مقالات گلخانه

آموزش نحوه کشت و پرورش بادمجان گلخانه ای و نحوه راه اندازی گلخانه

آموزش نحوه کشت و پرورش بادمجان گلخانه ای و نحوه راه اندازی گلخانه - اندیشه سبز

چگونه در گلخانه بادمجان بکاریم؟

برای کشت بادمجان گلخانه ای نیاز به راه اندازی یک محیط بسته با دما و رطوبت کنترل شده دارید. از آنجایی که بادمجان به گرما و نور کافی نیاز دارد، بنابراین گلخانه بهترین مکان برای رشد آن خواهد بود و اقلیم های جغرافیایی سرد و کوهستانی با تابستان های کوتاه جهت کشت بهتر این سبزی نیاز به گلخانه خواهند داشت.

در این نوشته از اندیشه سبز به تمام شرایط لازم برای کشت و پرورش بادمجان گلخانه ای می پردازیم و تمامی پیش نیازهای لازم برای راه اندازی یک گلخانه بادمجان استاندارد آموزش می دهیم.

بخاری و هیتر کارگاهی 240000 کیلو کالری pf
بخاری و هیتر کارگاهی 240000 کیلو کالری pf
» هیتر دودکش دار مناسب برای استفاده در گلخانه
» عدم تولید دود و آلاینده های مضر
» دارای مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و رطوبت
قیمت : 44,000,000 تومان

بادمجان در چه شرایطی بهترین میزان رشد را خواهد داشت؟

داشتن اطلاعات کافی در مورد بادمجان و شرایط رشد آن، قطعا شما را در پرورش بهتر این سبزی راهنمایی خواهد کرد.

این سبزی در محیط های جغرافیایی گرم و معتدل به خوبی رشد می کند و توانایی تحمل دمای کمتر از 16 درجه سانتی گراد را ندارد و حداکثر دمای مناسب براش رشد تا 30 درجه سانتی گراد است. رطوبت لازم برای کشت این محصول بین 50 الی 65 درصد است، بنابراین در محیط های جغرافیایی خشک، حتما باید از گلخانه برای کشت استفاده شود چرا که امکان کنترل رطوبت وجود دارد.

هم چنین روزانه بین 10 الی 12 ساعت نیاز به نور مستقیم خورشید دارد تا به خوبی فتوسنتز کرده و میوه های درشت تری تولید کند. بنابراین در مواقعی از سال که روزها کوتاه می شود، امکان کشت این سبزی وجود ندارد، مگر اینکه با استفاده از لامپ های مصنوعی مخصوص رشد، نور مصنوعی لازم را تامین کرد.

ادمجان در چه شرایطی بهترین میزان رشد را خواهد داشت؟ - اندیشه سبز

خاک مناسب برای بادمجان باید لومی شنی با زهکشی خوب و حاصلخیزی مناسب باشد. هم چنین pH خاک باید بین 5.5 تا 7.2 باشد. جهت رشد بهتر این سبزی، تمام علف های هرز باید از بین برود. خاک آن تا عمق 15 تا 25 سانتی متری باید کاملا سست باشد. هر چه مقدار ماده آلی خاک بیشتر باشد بهتر است، بنابراین در صورت امکان یک لایه کمپوست 7 الی 10 سانتی متری به آن اضافه کنید.

خاک آن همیشه باید مرطوب باشد، در صورت مشاهده خشکیدگی خاک، حتما آبیاری شود. معمولا هفته ای یک الی دو بار با توجه به رطوبت گلخانه، آبیاری می شود.

چگونه گلخانه بادمجان را راه اندازی کنیم؟

معمولا کسانی که قصد راه اندازی گلخانه را دارند، هدفشان کسب درآمد بالا می باشد، بنابراین ممکن است گلخانه های کوچک و خانگی درآمد آنچنانی برایتان ایجاد نکند.  پس داشتن یک زمین حداقل 400 الی 500 متر مربعی برای شروع کار مناسب است.

تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه بادمجان

برای راه اندازی این گلخانه ابتدا به زمین مناسبی نیاز دارید که به آب و برق و گاز دسترسی داشته باشد و به جاده های اصلی شهر نیز نزدیک باشد، در مقاله مکان مناسب برای راه اندازی گلخانه به تمامی موارد لازم اشاره شده است. پس از یافتن مکان می توانید تجهیزات زیر را برای تاسیس گلخانه خریداری کنید.

  1. پوشش گلخانه (پلی کربنات دو جداره یا نایلون شفاف ضخیم)
  2. پروفیل های گالوانیزه جهت ساخت اسکلت گلخانه
  3. فن های اگزاست جهت تهویه
  4. هیتر گلخانه جهت گرم کردن گلخانه در فصل های سرد
  5. لامپ های روشنایی مناسب رشد
  6. سیستم آبرسانی
  7. گلدان (در صورتی که خاک زمین گلخانه مناسب نباشد)

در مقاله آموزش صفر تا صد راه اندازی گلخانه به تمامی اطلاعات لازم در این باره پرداخته شده و به دلیل مفصل بودن مطالب از ارائه آن در این مقاله خودداری می شود.

زمان مناسب برای شروع کشت بادمجان در گلخانه 

زمانی که گلخانه را کاملا راه اندازی نمودید و این توانایی را داشتید که دما و رطوبت و تعداد ساعات روشنایی آن را مطابق با نیازهای کشت بادمجان تنظیم کنید، می توان گفت که زمان کشت بادمجان فرا رسیده و جهت استانداردسازی خاک آن و تامین خاک مناسب از منطقه ای دیگر (طبق نظر کارشناس کشاورزی) می توانید اقدام کنید.

روش کشت بادمجان گلخانه ای چگونه است؟

در صورتی که از خاک خود گلخانه استفاده می کنید، لازم که زهکشی های لازم انجام شده باشد و طبق استانداردهای گفته شده فوق مورد سنجش قرار داده باشید، هم چنین حدود 10 سانتی متر از سطح فوقانی آن را به کمک کمپوست و کود مناسب، تقویت کرده باشید.

روش کشت بادمجان گلخانه ای چگونه است؟ - اندیشه سبز

در صورت استفاده از گلدان نیز، بایستی خاکی با شرایط فوق را برای کشت بادمجان گلخانه ای از قبل تامین کرده باشید.

اگر قصد کشت بذر در خاک را دارید، بهتر است بین هر بذر یک فاصله 50 الی 60 سانتی متری بگذارید و در صورت استفاده از گلدان نیز بین هر گلدان حدود 40 الی 50 سانتی متر فاصله باشد.

میزان برداشت بادمجان گلخانه ای در هر هکتار چقدر است؟

میزان برداشت بستگی به حجم باردهی هر بوته و فاصله بین بوته ها دارد، معمولا هر بوته بین 8 تا 20 میوه می دهد که وزنی حدود یک و نیم الی سه کیلوگرم خواهد داشت. بنابراین با فرض اینکه هر بوته 3 کیلو میوه بدهد و فاصله بین هر بوته 70 سانتی متر با فاصله عرضی یک متر باشد. در هر هکتار حدود 45 تن بادمجان قابل برداشت است.

کشت بادمجان در گلخانه چه مزایایی نسبت به کشت معمولی دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد بادمجان در هر منطقه و هر شرایطی قابل کشت نیست، بنابراین در برخی از مناطق می توان با راه اندازی گلخانه ، امکان پرورش و درآمدزایی از فروش این سبزی و سایر میوه های غیر بومی را فراهم آورد. از جمله مهم ترین مزایای کشت گلخانه ای می توان موارد زیر را برشمرد :

  • امکان کشت در هر موقع از سال
  • عدم وابستگی به دما و رطوبت محیط
  • عدم وابستگی به نوع خاک منطقه
  • کاهش قابل توجه میزان آفات
  • در امان ماندن محصولات از تگرگ و سرمازدگی
  • عدم وارد آمدن شوک دما و رطوبتی
  • در امان ماندن محصولات از خسارات ناشی از جوندگان و حیوانات
  • باردهی بیشتر به دلیل استاندارد بودن شرایط کشت

چگونه دما را در گلخانه بادمجان کنترل کنیم؟

معمولا اکثر استان های کشور دما و رطوبت معتدلی داشته و شرایط بالقوه کشت بادمجان را دارند. جهت خنک سازی گلخانه در فصل های گرم سال می توانید از فن تهویه، دریچه های هوا و پد سلولزی گلخانه استفاده کنید.

چگونه دما را در گلخانه بادمجان کنترل کنیم؟ - اندیشه سبز

برای گرم کردن گلخانه در فصل زمستان، راه حل ساده تری وجود دارد. با استفاده از هیترهای مخصوص گلخانه به راحتی می توانید دمای گلخانه را افزایش داده و محصولات را از سرمازدگی نجات دهید. به شرطی که گلخانه را به خوبی عایق بندی کرده باشید. پیشنهاد ما استفاده از پلی کربنات دوجداره می باشد.

چگونه رطوبت را در گلخانه بادمجان کنترل کنیم؟

پروسه کنترل رطوبت نیز تا حدودی شبیه به کنترل دما می باشد. جهت آگاهی از دما و رطوبت گلخانه و تنظیم به موقع و دقیق آن، حتما از دماسنج و رطوبت سنج های دیجیتالی استفاده کنید. گزینه های بلوتوث دار بهتر هستند چون امکان اتصال به تلفن همراه و مشاهده لحظه ای دما و رطوبت گلخانه را برای شما فراهم می کنند.

در صورت بالا بودن رطوبت می توانید از فن تهویه جهت کاهش آن استفاده کنید. در صورت کم بودن رطوبت نیز آبیاری برگ ها، خیس کردن زمین و در نهایت استفاده از رطوبت سازهای التراسونیک بهترین اقدامات لازمه خواهند بود.

سخن آخر

در این نوشته به نحوه کشت و پرورش بادمجان گلخانه ای و اقدامات لازم برای راه اندازی گلخانه بادمجان پرداخته شد. تقاضا برای بازار صیفی جات همواره وجود داشته و پرورش گلخانه ای این محصول به دلیل افزایش کیفیت و باردهی، درآمد بیشتری برای شما خواهد داشت. به ویژه اگر زمین بایری دارید یا قصد کشاورزی در مناطق کوهستانی و سرد را داشته باشید.

2 دیدگاه در “آموزش نحوه کشت و پرورش بادمجان گلخانه ای و نحوه راه اندازی گلخانه

  1. نادرالبا گفت:

    سلام.من.بادمجان و گرجه گاشت کردم افات گرفته سم زدایی هم کردم بهتر نشد میشه راهنمای کنید

    1. admins-r گفت:

      سلام اون رو حتما باید برید پیش کسی که تخصصوشو داره
      اول باید ببینه آفاتی که زذده چی هست بعد از رو اون بگه که چیکار باید بکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.