مقالات گلخانه

نحوه راه اندازی گلخانه سانسوریا و تجهیزات لازم برای کسب درآمد

نحوه راه اندازی گلخانه سانسوریا و تجهیزات لازم برای کسب درآمد - اندیشه سبز

تجهیزات و ملزومات لازم برای راه اندازی گلخانه سانسی وریا (زبان مادر شوهر)

یکی از گلهایی که خواهان زیادی در ایران و حتی کشورهای خارجه دارد و امکان صادرات آن نیز فراهم است، گل سانسوریا (Sansevieria) می باشد. این گل به نام “زبان مادر شوهر” نیز شهرت دارد و حالتی شمشیری و نیزه ای دارند. 

با توجه به بازار فروش خوب این گل آپارتمانی ، امکان راه اندازی گلخانه و کسب درآمد از فروش آنها کاملا ایده مناسبی می باشد. آنها به آب کمی نیاز دارند، بنابراین در مناطق خشک و کم آب نیز قابل پرورش خواهند بود. 

در صورت راه اندازی گلخانه، تمامی عوامل محیطی اعم از نور، آب ، دما و رطوبت ، نوع خاک و حتی آفات قابل کنترل خواهند بود و در مدت زمان کمتری به محصول دلخواه برای فروش به بازار دست پیدا خواهید کرد. در ادامه این نوشته از اندیشه سبز به تمام تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه سانسوریا و کسب درآمد از فروش این گل پرداخته خواهد شد. 

علاوه بر گل سانسوریا، گل های آپارتمانی و سرشاخه ای دیگری نیز وجود دارند که از طریق پرورش و نگهداری آنها می توان به درآمد رسید که در نوشته زیباترین گل های گلخانه ای به آنها پرداخته شده است. 

رطوبت ساز التراسونیک 400
رطوبت ساز التراسونیک 400
» قابل استفاده برای تولیدرطوبت خنک و مورد نیاز گلخانه ی سانسیوریا
» دارای بدنه ی ABS مقاوم در برابر زنگ زدگی و رطوبت
» امکان تنظیم میزان رطوبت تولیدی بصورت خودکار و دستی
قیمت : 4,250,000 تومان

مزایای پرورش گل سانسوریا

این گل دارای مزایایی است که پرورش آنها را به دلیل مزایای زیر به شما پیشنهاد می کنیم :

الف – به آب خیلی کمی نیاز دارد

ب – مقاومت خوبی در محیط های مختلف از خود نشان می دهد

ج – در خانه و محل کار قابل نگهداری است.

د – بازار فروش خوبی دارد

هـ – امکان فروش حضوری و حتی اینترنتی آن وجود دارد. 

و – آفات کمی دارد و به سختی پوسیده می شود.

چه مکان هایی برای راه اندازی گلخانه سانسی وریا مناسب هستند؟

چه مکان هایی برای راه اندازی گلخانه سانسی وریا مناسب هستند؟ - اندیشه سبز

با توجه به سرمایه و بودجه خود در مکان های مختلفی می توانید این گلخانه را راه اندازی کنید. همانطور که گفته شد در صورت راه اندازی گلخانه می توانید دما و رطوبت و عوامل محیطی را کنترل کنید و از پوسیده و خشک شدن گلها و در نتیجه وارد آمدن خسارت های مالی جلوگیری کنید. در نوشته مزایای راه اندازی گلخانه می توانید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید. 

مکان های زیر برای راه اندازی گلخانه سانسوریا پیشنهاد می شوند :

1- پشت بام خانه 

در صورتی که می خواهید در سطح خانگی و کوچک این کار را شروع کنید، استفاده از پشت بام خانه گزینه مناسبی خواهد بود، فقط به این مورد توجه کنید که گل سانسوریا و یا سایر گل ها و گیاهان برای رشد به نور مستقیم نیاز دارند، بنابراین وجود درخت و ساختمان های بلند در نزدیکی پشت بام مانع از رسیدن نور به آنها شده و عدم رشد صحیح گلها را در پی خواهد داشت. در مقاله راه اندازی گلخانه در پشت بام خانه توضیحات بیشتری ارائه شده است. 

2- حیاط خانه

در صورتی که حیاط بزرگی دارید و مکان در نظر گرفته شده تمام نور خورشید را از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب دریافت می کند، مکان مناسبی برای راه اندازی گلخانه گل سانسوریا در خانه خواهد بود. در مقاله راه اندازی گلخانه در حیاط خانه به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

3- زمین آزاد 

در صورتی می خواهید به صورت تجاری و در سطح بزرگ از پرورش گل سانسوریا درآمد کسب کنید، می توانید اقدام به راه اندازی گلخانه بزرگ و صنعتی بکنید البته این کار زمانی پیشنهاد می شود که تجربه لازم را در زمینه پرورش گلخانه ای انواع گل ها و گیاهان به دست آورده باشید. 

در نوشته انواع طرح و سازه گلخانه به مدل های مختلف گلخانه اشاره شده که آنها را برای گلخانه سانسوریا می توانید اجرا کنید، با توجه به اینکه این گل ارتفاع چندانی ندارد، استفاده از گلخانه های تونلی با ارتفاع دو متر نیز کفایت خواهد کرد. اما در صورتی که قصد پرورش طبقاتی گل سانسوریا را داشته باشید، طبیعتا باید ارتفاع گلخانه را افزایش دهید. 

ویژگی های مکان مناسب برای احداث گلخانه

مکانی که برای راه اندازی گلخانه در نظر میگیرید، باید از آب و برق و گاز شهری بهره مند باشد. این دو مورد به پرورش بهتر گل ها کمک خواهد کرد. در نزدیکی مکان گلخانه ، ساختمان و درخت نباید وجود داشته باشد چون که سبب سایه افکنی بر روی گلخانه شده و مانع از رشد گل ها خواهد شد. 

ویژگی های مکان مناسب برای احداث گلخانه - اتدیشه سبز

در نوشته راهنمای انتخاب مکان مناسب برای احداث گلخانه به تمامی نکات لازم پرداخته شده است. حتما مقاله لینک شده را بخوانید و هنگام انتخاب مکان به نکاتی همچون آب و برق و گاز، شیب زمین ، نزدیکی به شهر و جاده های شهری ، فاصله از کارخانجات و شهرک های صنعتی، عدم منع جهت دریافت مجوز و… دقت کنید. 

تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه سانسی وریا

تجهیزات و ملزومات لازم برای راه اندازی هر گلخانه ای ، در حالت کلی شامل موارد زیر می شوند، اما با توجه به مساحت و ارتفاع گلخانه ، نوع و تعداد ملزومات به کار رفته تغییر پیدا کنند که در نهایت پس از بررسی کارشناسان راه اندازی گلخانه ، اعلام خواهد شد. هم چنین در نوشته تجهیزات مورد نیاز برای احداث گلخانه به کلیه این موارد پرداخته شده است.

الف – ملزومات پوشش گلخانه 

این ابزارآلات شامل ورق های پلی کربناتی دو جداره ، نایلون های  ضخیم مخصوص گلخانه و یا شیشه های دو جداره خواهد بود. با توجه به بودجه خود یکی از انواع فوق را می توانید جهت پوشش گلخانه انتخاب کنید. با صرفه ترین مورد نایلون ضخیم می باشد، اما اگر می خواهید گلخانه را در فصل زمستان گرم نگه دارید و سوخت کمتری مصرف شود، می توانید از پلی کربنات و یا شیشه دو جداره استفاده کنید. 

ب – چارچوب کلی گلخانه

برخی از گلخانه داران که تمایلی به انجام هزینه زیادی ندارند، از چوب برای ساخت آن استفاده می کنند، اما برخی دیگر که می خواهند گلخانه ای محکم و مادام العمر داشته باشند از لوله های فولادی ، پروفیل های گالوانیزه و یا سایر فلزات ضد زنگ استفاده می کنند که این مورد نیز به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد. 

برای گلخانه های کوچک و خانگی می توانید از لوله های pvc و یا پروفیل های آلومینیومی محکم نیز استفاده کنید، گلخانه های کوچک خانگی هزینه ساخت زیادی را نمی طلبند. 

د – سیستم گرمایشی

گرم کردن گلخانه در شب های زمستانی از اساس پرورش گل سانسوریا است، دمای گلخانه باید بین 16 الی 24 درجه سانتی گراد باشد، دماهای بیشتر یا کمتر از آن برای این گل مضر است. جهت گرم کردن گلخانه می توانید از هیتر مخصوص گلخانه استفاده کنید. 

هیتر گرمایشی New Ajax
هیتر گرمایشی New Ajax
» مناسب برای تامین گرمای مورد نیاز گلخانه ی سانسوریا
» عدم تولید دود و آلاینده های مضر
» دارای قدرت گرمایشی بالا و امکان تنظیم میزان حرارت
قیمت : 21,000,000 تومان

اما برای گلخانه های کوچک می توانید از بخاری های برقی فن دار نیز استفاده کنید. حتی بخاری های گازی دودکش دار نیز برای کوچک و خانگی مناسب خواهد بود. 

هـ – سیستم تهویه

با اینکه سانسوریا به تهویه شدیدی نیاز ندارد و اساسا باید از وارد آمدن هوای سرد و شوک دمایی به گیاه جلوگیری کنید، اما جهت خروج هوای کهنه و رساندن هوای تازه به آن ، استفاده از فن تهویه به تناسب حجم گلخانه ضروری خواهد بود. 

این فن ها در فصل های گرم سال ، هوای داخل گلخانه را خنک کرده و دما و رطوبت مناسب رشد گلها را فراهم خواهد کرد. برای آشنایی با انواع آنها به صفحه فن گلخانه مراجعه کنید.

فن سیرکوله
فن سیرکوله
» قابل استفاده برای جریان دهی هوا در گلخانه
» بهره گیری از فن بسیار قدرتمند و با کیفیت
» دارای توری محافظ پروانه و موتور
قیمت : 4,600,000 تومان9,600,000 تومان

و – سیستم آبیاری 

با اینکه این گلها به ابیاری کمی دارند و حتی به صورت دستی نیز می توانید آنها را آبرسانی کنید، اما اگر گلخانه بزرگی دارید، بهتر است سیستم آبیاری لوله کشی شده و یا قطره ای را راه اندازی کنید تا در کمترین زمان ممکن همه آنها را آبیاری کرده و در وقت خود صرفه جویی نمایید. 

ز – ملزومات پرورش گل سانسی وریا

پس از آماده سازی گلخانه و فراهم کردن تجهیزات فوق ، باید برای کاشت و پرورش گل سانسوریا دست به کار شوید. خاک مناسب گل ها ، گلدان ، کود و پاجوش گل ها از جمله ملزومات شروع کار است. 

شرایط گلخانه ای پرورش و نگهداری گل سانسوریا

شرایط گلخانه ای پرورش و نگهداری گل سانسوریا - اندیشه سبز

این گل از طریق پاجوش رشد و تکثیر پیدا می کند، خاک مورد استفاده باید کاملا غنی باشد،بنابراین استفاده از خاک کمپوست با ترکیب پودر برگ و شن لومی گزینه مناسبی خواهد بود. 

جهت جلوگیری از پوسیدگی ریشه گیاه باید کف گلدان را زهکشی کرد. بنابراین وجود سنگ ریزه در قسمت زیرین خاک و سوراخ بودن ته گلدان به خروج آب اضافی و سلامت گل کمک خواهد کرد. 

دمای مناسب برای پرورش باید د محدوده 16 الی 24 درجه قرار بگیرد که با استفاده از تجهیزات گرمایشی و تهویه مناسب می توانید این دما را تامین کنید. این گیاه به آب خیلی کمی نیاز دارد طوری که در فصل های گرم باید هفته ای دو بار آبرسانی شود و در فصل های سرد سال هر دو هفته یکبار آب داده شود.

اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پرورش و نگهداری از گل سانسوریا را می توانید در منابع علمی معتبر مطالعه فرمایید. 

خلاصه مقاله راه اندازی گلخانه سانسوریا

در این نوشته به مزایای پرورش گل سانسوریا و نحوه انتخاب مکان و راه اندازی گلخانه آن پرداخته شد. در هر جایی می توانید گلخانه را راه اندازی کرده و از طریق فروش گلها به درآمد برسید. گل سانسوریا مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی و آفات دارد و یکی از گل های آپارتمانی و پر فروش می باشد که می توانید به عنوان یک منبع درآمد زایی به آن نگاه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.