مخزن داخل ابسردکن (مخزن آب سرد یا گرم)
  • مناسب نبودن مخزن بیرونی با آبسردکن
  • از تنظیم خارج شدن شناور
  • تراز نبودن دستگاه
  • فشار بیش از حد به دستگاه

با بررسی موارد بالا میتوانید دلیل آبریزش دستگاه را پیدا کنید. اگر برای رفع این مشکل نیاز به تعمیر دستگاه می باشد، بهتر است که با سرویس کاران مجاز تماس گرفته و از آنها کمک بخواهید.

6 دیدگاه در “نشتی آب از آبسردکن ایستاده را چطور رفع کنیم؟

  1. مهرداد گفت:

    سلام، از شیر اب سرد کنش چکه میکنه،،، راه حلی ش چیه.. مهرداد

    1. admin-m گفت:

      سلام مقاله رو بخون کامل توضیح داده شده

  2. Arash گفت:

    با سلام و عرض ادب . مشکل من اصلا نشتی آب نیست. مخزن آب رو پر کردیم (نه کاملا پر) روی دستگاه که میزاریم آب داخل دستگاه نمیره. ولی وقتی مخزن رو بلند می‌کنیم آب داخل دستگاه میره و مشکلی نداره . میخواستم بدونم مشکل دقیقا از کجاست ؟! مخزن نو هست و دستگاه هم سالم

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام احتمالا مشکل از مخزن هست . درب مخزن وردی آب دستگاه رو مسدود نمیکنه؟

  3. محمدنور گفت:

    با سلام وعرض ادب بنده چندین سال هست که از آبسردکن استفاده میکنم الان مشکل نشتی آب داره وبه دنبال لوله ی گازی که از مخزن همراه با پوششی هست به پایین چیکه میکنه می خواستم دلیل اون رو بدونم ممنون.

    1. Admin گفت:

      سلام
      حتما پوسیده به مرور زمان
      باید بدید تعمیرکار چک کنه مطمئن بشه مشکل از اونجاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.