کبک

پرورش کبک در خانه و محیط کوچک

پرورش کبک در خانه و محیط کوچک - اندیشه سبز

پرورش و نگهداری کبک در خانه و روستا

پرورش و نگهداری از ماکیان هم سرگرم کننده است هم درآمد زیادی را به همراه دارد، به شرطی که به نگهداری از آنها علاقه داشته باشید و پرورش کبک جزوی از زندگی شما باشد. علاقه مهم ترین شرط موفقیت در هر کاری است، اگر به نگهداری از کبک علاقه مند هستید و از مشکلات و سختی های کار خسته نمی شوید و آن را جزوی از زندگی خود می دانید مسلما در این کار به موفقیت خواهید رسید و به زودی به یکی از پرورش دهنده های سرشناس و موفق کبک در منطقه و حتی استان خود خواهید بود. 

اگر می خواهید کار پرورش کبک را شروع کنید و یا به تازگی این کار را شروع کرده اید، پیشنهاد میکنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید،؛ در این نوشته از اندیشه سبز قصد داریم هر آنچه که برای پرورش کبک در خانه لازم باشد را برای شما علاقه مند گرامی توضیح دهیم هم چنین در صورت وجود هرگونه سوال و پیشنهاد از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید.

دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از کبک در خانه و روستا
» دارای نمایشگر دیجیتالی دما و رطوبت
» به همراه فیلم آموزشی رایگان جوجه کشی
قیمت : 5,450,000 تومان
 

مکان مناسب برای شروع پرورش کبک در خانه 

وجود یک انباری یا حیاط بزرگ از شرط های اصلی پرورش کبک در خانه است چرا که این پرنده مانند طوطی سانان قابل پرورش در قفس های کوچک نیستند و حتما باید در یک اتاق یا سالن سربسته پرورش داده شوند. 

اگر در روستا و یا حاشیه های روستا زندگی می کنید بهترین جا برای پرورش آنها استفاده از حصار توری است که در فضای آزاد باشد، آنها در این صورت از آب و هوای آزاد لذت خواهند برد و شادابی و نشاط بیشتری خواهند داشت. اما در فصل های سرد سال می بایست آنها را به سالن های سربسته منتقل کنید تا از سرما در امان باشند.

مکان مناسب برای شروع پرورش کبک در خانه  - اندیشه سبز

اگر در شهر زندگی می کنید بهتر است تعداد کمی از آنها را پرورش دهید تا صدای و بوی منتشر شده از آنها همسایه ها را اذیت نکند، پرورش آنها در یک انباری بلا استفاده ، حیاط خانه و حتی پشت بام امکان پذیر است. کبک ها امکان پرواز و فرار دارند، بنابراین حتما از توری برای حصاری کشی و ساخت سقف محل پرورش آنها استفاده کنید. 

سالن پرورش یا منطقه حصار کشی شده آنها باید ارتفاع بالایی داشته و حالتی مستطیل شکل داشته باشد تا کبک ها امکان پرواز کوتاه را داشته باشند. این کار به افزایش سلامت و تندرستی آنها کمک خواهد کرد و زندگی با نشاطی را برای آنها فراهم می کند. 

ملزومات پرورش کبک 

آنها برای پرورش بهتر نیاز به یک سری امکانات و ملزومات دارند که در ادامه توضیح داده خواهد شد :

الف – دانخوری و آبخوری

دانخوری و آبخوری - اندیشه سبز

این دو ابزار برای ای خوردن و غذا خوردن کبک ها ضروری خواهد بود. حتما از وسایل استاندارد استفاده کنید تا در آنها بیماری ایجاد نکند، آبخوری و دانخوری پلاستیکی ضد میکروبی به دلیل خاصیت آنتی باکتریال و وزن پایین گزینه های خوبی هستند. ارتفاع این وسایل باید به اندازه ای باشد که هنگام آب و غذا خوردن دچار مشکل و زحمت نشوند. 

ب – آب سالم 

آنها حتما باید به آب سالم و قابل آشامیدن دسترسی داشته باشند ، آب برای هضم غذا و خنک کردن بدن و رفع تشنگی لازم است و پرنده ها همیشه همراه با غذا آب نیز مصرف می کنند. 

ج – جیره غذایی سالم 

جیره غذایی سالم - اندیشه سبز

آنها با اینکه در طبیعت از انواع دانه ها و میوه ها تغذیه می کنند، اما در حالت پرورشی دسترسی به این میوه ها وجود ندارد. استفاده از ترکیب دانه هایی مانند ذرت، گندم، سویا، سورگوم، بذر سبزیجات ، تخم کدو، پودر استخوان ، پودر گوشت ، منابع معدنی و مولتی ویتامین ها برای آنها مناسب است که با استفاده از آسیاب مرغداری و میکسر مرغداری می توان آن را ترکیب کرده و به کبک ها داد. در مجموعه مقالات تغذیه کبک به صورت کامل و جامع به این موضوع پرداخته شده است. 

د – برق 

برای ایجاد روشنایی در محل پرورش کبک ، راه اندازی فن تهویه و یا سیستم های گرمایشی نیاز به برق خواهید داشت. وجود برق تکفاز در محل پرورش آنها ضروری خواهد بود. 

هـ – سوخت

اگر قصد نگهداری از آنها در فصل زمستان را نیز دارید، طبیعتا باید آنها را سیستم های گرمایشی مانند هیتر برقی یا بخاری های گازی یا نفتی برای گرمایش سالن پرورش آنها استفاده کنید. حتما باید سالن مجهزی را برای آنها در نظر بگیرید که کمترین میزان تبادل هوا را داشته باشد تا گرما را به خوبی حفظ کند و از طرفی نیز تهویه سالن به خوبی انجام شود تا پرنده ها بیمار نشوند. 

و – حصار فلزی

اگر قصد نگهداری کبک ها در حیاط یا پشت بام را دارید، استفاده از حصار فلزی برای سقف و دیوار ضروری خواهد بود تا از آنها در برابر خطرات احتمالی محافظت شود و مانع از فرار کردن آنها نیز شود. 

ز – لانه تخم گذاری

لانه تخم گذاری کبک - اندیشه سبز

آنها برای تخم گذاری نیاز به لانه ای دارند که کاملا مطمئن باشد و در داخل آن به اندازه کافی خاک اره وجود داشته باشد، استفاده از جعبه های چوبی یا پلاستیکی سرپوشیده گزینه های خوبی برای ساخت لانه کبک ها خواهد بود.

ک – سایبان برای فصل تابستان

اگر آنها را در فضای حصارکشی شده پرورش دهید، طبیعتا برای در امان ماندن از گرمای آفتاب در فصل تابستان  نیاز به سایبان خواهند داشت که با استفاده از تخته و پوشال به خوبی قابل ساخت خواهد بود. اگر می خواهید مکان محکمی را برای آنها بسازید که از باد و باران، طوفان و تگرگ نیز در امان باشند استفاده از چارچوب فلزی با ورق های فلزی یا pvc دو جداره را پیشنهاد می کنیم.

ل – دستگاه جوجه کشی

اگر می خواهید از تخم های کبک ها جوجه کشی کنید و آنها را به جوجه تبدیل کنید، می توانید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. با اینکه کبک های مادر می توانند کرچ شوند، اما اگر می خواهید جوجه کشی مطمئن و با راندمان بالا داشته باشید و کبک ماده نیز تخم گذاری خود را متوقف نکند، حتما باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. در این صورت است که درآمد بالایی از فروش کبک ها به دست خواهید آورد. در مقاله مراحل جوجه کشی از کبک با نحوه انجام این کار آشنا خواهید شد. 

م – فن تهویه 

اگر می خواهید پرنده ها در یک انباری و سالن بسته پرورش دهید حتما بایستی از چندین فن تهویه مناسب استفاده کنید تا هوای تازه را به داخل سالن وارد کرده و هوای آلوده را خارج کنید. این کار به سلامت کبک ها و تنفس و تغذیه بهتر کمک خواهد کرد. 

ح – خاک اره

اگر بستر نگهداری کبک ها سقف و سیمانی باشد، مطمئنا در صورت عدم توجه با زخم کف پا روبرو خواهند شد، برای جلوگیری از این مشکل حتما از خاک اره یا پوشال ها و کاه نرم استفاده کنید. این کار ضمن کمک به سلامت پای جوجه ها ، مانع از خیس شدن بستر و انتشار بوی بد فضولات خواهد شد. 

نحوه شروع پرورش کبک در خانه 

پس از آماده سازی مکان مناسب برای نگهداری از کبک ها می توانید مرحله دوم را اجرایی کنید. در این مرحله باید جوجه کبک ها را تهیه کرده و پرورششان بدهید. معمولا سه روش برای تهیه جوجه کبک ها به سه روش مختلف می توان اقدام کرد که در زیر به آنها اشاره خواهد شد :

الف – جوجه کشی از تخم نطفه دار

در این روش شما با خرید تخم نطفه دار کبک و جوجه کشی از آنها با استفاده از دستگاه جوجه کشی به جوجه های یک روزه کبک دست پیدا خواهید کرد. نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار کبک و مراقبت از جوجه ها در مجموعه مقالات جوجه کشی کبک توضیح داده شده که با مراجعه به آن اطلاعات مفیدی به دست خواهید آورد.

دو نکته مهمی که در جوجه کشی از تخم نطفه دار کبک باید مد نظر قرار دهید، دقت در خرید تخم های نطفه دار و استفاده از دستگاه جوجه کشی با کیفیت و استاندارد است تا یک جوجه کشی موفق را تجربه کنید.

نحوه شروع پرورش کبک در خانه  - اندیشه سبز

پیشنهاد می کنیم تخم های نطفه دار را از خود پرورش دهنده ها و به صورت حضوری بخرید و از وجود پرنده های نر در میان گله ماده مطمئن شوید، چون تا زمانی که نر با ماده جفت گیری نکرده باشد، امکان تولید تخم نطفه دار توسط ماده وجود ندارد. در نوشته راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی ، هر آنچه که قبل از تهیه دستگاه لازم است بدانید، آموزش داده شده است. 

ب – خرید جوجه چند روزه کبک

اگر می خواهید هر چه سریعتر به جوجه کبک ها دست پیدا کنید و وقت و حوصله کافی برای جوجه کشی از تخم ها را ندارید، می توانید جوجه های چند روزه آنها را از یک پرورش دهنده معتبر تهیه کنید. قبل از خرید حتما از وجود کبک های نر و ماده بالغ در سالن مطمئن شوید چون که جوجه کبک ها شباهت زیادی به جوجه های بلدرچین و بوقلمون دارند و در صورت عدم آگاهی امکان کلاهبرداری و یا خرید جوجه های متفرقه وجود دارد. 

قبل از خرید از سالم بودن جوجه ها مطمئن شوید، معمولا جوجه های سالم چابک و سرحال هستند و اشتهای زیادی در غذا خوردن دارند اما جوجه های بیمار کاملا بی حال و گوشه گیر بوده و تمایل زیادی هم به غذا خوردن ندارند. 

ج – خرید کبک مولد

برخی از پرورش دهندگان با خرید چند جفت کبک نر و ماده مولد و بالغ ، از آنها برای تولید تخم استفاده می کنند. با اینکه کبک های مولد قیمت بالایی دارند اما از تخم نطفه دار به دست آمده آنها می توان برای تولید جوجه و جبران هزینه استفاده کرد. در این صورت از نطفه دار و اورجینال بودن تخم ها نیز اطمینان کامل خواهید یافت. کبک ها در سن 7 ماهگی شروع به تخم گذاری می کنند و پس از گذاشتن حدود 21 تخم بر روی آنها خواهد خوابید. در صورتی که از دستگاه جوجه کشی استفاده شود و تخم ها مرتبا از لانه برداشته شود، مسلما کبک ها تخم های بیشتری تولید خواهند کرد. 

معمولا تخم گذاری آنها از بهار شروع شده و تا اواسط تابستان ادامه خواهد داشت. تخم های کبک کمی بزرگتر از تخم بلدرچین بوده و دارای لکه های قهوه ای است. در صورتی که شرایط تغذیه ای و محیطی خوبی فراهم شود، از بالاترین میزان تخم گذاری برخوردار خواهند بود که به افزایش سودآوری پرورش دهنده کمک شایانی خواهد کرد.

روش های کسب درآمد از نگهداری کبک در خانه 

معمولا کسانی که کبک ها را در خانه پرورش می دهند، هدفی جز مصرف شخصی ندارند چون که تعداد کبک ها آنقدر زیاد نیست که درآمد بالایی ایجاد کند، اما در این میان افرادی هستند که همین فرصت را غنیمت شمرده و از پرورش آنها در خانه درآمد معمولی را برای خانواده ایجاد می کنند. از پرورش کبک در خانه به روش های زیر می توان به درآمد رسید :

الف – فروش تخم نطفه دار

ساده ترین راه کسب درآمد از پرورش کبک خرید چند مولد و فروش تخم های نطفه دار آنهاست  که افراد زیادی به راحتی می توانند این کار را انجام دهند.

ب – فروش جوجه چند روزه 

کسانی نیز هستند که از همان تخم های نطفه دار مولدها جوجه کشی کرده و از فروش جوجه ها درآمد زایی می کنند و یا تخم ها را خریداری کرده و با دستگاه جوجه کشی اقدام به تولید جوجه و فروش آنها می کنند. در نوشته پرورش جوجه یک روزه کبک به صورت کامل و جامع در مورد نحوه نگهداری از کبک ها توضیح داده شده است.

ج – فروش کبک گوشتی

برخی نیز جوجه های چند روزه را خریداری کرده و با پرورش و گوشتی کردن آنها به عنوان کبک گوشتی به بازار می فروشند. البته در این میان افرادی نیز هستند که صفر تا صد کار را خودشان انجام می دهند؛ یعنی با دریافت تخم نطفه دار از مولدها و با جوجه کشی و پروار کردن آنها به عنوان پرنده گوشتی روانه بازار می کنند. 

شیوه تغذیه کبک ها 

آنها با توجه به شرایط سنی خود از غذاهای متفاوتی باید تغذیه کنند، به عنوان مثال جوجه ها باید از مواد غذایی نرم و پودری تغذیه کنند تا به خوبی هضم شود و کبک های بالغ هم میتوانند انواع مواد غذایی را به صورت خرد شده و حتی درشت بخورند.

شیوه تغذیه کبک ها - اندیشه سبز

هم چنین کبک های ماده تخم گذار باید از یک جیره غذایی پر پروتئین و دارای کلسیم زیاد تغذیه کنند. در نوشته غذای مورد نیاز کبک به صورت کامل در این مورد بحث شده است که با مطالعه آن می توانید اطلاعات کاملی در مورد تغذیه کبک ها و غذای مناسب آنها به دست آورید.

مراقبت از کبک ها 

زمانی که شما کار پرورش و نگهداری از این پرنده ها را شروع میکنید باید تمام مسئولیت ها و مشکلات این کار را نیز بر عهده بگیرید و همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، داشتن علاقه کافی شرط این کار است. با توجه به اینکه کبک ها جزو پرنده های وحشی محسوب می شوند، بنابراین امکان وجود محدودیت هایی از طرف مراجع دولتی وجود دارد که در صورت نیاز باید مجوزهای لازم را دریافت کنید.

هم چنین در صورتی که همسایه ها از صدا یا بوی آنها شاکی باشند باید مکان پرورش را تغییر دهید و یا در صورت بروز بیماری برای هر یک از آنها حتما به یک دامپزشک معتبر مراجعه کرده و داروهای لازم رو تهیه کنید. 

برای جلوگیری از درگیر شدن کل گله به بیماری های واگیردار مانند نیوکاسل، آنفولانزا و … حتما واکسن های لازم را در زمان های مقرر تحت نظر دامپزشک تزریق کنید و پرنده های بیمار را سریعا شناسایی و قرنطینه کنید. بنابراین سرکشی منظم و هر چند ساعت یکبار به محل پرورش ضروری خواهد بود، آنهایی که بیمار هستند معمولا بی حال بوده و کاملا کسل و گوشه گیر و بدون اشتها خواهند بود. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

4 دیدگاه در “پرورش کبک در خانه و محیط کوچک

  1. میرزا هارونی گفت:

    سلام از توضیحات وراهنمایهای شما بیسار ممنون وسپاسگزارم الان من یه سوال داشتم درباره بیماری کبک خودم خوردن و آوازخوندنش حتی پرواز کردنش عالی فقط راه رفتنش و دویدنش حالت طبیعی نیست وزنش خیلی خوبه بنطر شما چیکار کنم کبک نر کوهی هستش

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام ممنون از شما . منظورتون از طبیعی نبودن راه رفتنش چیه ؟ غذاش رو هم توضیح بدین . زیر پاش کاه میریزین ؟

  2. محمد گفت:

    سلام من یک جفت کبک دارم یک سال که دارم هنوز تخم نزاشتن باید چکار کنم راستی یک سوال کبک ماده هم مثل کبک نر رو پاش خارک داره؟

    1. سلام
      نر هستن حتما
      بده یه پرنده باز نگاه کنه بگه که نره یا ماده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.