مرغ

چطور دما و رطوبت مرغداری را تنظیم کنیم؟

کنترل دما و رطوبت مرغداری - اندیشه سبز

یکی از ملزومات پرورش طیور در سالن ها، تنظیم دقیق رطوبت و دمای سالن می باشد. اما این تنظیم دما و رطوبت سالن مرغداری و سایر طیور به چه شکل و با کمک چه تجهیزاتی انجام می شود ؟ در این پست از وبلاگ اندیشه سبز، نحوه کنترل دقیق دما و رطوبت مرغداری ها و سالن های پرورش به همراه تجهیزات لازم برای این امر به شما معرفی شده اند:

جت هیتر گازی 30 هزار کیلو کالری
جت هیتر گازی 30 هزار کیلو کالری
» مجهز به برد الکترونیک با کارکردی اتوماتیک
» مناسب برای محیط های باز و نیمه باز کوچک
» قابل استفاده به صورت سقفی، زمینی یا پرتابل
قیمت : 12,500,000 تومان

فراسنجه های محیطی

فراسنجه های محیطی سالن مرغداری، تاثیر زیادی در عملکرد طیور پرورش دارد که کنترل این شرایط محیطی از اهداف مهم تهویه می باشد. فراسنجه های محیطی  مرغداری شامل دما، رطوبت، دی اکسید کربن، آمونیاک، گردو غبار و … است.

فراسنجه محیطی میزان مناسب 
اکسیژن بیش از 19/6 درصد
دی اکسید کربنکمتر از 0/3 
مونوکسید کربنکمتر از 10 قسمت در میلیون
آمونیاککمتر از 20 قسمت در میلیون
رطوبت نسبی 50- 70 درصد
گرد و غبارکمتر از 3/4میلی گرم در متر مکعب

جدول دما و رطوبت استاندارد مرغداری 

مرغداری باید دارای دما و رطوبت استانداردی در سنین مختلف طیور پرورشی باشد که در جدول پیش رو به صورت دقیق این موارد درج شده است.

سن دما ( درجه)رطوبت ( درصد)
030-5032-33
740-6029-30
1450-6027-28
2150-6024-26
2850-6521-23
3550-7019-21
4250-7018
4950-7017
5650-7016

اهمیت کنترل دما و رطوبت مرغداری

تنظیم دما و رطوبت، (مخصوصا دما) در سالن های مرغداری، آن چنان اهمیت دارد که عدم کنترل دقیق آن می تواند به قیمت ضرر و زیاد صددرصد پرورش دهنده تمام شود. متاسفانه در زمستان های بیشماری، شاهد تلف شدن بیشتر طیور یک مرغداری به دلیل کاهش ناگهانی دما بوده ایم. همچنین تلفات گرمازدگی پرندگان مرغداری نیز تاکنون کم گزارش نشده است.

اهمیت کنترل دما و رطوبت مرغداری - اندیشه سبز

تمام این تلفات و ضرر و زیان پرورش دهنده، تنها به دلیل عدم تنظیم دمای مرغداری اتفاق افتاده است.

برخلاف تصور بسیار از افراد، رطوبت نیز تاثیر بسزایی در پرورش طیور داشته و با افزایش رطوبت، دمای سالن نیز بالا می رود. گاه با افزایش درصد رطوبت محیط، نیاز به تامین دمای بالا در سالن نیز کاهش خواهد یافت. همچنین رطوبت تنظیم شده در یک سالن مرغداری، سبب بهبود تنفس و بالا رفتن آسایش طیور می گردد.

در ادامه این متن، دما و رطوبت مناسب مرغداری و تجهیزات کنترل این پارامتر ها بیان گشته است :

دمای مناسب مرغداری 

از آنجایی که پرندگان در دمای ایده آل به رشد مطلوبی دست می یابند نیاز است که توجه ویژه ای به دمای مرغداری شود. در روزهای اول بلافاصله پس از بدو تولد جوجه ها نیاز به گرمای بیشتری دارند.

با کاهش دمای مرغداری پرنده غذای زیادی خورده و بخشی از انرژی تامین شده را صرف گرم کردن خود میکند. چنانچه دمای مرغداری افزایش یابد غذای کمتری می خورد تا تولید گرما کاهش یابد.

در روزهای اول جوجه ها به دمای حدودا 32 درجه سانتی گراد نیاز دارند. برای کنترل دما در مرغداری باید از ترموستات ها و حسگرهای دقیق دما استفاده شود.

نکته: مرغدار باید توجه ویژه به وجود یکنواختی دما در سالن داشته باشد در غیر این صورت وجود سرما در برخی از نقاط سالن میتواند به پرنده آسیب برساند و در نهایت به افزایش رطوبت بستر و استفاده زیاد از سوخت گردد.

چه عواملی دمای سالن را افزایش می دهد؟

عوامل مختلفی وجود دارد که منجر به افزایش دمای سالن مرغداری می شود که در این راستا می توان به گرمای دفعی از بدن جوجه مرغ، گرمای ورودی از سقف و دیوار ها، گرمای ایجاد شده از بستر مرطوب، گرمای تولیدی از لامپ های تعبیه شده بر سالن اشاره کرد.

نکته: دامنه دمایی خنثی برای مرغ های بالغ بین 18 الی 24 درجه می باشد.

رطوبت مناسب سالن مرغداری

زمانی که رطوبت نسبی سالن مرغداری بیشتر باشد بستر خیس شده و میزان آمونیاک نیز افزایش می یابد. در بستر مرطوب رطوبت سالن حدود 35 درصد افزایش می یابد. بهترین میزان رطوبت در مرغداری در محدوده 50 – 70 درصد می باشد.

رطوبت ساز پروانه ای مدل 16000
رطوبت ساز پروانه ای مدل 16000
» – ساخته شده از بدنه گالوانیزه ضد پوسیدگی
» – قابل اتصال به مخازن و شیر آب شهری
» – قابل استفاده جهت سم پاشی و سیرکولاسیون
قیمت : 18,000,000 تومان

تهویه در سالن پرورش طیور 

تهویه در سالن مرغداری بر اساس اهداف مختلفی صورت می گیرد که در این میان میتوان به تامین اکسیژن طیور، تنظیم دمای مطلوب در مرغداری، ثابت نگهداشتن رطوبت سالن مرغداری، خنک سازی، حذف گرد و غبار، تامین کیفیت مطلوب بستر و … اشاره کرد.

نحوه کنترل دما و رطوبت مرغداری

به جهت کنترل دما و رطوبت سالن های مرغداری و سایر طیور، از ترموستات ها، رطوبت سنج ها و یا کنترلر های دما و رطوبت محیط استفاده می گردد. در ادامه نحوه کار با این تجهیزات بیان گشته است:

نحوه استفاده از کنترلر دما و رطوبت مرغداری

کنترلر دما و رطوبت همان گونه از نام آن پیدا است برای کنترل این دو پارامتر کاربرد دارد. این محصول انواع مختلفی داشته و بر روی آن، دو عدد خروجی قرار گرفته است. یک خروجی برای اتصال به سیستم های گرمایشی و خروجی دیگر برای اتصال به مه پاش های سالن کاربرد دارند.

سپس این دستگاه بر روی دما و رطوبت مخصوص سالن مرغداری تنظیم می شود. چنانچه دمای سالن از مقدار مشخص کمتر یا بیشتر شود، کنترلر با خاموش و روشن کردن تجهیزات گرمایشی این دما را بر روی میزان مد نظر تنظیم می نماید.

همچنین با کاهش و افزایش میزان رطوبت محیط، کنترلر با تنظیم کارکرد مه پاش ها، رطوبت را نیز در مقدار مشخص کنترل می کند.

نحوه استفاده از ترموستات و رطوبت سنج مرغداری

نحوه استفاده از ترموستات و رطوبت سنج مرغداری - اندیشه سبز

نحوه عملکرد ترموستات و رطوبت سنج نیز مشابه کنترلر بوده اما قادرند تنها یک پارامتر را کنترل نمایند. ترموستات ها به دستگاه های گرمایشی نصب شده و در محل قرار می گیرند. این دستگاه تنها تنظیم دما را بر عهده داشته و با خاموش و روشن کردن هیتر ها، دما را کنترل می کنند.

رطوبت سنج ها نیز تنها به مه پاش ها متصل خواهند شد و رطوبت سالن مرغداری را تنظیم می نمایند.

تجهیزات لازم برای تامین گرمایشی مرغداری

در مرغداری ها از تجهیزات مختلفی از جمله لامپ مادر مصنوعی، هیتر های کابینتی، جت هیتر ها، بخاری های تابشی یا برقی بسته به ابعاد سالن، تعداد طیور موجود در سالن، سن پرنده و … استفاده می نمایند. توصیه می گردد به جهت خرید جت هیتر مرغداری، هیتر کابینتی و سایر تجهیزات گرمایشی مرغداری با کارشناسان فروش کارخانه اندیشه سبز تماس حاصل نموده تا بسته به ابعاد سالن و شرایط مرغداری شما، بهترین هیتر برای این محیط را به شما معرفی نمایند.

کارخانه اندیشه سبز بیش از 30 سال در تولید انواع هیتر ها و جت هیتر مرغداری مشغول به فعالیت می باشد.

تجهیزات تامین رطوبت مرغداری

به جهت تامین رطوبت مرغداری، همانگونه که مشخص است، از انواع مه پاش و رطوبت ساز سالن پرورش طیور استفاده می گردد. این دستگاه ها نیز با تبدیل آب به مه و قطرات ریز، رطوبت محیط را بالا می برند. به جهت خرید و اطلاع از قیمت مه پاش مناسب برای مرغداری کلیک کنید.

سخن آخر

در این متن از کارخانه اندیشه سبز روش های کنترل دقیق دما و رطوبت مرغداری بررسی شد. به جهت تامین رطوبت و دما در سالن پرورش از انواع دستگاه های مه پاش و هیتر ها و جت هیتر ها بهره گرفته می شود.

این تجهیزات به انواع ترموستات و کنترلر های دما و رطوبت متصل شده و به کمک آن ها، این پارامتر ها در مرغداری کنترل و تنظیم می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.