بوقلمون, دانشنامه پرندگان

اصول پرورش بوقلمون گوشتی و کسب درآمد از آن

اصول پرورش بوقلمون گوشتی و کسب درآمد از آن - اندیشه سبز

پرورش بوقلمون گوشتی

پرورش و نگهداری از بوقلمون های گوشتی یکی از روش های پرسود و پر طرفدار کسب درآمد از بوقلمون است که در بسیاری از کشورهای آمریکایی ، اروپایی و حتی ایران پرورش دهنده های زیادی دارد، آنها به دو روش سنتی و صنعتی اقدام به پرورش بوقلمون گوشتی می کنند که در نوشته پرورش بوقلمون صنعتی به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

در این نوشته به نحوه تهیه بوقلمون ها و پروار کردن آنها هم چنین به شرایط محیطی و غذایی مناسب برای بوقلمون های گوشتی پرداخته خواهد شد که سراسر نکته بوده و اگر قصد راه اندازی سالن پرورش بوقلمون در هر مقیاسی را داشته باشید، این نوشته بسیار کمک کننده خواهد بود. 

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
» دارای ظرفیت جوجه کشی از 140 تخم بوقلمون
» امکان شستشو و نظافت قسمت های داخلی و بیرونی دستگاه
» بهره مندی از آخرین نسل از سنسور SHT
قیمت : 13,300,000 تومان

شرایط زمین مناسب برای پرورش بوقلمون ها

اگر می خواهید بوقلمون گوشتی پرورش دهید طبیعتا باید غذای کافی به آنها بدهید و این غذا باید سرشار از پروتئین ، چربی و کربوهیدرات باشد، به عبارت دیگر در پرورش بوقلمون بیشتر هزینه های شما خرج غذای بوقلمون ها خواهد شد، پس برای جلوگیری از هزینه زیاد باید زمینی را برای آنها انتخاب کنید که دارای چمنزار و علوفه باشد.

شرایط زمین مناسب برای پرورش بوقلمون ها - اندیشه سبز

بوقلمون ها از انواع گیاهان و علوفه به ویژه یونجه می توانند تغذیه کنند، اگر در مکان پرورش آنها مرتع و زمین پوششی مناسب وجود داشته باشد تا حد زیادی در کاهش هزینه های شما کمک کننده خواهد بود. پس اولویت شما برای انتخاب زمین ، وجود مرتع و چمنزار باشد. 

در حالت کلی زمین و سالن مورد استفاده برای پرورش بوقلمون گوشتی باید دارای شرایط زیر باشد : 

الف – حتما باید دارای سالن باشد تا در مواقع سرد سال بوقلمون ها را در سالن پرورش داد.

ب – زمین مورد استفاده برای چرای آنها باید حصارکشی شده باشد تا از حمله دزدان و حیوانات وحشی در امان باشند. 

ج – در مکان پرورش حتما باید به آب آشامیدنی سالم دسترسی وجود داشته باشد، آنها نیز مانند انسان ها از آلودگی های موجود در آب بیمار خواهند شد، پس حتما از آب سالم و قابل شرب استفاده کنید.

د – در سالن پرورش باید از فن تهویه برای تازه سازی هوای سالن استفاده کنید، معمولا از فن مرغداری برای این منظور استفاده می شود. وجود خروجی هوا در یک طرف سالن و ورودی هوا در طرف دیگر سالن ضروری خواهد بود.

هـ – بهتر است مکان پرورش بوقلمون ها به دور از مناطق مسکونی باشد تا مزاحمتی برای مردم ایجاد نکند، هم چنین برای جلوگیری از انتقال بیماری های احتمالی باید مکان پرورش را به دور از سایر مرغداری ها و واحد های پرورش طیور انتخاب کنید.

ز – این مکان باید به جاده های اصلی شهر دسترسی نزدیکی داشته باشد تا هزینه انتقال مواد اولیه و انتقال پرنده ها کاهش پیدا کند. 

ک – به منظور حفظ آرامش در محل پرورش بوقلمون حتما مکان آنها را به دور از کارخانه ها و شهرک های صنعتی و مناطق پر سر و صدا انتخاب کنید. در صورتی که موارد اشاره شده در فوق را رعایت کنید در آینده برای اخذ مجوز نیز دچار مشکل نخواهید شد. لازم است بدانید که برای اخذ مجوز پرورش بوقلمون حداقل باید 3000 قطعه بوقلمون در سالن داشته باشید.

ل – برای محافظت از بوقلمون و جلوگیری از تلفات آنها در فصل زمستان حتما باید از وسایل گرمایشی مناسب در سالن استفاده کنید. هیترهای مختلف گازی ، گازوئیلی و برقی برای این منظور تولید شده اند که با توجه به ظرفیت سالن می توانید انواع مختلف را انتخاب و خریداری کنید. اندیشه سبز تولید کننده انواع وسایل گرمایشی مناسب برای سالن های پرورش طیور ، گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ این افتخار را دارد که تجهیزات گرمایشی مناسب برای سالن شما را تامین کند، برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فروش سایت در تماس باشید.

شرایط پرورش بوقلمون گوشتی در خانه

اگر می خواهید این پرنده ها را در خانه پرورش دهید و به درآمد برسید، در نوشته پرورش بوقلمون خانگی کاملا به این موضوع پرداخته شده که با مطالعه آن می توانید به اطلاعات کاملی در این مورد برسید. به دلیل مفصل بودن مطالب از بیان آن در این مقاله خودداری شده است. 

شرایط پرورش بوقلمون گوشتی در خانه - اندیشه سبز

در حالت کلی برای پرورش بوقلمون در خانه باید مکان مناسبی در حیاط خانه خود داشته باشید که تعدادی از آنها را پرورش دهید، وجود یک زیر زمین یا انباری بلااستفاده نیز کار پرورش بوقلمون در خانه را فراهم خواهد کرد. 

تهیه جوجه بوقلمون برای پرورش

پس از تهیه مکان مناسب و آماده کردن آن برای بوقلمون ها ، نوبت به تهیه جوجه بوقلمون خواهد رسید. کسانی که قصد گوشتی کردن آنها را دارند، معمولا جوجه های دو هفته ای را خریداری کرده و پس از سه ماه پرورش به عنوان بوقلمون گوشتی به بازار یا کشتارگاه ارائه می کنند. معمولا در روش برای تهیه جوجه بوقلمون وجود دارد که در ادامه به این دو روش اشاره خواهیم کرد :

خرید از پرورش دهنده

در این روش شما می توانید جوجه بوقلمون های دو هفته ای واکسن زده و آماده پرورش را از خود پرورش دهنده آن خریداری کنید. دقت کنید که جوجه ها از سلامت کامل برخوردار باشند، آنهایی که کسل و بی حال هستند، به احتمال زیاد بیمار خواهند بود و تلفات گله شما را موجب خواهند شد، بنابراین جوجه های پر جنب و جوش و خوش اشتها در اولویت شما باشد. 

هم چنین قبل از خرید از تزریق شدن واکسن های لازم اطلاع پیدا کنید و از پرورش دهنده هایی خرید کنید که تجربه کافی را در زمینه پرورش و نگهداری از بوقلمون ها داشته باشد. معمولا جوجه های دو هفته ای کمترین میزان تلفات را خواهند داشت بنابراین اولویت شما برای خرید جوجه های دو هفته ای به بالا باشد.

حتما خرید خود را به صورت حضوری انجام دهید و گله پرنده ها را از نزدیک بررسی کنید، خرد اینترنتی و از شهرهای دیگر به دلیل حساسیت بالا و امکان تلفات جوجه ها حین انتقال اصلا توصیه نمی شود. 

جوجه کشی از تخم بوقلمون

دومین و ارزانترین روش برای به دست آوردن جوجه بوقلمون ، استفاده از تخم نطفه دار بوقلمون و دستگاه جوجه کشی است. در این روش شما تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی مورد نظر را تهیه می کنید و با آماده سازی مکان مناسب برای جوجه کشی ، اقدام به جوجه کشی از تخم ها کرده و جوجه های یک روزه مورد نیاز خود را با کمترین هزینه فراهم خواهید کرد. 

توجه کنید که هزینه خرید دستگاه جوجه کشی باید به عنوان سرمایه تلقی شود نه هزینه ؛ چرا که در هر زمانی امکان فروش مجدد دستگاه و تبدیل آن به پول وجود دارد. تنها هزینه های قابل صرف در این روش به خرید تخم نطفه دار، هزینه برق دستگاه و تغذیه جوجه ها پس از تولد مربوط خواهد شد.

جوجه کشی از تخم بوقلمون - اندیشه سبز

قبل از خرید دستگاه جوجه کشی بهتر است راهنمای خرید ماشین جوجه کشی را به خوبی مطالعه کنید تا با یک دستگاه با کیفیت و قابل اطمینان آشنا شوید. هم چنین در خرید تخم نطفه دار دقت کنید که از خود پرورش دهنده ها خرید کنید و تا جای امکان از خرید اینترنتی و خرید از واسطه ها خودداری کنید. پرورش دهنده ها تخم های نطفه دار مطمئن تر و تازه تری را به شما خواهند فروخت که درصد جوجه آوری بالایی را به دنبال خواهد داشت. در نوشته بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی ، یک راهنمای کلی برای تهیه تخم نطفه دار این پرنده بیان شده است. 

جوجه کشی از تخم بوقلمون به دلیل نکات و تکنیک های مهمی که به همراه دارد در یک نوشته جداگانه به صورت کامل و جامع آموزش داده خواهد شد. 

تغذیه و مراقبت از بوقلمون های گوشتی

پس از آماده سازی سالن و تهیه جوجه بوقلمون ها نیاز به تغذیه مرتب و منظم آنها خواهید داشت تا در بازه زمانی 3 الی 4 ماه بین 12 الی 15 کیلو وزن برسند. دقت کنید که بوقلمون های نر در این بازه زمانی به وزن 20 الی 25 کیلو گرم نیز می رسند که نیاز به تغذیه بیشتری خواهند داشت که هزینه تمام شده آن را بالا خواهد برد. 

بنابراین پرورش همزمان بوقلمون های نر و ماده سبب پوشش بازار بیشتری خواهد شد چرا که برخی از خریداران علاقه مند به مصرف گوشت بوقلمون ماده و برخی نیز تمایل زیادی به مصرف گوشت بوقلمون نر دارند. 

معمولا هر بوقلمون ماده در دوره سه الی چهار ماهه پرواری خود حدود 40 الی 50 کیلو دان مصرف می کند و این مقدار در بوقلمون های نر به 80 الی 90 کیلو به ازای هر بوقلمون خواهد رسید. البته اگر در محل پرورش مرتع و چراگاه داشته باشید می توانید تا حد زیادی هزینه های تغذیه را کاهش دهید که در افزایش درآمد شما تاثیرگذار خواهد بود. آنها به خوبی می توانند از انواع علوفه و یونجه تغذیه کنند. 

نکات مهم در تغذیه و نگهداری از جوجه ها

جوجه بوقلمون های دو هفته ای که خریداری می کنید به راحتی آب و غذای مناسب خود را می شناسند و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت. اما اگر می خواهید با استفاده از جوجه کشی به جوجه های مورد نیاز دست پیدا کنید. باید آب و غذا خوردن را به جوجه ها یاد دهید، آنها در یافتن غذای مناسب خود دچار مشکل می شوند بنابراین لازم است که با استفاده از پرورش دهنده راهنمایی شوند.

نکات مهم در تغذیه و نگهداری از جوجه ها - اندیشه سبز

در محل پرورش جوجه های چند روزه حتما باید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید، چرا که لامپ به رشد بهتر آنها کمک خواهد کرد. در کف بستر از خاک اره و یا پوشال های نرم استفاده کنید تا کف پای جوجه ها دچار زخم نشود. بهتر است چند جوجه مرغ را در بین جوجه های بوقلمون قرار دهید تا به آنها در یافتن آب و غذای مناسب کمک کنند. 

استفاده از آبخوری و دانخوری های مناسب و بی خطر به رشد بهتر آنها کمک خواهد کرد، همیشه از آب و غذای تازه و سالم در تغذیه آنها استفاده کنید و مواد غذایی لازم را از تامین کننده های معتبر و دارای مجوز تهیه کنید. 

غذای مورد نیاز جوجه بوقلمون ها

جوجه بوقلمون ها نیاز به مواد غذای مقوی و پر انرژی دارند تا به خوبی رشد کنند و بدنشان در برابر انواع بیماری ها و سرما و گرما مقاوم باشد. برای این منظور می توانید از جیره غذایی مخصوص جوجه بوقلمون ها استفاده کنید و اگر می خواهید در هزینه های پرورش صرفه جویی کنید، خودتان می توانید غذای مورد نیاز آنها را تهیه کنید.

در غذای آنها حتما از یونجه تازه و انواع علوفه و سبزیجات خرد شده می توانید استفاده کنید. هم چنین ترکیبی از انواع دانه ها از قبیل گندم، جو ، ذرت ، سویا، سورگوم و… می تواند به تامین انرژی مورد نیاز آنها کمک کند، اما این پایان ماجرا نیست.

برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن جوجه ها می توانید از پودر گوشت ، کنجاله سویا و یا تخم مرغ آب پز استفاده کنید. در مواد غذایی مصرفی آنها ویتامین وجود دارد اما برای جبران کمبودها حتما به صورت دوره ای به آنها مولتی ویتامین دهید. استفاده از مکمل های معدنی نیز در رشد بهتر پر و استخوان ها ، افزایش اشتها و مقاومت در برابر بیماری ها کمک خواهد کرد. در مجموعه مقالات تغذیه شترمرغ به کلیه این موارد پرداخته شده است. 

تغذیه بوقلمون های گوشتی

زمانی که جوجه ها به سن یک ماهگی رسید، می توانید جیره آنها را تغییر دهید یعنی بر میزان چربی و کربوهیدرات آن بیفزاید و پروتئین و کلسیم آن را کمی کاهش دهید، اما سایر اقلام یعنی ویتامین ها و مواد معدنی باید در همان اندازه باقی بمانند. 

برای دریافت جیره استاندارد بوقلمون های گوشتی می توانید به فروشگاه های عرضه جیره دام و طیور مراجعه کنید و همانطور که گفته شد اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، فرمول آن را از یک کارشناس معتبر تغذیه طیور تهیه کرده و با خرید مواد اولیه و دستگاه های ساخت جیره مانند آسیاب مرغداری و میکسر مرغداری ، اقدام به ساخت غذای مناسب برای بوقلمون های گوشتی خود بکنید.

تغذیه بوقلمون های گوشتی - اندیشه سبز

معمولا بوقلمون ها در طول دوره سه الی چهار ماهه پرورش حدود بین 40 الی 50 کیلو دان مصرف می کنند که استفاده از علوفه و مراتع رایگان می تواند هزینه های شما را کاهش دهد. حتی می توانید علف های تازه را خرد کرده و در جیره غذایی آنها ترکیب کنید تا  ضمن سیر کردن بوقلمون ها به کاهش هزینه های تغذیه ای نیز کمک کنید. 

مراقبت از بوقلمون ها در برابر بیماری ها

یکی از دلخراش ترین لحظات در پرورش بوقلمون و سایر طیور، نظاره گر بودن تلفات آنها می باشد. برای جلوگیری از چنین صحنه هایی و یا حداقل کاهش تلفات باید مراقبت های لازم را به عمل آورید و حداکثر تلاش خود را در پرورش به عمل آورید. اقدامات زیر کمک کننده خواهند بود :

الف – حتما واکسن های لازم را با مشورت یک دامپزشک معتبر در دوره های زمانی مشخص به پرنده ها تزریق کنید. 

ب – از آب و دان تازه و سالم استفاده کنید. آب  مصرفی آنها کاملا سالم و قابل شرب باشد و جیره غذایی بوقلمون ها را در یک مکان خنک و کم رطوبت نگه دارید تا از کپک زدن آنها جلوگیری کنید. مهم تر اینکه جیره آنها را از فروشگاه های معتبر و دارای مجوز تهیه کنید. 

ج – در سالن پرورش حتما از فن تهویه استفاده کنید تا بوی ناشی از فضولات و فعالیت میکروارگانیسم ها به بیرون منتقل شود، آمونیاک منتشر شده در محیط می تواند  برای بوقلمون ها مضر و بیمار کننده باشد.

د – به منظور جلوگیری از خیس شدن بستر حتما از خاک اره و یا کاه در کف بستر استفاده کنید و به صورت دوره ای و منظم ، سالن را تمیز کنید. 

هـ – در مواقع سرد سال از وسایل گرمایشی و در مواقع گرم سال از فن های خنک کننده استفاده کنید. دما خیلی از عوامل مهم در بیمار شدن و تلفات بوقلمون ها خواهد بود. برای افزایش اطلاعات خود در زمینه پرورش بوقلمون ها حتما بیماری های بوقلمون را مطالعه کنید.

و – هر چند ساعت یکبار به سالن پرورش بوقلمون ها سرکشی کنید و موارد مشکوک به بیماری را شناسایی و جدا کنید، معمولا بوقلمون های بیمار اشتهای کمی دارند و گوشه گیر و بی حال هستند.

ز – بوقلمون ها را به صورت دوره ای وزن کنید و آنهایی که وزن کمی دارند را جدا کرده و مورد بررسی بیشتری قرار دهید. بوقلمون های سالم باید به اندازه استانداردی وزن گیری داشته باشند. 

بازار فروش گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی از بازار فروش بالایی برخوردار است و بوقلمون ها از منابع اصلی تامین کننده پروتئین آن جوامع هستند. در کشور ایران نیز چند سالی است که مردم به سمت گوشت ارگانیک و کم چرب بوقلمون روی آورده اند و انتظار گسترش این بازار و افزایش پرورش دهنده های بوقلمون دور از انتظار نیست. 

بازار فروش گوشت بوقلمون - اندیشه سبز

بسیاری از خانواده های ایرانی ، رستوران ها ، هتل ها و حتی تالارها می توانند خریداران محصولات شما باشند. علاوه بر آن کشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه از خریدارن پروپاقرص گوشت بوقلمون هستند و می توانید روی صادرات گوشت بوقلمون نیز حساب باز کنید. 

انتخاب نژاد بوقلمون گوشتی

همانطور که می دانید بوقلمون های نژادهای مختلفی دارند اما از این بین دو نژاد بیوتی و برنز سینه پهن گزینه های مناسبی برای پرورش هستند و می توانید جهت بوقلمون گوشتی پرورش دهید. هم چنین به دلیل وجود پرورش دهنده های زیاد این دو نژاد به راحتی می توانید تخم نطفه دار و یا جوجه های چند روزه آنها را پیدا کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.