دانشنامه پرندگان, کبک

غذای مورد نیاز کبک ها

غذای مورد نیاز کبک ها - اندیشه سبز

معرفی غذاهای ، ویتامین های و مواد معدنی مورد نیاز برای پرورش کبک

به اجرا درآوردن اصول تغذیه در مجموعه پرورش کبک ها بسیار حائز اهمیت است آنقدر که موفقیت پرورش دهندگان در گرو رعایت این اصول است چون بیشترین هزینه هایی که صرف پرورش کبک می شود مربوط به تغذیه آنهاست.

جیره غذایی که در اختیار کبک ها قرار می گیرد، تفاوت چندانی با سایر پرندگان ندارد بدن این پرندگان هم به پروتئین، املاح و مواد معدنی، انواع ویتامین ها، کربوهیدرات ها، کلسیم، فیبر های انرژی زا، فسفر و … احتیاج دارد به شرطی که پرورش دهندگان بتوانند فاکتورهای مهم غذایی کبک ها را در سنین مختلف رعایت کرده و به خوبی آن را مدیریت کنند.

دستگاه جوجه کشی درنا دو
دستگاه جوجه کشی درنا دو
» مناسب برای جوجه کشی از کبک در ظرفیت بالا
» دارای سیستم تامین رطوبت تمام اتوماتیک
» بدنه ساخته شده از pvc
قیمت : 15,800,000 تومان

هر پرورش دهنده کبک موظف است در باره برنامه غذایی این پرندگان مطالعه کند تا با منابع غذایی مهم که باید در اختیار کبک ها قرار دهد، آشنا شده و در طول دوره پرورش آن را به مرحله اجرا در آورد. در این پست از وبسایت اندیشه سبز از مقاله مهمترین منابع و نیازهای غذایی کبک ها را مورد ارزیابی قرار داده ایم که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود. امید آن را داریم که با بکارگیری این نکات مهم در کار پرورش کبک موفقیت دو چندان نصیبتان شود.

انرژی مورد نیاز کبک

انرژی که در منابع غذایی وجود دارد، متابولیسم بدن کبک را بالا می برد و باعث سر زنده شدن آنها می شود که این انرژی از قندهای خوراکی، اسیدهای آمینه و چربی های موجود در جیره غذایی کبک ها تامین می شود.

پروتئین مورد نیاز کبک

باعث رشد بافت های بدن کبک شده، در افزایش و کاهش تخمگذاری کبک تاثیر گذار است و دمای بدن کبک را متعادل می کند ولی به شرطی که طبق فاکتورهای تعین شده در جیره غذایی آنها گنجانده شود چون اگر بیش از مقدار تعیین شده باشد به صورت توده های چربی در بدن آنها ذخیره می شود و در صورت کمبود انرژی، کبک ها به پرخوری عادت می کنند، دستگاه گوارش آنها دچار اختلال می شود و سلامت شان به خطر می افتد.

در این صورت نه تنها کبک ها وزن نمی گیرند بلکه رشد آنها به تاخیر می افتد و میزان مصرف جیره هم افزایش پیدا می کند که اصلا صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

پروتئین مورد نیاز کبک

پروتئین هم در جیره رشد کبک ها تاثیر به سزایی دارد. جیره آغازین باید 38 درصد پروتئین داشته باشد که در سن 3 تا 6 هفتگی به 24 درصد و تا پایان دوره به 17 درصد کاهش پیدا می کند.

کمبود پروتئین در بدن آنها باعث عدم رشد، کاهش تخم گذاری گله مادر، عدم موفقیت در جفتگیری و پرنده ها را برای مبتلا شدن به بیماری خطرناک کانیبالیسم مستعد می کند. افزایش پروتئین هم باعث چاقی مفرط و عدم رشد استخوان ها قبل از رسیدن به دوره بلوغ می شود.

مواد معدنی

مواد معدنی تغذیه کبک - اندیشه سبز

مواد معدنی نقش مهمی در استخوان سازی و تشکیل شدن پوسته تخم گله مادر دارند و از مسمومیت آنها در برابر جذب انواع مواد غذایی جلوگیری می کند. بیشترین مواد معدنی که کبک ها به آن نیاز دارند عبارتند از پتاسیم ، سدیم، فسفر، کلر و منیزیم و کلسیم است که البته در تغذیه گله تخمگذار، کلسیم بیشترین اهمیت را دارد.

ویتامین های مورد نیاز کبک

اگر بدن پرندگان به اندازه کافی ویتامین نداشته باشد در برابر بسیاری از بیماری ها مقاومت کمتری خواهند داشت و میزان پر درآوری در آنها ضعیف خواهد شد، رشد شان به تاخیر می افتد و دچار ضعف و کم خونی می شوند.

از آنجایی که ویتامین سازی در بدن پرندگان ضعیف است بهتر است بیشتر ویتامین ها در جیره غذایی آنها گنجانده شود تا نیازهای آنها برای دریافت ویتامین جبران شود. پرورش دهندگان می توانند ویتامین ها را به شکل محلول در آب و یا مخلوط در جیره های غذایی به خورد کبک ها برسانند.

نقش آب در تغذیه کبک

نقش آب در تغذیه کبک

آب نقش بسیار مهم تری در زندگی کبک ها دارد. حدود 65 الی 70 درصد بدن آنها، از آب است. یک کبک شاید بتواند گرسنگی را تحمل کند ولی تحمل تشنگی در کمتر از چند ساعت، آن را از پای در می آورد. کبک ها در حین خوردن غذا مدام آب می خورند.

این کار در هضم و جذب بهتر مواد مغذی بسیار تاثیرگذار است، دمای بدن شان با خوردن آب تنظیم می شود و حتی برای خوراندن بسیاری از ویتامین ها و آنتی بیوتیک ها می توان از آب استفاده کرد. به این صورت که ویتامین و یا داروی مورد نظر را به آب اضافه می کنند و اجازه می دهند، تا در آن حل شود. البته برای اینکه کبک ها بتوانند محلول مورد نظر را بخورند، باید به مدت 1 الی 2 ساعت تشنه بمانند.

نکته: در کنار تغذیه کبک ها باید از سنگ ریزه ها استفاده کنید. سنگ ریزه ها وارد سنگدان پرنده می شوند و زمانی که آنها از انواع دانه ها یا غذاهای سفت مصرف می کنند،کمک می کند که غذاها خرد شده تا بعد از ورود به دستگاه گوارشی راحت تر قابل هضم باشند.

کنسانتره مخصوص پرورش کبک، مرغ تخمگذار مناسب ترین منابع تغذیه برای پرورش کبک هاست که به راحتی از فروشگاه های دان فرورشی قابل تهیه است.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

26 دیدگاه در “غذای مورد نیاز کبک ها

  1. رضا گفت:

    سلام . من یه کبک ماده گرفتم تنهاست لاغره و حدودا شش ماهه پیشمه خیلی ضعیفه و آواز نمیخونه چی کار کنم که عادت کنه باهام و چی غذا بهش بدم تا انرژی بگیره

    1. f.gh گفت:

      سلام، از فروشگاه های عرضه خوراک دام و طیور، دون مخصوص بگیرید. ایا این کبک وحشی است؟

  2. افسانه گفت:

    سلام به کبک خانگی من مقداری ماهی سرخ شده خورندن کبک بیچاره به لرزه افتاده و بی حس وحالش بد چیکار کنم براش

    1. f.gh گفت:

      سلام، برای این نوع مسمومیت های غذایی باید از داروخانه دامپزشکی داروی مناسب تهیه کنید. مشکل رو بهشون بگید خودشون دارو بهتون میدن.

  3. دانیال گفت:

    سلام خسته نباشید آیا برنج برای کبک خوب است؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، برای تغذیه طیور سبوس برنج توصیه میشود.

  4. علیرضا گفت:

    سلام تعداد۲۰۰ عدد کبک ۵ ماهه دارم که میگن ۷ ماهگی شروع به تخم گذاری میکنن اگه مشکلی نداره خواهشا یه فرمول واسه تغذیه کبک بدین که بدم درست کنن واسم خیلی بهش احتیاج دارم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، دوست عزیز ارائه فرمول جیره غذایی کار متخصص تغذیه دامپزشک می باشد. شما باید با یک متخصص تغذیه دامپزشکی مشورت نمایید.

  5. ابوالفضل گفت:

    سلام غذایی که کبک کوهی خیلی دوست داره چیه برای تله می خوام

  6. F.s گفت:

    سلام من یه کبک پیدا کردم.نمیدونم دقیقا چی بش بدم.کبک بلغور میخوره؟

    1. کریمی گفت:

      سلام
      اگه پیدا کردید بهتره ازادش کنید ! خودش غذاشو پیدا میکنه

  7. Morteza گفت:

    سلام من دوتا کبک گرفتم نمیدونم ماده هستن یانر از کجا بدونم نر مادگیشون

  8. محمد صادق پرهمت گفت:

    1- آیا دو کبک ماده با یک کبک نر در یک جا با هم بوسیله کبک نر جفتگیری صورت میگیرد یا اینکه بایستی کبکهای ماده از هم جدا باشند.
    2- کبک نر موقع غذا خوردن کبکهای ماده را با نوک می زند و معمولا کبکهای ماده بخصوص یکیش دور میشه تا از این از روی ذغا بیرون رود و بعد برای غذا می آید. چنین حالتی برای کبکهای ماده بخصوص اون یکی مشکل ایجاد نمیکند؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، 1:بلی ضریب استاندارد نر به ماده در گله های پرورش کبک 1 به 3 است.
      2:کبک های ماده نیز برای تخم گذاری و رشد به غذای کافی نیاز دارند. اگر کبک نر اجازه غذا خوردن به آنها نمی دهد از یک دانخوری اضافی استفاده کنید و با کبک نر را جدا کنید.

  9. بنده گفت:

    سلام . لطفا یک مقاله هم برای پرورش جوجه یک روزه کبک در خانه بنویسید . چه شرایطی و چگونه باید فراهم شود که جوجه ها در خانه و در یک قفس معمولی به تعداد پنج یا ده تا را بتوان پرورش داد .؟ تا چه حد امکان پذیر است ؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، به زودی مطلبی جامع در این مورد منتشر خواهیم نمود.

      1. محمد گفت:

        سلام ببخشید میشه بگین که من توی خونه چی به کبک بدم مثلا غلات چی بدم که براشون عالی باشه بهشون پودر ذرت میدم دیگه چی بدم تا تقویت بشن جفت هم هستن

        1. f.gh گفت:

          با سلام، گندم ، شاهدانه، ماش، کنجاله سویا و گیاه هم میتونید بهشون بدهید. همچنین از دان مخصوص مرغ تخمگذار هم میتونید استفاده کنید.

  10. معاذالدین گفت:

    من چوچه کبک وطنی دارم و خیلی هم دوستش دارم میخواهم استخوان بندی خوب بدم برایش خوشحال میشم کمکم کنید. تشکر

  11. ایمان گفت:

    سلام
    من ی کبک نر از کوه گرفتم میخوام ی کبک ماده براش بخرم که جفت بشن آیا با کبک های پرورشی جفت میشن یا نه؟

  12. ایمان گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    من یه کبک نر دارم از کوه گرفتمش اگه بخوام ی ماده براش بگیرم از کجا و چجور کبکی باید بگیرم،میشه از همین پرورشی ها باشه یا نه؟؟
    ودوم آیا راحت باهم جفت میشن یا نه؟؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، برای خرید پرنده کبک باید به بازار پرنده فروشی شهر خود مراجعه نمایید. در ضمن جفت شدن کبک وحشی با کبک پرورشی کمی زمان بر می باشد و باید پرنده ها به هم عادت کنند.

  13. معاذالدین گفت:

    غذا برای رشد جوجه کبک خانگی

  14. mozhgan. m گفت:

    ما کبک هامون ۲۱ تخم گذاشته بود ولی از ۲۱ بچه کبک فقط۳ تای انها زنده اند علت مرگ این جوجه کبک ها چیه؟؟؟؟؟
    غذای اونها چیه؟؟؟؟

    1. مدیر سایت گفت:

      در این مورد بایستی اطلاعات دقیق تری در مورد بچه کبک ها و تغذیه ای که انجام شده داشته باشیم.
      شما اطلاعات کامل رو ذکر کنید در صورتی که اطلاعات کافی در مورد این موضوع را داشته باشیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود

    2. ناشناس گفت:

      سلام به کبک ها چی میدی میخورن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.