مقالات سرمایشی

نکات مهم نگهداری و مراقبت از آب سردکن و ضد عفونی آن

نکات مهم در نگهداری و مراقبت از آب سردکن - اندیشه سبز

نکات مهم در نگهداری و مراقبت از آب سردکن

آب سردکن ها جزو تجهیزات کاربردی و پر مصرف خانه ها ، ادارات و سازمان ها هستند که نقش تامین آب خنک و حتی آب داغ مورد استفاده کارکنان و اعضای خانواده را بر عهده دارند. با توجه به کارکرد مداوم آب سردکن ها لزوم بررسی دوره ای قطعات داخلی آن و تعویض فیلترها جهت جلوگیری از آلودگی آب و رفع بوی بد کاملا احساس می شود.

چرا نظافت و نگهداری از آب سردکن مهم است؟

مراقبت از آبسردکن و نظافت آن به منظور از بین بردن عوامل میکروبی و بیماری زای خطرناک موجود در مخزن و لوله های آن است چرا که عدم ضد عفونی و عدم رعایت بهداشت در استفاده از آن موجب انتقال آلودگی ها و میکروب ها به بدن می شود که در پی آن بیماری های گوارشی ، پوستی و عروقی را به دنبال خواهد داشت. 

آلوده بودن قطعات داخلی آب سردکن سبب انتقال نیترات به آب می شود که خود عامل مهمی در بروز سرطان است. این نیترات از طریق آب گرم یا سرد وارد بدن شده و در نتیجه نیترات موجود در بدن تبدیل به نیتریت شده و مولکول سرطان زایی بنام نیتروزآمین را تولید خواهد کرد.

ویدیو نحوه شستشو و ضدعفونی آبسردکن

یک آب سردکن از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

به منظور نظافت و ضد عفونی آب سردکن لازم است که با قسمت های مختلف تشکیل دهنده آن آشنایی لازم را پیدا کنید. از قسمت های تشکیل دهنده آب سردکن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- بخش های بیرونی آب سردکن 

در یک نگاه کلی متوجه دستگاه آب سردکن و مخزن قرار گرفته بر روی آن خواهید شد، البته در برخی از آب سردکن ها مخزن در داخل محفظه مخصوصی قرار می گیرد و برخی از آب سردکن ها مانند آبسردکن های صنعتی به آب شهری متصل می شوند و بدون نیاز به مخزن کار می کنند. 

در قسمت بیرونی آبسردکن می توانید محل ورود آب ، دکمه های خاموش و روشن ، فعالسازی هیتر و کولر، شیرهای خروجی آب ، اهرم ها و سایر متعلقات را ببینید ، در برخی از آب سردکن نیز یک یخچال کوچک در قسمت پایین آن وجود دارد که از آن برای نگهداری مواد غذایی می توان استفاده کرد، آبسردکن های یخچالدار جزو محصولات پرطرفدار بازار هستند. 

2- بخش های خنک کننده آب 

مهم ترین قسمتی که هر دستگاه آبسردکن باید دارا باشد، بخش برودتی است. با وجود این قسمت قادر به تولید آب خنک و مورد نیاز در فصل تابستان خواهد بود. این قسمت شامل لوله های کندانسور و اواپراتور و پمپ است که گازهای سرد در داخل لوله ها جریان داشته و سبب خنک شدن جریان آب عبوری از آن می شود. در نتیجه با فشار دادن اهرم آب سرد، آب گرم از روی این لوله ها عبور کرده و کاملا سرد و آماده مصرف می شود. 

3- بخش های گرم کننده آب 

این قسمت در فصل های سرد سال و به طور کلی در هر زمانی بسیار کاربردی خواهد بود و همیشه چای و نسکافه داغ را در اختیار شما قرار خواهد داد. این قسمت شامل یک مخزن استیل و المنت است که مقداری از آب مخزن به داخل این کاسه استیل منتقل شده و توسط المنت گرم می شود، زمانی که آب به دمای جوش برسد المنت خاموش شده و در صورت خالی شدن مخزن ، دوباره پر شده و المنت شروع به کار خواهد کرد. بدین ترتیب همیشه آب داغ در اختیار شما خواهد بود. 

چه عواملی باعث آلودگی و بوی بد در آب سردکن می شود؟

همانطور که می دانید محیط های مرطوب و گرم ، محل مناسبی برای رشد باکتری ها ،  قارچ ها و میکروارگانیسم ها هستند. بنابراین زمانی که آب به مدت زیادی در مخزن آن بماند و یا لوله ها و مخازن داخلی همیشه مرطوب باشند، شرایط مناسبی را برای رشد این میکروارگانیسم ها به وجود خواهد آورد. 

در صورتی که رشد میکروب ها ادامه پیدا کند به مرور زمان شاهد شکل گیری یک لایه میکروبی و لزج بر روی لوله ها و مخازن داخلی دستگاه خواهیم بود. این مورد زمانی تشدید پیدا می کند که آبسردکن برای مدتی بدون استفاده باقی می ماند، بدین ترتیب عوامل میکروبی فعالیت بیشتری پیدا کرده و سبب ایجاد بوی نامطبوع و لایه لزج و به اصطلاح بیوفیلم می شود. 

علاوه بر این آلودگی ها ، در صورت وجود آهک در آب و سختی زیاد آن ، شاهد شکل گیری یک لایه رسوبی و آهکی نیز بر روی لوله ها ، المنت و قسمت داخلی مخزن خواهیم بود که هنگام پر کردن لیوان می توان مواد سفید رنگی را در داخل آب مشاهده کرد. 

آب لیوان با عوامل میکروبی ترکیب شده و رنگ و بوی نامطبوعی به خود می گیرد و تغییر رنگ آب سردکن نیز به سبب وجود همین عوامل در قسمت های داخلی آب سردکن است. بنابراین به منظور حفظ سلامتی بدن و بنا بر توصیه های وزارت بهداشت بهتر است ماهانه یکبار قسمت های داخلی آب سردکن و مخزن بیرونی را آن را مورد شستشو قرار دهیم که در ادامه همین نوشته از اندیشه سبز به نحوه انجام این کار خواهیم پرداخت. 

نحوه شستشو و ضدعفونی آبسردکن

برای این کار از مواد ضدعفونی بی خطر مختلفی می توانید استفاده کنید که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. لازم است که قسمت های جداشدنی آب سردکن را جدا کرده و با استفاده از مواد ضد عفونی کننده به خوبی گند زدایی کنید و سپس آب کشی کنید. سایر قسمت هایی که امکان تفکیک ندارند می توانید با استفاده محلول های ضد عفونی کننده آب گردانی کنید و چندین مرتبه محلول را از لوله ها و مخزن عبور دهید تا جرم و میکروب ها را در خود حل کند. 

نحوه شستشو و ضدعفونی آبسردکن - اندیشه سبز

مواد ضد عفونی کننده مناسب برای شستشوی قطعات داخلی آب سردکن باید از جنس اسید یا باز باشند تا میزان ph محیط را تغییر داده و سبب از بین رفتن باکتری ها و آهک ها شود. در ادامه به چند مورد از مواد شستشو دهنده بی خطر اشاره خواهد شد. 

محلول اول – سرکه سفید

سرکه خاصیت اسیدی دارد و توانایی از بین بردن آهک و جرم ها را دارد، برای اینکار بهتر است یک لیتر سرکه سفید را با 5 لیتر آب ترکیب کنید. 

محلول دوم – هیپوکلریت کلسیم یا پودر وایتکس

یک قاشق مرباخوری از این پودر را در 5 لیتر آب خنک بریزید و به خوبی هم بزنید. 

محلول سوم – مایع سفید کننده یا وایتکس

دو قاشق غذاخوری از این مایع را در 2 لیتر آب حل کرده و به خوبی هم بزنید. 

مراحل شستشوی آب سردکن

نحوه شستشو و ضد عفونی آب سردکن به ترتیب زیر توضیح داده شده است:

الف – ابتدا دستگاه را از برق بکشید و مخزن دستگاه را بردارید و آن را با استفاده از محلول به خوبی بشویید و سپس به خوبی آبکشی کنید.

ب – قسمت های جداشدنی آب سردکن را از آن جدا کرده و به شکل مرتب در کنار آن قرار دهید تا بعدا بتوانید بدون مشکل سرهم کنید. 

ج – قطعات جدا شده را برای مدت 3 الی 4 ساعت در داخل محلول قرار دهید و پس از گذشت این زمان، آن را با استفاده از آب داغ به خوبی شستشو دهید. 

د – مقداری محلول را به داخل آب سردکن بریزید و اجازه بدهید این محلول برای چندین ساعت در داخل آب سردکن بماند. پس از گذشت 3 الی 4 ساعت ، اهرم ها را فشار دهید و محلول بیرون آمده را دور بریزید و دوباره مقدار کافی محلول در داخل آب سردکن بریزید و چندین ساعت صبر کنید. پس از گذشت چند ساعت می توانید چندین مرتبه آب داغ را از لوله ها و مخازن عبور داده تا کاملا تمیز و عاری از مواد ضد عفونی کننده شود. 

هـ – قسمت های بیرونی و داخلی قابل دسترسی را با استفاده از یک پارچه تمیز و محلول به خوبی ضدعفونی کنید و پس از آن با پارچه تمیز شسته و خشک کنید. 

نکاتی برای افزایش طول عمر آب سردکن

تا اینجا در مورد نحوه ضدعفونی و گندزدایی آب سردکن توضیح داده شد، در ادامه روش هایی برای مراقبت و افزایش طول عمر آن توضیح داده خواهد شد:

الف – حتما از گروه ها و کارخانه های معتبر خرید کنید تا دستگاه از گارانتی و خدمات پس از فروش واقعی بهره مند باشد زیرا در صورت بروز مشکل در آینده ، گروه سازنده هزینه تعمیر و تعویض قطعات را متقبل خواهد شد. 

ب – رسوبات شکل گرفته بر روی المنت مانع از جوشیدن آب داغ می شود و یا این کار را به تاخیر می اندازد که سبب افزایش مصرف برق و استهلاک بیشتر آب سردکن خواهد شد. 

ج – در صورتی که لوله های انتقال آب و مخازن رسوب گرفته باشند، آب کمتری از آن عبور خواهد کرد، بنابراین راندمان و میزان اثربخشی دستگاه را نیز پایین خواهد آورد که سبب نارضایتی مصرف کننده ها می شود. 

د – حتما از یک دستگاه تصفیه آب استفاده کنید و آب مخزن را از آن پر کنید تا سختی و آهک موجود در آب وارد دستگاه نشود که برای سلامتی شما هم مضر خواهد بود. هم چنین در آب سردکن هایی که به آب شهری متصل هستند، بهتر است آب را از دستگاه به آن وصل کنید و مستقیما به تصفیه آب شهری وصل نشود. 

هـ – در صورتی که قصد دارید برای مدت طولانی یا چند ماهه از دستگاه استفاده نکنید، حتما آن را به خوبی ضدعفونی کرده و مورد شستشو قرار دهید سپس به خوبی سلفون پیچی و بسته بندی نمایید.

و – هم چنین در صورتی که پس از یک مدت طولانی مجددا قصد راه اندازی آب سردکن را دارید، مخزن و قسمت های داخلی را با استفاده از آب داغ به خوبی شستشو دهید تا آلاینده های موجود در آن از بین بروند

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.