مقالات عرقیات گیاهی

آموزش صفر تا صد نحوه گرفتن عرق نعنا با دستگاه تقطیر

گلاب گیری نعناع در خانه - اندیشه سبز

چگونه عرق و اسانس نعناع را بگیریم؟

عرق نعناع هم خواص درمانی زیادی دارد و هم دارای پروتئین، ویتامین و مواد معدنی و انرژی زیادی است که به بهبود تمرکز و افزایش قوای بدنی کمک می کند. استفاده از دستگاه تقطیر یا همان عرق گیر بهترین روش برای به دست آوردن عرق نعناست. 

در این نوشته طرز تهیه عرق و اسانس نعناع به دو روش خانگی و صنعتی آموزش داده می شود. بنابراین با مطالعه این مقاله هم در خانه و هم به صورت صنعتی و انبوه قادر به تولید عرق و اسانس نعنا خواهید بود. 

چه نوع نعنایی برای عرق گیری مناسب است؟

هر چه قدر که گیاه نعناع تازه تر و خوش بو تر باشد، عرق تولیدی آن با کیفیت و دارای خاصیت درمانی بالاتری خواهد بود. بنابراین نعنای تازه چیده شده از مزارع بهترین گزینه برای عرق گیری است. 

آموزش نحوه عرق گیری نعناع در خانه 

 

برای تولید عرق در خانه می توانید از دستگاه های عرق گیر خانگی استفاده کنید که چندین نوع مختلف دارند ولی کارکرد آنها یکسان است. در مقاله ای جداگانه به معرفی انواع آنها خواهیم پرداخت. 

ابتدا مقداری نعنای تازه آماده کرده و برگ های زرد و خشک شده آن را جدا کنید. سپس به خوبی با استفاده از آب سرد تمیز مورد شستشو قرار دهید تا آلودگی های موجود در بر روی برگ ها از بین برود. 

مرحله اول – ریختن نعنا در دیگ پخت 

در عرق گیرهای خانگی، نعناع مستقیما جوشانده می شود و عرق آن از کندانسور یا همان خنک کننده عبور می کند. نعناع های شسته شده و آماده را در داخل دیگ پخت بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. معمولا درصد گیاه به آب حدود 70 به 30 است، اما دقت داشته باشید که هر چه قدر آب کمتری در داخل دیگ ریخته شود، عرق غلیظ تری به دست خواهد آمد. 

مرحله دوم – وصل کردن کندانسور به دیگ بخار 

عرق گیرهای خانگی دارای دو نوع کندانسور آبی یا برقی (همان هوایی) هستند. در کندانسورهای آبی، فرایند میعان توسط آب سرد و در کندانسورهای هوایی نیز پروسه میعان توسط فن انجام می شود. هر کدام از این کندانسورها مزایا و معایب خود را دارند که در نوشته ای جداگانه مورد بحث قرار خواهد گرفت. 

یک طرف کندانسور را به دیگ بخار و طرف دیگر آن را به مخزن جمع آوری عرق وصل کنید.  برای جلوگیری از هدر رفت عرق و انتشار بو می توانید از پارچه یا واشرهای سیلیکونی نسوز در دو طرف کندانسور استفاده کنید. 

مرحله سوم – شروع عرق گیری 

مخزن حاوی نعنا و آب را روی شعله قرار داده تا جوش بیاید. اگر از کندانسور آبی استفاده می کنید آن را به شیر آب سرد متصل  کنید. اگر از کندانسور برقی استفاده میکنید، فن خنک کننده آن را روشن کنید.

به محض جوش آمدن دیگ، شعله را کم کرده تا فرایند عرق دهی به آرامی انجام شود. چند دقیقه بعد شاهد ورود عرق به داخل مخزن جمع آوری عرق خواهید بود. اگر محل اتصال لوله ها را به خوبی درزبندی کرده باشید، هیچ بویی به بیرون انتشار پیدا نخواهد کرد.

مرحله چهارم – ریختن مجدد آب در دیگ پخت

پس از مدتی شاهد کم شدن آب مخزن خواهید بود، با این وجود احتمال وجود مقداری اسانس در برگ های نعناع وجود دارد. اجازه دهید دیگ کاملا خنک شود و پس از باز کردن درب آن ، مقداری آب به آن اضافه کرده و دوباره بجوشانید. مقدار آب نباید خیلی زیاد باشد چون کیفیت عرق را کاهش خواهد داد. 

تا تبخیر شدن کامل آب داخل مخزن به عرق گیری ادامه دهید و در صورتی که نعنای بیشتری دارید، تفاله ها را تخلیه کرده و دیگ پخت را با نعنای تازه و مقداری آب مجددا پر کرده و پروسه دوم عرق گیری از نعناع را شروع نمایید. 

طرز تهیه عرق نعناع با دستگاه گلاب گیری

این دستگاه برای تولید حجم بالایی از عرق مناسب بوده و مناسب درآمدزایی می باشد. هم چنین کیفیت عرق تولید شده آن به مراتب با کیفیت تر از عرق گیر های خانگی است چرا که بدون نیاز به جوشاندن مستقیم نعنا، امکان عرق گیری را فراهم خواهد کرد و مهم تر اینکه تمام اسانس موجود در گیاه را به صورت جداگانه ذخیره می کند که امکان فروش جداگانه آن با قیمتی بالاتر وجود دارد. 

در ادامه نحوه عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی به صورت مرحله به مرحله آموزش داده خواهد شد. برای آشنایی بیشتر به صفحه، دستگاه تقطیر مراجعه کنید. 

قدم اول – شستشو و آماده سازی نعنا 

همانند روش قبل، برگ های تازه ی نعناع را آماده کرده و موردهای پژمرده و خشکیده را از آن جدا کنید. با استفاده از آب سرد به خوبی شستشو داده تا تمامی آلودگی ها و گل و لای موجود در لا به لای برگ ها از بین برود. برای این کار می توانید از یک آبکش استیل استفاده کنید. 

قدم دوم – آماده سازی دیگ بخار و دیگ پخت

نعنا های شسته شده را در داخل دیگ پخت بریزید. دقت کنید که در دستگاه های تقطیر صنعتی اندیشه سبز نیازی به ریختن آب به داخل دیگ پخت نیست، بلکه بخار لازم جهت تولید عرق از دیگ بخار به دیگ پخت منتقل خواهد شد. 

شیر آب سرد را به دیگ بخار وصل کرده و تمامی لوله ها و اتصالات مربوط به دیگ بخار، دیگ پخت، کندانسور، اسانس گیر و برج خنک کننده را به هم وصل کنید. جهت جلوگیری از انتشار بوی عرق نعنا، حتما از واشرهای سیلیکونی استفاده نمایید. 

قدم سوم – شروع عرق گیری

در صورتی که تمامی اجزای دستگاه عرق گیری صنعتی را به هم وصل کرده باشید، می توانید عرق گیری را شروع کنید. ابتدا شیر آب سرد را باز کرده تا دیگ بخار پر شود. نشانگر میزان آب ، شما را از پر بودن مخزن باخبر خواهد کرد. 

مشعل گاز را روشن کرده تا آب جوش بیاید، با جوش آمدن آب، بخار از زیر وارد دیگ پخت شده و اسانس نعناع را خواهد گرفت. با تجمع بخار در دیگ پخت، کم کم به سمت بالا حرکت کرده و از لوله خروجی خارج شده و وارد کندانسور خواهد شد. 

لوله های مربوط به برج خنک کننده و کندانسور را بایستی قبلا وصل کرده باشید. آب سرد از برج خنک کننده وارد کندانسور شده و با گرفتن گرمای بخار و تبدیل کردن آن به عرق، مجددا از کندانسور خارج شده و وارد برج خنک کننده می شود. 

در برج خنک کننده نیز یک فن سانتریفیوژی و مقدار زیادی پوشال وجود دارد که آب گرم هدایت شده از کندانسور را خنک کرده و مجددا به آن می فرستد. 

چند دقیقه پس از جوش آمدن دیگ بخار، شاهد ورود عرق به داخل اسانس گیر خواهید شد. دقت کنید که اسانس گیر نوع اول ارسال شده همراه با دستگاه تقطیر فروشگاه اندیشه سبز، دارای یک شیشه در قسمت بالایی خود بوده که جهت جمع آوری اسانس کاربرد دارد. 

اسانس حالتی روغنی داشته و به دلیل چگالی کمتری که نسبت به آب دارد، در داخل شیشه جمع می شود. دقت کنید که اسانس قیمت بسیار بالاتری نسبت به عرق داشته و درآمد بسیار بیشتری برای شما ایجاد می کند. 

قدم چهارم – بررسی حجم آب دیگ بخار 

بر روی دیگ بخار یک آب نما یا نشانگر میزان حجم آب وجود دارد که با بررسی آن می توانید از زمان لازم برای باز کردن شیر آب سرد مطلع شوید. در صورت کم بودن حجم آب ، شیر را باز کرده و آن را مجددا پر کنید. 

قدم چهارم – جمع آوری عرق و اسانس 

پس از پر شدن مخزن اسانس گیر، عرق از آن بیرون آمده و وارد دبه یا گالن مورد نظر شما خواهد شد (لازم است که از قبل گالنی را جلوی اسانس گیر قرار داده باشید). هم چنین اسانس جمع آوری شده در شیشه، پس از پایان عرق گیری قابل برداشت است. 

قدم پنجم – شستشو و نظافت دستگاه 

با توجه به اینکه تمامی قسمت های دستگاه تقطیر از استیل ساخته شده است، بنابراین پس از پایان کار عرق گیری و اسانس گیری می توانید دیگ پخت، کندانسور، لوله های رابط و سایر قسمت ها را مورد شستشو قرار دهید تا برای عرق گیری آینده آماده شود، در صورت عدم شستشو احتمال بو گرفتن عرق دوره های بعدی و تغییر در کیفیت عرق وجود دارد.

جمع بندی کلی 

در این نوشته با نحوه تولید عرق نعنا با استفاده از دستگاه های عرق گیر خانگی و صنعتی آشنا شدید و آموزش نحوه عرق گیری به صورت گام به گام آموزش داده شد، در صورتی که سوال یا پیشنهادی در این باره دارید می توانید از طریق باکس ارسال دیدگاه با ما در ارتباط باشید. 

5 دیدگاه در “آموزش صفر تا صد نحوه گرفتن عرق نعنا با دستگاه تقطیر

  1. بیتا گفت:

    سلام برای گرفتن ۱لیتر عرق چند کیلو نعنا نیاز هست ؟؟

    1. admin-ra گفت:

      سلام بیتا
      حدودا 2.5 کیلو ولی این بسته به نحوه ی عرق گیری هم متفاوته

  2. a.ch گفت:

    شعله گاز بعد از داغ شدن دیگ و جوش امدن بسیار کم شود
    هرچه شعله کمتر باشد عرق بهتری میگیرد
    ولی پروسه زمان بیشتری نیاز دارد

  3. ناشناس گفت:

    سلام من دستگاه عرق گیر دارم عرق نعناع یا گلاب میگیرم بوی خوب نمیده عرق نعناع گرفتم بوی سوختگی میده

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام جنس لوله های کندانسور از چیه ؟ مواد قبلا ته گرفته توش ؟ جنس مخزن از چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.