دانشنامه پرندگان

پرورش قناری

پرورش قناری

نحوه پرورش قناری

قناری ها پرندگانی ریز چثه بوده که ظاهری زیبا و رنگارنگ و طبیعتی قلمرو طلب و اجتماعی دارند. آواز خوانی و اهلی شدن راحت باعث شده بسیاری از افراد به پرورش این پرنده زینتی روی آورده و حتی برای مقاصد تجاری و فروش آنها اقدام به پرورش و جوجه کشی از آنها نمایند. همانند هر پرنده ای ، پرورش قناری نیز نیاز به علاقه و توجه ، رعایت اصول بهداشتی ، تغذیه صحیح و کافی ، مکان مناسب برای پرورش و … دارد. در این نوشتار مطالبی مفید در ارتباط با پرورش قناری را به شما آموزش می دهیم.

استارت پرورش قناری

به هنگام تهیه و خرید قناری در ابتدا باید به ظاهر پرنده دقت نمایید. برای پرورش می بایست پرنده های سالم و جوان را انتخاب کنید. قناری های سالم و جوان پر انرژی بوده و تحرک زیادی از خود نشان می دهند. پرها و پاهای پرنده را بررسی کنید. قناری سالم ، پرهایی درخشان و چشمانی تیز دارد و به راحتی می تواند بر روی میله بنشیند. دقت کنید که پاهای قناری نباید لنگی داشته باشد. کف پای پرنده را بررسی کنید که هیچ نوع زخم و میخچه ای نداشته باشد. انتخاب پرنده سالم در امر پرورش آن از ابتدایی ترین و مهمترین مراحلی است که هر پرورش دهنده باید به آن آشنایی داشته باشد. حتما خرید پرنده ها را به صورت حضوری انجام دهید تا بهداشت و کیفیت محیط پرورش آن را از نزدیک بررسی کنید. خرید می بایست از فروشندگان و پرورش دهندگان معتبر صورت بگیرد.

تهیه قفس و مکان نگه داری از قناری

پرورش قناری باید در قفس صورت بگیرد. از این رو فرد پرورش دهنده باید نسبت به تهیه و خرید قفس مخصوص پرندگان زینتی اقدام نماید. به هنگام تهیه قفس دقت داشته باشید که حتما قفس دارای لانه ، دانخوری و آبخوری متناسب با جثه پرنده باشد.

تهیه قفس و مکان نگه داری از قناری

همچنین در داخل قفس باید میله ای برای نشستن قناری در داخل آن باشد. قفس های مخصوص پرورش این پرنده با ابعادی 50* 50 * 50 به فروش میرسند. اصولا یک و نهایتا دو عدد قناری را در یک قفس نگه میدارند. همچنین نباید دو قناری نر در یک قفس با هم قرار بگیرند.

زیرا قناری نر روحیه خشن و جنگ طلبی دارد و به یکدیگر آسیب وارد خواهند نمود. همچنین قناری نر و ماده فقط در صورت جفت شدن باید با هم در داخل یک قفس باشند. بدین معنی که برای جفت زدن دو قناری ابتدا آنها را در قفس های جداگانه کنار یکدیگر قرار میدهند. سپس بعد از تمایل دو پرنده با هم جفت زده میشوند. در غیر ایصورت قناری نر می تواند قناری ماده را به شدت زخمی کند. همچنین برای استحمام باید ظرف آبی کوچک بتوان در داخل قفس قرار داد.

تغذیه قناری

تغذیه در امر پرورش پرنده ها به جهت سالم ماندن و تولید مثل آنها اهمیت بالایی دارد. یک جیره غذایی خوب باید شامل تمامی مواد آلی و معدنی و ویتامین ها برای پرنده باشد. برای تغذیه قناری میتوان از انواع دان و میوه و سبزی استفاده کرد. از جمله خوراکی های دوست داشتنی این پرنده می توان  تخم مرغ آب پز ، سیب زمینی آب پز ، آرد سوخاری ، تخم کتان ، شاهدانه ، جوانه گندم ، میوه های رنده شده ، سیب ، هلو ، هویچ ، کاهو ، شلغم ، ترب و … اشاره نمود.

تغذیه قناری

همچنین مولتی ویتامین و کف دریا نیز باید در جیره غذایی پرنده موجود باشد تا تمامی مواد معدنی آن به درستی دریافت شوند. دقت داشته باشید که پرندگان زینتی از جیره غذایی یکنواخت و ثابت بیزار می باشند. از این رو سعی کنید به هنگام تغذیه برنامه غذایی متوع و غنی برای پرنده خود انتخاب کنید. همچنین در فصل جفت گیری باید از دان های انرژی زا همچون شاهدانه و ارزن و تخم کتان و مغز بادام و … استفاده گردد.

بهداشت و درمان قناری

یک پرورش دهنده موفق باید به سلامت پرنده ها توجه زیادی داشته باشد و به صورت مرتب و هر روز بهداشت محیط و قفس پرنده را بررسی نماید. برای تمیزکاری راحت قفس ، کف آن را با روزنامه پوشش دهید و هر روز آن را تعویض نمایید. تیرک و میله چوبی که پرنده بر روی آن می ایستد باید تمیز و خشک باشد. دانخوری و آبخوری پرنده را تمیز نگه دارد. هر روز آب آن را تعویض نموده و از دادن غذاهای مانده و فاسد شده به پرنده پرهیز نمایید.

بهداشت و درمان قناری

گاهی اوقات به همراه برخی از دان ها ممکن است کپک نیز وجود داشته باشد. لذا غذای پرنده را به دقت بررسی کنید تا پرنده دچار مسمومیت غذایی نشود. با مشاهده علائمی همچون زخم در ناحیه اطراف چشم و نوک ، پاها و مخرج پرنده و یا آبکی و غیر معمول بودن فضولات آن به دامپزشک جهت درمان پرنده خود مراجعه نمایید.

جوجه کشی از قناری

قناری ها بعد از سن 9 ماهگی به بلوغ جنسی رسیده و آماده تولید مثل میشوند. توجه به رفتار پرنده ها در این زمان بسیار حائز اهمیت است. فرد پرورش دهنده باید زمان مست شدن پرنده را تشخیص دهد و سپس اقدام به جفت زدن آنها با هم شود. از جمله مهمترین نشانه هایی که خبر از مست شدن قناری های نر میدهد می توان به آواز خوانی و جنب و جوش زیاد ، چنگ زدن محکم قفس ، بال زدن تند تند بر روی تیرک ، بیرون زدن مخرج و براق شدن چشم ها اشاره نمود. همچنین قناری ماده نیز به هنگام آماده شدن برای جفت گیری شروع به جیک جیک کردن و آماده کردن لانه ( پاره کردن روزنامه ) و پر زدن سریع بر روی تیرک می نماید. بعد از جفت گیری ، قناری ماده به صورت تدریجی 4 الی 5 عدد تخم میگذارد. برای افزایش راندمان جوجه کشی به روش طبیعی در این حالت باید تخم ها بعد از تخم گذاری توسط پرنده مادر جمع آوری نمود و به جای آن توپ پلاستیکی کوچک همانند تخم قرار داد.

جوجه کشی از قناری

دوره جوجه کشی از قناری حدودا 14 روز طول میکشد. برای کنترل دقیق جوجه کشی از قناری ، پرورش دهنده باید از دستگاه جوجه کشی بهره ببرد. دمای مورد نیاز در زمان ستر (روز اول تا آخر روز 11) برای جوجه کشی از قناری 38 درجه و رطوبت نسبی 60 درصد می باشد. همچنین از ابتدای روز دوازدهم تا انتهای جوجه کشی (زمان هچر) دما باید بر روی 37.2 و رطوبت بین 65 درصد باشد.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

8 دیدگاه در “پرورش قناری

  1. ناشناس گفت:

    سلام قناری من چند روزه پای راستش انگار درد می‌کنه زمین نمی‌ذاره بذاره هم وزنشو روش نمیندازه کلا پاشو جمع کرده میلنگه رو چوبی که براش گذاشتم میخونه خوراکشم خوبه ولی پاس درد میاد رنگ پای چپش تیره تره قهوه‌ای ولی راستش که درد می‌کنه صورتیه انگار

    1. admins-r گفت:

      سلام
      کف پاشو نگا کن ببینی زخمی نشده یا چیزی در نیومده زیر پاش؟

  2. B گفت:

    سلام خسته نباشید قناری ماده من پای راستشو جمع میکنه هر چند ساعت و اینکه بال راستشم کمی انداخته پایین اشتهاش خوبه پاشم ظاهری سالمه فقط فلسی شده که دارم درمان میکنم…پروازم میتونه بکنه… آیا افتادگی بالش نگران کنندس؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      حتما ببر پیش دام پزشک حتما

      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگی هست؟

      1. B گفت:

        ارزن با تخم کتان میدم… کف دریا هم تو قفسشون هست مولتی ویتامینم ماهی دوبار بهشون میدم… یعنی چه بیماری گرفته…جداش کنم؟

        1. admins-r گفت:

          مولتی ویتامین فکر کنم طبق دستور که وری بسته بندی هست باید 20 روز بدی 10 روز ندی یه ماهی 2 بار چون به نظر من کمه حالا شاید هفته دو یا سه بار خوب باشه.
          فضلش نگفتی چه رنگیه؟

      2. B گفت:

        پای راستشو با آبگرمو پوماد خوب کردم دیگه مشکلی نداره اما بال راستش مثل بال چپش بالای دمش نیس حدود نیم سانت یا کمتر پایین تره

        1. admins-r گفت:

          خدارو شکر حتما طی یه هفته آینده پاهاشو چک کن.
          به جای نخورده یا اتفاق خاص دیگه ای؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.