مقالات رطوبت ساز و مه پاش

کاهش گرد و خاک و غبار نشانی سالن تولید | کنترل گرد و غبار با مه پاش

کاهش گرد و خاک و غبار نشانی سالن تولید - اندیشه سبز

یکی از معضلاتی که در بیشتر سالن های تولیدی سنگبری، شیشه بری، چوب بری ها و سایر صنایع تولیدی، وجود دارد؛ ایجاد گرد و غبار به هنگام کار است. این گردوغبار پدید آمده در صنایع مختلف، سبب آسیب های زیادی شده و می تواند برای پرسنل مشکلات تنفسی بسیار زیادی به وجود آورد. گرد و غبار موجود در فضا و سالن کارگاه ها، معمولا به کمک انواع دستگاه مه پاش برطرف می گردد.

مه پاش پروانه ای مدل 10000
مه پاش پروانه ای مدل 10000
» دارای قابلیت بالا در تولید رطوبت سبک، تهویه و خنک سازی محیط
» قابل استفاده برای فرونشاندن گرد و غبار در کارگاه و کارخانه
» برخورداری از بدنه ی محکم و ضد زنگ
قیمت : 12,800,000 تومان

در این متن از وبلاگ اندیشه سبز، علاوه بر اهمیت استفاده از مه پاش در کارگاه تولیدی، دستگاه مه ساز مناسب برای این اماکن نیز به شما معرفی می شود.

مه پاش مناسب کاهش گرد و غبار کارگاه و کارخانه

یکی از تجهیزات بسیار مهمی که در  سالن های تولیدی به منظور کاهش گردوغبار استفاده می شود، انواع مه پاش است. این دستگاه با ایجاد قطرات بسیار ریز آب، آلودگی موجود در هوای سالن را در خود حل کرده و سبب کاهش آن می شود.

به طور کلی از دو نوع مه پاش به منظور کاهش آلودگی موجود در کارگاه ها و کارخانه های تولیدی استفاده می شود که این دو نمونه در ادامه به شما معرفی شده اند :

1- مه پاش ثابت برای کنترل گرد و غبار (مهپاش نازلی)

مه پاش نازلی یکی از تجهیزاتی است که به منظور کاهش گرد و خاک در تمام محیط ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه آب را با فشار بالا و به صورت قطرات بسیار ریز در محیط پخش می کند. این قطرات ریز آب نیز با برخورد به ذرات غبار موجود در هوا، آن را به خود جذب می کنند.

مه پاش ثابت برای کنترل گرد و غبار (مهپاش نازلی) - اندیشه سبز

غبار پس از جذب به ذرات آب، سنگین تر شده و به سمت زمین حرکت می کند. سپس این آلودگی ها بر سطح زمین نشسته و دیگر در محیط پخش نمی گردند.

مه پاش نازلی در محیط مورد نظر به صورت ثابت لوله کشی شده و دارای تعداد زیادی نازل است. آب با عبور از این نازل ها به ذرات مه تبدیل می گردد. این دستگاه کاربرد گسترده ای به منظور کاهش آلودگی محیط دارد.

2- مه پاش پرتابل در غبار نشانی (رطوبت ساز پروانه ای)

همان طور که گفته شد، یک مه پاش نازلی نیاز به لوله کشی آب و پمپ دارد. در بسیاری از محیط ها امکان لوله کشی نبوده و نمی توان از این تجهیزات استفاده نمود. از این رو در این نوع اماکن با کمک یک مه پاش پروانه ای، گرد و غبار موجود در محیط را کنترل می نمایند.

این دستگاه به شیر آب متصل شده و با کمک پروانه قدرتمند خود، قطرات آب را به ذرات پودری بسیار ریز تبدیل می سازد. این قطرات ریز با سرعت بالا از دهانه دستگاه خارج شده و به گرد و غبار می چسبد. در این صورت با کارکرد این دستگاه، تمامی آلودگی موجود در هوا حذف خواهد گشت.

برای خرید و کسب اطلاع از قیمت رطوبت ساز پروانه ای کلیک کنید.

مزیت استفاده از مه پاش در محیط های کارگاهی

در حین کار پرسنل تولید با دستگاه های صنعتی مانند سنگ بر ها، مقدار بسیار زیاد گرد و غبار و ذرات سنگ به هوا برمی خیزد. علاوه بر آن، به هنگام تخلیه مواد اولیه، حمل و نقل، بسته بندی و … در هر صنایع ساختمانی، غذایی و … مقداری گرد و غبار در هوا پخش می گردد.

این گرد و غبار می تواند مشکلات بسیار زیادی برای پرسنل و یا گاها محصول به وجود آورده به همین منظور ضروری است سریعا از محیط حذف گردند. برای حذف این آلودگی ها نیز، از مه ساز ها کمک گرفته می شود. در ادامه مزیت های استفاده از مه پاش در یک سالن تولیدی بیان می شود :

کاهش گرد و غبار : عملکرد این دستگاه ها به گونه ای است که غبار پخش شده در هوا را فرو می نشانند.

کاهش دما : از دیگر مزیت های این محصول میتوان به خنک سازی محیط نیز اشاره نمود.

افزایش دید : گرد و غبار موجود در هوا سبب کاهش دید پرسنل می شود.

جلوگیری از مشکلات تنفسی پرسنل : تنفس غبار های سرگردان در هوا، علاوه بر بروز مشکلات تنفسی و تنگی نفس در افراد، گاه می تواند احتمال خطر ابتلا به سرطان ریه را نیز افزایش دهد !

جلوگیری از آلودگی محصول : در صورتی که این غبار ها بر روی محصولات تولیدی بشینند، بهداشت و شکل ظاهری محصول دچار مشکل خواهد شد.

نکات مهم در کنترل و کاهش گرد و غبار به کمک مه پاش

نکات مهم در کاهش گرد و غبار به کمک مه پاش - اندیشه سبز

1- دستگاه مه پاشی را انتخاب نمایید که با محیط مورد استفاده متناسب باشد. در صورتی که حساسیت دستگاه ها به قطرات آب زیاد است، از نازل های کوچکتر استفاده نمایید.

2- در صورتی که قطرات خارج شده از مه پاش بسار بسیار ریز باشند، جریان هوا به راحتی می تواند آن ها را جابجا نموده و به اطراف پرت می شوند. علاوه بر آن این گونه قطرات قادر نخواهند بود به خوبی گردو غبار موجود در هوا را به خود جذب نموده و آلودگی محیط را کاهش دهند.

3- اما از طرف دیگر در صورتی که قطرات آب خارج شده از مه پاش ها، درشت تر از میزان نیاز باشد، این قطرات نه تنها گرد و غبار را به خود جذب ننموده بلکه به دلیل وزن بالا، سریعا به سطح زمین منتقل شده و زمین را خیس می کنند. این گونه مه پاش ها برای محیط های حساس به خیس بودن زمین و خیس شدن دستگاه ها مناسب نمی باشند.

4- گرد و غبار نشسته بر زمین را به صورت دوره ای توسط جارو برقی های صنعتی یا شستشو با آب نظافت کنید.

5- دقت داشته باشید که تمام قسمت های مه پاش نازلی کاملا سالم باشند. شکستگی، چفت نبودن نازل ها، ترک در لوله کشی و … می تواند سبب ترکیدگی لوله ها و خیس شدن بیش از حد محیط گردد.

سخن آخر

در این متن از کارخانه اندیشه سبز، روش های کاهش گرد و خاک و سیستم غبار نشانی بررسی شد. در این سیستم معمولا به کمک انواع مه پاش نازلی و گاها مه ساز پروانه ای، گرد و غبار محیط را کاهش داده و از آلودگی آن می کاهند.

قطرات بسیار ریز آب تولید شده توسط سیستم مه پاش، غبار موجود در هوا را به خود جذب نموده و به زمین می نشینند. این عمل تمام آلودگی موجود در هوای کارگاه تولیدی یا کارخانجات را از بین می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.