مقالات سرمایشی

شرایط نگهداری گل‌ های شاخه بریده در سردخانه + سردخانه مناسب

چگونه از گل های شاخه بریده محافظت کنیم؟ - اندیشه سبز

چگونه از گل های شاخه بریده محافظت کنیم؟

گل های شاخه بریده به سرعت پژمرده می شوند، در صورتی که قصد نگهداری از آنها و یا ارسال به شهرستان های دور را دارید، حتما باید از سردخانه جهت نگهداری آنها استفاده کنید. حدود 70 الی 90 درصد ساقه و برگ های گل ها را آب تشکیل داده، بنابراین در صورتی که آنها را در یک محیط گرم و خشک قرار دهید به سرعت پژمرده و پلاسیده خواهد شد.  

سردخانه ها محیطی سرد و مرطوب را ایجاد می کنند که برای نگهداری کوتاه مدت و طولانی مدت گلهای سرشاخه ای مناسب خواهد بود. در این نوشته از اندیشه سبز به شرایط و نحوه نگهداری گلهای شاخه بریده در سردخانه اشاره خواهد شد و هم چنین انواع سردخانه های مناسب برای آنها نیز معرفی می شوند، با این نوشته همراه باشید. 

چه عواملی سبب خراب شدن گل ها می شوند؟

تا زمانی که گل ها در خاک هستند، از آب و خاک تغذیه کرده و همواره با طراوت و شاداب خواهند ماند. اما به محض قطع شدن از ساقه به دلیل از دست دادن رطوبت، به سرعت پژمرده و پلاسیده می شوند. عواملی که سبب خراب شدن گل ها و وارد آمدن خسارت مالی به گل فروش یا پرورش دهنده می شوند، به عبارت زیر هستند :

  • قرارگیری در محیط گرم باعث از دست رفتن آب میان بافتی گل می شود. 
  • خشک بودن محیط نیز، رطوبت گل را دریافت کرده و سبب خشک شدن آن می شود. 
  • له شدن و شکستن گلبرگ ها در اثر جا به جایی و انبار نادرست 
  • تغییر رنگ گل و زردی آن ، در اثر تابش نور خورشید و تبخیر آب 
  • گاز اتیلن محیط بسته و بدون تهویه سبب پیری گل می شود. 
  • قرار گرفتن در دمای بسیار پایین و یخ زدگی نیز سبب خراب شدن گل می شود.
  • گل ها در زمان برداشت، نباید در مرحله بلوغ باشند چون به سرعت از بین خواهند رفت. 

نگهداری گل ها در سردخانه چه مزایایی به همراه دارد؟

سردخانه شرایطی را فراهم می آورد که سبب افزایش طول عمر و شادابی و زیبایی گل ها می شود، از مزایای نگهداری گل در سردخانه می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

  • کاهش تنفس و تجزیه داخلی توسط آنزیم ها
  • کاهش میزان از دست دادن آب و پژمردگی
  • کند کردن رشد ارگانیسم های بیماریزا
  • کاهش میزان تولید اتیلن به دلیل کاهش دما 
  • فراهم آوردن زمان کافی برای حمل و نقل مناسب، بسته بندی و بازاریابی

 

 

نحوه بسته بندی و چیدمان گل ها جهت نگهداری در سردخانه 

در صورتی که گلخانه دار و یا باغدار هستید، در بسته بندی و چیدمان گل ها باید دقت کنید، به خصوص زمانی که می خواهید آنها را به سردخانه بفرستید. سعی کنید آنها را در جعبه های پلاستیکی قرار دهید چون که جعبه های مقوایی و چوبی ، رطوبت زیادی را به خود جذب می کنند و زمینه رشد قارچ و بیماری های قارچی را فراهم خواهند آورد. 

نحوه بسته بندی و چیدمان گل ها جهت نگهداری در سردخانه - اندیشه سبز

آنها را به صورت عمودی در داخل جعبه ها قرار دهید، طبیعتا قرار دادن آنها به صورت افقی سبب له شدن گل های زیرین و از دست رفتن آنها می شود. فاصله بین گل ها باید طوری باشد که همه آنها از سرما و رطوبت بالا بهره مند شوند. 

متراکم کردن بیش از حد گل ها نیز سبب سیاه شدن گلبرگ های بیرونی و له شدن آنها خواهد شد. در صورتی که قصد نگهداری گل ها در گلدان را دارید، می توانید از آب با دمای 45 درجه استفاده کنید و دمای سردخانه را تا 4 درجه بالا ببرید، در این صورت گل ها برای یک الی دو روز شاداب باقی خواهند ماند. 

شرایط نگهداری گل های شاخه بریده در سردخانه 

گل های بریده شده باید بلافاصله در لیوان یا گلدان حاوی آب ولرم قرار داده شوند تا مانع از پژمردگی آنها شد. در صورتی که به سردخانه مخصوص گل های شاخه بریده دسترسی دارید، آنها را بلافاصله پس از برش به سردخانه انتقال دهید. شرایط نگهداری گل در سردخانه شامل دما، رطوبت و سیرکولاسیون مناسب است که در ادامه هر کدام از آنها به تفکیک توضیح داده می شوند : 

دمای سردخانه گل های سرشاخه ای 

دمای سردخانه باید بین 1 الی 2 درجه سانتی گراد باشد، گل ها در دمای صفر و کمتر از آن یخ می زنند و در دمای بسیار بالا نیز با بالا رفتن میزان تولید اتیلن روبرو خواهند شد. هر دو مورد برای گل مضر بوده و سبب از بین رفتن آن می شود. در ادامه به نحوه کنترل اتیلن سردخانه اشاره شده است. 

رطوبت مناسب در سردخانه گل های شاخه بریده 

مهم ترین عامل دیگری که در حفظ طراوت و تازگی گل ها دخالت دارد، میزان رطوبت سردخانه است که باید بین 90 الی 95 درصد باشد. برای تامین رطوبت از مه ساز اولتراسونیک استفاده می شود. در برخی سردخانه ها نیز از مه پاش نازلی استفاده می شود که مه بیشتری تولید می کند، اما هزینه های راه اندازی آن بالاتر می باشد.

سیرکولاسیون هوا در سردخانه گل 

برودت و رطوبت تولید شده باید به همه گل های رویی و زیرین برخورد داشته باشد و همه آنها را به یک اندازه مرطوب و خنک کند، برای این منظور حتما باید از فن سیرکوله در سردخانه استفاده شود و گل ها از همه جهات با دیوار ها فاصله داشته باشند. 

از پالت های شبکه ای برای قسمت کف و از جعبه های ارتفاع دار برای نگهداری گل ها استفاده شود، هم چنین آنها را تا نیم متر از دیوارها و سقف سردخانه فاصله دهید تا هوای مرطوب و سرد به خوبی در همه گل ها جریان داشته باشد. 

چگونگی کنترل اتیلن در سردخانه 

همانطور که می دانید امکان تهویه هوای سردخانه وجود ندارد چرا که با این حجم زیادی از سرمای تولید شده به بیرون هدایت شده و سبب افزایش دمای داخلی سردخانه و در نتیجه افزایش سرعت تولید اتیلن خواهد شد. برای جلوگیری از اثرگذاری گاز اتیلن بر گل ها می توان از موادی همچون آنیون تیوسولفات نقره و یا او- متیل سیکلو پروپان استفاده کرد. 

انواع سردخانه مناسب برای انبار گل های شاخه بریده 

با توجه به اطلاعات ارائه شده در این مقاله حتما به این نتیجه رسیده اید که سردخانه های بالای صفر بهترین گزینه برای ذخیره سازی این گل ها هستند. در صفحه سردخانه بالای صفر و زیر صفر می توانید انواع آنها را مشاهده کنید و اطلاعات لازم برای انتخاب سردخانه مناسب را به دست آورید.

انواع سردخانه مناسب برای انبار گل های شاخه بریده - اندیشه سبز

سردخانه های میوه و سبزیجات به دلیل طراحی خاص خود، توانایی تامین برودت بالای صفر را دارند و برای این منظور انتخاب خوبی هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید محصول سردخانه میوه اندیشه سبز را مشاهده فرمایید. تمامی سردخانه های اندیشه سبز دارای گارانتی یکساله و خدمات یا فروش 10 ساله هستند. 

در صورتی که گلخانه کوچکی دارید، استفاده از سردخانه های کوچک و کانکسی انتخاب مناسبی است که هزینه های نصب و راه اندازی پایین تری نیز خواهد داشت. اما اگر گلخانه ای بزرگ و صنعتی دارید، درخواست طراحی و اجرای سردخانه سوله ای و بزرگ انتخاب بهتری خواهد بود. 

دقت کنید که گل ها بسیار حساس هستند و حتما باید به صورت جداگانه نگهداری شوند، هم چنین باید به صورت پیوسته توسط شما کنترل شوند، بنابراین نگهداری آنها در سردخانه های عمومی و در کنار سایر میوه و سبزیجات، اقدام صحیحی نیست. 

مشاوره رایگان در مورد سردخانه گل های شاخه بریده 

اندیشه سبز سابقه طولانی و درخشان در زمینه راه اندازی و اجرای انواع سردخانه های بالای صفر و زیر صفر داشته و دارد.  تمامی پروژه های اجرا شده دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 10 ساله هستند.

در صورتی که گل فروشی دارید، گلخانه دار هستند و یا مزرعه پرورش گل طبیعی دارید، حتما به یک سردخانه کانکسی و یا اتاقکی نیاز خواهید داشت، توصیه می کنیم قبل از اقدام به سفارش یا خرید، با شماره کارشناسان اندیشه سبز تماس گرفته و از راهنمایی و مشاوره کاملا رایگان آنها جهت افزایش اطلاعات در این زمینه بهره مند شوید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.