بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

جوجه کشی از پرندگان به خصوص بوقلمون به شرایط بسیار حساسی وابسته می باشد. امروزه با فراگیر شدن دستگاه های جوجه کشی ، دیگر برای توسعه گله از روش قدیمی و سنتی استفاده نمی شود. اما جوجه کشی از بوقلمون با دستگاه جوجه کشی نیاز به اطلاعات جامعی دارد و بدون داشتن اطلاعات کافی ، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

برای جوجه کشی از بوقلمون ، اگر صاحب یک گله بوقلمون میباشید ، میتوانید از تخم های گله خود برای جوجه کشی استفاده کنید. در زیر تمامی شرایط لازم برای انتخاب تخم نطفه دار برای جوجه کشی را برای شما آماده کرده ایم. همچنین در صورتیکه برای کسب درامد و جوجه کشی از بوقلمون می خواهید تخم نطفه دار تازه آماده کنید ، پیشنهاد میشود مطالب این مقاله را به دقت مطالعه بفرمائید.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» دارای شانه های مخصوص برای جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون
» برخورداری از سیستم ستر و هچر همزمان
» بهره گیری از سیستم هوش مصنوعی
قیمت : 7,100,000 تومان

خرید تخم نطفه دار

پیشنهاد میشود تخم نطفه دار را به هیچ عنوان اینترنتی خرید نکنید. برای خرید تخم نطفه دار حتما حضوری به مزارع پرورش بوقلمون مراجعه نمائید.  شما با دیدن گله از نزدیک می توانید تا حدودی به کیفیت گله پی ببرید. در این زمینه سعی کنید از تجربه افراد مختلف بهره بگیرید. متأسفانه بیشتر فروشندگان تخم های نطفه دار ، برای به دست آوردن سود بیشتر ، تخم های نطفه دار کهنه نیز به همراه تخم های تازه به خریداران میفروشند. به هنگام جوجه کشی از این نوع تخم ها ، احتمال جوجه آوری موفق از آنها بسیار پایین خواهد بود.

تخم نطفه دار بوقلمون

در راندمان های پایین ، کاربران بیشتر مشکلات را به دستگاه های جوجه کشی ربط میدهند. باید گفت که در بهترین دستگاه جوجه کشی نیز ، راندمان جوجه آوری از تخم های نطفه دار کهنه بسیار پایین می باشد. از این رو تازه بودن تخم نطفه دار بسیار مهم می باشد.

تشخیص تخم نطفه دار سالم از کهنه

متأسفانه تا هفته اول جوجه کشی نمی توان به نفطه دار بودن تخم پی برد. ولی با یک آزمایش ساده  میتوان به تازه بودن تخم پی برد. یکی از روش های متداول تست تازگی تخم ، استفاده از ظرف آب  میباشد.

 تشخیص تخم نطفه دار سالم از کهنه

 

برای اینکار تخم را در داخل یک لیوان با آب کافی قرار بدهید. تخم تازه به پلو و در ته لیوان قرار میگیرد. هر چقدر نوک پهن تخم از ته ظرف آب فاصله گرفته و در حالت عمودی قرار بگیرد ، تخم کهنه تر خواهد بود. تخم های خیلی کهنه نیز بر روی آب شناور می مانند.

تخم نطفه دار بوقلمون باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

برای جوجه کشی باید تخم نطفه دار بوقلمون تازه باشد. علاوه بر تازه بودن ، ظاهر تخم نیز می بایست بررسی شود. به هنگام انتخاب تخم نطفه دار ، سطح آن را به دقت مشاهده کنید. پوسته تخم نطفه دار بوقلمون باید دارای سطحی شفاف و بدون آلودگی باشد. همچنین تخم بوقلمون نباید دارای ترک و آسیب دیدگی باشد.

تخم نطفه دار بوقلمون نباید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • خونی بودن و کثیف بودن سطح تخم
  • ترک دار بودن
  • بیش از حد دراز بودن
  • گرد بودن بیش از اندازه
  • نوک زده و سوراخ شده
  • چروک دار بودن

توجه داشته باشید که نباید اندازه تخم نطفه دار بوقلمون بیش از حد بزرگ و یا بیش از حد کوچک باشد. این نوع تخم ها حتی در صورت بارور بودن ، باز هم تبدیل به جوجه نمی شوند. اندازه تخم بوقلمون باید استاندارد باشد.

عوامل مؤثر بر کیفیت تخم نطفه دار بوقلمون

عوامل مؤثر بر کیفیت تخم نطفه دار بوقلمون

فرایند جوجه کشی فقط به کیفیت دستگاه جوجه کشی وابسته نیست. یکی از اولین و مهمترین فاکتورهای اثر گذار بر راندمان دستگاه های جوجه کشی ، کیفیت تخم نطفه دار پرنده می باشد. به جرأت میتوان گفت که حتی پیشرفته ترین و برترین دستگاه های جوجه کشی نیز قادر به جوجه آوری از تخم های نطفه دار بی کیفیت نیستند. از این رو انتخاب صحیح و دقیق تخم های نطفه دار برای جوجه کشی بسیار حائز اهمیت است. هر چقدر تخم نطفه دار تازه باشد ، درصد جوجه آوری از آن بالا خواهد بود. ولی در صورتیکه تخم نطفه دار کهنه باشد ، حتی جوجه تا مرحله هچر نیز رشد میکند ، اما به دلیل ضعیف بودن تلف میشود. به جز تازه بودن تخم نطفه دار ، عوامل دیگری نیز در کیفیت باروری و رشد نطفه در داخل تخم دخیل می باشند.

مهمترین این عوامل بصورت کامل در زیر شرح داده شده اند که عبارتند از:

تأثیر وزن بوقلمون ماده و نر بر کیفیت تخم نطفه دار

وزن گله مولد و بوقلون تخم گذار نیز در کیفیت باروری تخم آنها تأثیر به سزایی دارد. وزن گله های بوقلمون باید بر اساس سن آنها در هر دوره اندازه گیری و با کاتالوگ سویه مطابقت داده شود. زیرا در صورتیکه وزن گله مولد بیشتر از حد استاندارد باشد ، میزان بارور بودن تخم آنها کاهش پیدا میکند. بوقلمون ها نیز نژادهای مختلفی دارند ولی به طور معمول در 30 هفتگی بالغ میشوند.

نسبت بوقلمون نر به ماده

در گله های پرورش بوقلمون به هنگام شروع فصل تخم گذاری می بایست بوقلمون های نر به اندازه کافی در بین گله حضور داشته باشند. در این صورت کیفیت تخم های نطفه دار به مراتب بسیار بهتر خواهد بود. به طور کلی به ازای هر سه بوقلمون ماده ، وجود یک بوقلمون نر در گله کفایت میکند.

نسبت بوقلمون نر به ماده - اندیشه سبز

همچنین عمر مفید نگه داشتن بوقلمون نر در بین گله ، یکسال است. فصل جفت گیری در بین بوقلمون ها از اول بهار شروع میشود. تخم گذاری بوقلمون ماده بستگی به جفت گیری دارد. لذا باید بصورت اصولی شرایط این امر برای گله مهیا باشد. یکی از عوامل مؤثر در تحریک پذیری بوقلمون ها برای جفت گیری ، نور کافی و تغذیه مناسب و فضای کافی می باشد.

شرایط دمایی مناسب برای نگه داری از تخم نطفه دار قبل از جوجه کشی

تا قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار در درون دستگاه جوجه کشی ، باید از آنها به خوبی محافظت شود. البته هر چقدر مدت زمان نگه داری کمتر باشد ، احتمال جوجه آوری از آن نیز بالا خواهد بود.

تخم های نطفه دار بایستی در دماهای خنک (18 درجه ) قرار بگیرند. زیرا در صورتیکه تخم نطفه دار در دماهای گرم نگه داری شود ، میزان رطوبت داخلی تخم کاهش میبابد. در این صورت نیز نطفه به پوسته داخلی تخم چسپیده و از بین میرود. همچنین میزان رطوبت محیطی که تخم ها در آن قرار گرفته اند ، باید در محدوده 55 الی 60 درصد باشد. علاوه باید تخم ها را تا قبل از جوجه کشی به موقع بچرخانید تا نطفه به دیواره نچسپد. ممکن است جمع آوری تخم ها به یکباره امکان پذیر نباشد. به همین دلیل تا اتمام جمع آوری کار چرخش تخم ها را روزی یکبار انجام دهید.

تخمهای نابارور و بی نطفه

ممکن است برخی از تخم ها بی نطفه باشند. با عمل کندلینگ پس از هفته اول جوجه کشی باید تخم های نابارور مشخص و از دستگاه خارج شوند. امکان دارد که برخی از بوقلمون های نر موجود در گله با وجود جفت گیری هنوز بالغ نشده باشند و یا اسپرم های آنها غیر طبیعی باشد. در این صورت تخم خاصیت باروری خود را از دست می دهد.

پیر و جوان بودن گله

سن گله نیز بر کیفیت تخم های نطفه دار اثر مستقیمی دارد. به دلیل کاهش کیفیت اسپرم بوقلمون نر پس از یک سال ، نباید بوقلمون نر بیشتر از این مدت در بین گله نگه داری شود.

کمبود یا فزونی جیره غذایی و مواد معدنی

کیفت تخم بوقلمون بستگی به جیره غذایی پرنده نیز دارد. در حقیقت جیره غذایی پرنده باید کامل باشد. البته در صورتیکه برخی از مواد معدنی موجود در خوراک پرنده بیش از حد باشد ، مشکلاتی بروز میدهند.

کمبود یا فزونی جیره غذایی و مواد معدنی - اندیشه سبز

بعنوان مثال اگر میزان کلسیم موجود در خوراک پرنده بیش از حد باشد ، پوسته تخم آن سفت میشود. در هنگام جوجه کشی حتی اگر کیفیت باروری تخم عالی باشد ، ممکن است که جوجه نتواند تخم را بشکند و از آن خارج شود. از این رو جیره غذایی مناسب و متعادل با سن پرنده در هر دوره اهمیت زیادی دارد.

بیماری ها

وجود برخی از بیماری ها در بین گله میتواند کیفیت باروری تخم را کاهش بدهد. یکی از مهمترین و شایع ترین این بیماری ها ، عفونت روده می باشد. در صورتیکه گله مولد به این عارضه مبتلا باشد ، کیفیت تخم نطفه دار بسیار پایین خواهد و عملا نمی توان انتظار جوجه آوری موفق از آن داشت.

کاهش و یا فراوانی جفت گیری

برای اینکه عمل جفت گیری در بین بوقلمون ها از حد نرمال خارج نشود ، باید پرورش دهنده آن را کنترل کند. زیرا در صورتی که این عمل کمتر و یا بیشتر صورت بگیرد ، کیفیت اسپرم بوقلمون نر و میزان باروری تخم بسیار پایین خواهد بود.

روش های تلقیح مصنوعی

بوقلمون ها وزن سنگینی دارند. حتی بوقلمون نر نیز تمایل آنچنانی به جفت گیری ندارد. از این رو بیشتر پرورش دهندگان بیشتر از روش تلقیح مصنوعی برای بارور سازی بوقلمون ماده استفاده میکنند. در این روش ، اسپرم های بوقلون نر جمع آوری و به صورت مصنوعی به دستگاه تناسلی پرنده ماده منتقل میشود. استفاده از روش تلقیح مصنوعی ، میزان بارور بودن تخم را بسیار افزایش میدهد. البته این عمل باید بصورت اصولی و تحت نظر کارشناس مربوطه انجام بگیرد.

جمع بندی

امروزه به دلیل پیشرفت روز افزون صنعت پرورش طیور ، این صنعت به یک زمنیه کسب و کار برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. یکی از عوامل مؤثر در کسب سود بالا در این زمینه ، استفاده از دستگاه جوجه کشی می باشد. ولی فقط کیفیت دستگاه جوجه کشی بر راندمان جوجه آوری تأثیر ندارد. یکی از مهمترین عوامل اثر گذار بر راندمان بالای دستگاه های جوجه کشی ، کیفیت تخم نطفه دار می باشد. اما متأسفانه بیشتر افراد از این قضییه غافل می باشند. در این مقاله سعی شد تا شما عزیزان را در انتخاب صحیح تخم نطفه دار ، یاری رسانیم. با در نظر گرفتن مطالب درج شده در این نوشتار ، شما قادر خواهید بود که راندمان بالایی از جوجه کشی به دست آورید و به کسب و کار خود رونق ببخشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

4 نظرات
  1. اربل می گوید

    اقا سلام ارادت
    ایا کسی رو میشه معرفی کنید ازشون تخم نطفه دار بخریم ، هنوز نتونستم جای مطمئن پیدا کنم ممنون از شما

    1. f.gh می گوید

      سلام، در زمینه خرید و فروش تخم نطفه دار فعالیتی نداریم و به دلیل مسائل حقوقی و تبلیغاتی اصلا نمیتونیم تولید کننده معرفی کنیم.
      شما باید خیلی مراقب باشید تو این زمینه زیاد سوء استفاده میشه حتما حضوری خرید کنید و گله مولد رو چک کنید.

  2. مسعود می گوید

    سلام
    برای خرید تخم بوقلمون برای مصرف شما میدونید از کجا میشه تهیه کرد ؟ برای مصرف خوراکی نه پرورش
    متشکر

    1. کریمی می گوید

      سلام مسعود عزیز
      برای مصرف خوراکی میتونید از فروشگاه های توزیع گوشت پرندگان هم تهیه کنید . در شهرهای کوچک در تعداد محدودی از مراکز فروش وجود داره که بپرسید راهنمایی میکنن
      در شهرهای بزرگ هم در بازار توزیع گوشت تخم این پرندگان موجود هست

سوالی داری کلیک کن 👋