مقالات رطوبت ساز و مه پاش

کاربرد رطوبت ساز و دستگاه مهپاش در صنعت کاغذ سازی

رطوبت ساز کارخانه کاغذسازی - اندیشه سبز

رطوبت ساز کارخانه کاغذسازی

در فرایند تولید کاغذ، رطوبت نسبی یکی از فاکتورهای بسیار مهم بوده که بر کیفیت کاغذ تولید شده تأثیرگذار است. کمبود و یا افزایش بیش از حد رطوبت در محیط تولید و نگهداری کاغذ باعث تغییر خواص فیزیکی آن میشود. به همین دلیل در صنعت تولید کاغذ تأمین و تنظیم رطوبت دقیق محیطی جزء بسیار مهمی از فرایند تولید به شمار می آید. بدین منظور در کارخانه های تولید کاغذ برای تأمین رطوبت مورد نیاز از انواع رطوبت سازها استفاده میشود.

در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز اهمیت رطوبت در صنعت کاغذسازی را بررسی نموده و سپس بهترین دستگاه های رطوبت ساز که برای فرایند تولید کاغذ مورد استفاده قرار میگیرند را توضیح میدهیم. برای مشاهده قیمت رطوبت ساز کلیک کنید.

رطوبت ساز التراسونیک 6600
رطوبت ساز التراسونیک 6600
» بهره گیری از پیزوسرامیک های با کیفیت برای تولید رطوبت مه مانند
» عدم پخش قطرات درشت آب و ایجاد حالت خیس شدگی در اجسام
» دارای فن بسیار قدرتمند برای پخش سریع تر رطوبت
قیمت : 28,650,000 تومان

نقش رطوبت در فرایند تولید کاغذ

کاغذ از الیاف سلولزی ساخته میشود و الیاف آن تمایل زیادی به جذب رطوبت دارند. همچنین در محیطهای خشک، بافت کاغذ به سرعت رطوبت از دست می دهد. در صنعت کاغذ سازی برای تولید محصول نهایی و با کیفیت باید فاکتور رطوبت نسبی محیط در تمامی مراحل کار به خوبی تأمین و کنترل شود. چراکه مواد لازم برای ساخت کاغذ به شدت در برابر تغییرات رطوبت واکنش نشان میدهند.

در زمان تولید کاغذ با توجه به جنس مواد و چوب به کار رفته رطوبت نسبی بین 50 الی 55 درصد کنترل میشود.

مراحل تولید کاغذ

فرایند ساخت کاغذ دارای دو مرحله فیزیکی و شیمیایی می باشد. در مرحله فیزیکی چوب های مورد استفاده به شکل چیپس چوب در می آیند. سپس مرحله  شیمیایی که شامل تولید خمیر است انجام میگیرد. پس از مرحله خمیر کاغذ، آن را شست و شو میدهند تا رنگ خمیر سفید تر شود. بعد از رنگزدایی خمیر را پرس کرده و آب اضافی آن را میگیرند و در نهایت خمیر ایجاد شده به صورت رول های بزرگ به مرحله برش و بسته بندی ارسال میشود.

مراحل تولید کاغذ - اندیشه سبز

خشک شدن خمیر کاغذ قسمت مهم تولید می باشد. در این مرحله نیز رطوبت نسبی بر زمان خشک شدن تأثیرگذار است. به صورت طبیعی کاغذ برای رسیدن به تعادل تمایل به جذب رطوبت دارد لذا اگر رطوبت نسبی محیط بیش از اندازه بالا باشد، زمان خشک شدن خمیر کاغذ بیشتر طول خواهد کشید.

همچنین اگر رطوبت نسبی کمتر از حد ایده آل باشد، خمیر کاغذ سریعتر رطوبت از دست میدهد و این نیز به نوبه خود بر کیفیت نهایی کاغذ ایجاد شده اثر میگذارد. به همین دلیل دستیابی به یک درصد ایده آل در زمان خشک کردن خمیر کاغذ کمی سخت و تا حدود زیادی مسئله ای حساس می باشد.

مشکلات ناشی از رطوبت پایین در زمان کاغذسازی

یکی از مشکلاتی که در اثر رطوبت پایین پیش می آید، از بین رفتن لطافت و انعطاف پذیری کاغذ می باشد. در نتیجه این آسیب، کاغذ استقامت کمتری داشته و شکننده تر میشود.

همچنین کمبود رطوبت بر رنگ کاغذ نیز تأثیر گذار است، نبود رطوبت باعث شده که رنگ کاغذ زردتر باشد.

یکی دیگر از اثرات کمبود رطوبت بر خصوصیات ظاهری کاغذ، تغییر ضخامت و ابعاد کاغذ می باشد. چراکه کمبود رطوبت بر روی کشیدگی و واکشیدگی اثر گذاشته و در نتیجه ضخامت آن را تغییر میدهد.

تابیدگی کاغذ در اثر رطوبت پایین

در رطوبت پایین لبه های کناری کاغذ نیز آب از دست میدهند و دچار تابیدگی میشوند. همچنین لبه های کاغذ در اثر رطوبت پایین موج دار میشوند و یا چین خوردگی هایی بر روی سطح کاغذ ایجاد میشود.

تابیدگی کاغذ در اثر رطوبت پایین - اندیشه سبز

به طور کلی باید گفت که رطوبت نسبی محیط تأثیر مستقیمی بر وزن، ابعاد، صافی، خواص ظاهری، رنگ نهایی و طول عمر کاغذ دارد. نبود رطوبت کافی در محیط کاغذ میتواند کل دسته کاغذ را خراب کند و باعث تولید محصول بی کیفیت شود.

کاربرد دستگاه های رطوبت ساز در کاغذ سازی

برای تولید کاغذ با کیفیت اندازه گیری و کنترل رطوبت کاغذ و رطوبت محیط یک ضرورت در این صنعت می باشد. کاغذ در زمان تولید و چرخاندن به مدت طولانی در معرض هوای محیط قرار میگیرد. سطوح کاغذ و تغییرات ظاهری آن به رطوبت محیطی حساس بوده زیرا بافت سلولزی کاغذ به راحتی رطوبت به خود جذب میکند یا از دست میدهد.

نبود رطوبت استاندارد در این مراحل، عملیات برش و بسته بندی کاغذ را هم با مشکل اساسی مواجه میکند. به همین خاطر در تمامی مراحل تولید میزان رطوبت باید در یک سطح استاندارد (50 الی 60 درصد) حفظ شود.

انواع رطوبت ساز قابل استفاده در صنعت کاغذ سازی

همانطور که ذکر شد رطوبت های کمتر از 50 درصد مشکلات زیادی در پروسه تولید کاغذ ایجاد میکنند. برای جلوگیری از این مشکلات و کاهش هزینه های تولید رطوبت نسبی سالن باید در بازه 50 الی 60 درصد تنظیم شود. از طرفی رطوبت بالا نیز اثر منفی بر فرایند تولید کاغذ به جای میگذارد، بعنوان مثال با افزایش رطوبت نسبی، کاغذ نرم تر شده و خیلی راحت پاره میشود. بنابراین رطوبت سالن باید توسط دستگاه رطوبت ساز در بازه استاندارد کاملا قابل کنترل باشد. همچنین این رطوبت باید به نحوی تولید شود که باعث خیس شدن کاغذ یا سطح سالن نشود. بعنی دستگاه رطوبت ساز بایستی رطوبت یکنواخت و بدون پاشش قطرات درشت آب ایجاد کند.

دستگاه های رطوبت ساز در 3 مدل التراسونیک، نازلی یا مه پاش دیسکی و پروانه ای ساخته میشوند. تمامی این مه پاش ها قابلیت این را دارند که به صورت اتوماتیک و کنترل شده رطوبت محیط را تأمین کنند. هرچند بیشتر از رطوبت ساز التراسونیک در صنعت کاغذسازی استفاده میشود، ولی از رطوبت ساز نازلی یا دیسکی هم میتوان در این صنعت بهره برد. رطوبت سازهای التراسونیک بدون پاشش آب یا بدون ایجاد شبنم مستقیما مه سرد تولید میکنند به همین دلیل استفاده از آنها در صنعت کاغذسازی رایج تر از رطوبت سازهای دیسکی و نازلی می باشد. برای مشاهده قیمت و خرید رطوبت ساز التراسونیک کلیک کنید.

مزایای استفاده از مهپاش در تولید کاغذ

استفاده از مهپاش در فرایند تولید کاغذ مزایای زیادی به همراه دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • از بین بردن الکتریسیته ساکن در میان ورق های کاغذ
  • تولید کاغذ با کیفیت
  • کاهش ضایعات تولید و کاهش هزینه های عملیاتی
  • جلوگیری از ایجاد موج، چین و چروک و تابیدگی در کاغذ
  • ایجاد شرایط محیطی ایده آل برای نیروی انسانی
جمع بندی

کاغذ بعنوان یک محصول سلولزی به صورت طبیعی درصدی رطوبت در بافت خود دارد و در حالت معمول برای رسیدن به تعادل با محیط اطراف خود، رطوبت از دست میدهید یا به خود جذب میکند. جذب یا از دست دادن رطوبت بر روی صافی،ابعاد، مقاومت، چین خوردگی، رنگ و کیفیت نهایی آن بسیار تأثیرگذار است. بدین منظور با استفاده از مه پاش، رطوبت محیط کارخانه کاغذسازی را دستکاری میکنند.

لازم به ذکر است که سطح رطوبت ایده آل برای یک کارخانه کاغذ سازی به موقعیت جغرافیایی و آب و هوای آن منطقه هم بستگی دارد. اما در حالت کلی رطوبت 50 درصد به همراه دمای 22 درجه برای محیط کاغذسازی ایده ال می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.