آموزش جوجه کشی, دانشنامه پرندگان, دستگاه جوجه كشی و مرغداری, عروس هلندی

جوجه کشی عروس هلندی با دستگاه | تنظیمات دما و رطوبت

نحوه جوجه کشی از عروس هلندی با دستگاه جوجه کشی - اندیشه سبز

نحوه جوجه کشی از عروس هلندی با دستگاه جوجه کشی

تولید مثل و تکثیر عروس هلندی ها بیشتر به شکل طبیعی انجام میگیرد. اما کسانی که بنا به هر دلیلی قصد جوجه کشی از این پرنده با دستگاه را داشته باشند، ابتدا باید نکات مهم آن را بدانند. جوجه کشی از پرنده های زینتی و همچنین تهیه تخم نطفه دار آنها به سادگی طیور خانگی مثل مرغ و بوقلمون نیست و بسیار حساس است. در این مطلب از وبلاگ اندیشه سبز نحوه جوجه کشی عروس هلندی با دستگاه را شرح میدهیم. همچنین در ادامه این مقاله دو دستگاه جوجه کشی به همراه قیمت که برای این منظور طراحی شده اند را هم معرفی خواهیم کرد.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار عروس هلندی
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای برد لمسی با نمایشگر دیجیتالی دما، رطوبت و روزشمار
قیمت : 4,970,000 تومان

تخم نطفه دار عروس هلندی

عروس هلندی ها در سن 2 سالگی به بلوغ کامل جنسی رسیده و ماده این پرنده بعد از جفت گیری به طور معمول 5 الی 6 عدد تخم میگذارد. مـتأسفانه تخم نطفه دار این پرنده کمیاب است و به راحتی نمیتوان آن را تهیه کرد. برای تهیه تخم نطفه دار عروس هلندی حتما به افراد قابل اعتماد که خود پرورش دهنده عروس هلندی هستند، مراجعه کنید. تخم نطفه دار این پرنده اندازه ریزی دارد و نباید در معرض تکان و لرز قرار گیرد. تکان دادن و لرزاندن ناگهانی و تند باعث از بین رفتن کیسه هوایی داخل تخم میشود و همچنیین آسیب های دیگری هم به تخم نطفه دار وارد میکند.

دستگاه جوجه کشی مناسب برای عروس هلندی

تخم نطفه دار عروس هلندی در برابر نوساناتی دمایی همچون تخم مرغ یا تخم بلدرچین و دیگر طیور مقاوم نیست و جنین داخل آن حساس تر می باشد. از طرفی پوسته تخم این پرنده نیز نازک بوده و تغییرات دما و رطوبت زودتر به جنین متقل میشوند. بنابراین برای جوجه کشی از عروس هلندی باید به سراغ دستگاه های حرفه ای رفت. از بین نمونه های مختلف، دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای و دستگاه جوجه کشی 24 تایی آرکام برای جوجه کشی عروس هلندی کاملا ایده ال می باشند که قیمت آنها در صفحات مربوطه ذکر شده است.

دستگاه جوجه کشی مناسب برای عروس هلندی - اندیشه سبز

ظرفیت این دستگاه ها پایین بوده و سیستم کنترل دما و رطوبت بسیار دقیقی دارند و راحتر میتوان دستگاه را کنترل کرد. همچنین با توجه به گردش 360 درجه ای که این دو دستگاه دارند، در جوجه کشی از پرنده های زینتی بهتر عمل میکنند.

دستگاه جوجه کشی را قبل از تهیه تخم نطفه دار عروس هلندی اماده کنید. چون مدت زمان نگهداری از تخم نطفه دار عروس هلندی از زمان تخمگذاری تا شروع جوجه کشی محدود به 5 روز میباشد.

زمان بیرون آمدن جوجه عروس هلندی از تخم

جوجه عروس هلندی 19 الی 21 روز پس از شروع جوجه کشی از تخم خارج میشود. البته ممکن است که جوجه ای زودتر و یا حتی دیرتر از زمان گفته شده متولد شود. گاها برخی جوجه ها در روز 18 و برخی در روز 23 ام از تخم خارج میشوند. زمان خروج جوجه ها از تخم علاوه بر نژاد، به دما و رطوبت جوجه کشی و به سن آن تخم نطفه دار نیز بستگی دارد. هر چقدر که تخم نطفه دار کهنه تر و دما کمتر از حد نرمال باشد، دوره جوجه کشی طولانی تر خواهد بود.

در زمان جوجه کشی عروس هلندی با دستگاه میتوان در روز هفتم عمل نطفه سنجی تخم ها را نور را انجام داد. ولی باید خیلی مراقب باشید که تخم نطفه دار عروس هلندی به نوسانات دمایی خیلی حساس است. لذا میتوان از نطفه سنجی تخم عروس هلندی صرف نظر کرد تا رشد جوجه ها متوقف نشود.

نکته: جوجه های عروس هلندی نسبت به آلودگی میکروبی یا باکتریایی حساس بوده بنابراین با دستان تمیز و ضدعفونی شده تخم های این پرنده را داخل دستگاه قرار دهید. حتی دستان شما نباید چرب و روغنی باشند.

دما و رطوبت جوجه کشی عروس هلندی

در جوجه کشی از عروس هلندی دما در دوران ستر 37.5 درجه و در 3 روز آخر یا دوران هچر 37.2 درجه خواهد بود. اگر زمان فرا رسیدن دوره هچر را نمیدانید به تغییرات پوسته تخم نطفه دار توجه کنید. در زمان هچر جوجه ها شروع به نوک زدن به پوسته تخم میکنند و در روزهای اول کمی آن را سوراخ میکنند. همچنین اگر از بین چندین عدد تخم نطفه دار، یک جوجه زودتر متولد شده باشد، نشانگر شروع دوره هچر است.

دما و رطوبت جوجه کشی عروس هلندی - اندیشه سبز

رطوبت مناسب نیز برای جوجه کشی عروس هلندی 55 الی 60 درصد بوده که در روزهای هچ حد بالای این عدد برای خروج راحت جوجه ها توصیه میشود. چون رطوبت باعث نرم شدن پوسته تخم و شکستن راحت آن میشود.

نکات مهم بعد از جوجه کشی عروس هلندی

زمانیکه جوجه ها از تخم خارج شدند سعی نکنید که آنها را از داخل دستگاه بیرون بیاورید. چون جوجه 24 ساعت باید داخل دستگاه بماند. از قبل برای جوجه سرلاک تهیه کنید و یک جای تمیز و گرم (دمای 35 درجه) فراهم نموده و جوجه ها را به آنجا منتقل کنید. برای گرم کردن جوجه ها میتوانید یک لامپ رشته ای بالای یک کارتن نصب نموده و جوجه ها در زیر این لامپ و داخل کارتن نگه دارید. کف زمین نگهداری جوجه نباید لیز و لغزنده و یا خیلی سفت و سخت باشد. پوشال چوب از جمله مواد مناسب برای بستر نگهداری جوجه ها می باشد.

نکته: محیط نگهداری جوجه ها باید تمیز و بهداشتی باشد. همچنین زمانیکه جوجه ها را در دست میگیرد حتما از قبل دستان خود را ضدعفونی نمایید چون باکتری و میکروب به راحتی میتواند باعث عفونت بند ناف جوجه های تازه متولد شده شود.

تغذیه جوجه عروس هلندی تازه متولد شده

چشم جوجه عروس هلندی در روزهای اول بسته بوده و معمولا از سن 10 روزگی به بعد چشمان آنها باز میشود. جوجه ها را پس از بیرون آوردن از دستگاه جوجه کشی با سرلاک مخصوص عروس هلندی بزرگ کنید. دستور تهیه و نحوه مصرف سرلاک را با توجه به دستور سازنده آن رعایت نمایید. برای تغذیه جوجه ها لازم است که هر دو ساعت یکبار به آنها سرلاک بدهید. برای اینکه چینه دان جوجه ها دچار زخم و عفونت نشود حتما از ابزار مناسب و کاملا تمیز استفاده کند. تا زمان دونخور شدن جوجه ها نیازی نیست به آنها مستقیما آب بدهید چون آب خوردن باعث ورم روده و مشکلات گوارشی در جوجه میشود. همچنین نکات تکمیلی را در مقاله تغذیه عروس هلندی از جوجگی تا سن بلوغ برای شما آماده کرده ایم که توصیه میشود حتما آن را مطالعه کنید.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.