مقالات سرمایشی

راهنمای انتخاب و خرید یخساز مناسب برای آزمایشگاه

چگونه یخساز مناسب را برای آزمایشگاه انتخاب کنیم؟ - اندیشه سبز

چگونه یخساز مناسب را برای آزمایشگاه انتخاب کنیم؟

استفاده از یخ در آزمایشگاه ها به منظور خنک نگه داشتن نمونه های آزمایشی و جلوگیری از فعالیت میکروارگانیسم ها کاملا ضروری به نظر می رسد. یخ ها در آزمایشگاه های میکروبیولوژی و pcr کاربرد بیشتری پیدا می کنند. 

با توجه به اینکه نمونه های آزمایشی در هر لحظه قابل افزایش است، بنابراین امکان تامین حجم بالایی از یخ توسط فریزرهای معمولی وجود ندارد، به همین دلیل در این نوشته از اندیشه سبز قصد داریم یک راهنمای کلی در مورد یخساز مناسب برای آزمایشگاه داشته باشیم و شما را برای خرید یک یخساز مناسب و کاربردی راهنمایی کنیم.

یخساز خانگی 20 کیلوگرم حبه ای
یخساز خانگی 20 کیلوگرم حبه ای
» دارای ظرفیت تولید 20 کیلوگرم یخ حبه ای و پودری در 24 ساعت
» برخورداری از موتور سرمایشی قدرتمند و درجه یک
» مجهز به سنسور کنترل آب هوشمند
قیمت : 39,000,000 تومان
 

چرا باید از یخساز در آزمایشگاه استفاده شود؟

یخسازها دستگاه هایی هستند که یخ مورد نیاز را در عرض چند دقیقه آماده می کنند و قادر به تولید حجم انبوهی از یخ هستند، بنابراین در آزمایشگاه  های بزرگ استفاده از فریزرهای معمولی برای تولید یخ جوابگو نخواهد بود و جای خالی یک یخساز همیشه حس خواهد شد تا یخ لازم را در چند ثانیه آماده کند. 

یخساز حبه ای یا پودری

معمولا دو نوع یخساز حبه ای یا پودری در آزمایشگاه ها استفاده می شود، بهتر است نوع مورد نظر را قبل از خرید انتخاب کنید، در ادامه دلایلی برای انتخاب این دو نوع یخساز ارائه خواهد شد.

یخسازهای حبه ای قادر به تولید حبه های یخ در اندازه های 5 الی 10 سانتی متر مربعی هستند که کاملا شفاف و تمیز بوده و برای استفاده های مختلف پزشکی و آزمایشگاهی مناسب خواهند بود، این یخ ها دیرتر از یخ های پودری ذوب می شوند و مدت زمان بیشتری یخ ها را خنک نگه خواهد داشت.

یخساز حبه ای یا پودری - اندیشه سبز

اما یخ های پودری تماس بیشتری با نمونه های آزمایش ، شیشه های واکسن و دارو خواهد داشت و به سریعتر خنک شدن آنها کمک خواهد کرد. یخ های پودری را می توانید در کیسه های پلاستیکی مختلفی قرار دهید و حجم دلخواهی از یخ مورد نظر را تهیه کنید. یخ های پودری بافت نرمی داشته و رطوبت بالایی را به همراه دارد، همچنین در صورت تماس با پوست کاملا نرم بوده و سرما را به صورت یکنواخت و در سطح وسیعی انتقال خواهد داد. 

بنابراین می توان گفت که یخ های پودری بهترین گزینه برای بسته بندی ارگان های بدن و یا سرد کردن زودتر و وسیع تر نمونه ها و داروها خواهد بود. دستگاه یخساز پولکی یکی از نمونه های با کیفیت موجود در بازار است که قادر به تولید یخ به صورت پودری می باشد. 

انتخاب مکان و ظرفیت مناسب یخساز

قبل از خرید باید این سوال را از خود بپرسید که به چه مقدار یخ در روز نیاز خواهید داشت، با محاسبه این مقدار و مقایسه آن با ظرفیت یخسازهای موجود میتوانید بهترین گزینه را برای آزمایشگاه انتخاب کنید. معمولا ظرفیتی که برای یخسازها در نظر گرفته می شود، میزان تولید آنها در هر 24 ساعت است.

به عنوان مثال یخساز حبه ای 40 کیلویی در هر 24 ساعت قادر به تولید 40 کیلو یخ حبه ای می باشد. 

نکته مهم دیگر انتخاب مکان مناسب آن در آزمایشگاه است. یخسازها باید نصب شوند و برای این کار به لوله کشی آب شهری و نصب لوله های تخلیه احتیاج خواهد بود، پس تغییر مکان یخساز پس از نصب، هزینه زیادی را برای شما برجا خواهد گذاشت. به شیب محیط نیز توجه کنید تا امکان تخلیه راحت آب مازاد از یخساز وجود داشته باشد، در غیر این صورت نیاز به خرید پمپ انتقال آب خواهد بود که هزینه دیگری را به شما تحمیل خواهد کرد. 

توجه به بدنه و قطعات داخلی یخساز

استیل و یا آلومینیومی دو ماده ای هستنند که هیچ گونه واکنشی با آب و یخ نخواهند داد و یخ تولید شده کاملا سالم و بدون رنگ و بو خواهد بود. بنابراین بهتر است که بدنه داخلی یخساز و قطعاتی که در تماس با آب و یخ هستند از استیل ساخته شوند، هم چنین امکان ضدعفونی و شستشوی راحت آنها در آینده وجود دارد. 

توجه به بدنه و قطعات داخلی یخساز - اندیشه سبز

کیفیت مونتاژ و ساخت محصول نیز در دوام و طول عمر آن تاثیر خواهد داشت، بنابراین بهتر است قبل از خرید به این موارد نیز توجه کنید. 

به نوع موتور سرماساز توجه کنید

موتور یا همان کمپرسوری که برای تولید یخ استفاده می شود، اهمیت بسیار بالایی دارد و در صورتی که از برندهای نامعتبر و ارزان قیمت باشد، مسلما بعد از مدتی با سر و صدای زیاد و مصرف برق بالای آن مواجه خواهید شد و یا اینکه دچار مشکل شده و هزینه تعمیر به دنبال خواهد داشت. 

بهترین مارک های موجود در بازار عبارتند از دانفوس، بیتزر، کالترون ، تکامسه و … که بهتر است قبل از خرید یخساز به نوع موتور نیز توجه کنید. 

توجه به گارانتی و خدمات پس از فروش سازنده

اگر تمایل به خرید یخساز خارجی دارید حتما از وجود نماینده معتبر آن در ایران مطمئن شوید، بسیاری از دستگاه های وارداتی فاقد نماینده هستند و صرفا یک گارانتی اسمی دارند و در صورت بروز مشکل، امکان تعمیر و تعویض قطعات آن وجود نخواهد داشت. 

اما تولید کننده های ایرانی نیز در زمینه تولید انواع یخسازهای خانگی و صنعتی پیشرفت کرده اند و با تولید دستگاه هایی قابل رقابت با دستگاه های خارجی، گامی موثر در جهت توسعه صنعت کشور برداشته اند. 

در مورد تولید کننده های ایرانی نیز می توانید تحقیق کنید و در مورد کیفیت ساخت محصولات و اعتبار گارانتی و خدمات پس از فروش آنها پرس و جو کنید. 

مشاوره رایگان قبل از خرید

اندیشه سبز دارای سابقه 30 ساله در زمینه تولید انواع تجهیزات گرمایشی و برودتی می باشد و محصولات خود را با گارانتی 1 ساله معتبر و خدمات پس از فروش 10 ساله ارائه می دهد، بنابراین قبل از خرید بهترین یخساز مناسب برای آزمایشگاه می توانید با کارشناسان فروش اندیشه سبز تماس گرفته و از راهنمایی کاملا رایگان آنها بهره مند شوید. کافیست با یکی از شماره های درج شده در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.