مقالات سرمایشی

چه نوع کمپرسوری برای سردخانه مناسب است؟

چه نوع کمپرسوری برای سردخانه مناسب است - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

چه نوع کمپرسوری برای سردخانه مناسب است؟

نقش سردخانه ها و اتاقک های سرد در حفظ سلامت و عمر مواد غذایی و زنجیره سرمایش غذایی بسیار پر رنگ است. امروزه استفاده از سردخانه ها به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است و به طور وسیع در صنایع مختلف همچون صنایع غذایی ، پزشکی ، آزمایشگاهی ، پتروشیمی و … از آنها استفاده میشود.

سردخانه های کانکسی به دلیل محدودیت مکانی در صنایع مختلف بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. این نوع سردخانه ها که به سردخانه قابل حمل نیز معروف می باشند در انواع سردخانه بالای صفر و زیر صفر تولید میشوند. یکی از اجزای اصلی هر سردخانه و سیستم تبرید ، کمپرسور می باشد که از آن بعنوان قلب تپنده سیستم های تبرید یاد میشود.

با توجه به اهمیت سردخانه ها و سایر تجهیزات سرمایشی تعدادی انگشت شمار کشور ، تکنولوژی تولید و ساخت کمپرسورهای سرمایشی را دارند. از جمله معروف ترین این کمپرسورها در بازار می توان کمپرسور بیتزر ساخت آلمان، دانفوس ساخت فرانسه ، تکامسه ساخت تایلند، کولترن ، کوپلند و … را نام برد که در زیر مفصل به آنها اشاره شده است. با ادامه این مطلب از سایت اندیشه سبز همراه باشید.

کمپرسور چیست و انواع کمپرسور بر اساس ساختار آنانواع کمپرسور بر اساس ساختار آن - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در سیکل های تراکمی سرمایش، کمپرسور بخشی است که با مکش مبرد (گاز خنک کننده) از اواپراتور و متراکم کردن آن باعث فشرده سازی و افزایش دمای سیال داخل میشود. سپس این سیال برای کاهش دما به کندانسور فرستاده میشود.

در واقع کار کمپرسور مکش گاز و فشرده کردن و افزایش دمای آن و سپس پمپاژ به کندانسور می باشد. کمپرسورها بر اساس ویژگی هایی همچون سرعت ، تعداد مراحل کار ، سیستم قدرت ، ساختار (هرماتیک یا سمی هرماتیک بودن) ، سیستم خنک سازی و روش های روانکاری به انواع مختلفی تقسیم میشوند.

برای فشرده سازی یک سیال دو روش ممکن می باشد، یکی از طریق افزایش سرعت و دیگری از طریق کاهش حجم. به کمپرسورهایی که از طریق افزایش سرعت، فشار سیال را افزایش میدهند، کمپرسور دینامیک و به کمپرسوری که از طریق کاهش حجم ، فشار سیال را افزایش میدهند ، کمپرسور جابجایی مثبت گفته میشود.

کمپرسور دینامیک به انواع کمپرسور محوری و گریز از مرکز تقسیم میشوند. همچنین کمپرسورهای جابجایی مثبت نیز به انواع پیستونی (تک مرحله ای ، دو مرحله ای و دیافراگمی) و دورانی (همچون اسکرو، اسکرال ، روتاری ، دنده ای و حلقه مایع) تقسیم میشوند.

تفاوت اصلی بین کمپرسورهای هرماتیک و سمی هرماتیک :

در کمپرسورهای هرماتیک، موتور و کمپرسور با هم درون یک محفظه قرار دارند که جنس آن از استیل می باشد. از مزایای این نوع کمپرسورها می توان به عدم نشتی گاز در آنها (به دلیل پلمپ بودن) و از معایب نیز می توان غیر قابل تعمیر بودن آن را نام برد. در مقابل موتورهای سمی هرماتیک قابل تعمیر می باشند و عمر مفید آنها طولانی تر و قدرت آنها بیشتر است.

موتور-هرمتیک-و-سمی-هرمتیک - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

تفاوت اصلی بین کمپرسورهای تک مرحله ای و چند مرحله ای :

در درون کمپرسور به هنگام فشرده سازی گاز، دمای آن نیز افزایش می یابد. این افزایش دما ممکن است عمر برخی از قطعات درون کمپرسور را کاهش دهد.

از این رو در برخی از کمپرسورهای چند مرحله ای عملیات فشرده سازی گاز طی دو الی چند مرحله انجام میگیرد و در هر مرحله تا حدودی از دمای گاز کاسته میشود در نتیجه این امر عمر مفید کمپرسور افزایش پیدا میکند. قیمت کمپرسورهای تک مرحله ای ارزان تر بوده و در سیستم های تبرید کوچک از آنها استفاده می شود.

از بین کمپرسورهای مختلف ، کمپرسورهای اسکرو ، اسکرال و سپس نوع روتاری و پیستونی بازدهی خوبی دارند. از جمله کمپرسورهای اسکرو موجود در بازار ایران میتوان به کمپرسور بسیار قوی بیتزر اشاره نمود. کمپرسورهای دانفوس ، بیتزر ، کوپلند از جمله کمپرسورهای اسکرال در بازار می باشند. همچنین کمپرسور دانفوس و بیتزر در نوع پیستونی نیز در بازار به فروش می رسند.

نتیجه گیری و جمع بندی

به هنگام انتخاب کمپرسور سردخانه ، می بایست مواردی همچون ظرفیت سردخانه ، نرخ برودتی و توان کمپرسور دقت نمود. همچنین نوع کندانسور و اواپراتور در انتخاب کمپرسور تأثیر گذار می باشند. طراحی و توزیع بار برودتی سردخانه نیازمند اطلاعات دقیق و بررسی های فنی همچون منطقه مورد استفاده ، شرایط آب و هوایی و … می باشد. در نهایت نوع کمپرسور و یونیت برودتی با توجه به ابعاد سردخانه و توان آن معین می شود.

همان طور که ذکر شد برخی از کمپرسورها مزایا و معایبی دارند. انتخاب غیر صحیح کمپرسور در راندمان سردخانه تأثیر منفی زیادی دارد و باید توسط کارشناسان فنی و پس از بررسی های اولیه انتخاب شود. گروه اندیشه سبز در این راستا با طراحی انواع سردخانه کانکسی قبل از خرید مشاوره رایگان کامل به مشتریان خود ارائه میدهد. متخصصان فنی ما با بررسی و تحلیل های اولیه و درک نیاز مشتری ، بهترین پیشنهاد را به مشتری ارائه میدهند.

در صورتیکه قصد خرید سردخانه کانکسی دارید و در این زمینه نیازمند اطلاعات بیشتری هستید می توانید برای مشاوره رایگان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.