مقالات گلخانه

راه اندازی گلخانه در پشت بام

آموزش راه اندازی گلخانه در پشت بام - اندیشه سبز

آموزش راه اندازی گلخانه در پشت بام

افرادی که به دنبال یک ایده منحصر به فرد و ناب به منظور ایجاد یک منبع درامد با سود دهی بالا در منزل می باشند می توانند گزینه احداث و راه اندازی گلخانه در پشت بام را نیز مورد بررسی قرار دهند. برخی افراد با اتکا بر خلاقیت و رویای ایجاد کسب و کار به زمینه های مختلف و ورود کرده و در عین ناباوری اقدامات لازم برای ایجاد یک منبع درآمد را انجام می دهند. چنانچه شما از این دسته از افراد می باشید توصیه می کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

با راه اندازی گلخانه در پشت بام و کاشتن انواع گل یا مختلف کشاورزی که دارای ریشه کوتاهی هستند می توانید یک شغل یا فعالیت دوم با سود دهی بالا برای خود به وجود بیاورید، به طوری که تنها با صرف مدتی کوتاه می توانید این کار را به پیش ببرید.

هیتر برقی دایره ای 3.5 کیلووات اندیشه سبز
هیتر برقی دایره ای 3.5 کیلووات اندیشه سبز
» مناسب برای تامین گرمایش مورد نیاز گلخانه های کوچک
» مجهز به فن بسیار با کیفیت از برند دمنده
» دارای قابلیت اتصال به ترموستات و کنترل خودکار حرارت محیط
قیمت : 8,250,000 تومان

احداث گلخانه بر روی پشت بام منزل - اندیشه سبز

به منظور احداث یک گلخانه بر روی پشت بام منزل بدون شک باید برخی نکات و استانداردها را در نظر بگیرید. اگر منزل شما در یک منطقه بادگیر قرار دارد می بایست حتما قواعد آیرودینامیک در راستای ساخت سازه گلخانه را نیز به عنوان یک عامل ضروری مدنظر قرار دهید؛ عدم رعایت این استانداردها می‌تواند گلخانه شما را تحت تاثیر یک بار در طوفان شدید با نابودی مبادله کند که در این حالت خسارت نسبتا سنگین به شما به عنوان پرورش دهنده وارد میشود.

جهت راه اندازی و احداث گلخانه در پشت بام در وهله اول باید برخی مواد مهم را به خوبی ارزیابی و بررسی کنید؛ این موارد عبارت اند از

  • بررسی پشت بام خانه برای تحمل کردن وزن گلخانه
  • در اختیار داشتن پشت بام با سطحی صاف و بدون شیب
  • داشتن دسترسی به آب و برق یا امکان لوله کشی یا سیم کشی به این مکان
رطوبت ساز التراسونیک 400
رطوبت ساز التراسونیک 400
» مناسب برای تولید رطوبت سرد و مطبوع در محیط گلخانه
» مجهز به مخزن و دارای قابلیت اتصال به اب شهری
» امکان تنظیم میزان رطوبت تولیدی دستگاه بصورت دستی
قیمت : 4,250,000 تومان

برای راه اندازی گلخانه در پشت بام باید جهت آن به کدام طرف باشد؟

دو فاکتور حیاتی نور و باد در تعیین جهت گلخانه از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند. برای رعایت استاندارد توصیه می شود که حتماً جهت بادهای غالب منطقه خود را به خوبی بررسی و شناسایی کنید. در چنین مکان هایی معمولاً گلخانه ها را به شکل تونل ایجاد می‌کنند که البته سقف آن نباید به صورت صاف و مسطح در نظر گرفته شود. دقت کنید که باید طول گلخانه به منظور مقاومت سازه آن در برابر طوفان و باد های شدید باید حتماً به طرف جهت باد به شکل عمود باشد. با استناد به بررسی‌های صورت گرفته از نظر استاتیک برای بالا بردن مقاومت باید اسکلت گلخانه را در جهت عرضی بیشتر از طولی در نظر بگیرید. با انجام این کار علاوه بر بالا بردن مقاومت تاثیر بسیار مثبتی در  فرآیند تهویه و سیرکولاسیون هوا نیز قابل مشاهده خواهد بود.

برای راه اندازی گلخانه در پشت بام باید جهت آن به کدام طرف باشد؟ - اندیشه سبز

چنانچه طول گلخانه را با بادهای غالب در یک جهت قرار دهید، بنابر قانون فیزیک به هنگام وزش باد فشار قابل توجهی به سازه گلخانه وارد شده و احتمال صدمه و خرابی است تا حد زیادی بالا می رود.

ساختمانی که راه اندازی گلخانه در پشت بام آن را انجام می دهید باید در موقعیتی باشد که نور آفتاب به پشت بام آن تابیده شود. چنانچه ساختمانها و آپارتمان های بلندی در اطراف خانه شما وجود دارند و در واقع قسمت پشت بام را از نعمت نور خورشید بی بهره می گذارند، می توانید به عنوان جایگزین از لامپ های مخصوص گلخانه استفاده کنید. شایان ذکر است که حضور نور باعث فتوسنتز در گیاهان میشود. اگر ساختمان شما به نور خورشید دسترسی دارد ، برای بهره گیری از آن باید گلخانه خود را به صورت شمالی- جنوبی احداث کنید.

بررسی موارد فنی برای راه اندازی گلخانه در پشت بام

در قسمت قبلی به بررسی مکان و جهت گروه آن پرداختیم. در این قسمت قصد داریم که نکات مهم در رابطه با سازه و ساختمان گلخانه را ذره بین قرار داده و اطلاعات مهمی را در این باره در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شایان ذکر است که برای ساخت سازه می باید حتماً اصول فنی و آیرودینامیک را به عنوان استاندارد غیرقابل انکار رعایت فرمایید. مهمترین نکات در این باره عبارتند از:

  • اسکلت گلخانه

جهت تهیه و ساخت اسکلت گلخانه حتماً از مواد اولیه و متریال های بادوام و ضد زنگ همانند لوله های فولادی، آلومینیومی، و یا لوله های pvc بهره گیری کنید. برخی افراد برای کاهش دادن هزینه های جاری از اسکلت چوبی استفاده می کنند که متاسفانه در این حالت مقاومت کلیه سازه گلخانه شما با توجه به این کا در پشت بام قرار دارد، بسیار پایین تر از حد استاندارد خواهد بود. حائز اهمیت است که در ساخت سازه گلخانه فقط از پیچ و مهره برای اتصال دادن قسمت های مختلف استفاده کنید. اگر اسکلت را با رنگ سفید کاورینگ و رنگ آمیزی کنید، رسانایی آن کاهش می یابد.

ساخت اسکلت گلخانه در پشت بام - اندیشه سبز

گلخانه های بزرگ پیروی از استاندارد معمولاً ارتفاع را حداقل ۵ متر در نظر میگیرند. در این حالت هوای آلوده بیشتر در قسمت بالا جمع شده و به این ترتیب گیاهان، میوه ها و گل ها بدون کوچکترین مشکلی رشد خواهند کرد. برای احداث گلخانه پشت بامی باید ارتفاع آن را در حدود 2 الی 3 متر در نظر بگیرید. شیب سقف باید در حدود 30 درجه باشد تا ورود نور به قسمت داخلی در بهترین شرایط ممکن انجام شود و مهم تر از همه مقاومت سازه گلخانه در برابر باد های شدید نیز بالا برود. علاوه بر موارد ذکر شده، با اعمال شیب استاندارد، در فصلهای سرد برف و باران در قسمت سقف گلخانه تلنبار نخواهد شد.

  • پوشش گلخانه

یکی از مهمترین مواردی که در راه اندازی گلخانه در پشت بام باید به آن توجه شود، پوشش گلخانه می باشد. پیرو همین امر برای پوشش می توانید از پلاستیک UV دار استفاده کنید. این نوع پلاستیک در کنار داشتن ضخامت و دوام بالا، از وارد شدن اشعه های مضر خورشید به داخل گلخانه جلوگیری کرده و به در واقع نور را فیلتر می نماید. جهت کاورینگ و استفاده از پوشش گلخانه توصیه می شود که حتماً یک روز گرم و آفتابی را برگزینید چرا که در این حالت پلاستیک با توجه به جنسی که دارد نرم شده و در  ایده آل ترین شکل ممکن بر روی اسکلت گلخانه قرار میگیرد.

پوشش گلخانه - اندیشه سبز

شایان ذکر است که جهت ایجاد بهترین شرایط برای رشد گیاهان در داخل سالن کوچک تان باید از سیستم های کنترل دما، نور و رطوبت استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از چکه کردن آب از سقف، باید دیواره های کناری گلخانه را نه به صورت کمانی بلکه به شکل عمود در نظر بگیرید.

بررسی نحوه کنترل عوامل محیطی در گلخانه 

برای پرورش یک گیاه، گل یا دیگر محصول کشاورزی در گلخانه باید شرایط محیطی لازم برای رشد آن مانند دما، آب، تهویه، نور، رطوبت و … را تامین کنید. اختلال در هر یک از این موارد می تواند فرایند رشد و رویش گیاه را با اختلال مواجه کند. در همین راستا می توانید با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات گلخانه ای مناسب بهترین شرایط را به صورت پایدار به وجود بیاورید. شایان ذکر است که این تجهیزات در ظرفیت ها و انواع گوناگون توسط گروه های مختلف طراحی و تولید می شوند و شما می توانید با توجه به مقیاس کار خود، بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.

  • دما یکی از اساسی ترین فاکتور ها در محیط گلخانه است که تامین آن در فصل سرما می تواند چالش برانگیز باشد. بر همین اساس شما می توانید از هیتر برقی یا بخاری گازسوز برای بالا بردن دمای محیط و تنظیم آن بهره گیری کنید. البته وجود دودکش در این نوع بخاری ها ضروری می باشد و مهم تر از همه برای استفاده از بخاری گازسوز باید لوله کشی به پشت بام را به صورت استاندارد و بی خطر انجام دهید.
  • در فصل های گرم سال، برای پرورش برخی محصولات باید دمای محیط را کاهش دهید. در همین راستا می توانید از انواع کولر و پنکه کوچک در محیط مورد نظر استفاده کنید. البته در سالن های بزرگ با توجه به مقیاس از سیستم فن و پد بکار می برند.
  • رطوبت یکی دیگر از ارکان مهم در پرورش محصولات مختلف است. برای تامین آن می توانید از انواع مه ساز التراسونیک بهره گیری کنید.
  • در گلخانه ها باید آبیاری به صورت قطره ای انجام شود. از این رو شما به عنوان پرورش دهنده باید ابزار ها و تجهیزات لازم مانند مخزن آب، پمپ و … را تهیه کنید.
  • تبادل هوا در گلخانه از جمله دیگر موارد ضروری است که رابطه مستقیمی با سلامت محصولات، گل ها و گیاهان دارد. به همین منظور توصیه می شود که از هواکش گلخانه برای تخلیه هوا علی الخصوص در فصل های گرم سال استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.