مقالات سرمایشی

توصیه های بسیار مهم در زمان نصب و استفاده از آبسردکن، حتما بخوانید

نکات مهم هنگام جابجایی و نصب آبسردکن - اندیشه سبز

نکات مهم هنگام جابجایی و نصب آبسردکن

امروزه آبسردکن ها از جمله وسایل سرمایشی ضروری به شمار می آید به همین دلیل در اکثر مکان های عمومی و کاری یکی از انواع این دستگاه ها به کار گرفته میشود. با توجه به کاربرد وسیع این دستگاه ها ضروری دانستیم که نکات بسیار مهم به هنگام نصب و استفاده از آبسردکن را در این مطلب از اندیشه سبز به شما آموزش دهیم. بیشتر افراد به هنگام نصب، استفاده و یا جابجایی این دستگاه ها به صورت ناخواسته باعث خرابی آبسردکن میشوند. مجموعه نکاتی که شما در این پست خواهید خواند، باعث میشود که دستگاه شما کمتر در معرض آسیب و خرابی قرار گیرد.

نحوه نصب آبسردکن

برای نصب آبسردکن در قدم اول از سرویس کاران کارخانه سازنده بخواهید تا دستگاه را برای شما نصب کنند. زیرا برخی از برندها اگر توسط افراد متفرقه نصب شوند، گارانتی دستگاه نیز بی اعتبار میشود. همچنین آبسردکن های ایستاده در انواع مختلفی ساخته میشوند و نصب همگی آنها مثل هم نیست.

نحوه نصب آبسردکن - اندیشه سبز

ساده ترین و پرفروش ترین آنها آبسردکن های مخزن دار می باشد که نصب راحتی دارند. توجه داشته باشید که این نوع دستگاه ها بدون مخزن به فروش می رسند و خریدار باید بصورت جداگانه برای دستگاه مخزن آب نیز تهیه کند.

برای مشاهده لیست بهترین آبسردکن های بازار کلیک کنید:

نحوه جابجایی و حمل و نقل صحیح آبسردکن

زمانیکه آبسردکن را به تازگی خریده اید و یا آن را به محل جدید یا نقطه ای دیگر جابجا میکنید، آبسردکن باید به درستی حمل نقل شود. زیرا خم شدن بیش از حد آبسردکن باعث میشود به موتور خنک کننده دستگاه و کمپرسور آن اسیب رسد. در واقع وقتی آبسردکن را خم میکنید، کمپرسور دستگاه نیز کج میشود. در نتیجه این امر روغن کمپرسور به داخل لوله های گاز وارد شده و در آنجا می ماند. اگر در این حالت آبسردکن روشن شود، به علت تداخل روغن در سیستم سرمایشی آبسردکن مشکل اساسی به وجود آمده و دستگاه شما به تعمیر نیاز پیدا خواهد کرد.

بنابراین آبسردکن و حتی دیگر تجهیزات سرمایشی مثل یخساز و یخچال نباید بیش از 40 یا 30 درجه خم شوند. حمل آبسردکن به صورت خوابیده ممنوع می باشد.

اگر در زمان حمل و نقل به ناچار مجبور شدید که دستگاه را بیش از اندازه خم کنید، برای روشن کردن آن اصلا عجله نکنید. دستگاه باید حداقل به مدت 12 ساعت در حالت ایستاده قرار گیرد. در این مدت زمان مجددا روغن وارد شده به لوله های گاز به داخل کمپرسور بر میگردد و سپس شما با خیال راحت میتوانید دستگاه را روشن کنید.

⚠️ نکته: در زمان جابجایی آبسردکن های مخزن دار حتما مخزن بالای دستگاه را بردارید. زیرا اگر در داخل مخزن آب باشد، در اثر تکان و جابجایی، احتمال پاشش و نفوذ آب به مدار الکتریکی دستگاه و سوختن آن وجود دارد.

تخلیه مخزن داخلی قبل از جابجایی

قبل از جابجایی و حمل و نقل آبسردکن حتما اب داخل آن را خالی کنید. بر پشت آبسردکن ها یک شیر تخلیه تعبیه شده است که با باز کردن آن می توان آب داخل دستگاه را تخلیه کرد. همچنین شما میتوانید شیر آب گرم و سرد را هم باز بگذارید تا آب مخزن داخلی به طور کامل خالی شود. در این شرایط در اثر تکان های تند به هنگام حمل و نقل پاشش آب در دستگاه شما ایجاد نخواهد شد. در زمان تخلیه کردن آب آبسردکن حتما دستگاه خاموش باشد.

تخلیه مخزن داخلی قبل از جابجایی - اندیشه سبز

قطعات مختلف دستگاه آبسردکن با برق کار میکنند. مخصوصا در زمان شروع کار، موتور دستگاه جریان برق بیشتری مصرف میکند. همچنین در ابتدای شروع کار هیتر آبجوش نیز فعال شده تا آب داخل مخزن آن داغ شود. لذا از جریان برق ضعیف یا پر نوسان برای راه اندازی دستگاه استفاده نکنید. منبع تغذیه دستگاه باید یک جریان ثابت برق داشته باشد که با استفاده از محافظ برق می توان این نیاز را رفع کرد.

بهتر است که از پریز برقی استفاده شود که دارای ارت باشد. در این صورت میتوانید سیم ارت آبسردکن را به آن وصل نموده و مانع ایجاد شوک برقی در دستگاه شوید.

💡 نکته بسیار مهم: قبل از روشن کردن آبسردکن حتما اب آن را پر کنید و اجازه دهید که مخزن های آب سرد و گرم داخل دستگاه نیز پر شوند. همچنین بهتر است که شیر آب گرم و سرد دستگاه را کمی باز کنید تا مقداری آب از آن تخلیه شود.

مخزن آبسردکن روشن نباید خالی باشد

مخزن داخل آبسردکن در زمان روشن بودن دستگاه تحت هیچ شرایطی نباید خالی باشد. اگر مخزن داخلی خالی شود، هیتر آبجوش میسوزد و همچنین سیستم سرمایشی دستگاه نیز دچار مشکل خواهد شد. بنابراین به محض کم شدن آب مخزن بالای دستگاه برای پر کردن بطری آن اقدام نمایید. اگر آبسردکن شما ساده است میتوانید با حذف بطری آب، آن را به اتصال مستقیم به آب شهری تبدیل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک مطلب نحوه تبدیل آبسردکن مخزن دار به اتصال مستفیم آب شهری کلیک کنید.

اگر آبسردکن مورد استفاده شما از نوع اتصال مستقیم به آب شهری میباشد، در زمان قطع شدن آب شهری حواستان باشد که سریعا دستگاه را خاموش کنید.

مخزن آبسردکن روشن نباید خالی باشد - اندیشه سبز

برخی از کاربران وقتیکه آب داخل بطری به اتمام میرسد، بصورت دستی مخزن بالای دستگاه را پر میکنند. اما یکی از اشتباهات رایجی که بیشتر این کاربران انجام میدهند، پر کردن بیش از حد مخزن داخلی دستگاه می باشد. لازم به ذکر است که در مخزن داخل آبسردکن یک سوراخ خروجی برای تخلیه بخار آب در نظر گرفته شده است. وقتیکه سطح اب از این خروجی بالاتر باشد، بخار آب راه خروج نداشته و به دلیل برگشت بخار داغ، ابی که داخل مخزن سرد ذخیره شده است نیز گرم میشود. باید بدانید که مخزن های داخلی آبسردکن به نحوی طراحی شده اند که سطح اب نمیتواند بالاتر از لوله تخلیه بخار بیایید. ولی وقتی بصورت دستی آن را پر میکنید آب در داخل قیف از این سطح بالاتر می آید.

شرایط محل نصب آبسردکن

یک محل مناسب برای نصب آبسردکن مشخص کنید. این محل باید به دور از تابش نور افتاب بوده و مانع رفت و امد افراد نشود. اگر بطری دستگاه در معرض تابش نور آفتاب قرار گیرد، جلبک ها و میکروارگانیزم ها در داخل بطری رشد خواهند کرد و در نتیجه افرادی که از اب خنک این آبسردکن بنوشند در معرض مشکلات روده ای و گوارشی قرار خواهند گرفت. همچنین محل نصب باید سطح صافی داشته و به برق شهری نیز دسترسی داشته باشد.

اگر آبسردکن مورد استفاده شما قابلیت اتصال مستقیم به اب شهری را دارد، اتصالات آن را به شکل صحیح انجام دهید. در زمان نصب اولیه ممکن است که آبسردکن نشتی داشته باشد. محل نشتی را پیدا کرده و ان را رفع کنید. ما در مقاله رفع نشتی اب در آبسردکن بطور کامل در این باره بحث کرده ایم.

همچنین اگر دستگاه دارای لوله تخلیه آب می باشد، با استفاده از سیفون این بخش از دستگاه را به فاضلاب وصل کنید.

در صورت استفاده از آبسردکن یخچال دار از قرار دادن مواد غذایی گرم و داغ در داخل آن خودداری کنید. در بخش یخچال این نوع آبسردکن ها بهتر است که نوشیدنی قرار دهید.

نکته پایانی

در این مقاله نکات مهم به هنگام نصب آبسردکن و استفاده از آن را به شما یاد دادیم. بعنوان نکته پایانی به نظافت بطری، مخزن داخلی و سطح بیرونی آبسردکن زیاد اهمیت دهید. بدین معنی که شما باید به صورت مرتب و دوره ای مخزن آب و آبسردکن را تمیز کنید. همچنین حتما از آب تمیز و تصفیه شده در آبسردکن ها استفاده نمایید. زیرا رسوب گرفتن مخزن داخلی و قطعات آن به شدت کارایی و بهره وری دستگاه را کاهش میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.