مقالات سرمایشی

سیستم دیفراست چیست؟ | سیستم دیفراست در یخساز های خانگی چیست ؟

سیستم دیفراست در یخساز های خانگی چیست ؟ - اندیشه سبز

با عملیات دیفراست یخساز های خانگی اندیشه سبز آشنایی دارید ؟ دیفراست در یخ ساز خانگی چه کاربرد و مزیتی دارد ؟ در این متن از وبلاگ اندیشه سبز، علاوه بر آشنایی با نحوه عملکرد تجهیزات سرمایشی دارای دیفراست یا نوفراست، مزیت های بهره گیری از این سیستم نیز بررسی شده است.

دیفراست چیست ؟

دیفراست در لغت به معنی برفک زدایی یا یخ زدایی می باشد. همان طور که از نام این سیستم مشخص است، به منظور برفک زدایی سیستم ها و تجهیزات سرمایشی کاربرد دارد. در این متن از وبلاگ اندیشه سبز، سیستم دیفراست یخساز های خانگی این مجموعه بررسی شده است.

در یک سیستم دیفراست، یا به کمک المنت ها برفک ها ذوب می شوند و یا اینکه، سیکل تبرید، با عملکرد معکوس خود، منجر به ذوب یخ می گردد. با مطالعه ادامه متن، با قطعات و نحوه عملکرد سیستم دیفراست یخ ساز به طور مفصل آشنا خواهید شد.

قطعات مورد نیاز دیفراست تجهیزات سرمایشی

در یک سیستم دیفراست المنت دار، از قطعات متعددی مانند سنسور دیفراست، المنت ها، ترموفیوز، ترمودیسک، تایمر و یا برد استفاده می گردد. هر کدام از این قطعات که دارای مشکل شود،  دیفراست به خوبی انجام نشده و یخ زدایی نیز با مشکل مواجه می شود.

اما در یک سیستم دیفراست که با سیکل تبرید معکوس صورت می گیرد، هیچ قطعه ای مضاف بر سیکل تبرید وجود ندارد. بنابراین دیفراست تبرید معکوس، از کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط تشکیل می شود.

 نحوه عملکرد سیستم دیفراست در یخساز و یخچال

همان گونه که در ابتدای متن نیز گفته شد، سیستم دیفراست به طور کلی به دو نوع زیر تقسیم بندی می شود :

1- سیستم دیفراست به کمک المنت :

در دیفراست به کمک المنت، زمانی که برفک بر روی اواپراتور دستگاه ایجاد می شود، این سیستم شروع به کار کرده و برفک های نشسته بر روی اواپراتور را ذوب می کند.

به عنوان مثال در یخچال های خانگی، رطوبت مواد غذایی و یا رطوبتی که در اثر باز و بسته کردن بیش از حد درب یخچال، به درون کابین آن راه پیدا کرده است، بر روی لوله های اواپراتور می نشیند. لوله های اواپرتور بسیار سرد بوده و این رطوبت نیز منجمد شده و به صورت برفک بر روی لوله ها می نشیند.

رفته رفته این برفک ها بیشتر شده و مانع از عملکرد صحیح اوپراتور می شوند. به همین دلیل از سیستم دیفراست یا یخ زدا، برای ذوب نمودن این یخ ها استفاده می گردد. در برخی از تجهیزات سرمایشی، به کمک تایمر، هر 6 تا 10 ساعت یکبار، دیفراست انجام می شود . اما در برخی از دستگاه ها، سنسور دیفراست، با تشخیص تشکیل برفک، عملیات دیفراست را شروع می کند.

در هر دوره دیفراست، برق موتور قطع شده و برق المنت ها وصل می شود. المنت ها با گرم نمودن محیط، سبب ذوب شدن برفک ها شده و آب حاصل از برفک ها نیز، از خروجی فاضلاب تجهیزات به خارج از آن می ریزد. عملیات دیفراست معمولا در تمام تجهیزات سرمایشی جدید وجود دارد.

2- دیفراست در سیکل تبرید معکوس :

دیفراست در سیکل تبرید معکوس - اندیشه سبز

سیستم دیفراست در سیکل تبرید معکوس، سیستمی است که در تمام یخساز های خانگی اندیشه سبز وجود دارد. این سیستم در کولر های گازی خانگی نیز مشاهده می شود و مزیت های زیادی دارد.

به عنوان مثال در انواع یخساز خانگی اندیشه سبز، زمانی که یخ درون قالب های دستگاه تشکیل شد، عملکرد سیکل تبرید معکوس شده و دیفراست آغاز می شود. در این هنگام، اصطلاحا جای اواپراتور و کندانسور عوض شده و اواپراتور به جای خنک کردن، گرم می کند.

این انتقال گرما نیز سبب می شود تا دمای قالب یخ بالاتر رفته و یخ ها به راحتی از قالب جدا شوند. طی عملیات دیفراست در یخ ساز ها، یخ های حبه ای از قالب جدا شده و به درون مخزن ذخیره یخ می ریزند.

سیستم دیفراست در چه تجهیزاتی مورد استفاده قرار می گیرد؟

  • یخچال های بدون برفک و نوفراست
  • کولر ها گازی
  • یخساز های خانگی و صنعتی
  • سردخانه های کانکسی
  • تجهیزات سرمایشی بدون برفک

تفاوت دیفراست با نوفراست چیست؟

در سیستم نوفراست (بدون یخ) هیچ برفکی تولید نمی شود. اما در سیستم دیفراست، برفک ها بر روی لوله اواپراتور می نشینند و سپس در زمان مشخص، توسط دیفراست ذوب می شوند.

سخن آخر

در این مقاله از وبلاگ andisheh-sabz ، سیستم دیفراست در تجهیزات سرمایشی به شما معرفی گشت. علاوه بر آن گفته شد که انواع سیستم دیفراست به چه نحوی عمل کرده و فواید استفاده از آن در تجهیزات سرمایشی چه می باشد.  دیفراست یا یخ زدایی، به منظور از بین بردن برفک اواپراتور در سیستم های سرمایشی کاربرد داشته و در یخساز های حبه ای اندیشه سبز نیز به کار رفته است.

استفاده از این سیستم در یخساز های حبه ای خانگی و صنعتی این کارخانه سبب شده تا یخ ها به صورت خودکار از قالب جدا گشته و هیچ نیازی به نیروی انسانی بر خارج ساختن یخ از قالب نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.