مقالات سرمایشی

نحوه تنظیم ترموستات آبسردکن

نحوه تنظیم ترموستات آبسردکن - چیکن دیوایس

چطور دمای آبسردکن را تنظیم کنیم؟

بیشتر آبسردکن های موجود در بازار دارای ترموستات داخلی بوده و کلید بیرونی برای تنظیم میزان آن طراحی نشده است. با این حال ترموستات داخلی آبسردکن قابل تنظیم بوده و بصورت پیش فرض در حالت استاندارد تنظیم میشوند. همچنین برخی آبسردکن ها دارای دکمه تنظیم دمای آب بوده که محل قرار گیری این دکمه اغلب در پشت دستگاه می باشد. برای عملکرد بهتر دستگاه آبسردکن، ترموستات آب خنک آن باید با توجه به شرایط آب و هوایی تنظیم شود. در مناطق گرمسیر به دلیل گرمای هوا، لازم است که درجه ترموستات زیاد پایین نباشد چون در این شرایط فشار بیشتری به موتور دستگاه وارد خواهد شد. در ادامه این مطلب از وبلاگ سایت اندیشه سبز نحوه تنظیم ترموستات آبسردکن و دمای مناسب آن برای مناطق گرمسیر و معتدل را توضیح میدهیم. شما مخاطبین عزیز میتوانید انواع آبسردکن اندیشه سبز را در این لینک مشاهده کنید.

ترموستات آبسرکن

دمای آب آبسردکن با توجه به مدل دستگاه قابل تغییر میباشد. در آبسردکن استیل درجه ترموستات بصورت پیش فرض تنظیم شده و معمولا دستگاه آب را تا 10 درجه خنک میکند. امکان تغییر درجه ترموستات در این مدل آبسردکن ها توسط هر شخصی امکان پذیر نیست. چون دسترسی به ترموستات دستگاه کمی سخت بوده و نیاز به مهارت فنی دارد.

ترموستات آبسرکن - اندیشه سبز

اما در برخی از آبسردکن های اداری و فانتزی میتوان ترموستات را به سادگی تنظیم کرد. در این نوع آبسردکن ها که آب داغ نیز از آنها قابل تهیه است، ترموستات معمولا در قسمت پشت دستگاه قرار دارد. کلید ترموستات آبسردکن معمولا به شکل چرخشی بوده که میتوان از طریق آن دمای آب دستگاه را تنظیم کرد. نحوه عملکرد ترموستات آبسردکن بدین صورت بوده که سنسور آن دمای آب را اندازه میگیرد، اگر دمای آب گرمتر از درجه تنظیم شده باشد، ترموستات جریان برق کمپرسور را باز میکند تا سیستم برودت دستگاه فعال شود. زمانیکه دمای آب تا محدوده تنظیم شده خنک شد، ترموستات با قطع جریان کمپرسور، فعالیت آن را متوقف میکند.

محدوده دمایی مناسب

آب با دمای 8 الی 15 درجه برای نوشیدن مناسب بوده و معمولا دمای سردی آب در آبسردکن نیز در همین محدوده است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به نوشیدن آب خیلی سرد علاقه دارید، تنظیم آبسردکن بر روی دمای خیلی پایین مخصوصا در مناطق گرمسیر توصیه نمیشود.

تنظیم نادرست ترموستات

درجه ترموستات با توجه به شرایط آب و هوایی و قدرت کمپرسور آن تنظیم میشود. در مناطق گرمسیر دمای 13 الی 18 درجه و در مناطق معتدل دمای 10 الی 15 درجه برای آب مصرفی مناسب است. لذا ترموستات دستگاه را هم باید بر اساس همین محدوده دمایی تنظیم کرد. اگر ترموستات بصورت نادرست تنظیم شود، دستگاه دچار خرابی شده و یا دیواره های آن و اطراف مخزن دچار برفک زدگی و یخ زدگی میشود. هرچند که برخی افراد با نوشیدن آب خیلی سرد حس بهتری دارند ولی هم برای سلامت فرد و هم برای افزایش عمر مفید دستگاه، ترموستات باید به درستی تنظیم شود. تنظیم ترموستات داخلی آبسردکن باید توسط سرویس کاران مجاز انجام گیرد تا گارانتی دستگاه بی اثر نشود.

در آبسردکن های دو منظوره ای، ترموستات برای تنظیم دمای آب گرم نیز استفاده میشود. به صورت پیش فرض در بسیاری از مدل ها، ترموستات آبگرم بر روی دمای 70 الی 90 درجه تنظیم است. بعنوان آپشن در برخی از آبسردکن ها دکمه کنترل درجه حرارت اب نیز وجود دارد که از طریق آن دمای آب داغ دستگاه قابل تنظیم است.

در آبسردکن های صنعتی همچون آبسردکن سفارشی، کلید تنظیم دمای آب نیز وجود دارد. این مدل آبسردکن های صنعتی قدرت سرمایشی بسیار بالایی داشته و دمای آب را تا 5 درجه سانتیگراد خنک نگه میدارد.

نکته پایانی

همانطور که در ابتدای این مطلب ذکر شد، فقط چند مدل خاص آبسردکن، دارای کلید کنترل ترموستات و درجه حرارت آب می باشند. اگر آبسردکن شما آب را به خوبی سرد نمیکند، ممکن است دچار مشکل شده باشد. پیشنهاد میکنم قبل از دستکاری ترموستات، این پست را مشاهده بفرمایید: چرا آبسردکن آب را خنک نمیکند؟ همچنین قبل از دستکاری ترموستات داخلی آبسردکن حتما با بخش خدمات پس از فروش سازنده آن هماهنگی های لازم را انجام دهید.

4 دیدگاه در “نحوه تنظیم ترموستات آبسردکن

  1. علی گفت:

    سلام ترموستات آبسردکن نیکایی رومیزی دقیقا کجاست

    1. admins-r گفت:

      سلام علی شما کدوم مدلش رو دارین؟

  2. فاطمه خانم گفت:

    سلام آبسردکن رومیزی … دارم ۳روزه خریدم داعم درحال کارکردنه یک لحظه خاموش نمیشه نمیدونم چطوری ترموستات تنظیم کنم .البته نمیدونم اصلا ترموستات داره یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. Admin گفت:

      سلام
      بهتره با خدمات پس از فروش تولید کنندش در ارتباط باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.