آشنایی با طرز کار رطوبت ساز پروانه ای، دیسکی، نازلی و التراسونیک

مه ساز های پروانه ای ، دیسکی ، نازلی ، اولتراسونیک و … چگونه کار می کنند؟

تأمین رطوبت بهینه در محیط های مختلف، اعم از منازل تا گلخانه ها، سالن های پرورش قارچ، صنعت پرورش ماکیان، کارخانجات، آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و … از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. کمبود رطوبت بسته به فضای مورد نظر، می تواند بر روی سلامت و کیفیت زندگی انسان، عملکرد و سلامتی پرندگان، رشد و نمو و باردهی محصولات کشاورزی، کارکرد و طول عمر دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی و … تأثیرات منفی متعددی بر جای بگذارد.

به عنوان مثال، در صورتیکه هوای سالن مرغداری، حاوی رطوبت کافی نباشد، با عوارضی همچون کاهش تخمگذاری پرندگان، تنش های گرمایی، دهیدراته شدن و در نهایت مرگ و میر گسترده طیور، مواجه خواهیم شد. همچنین تأمین رطوبت بهینه در منازل، به دفع عوارض ناشی از هوای خشک، همچون خشکی و خارش گلو، سرفه، خشکی پوست و … ، افزایش کیفیت و طول عمر کف و مبلمان چوبی، آلت های موسیقی، کاغذ دیواری ها و … کمک می کند.

در محیط های گلخانه ای، که هدف پرورش و تولید انواع محصولات کشاورزی – بویژه بصورت خارج از فصل – می باشد، کمبود سطح رطوبت ، رشد و نمو، میزان گلدهی و میوه دهی و در کل کیفیت محصولات را به شدت تحت تأثیر قرار داده و می تواند باعث نابودی تمام سرمایه و زحمات شما شود. با توجه به این موارد و ده ها نمونه دیگر، متوجه اهمیت و نقش رطوبت در تمامی زمینه ها و عرصه ها می شویم.

به همین دلیل، گروه های مختلفی دست به کار شده و انواع تجهیزات رطوبت ساز و مه پاش را با ظرفیت ها و اندازه های متنوعی، تولید و روانه بازار نموده اند. استفاده از تجهیزات رطوبتی استاندارد و مرغوب، علاوه بر تولید رطوبت باکیفیت در محیط، در وقت و انرژی کاربران نیز، به طرز مؤثری صرفه جویی خواهد نمود. در این مقاله از اندیشه سبز، به بررسی کامل اجزاء، نحوه عملکرد و کاربردهای انواع تجهیزات رطوبت ساز (التراسونیک، دیسکی، نازلی و پروانه ای)، خواهیم پرداخت.

رطوبت ساز التراسونیک 1200
» دارای راندمان بالا در تولید مه خنک و سبک
» استفاده از پاورسویچ برای منبع تغذیه
» بهره گیری از پیزوسرامیک با تکنولوژی ژاپن
قیمت : 9,350,000 تومان

نحوه تولید رطوبت در مه پاش های پروانه ای و کاربردهای آن

مه سازهای پروانه ای، جزو پرکاربردترین انواع تجهیزات رطوبتی، در صنایع مختلف می باشند. در رطوبت ساز های پروانه ای، ابتدا باک آب، به کمک یک شناور به اندازه کافی پر می شود. سپس آب موجود در مخزن، توسط یک پمپ پرقدرت مکیده شده و به روی پروانه آلومینیومی که با سرعت بسیار بالایی می چرخد، پاشیده می شود. به دلیل چرخش بسیار سریع پروانه و نیروی گریز از مرکز ناشی از آن، آب شکل فیزیکی خود را از دست داده و به مه تبدیل می گردد. در مرحله بعد، قطره های آب موجود در این مه، توسط بخش قطره گیر که پس از پروانه تعبیه گردیده، تفکیک و گرفته می شوند. به همین دلیل، رطوبت خروجی، بصورت یک مه سرد خالص و فاقد هرگونه قطره آب، خواهد بود. رطوبت تولید شده در این دستگاه، در نهایت با قدرت بالایی به بیرون پرتاب می گردد.

رطوبت سازهای پروانه ای، قابلیت اتصال به آب لوله کشی شهری یا هر منبع آب دیگری را دارند و مخزن آنان در مواقع لزوم، بصورت اتوماتیک پر شده و نیازی به پر کردن دستی نمی باشد. برای مشاهده انواع محصولات اندیشه سبز به صفحه مه ساز های پروانه ای مراجعه کنید.

نحوه تولید رطوبت در مه پاش های پروانه ای و کاربردهای آن - اندیشه سبز

این تجهیزات رطوبتی، به دلیل تولید مه سرد، علاوه بر تأمین رطوبت بهینه در محیط، به کاهش دمای آن هم کمک می کنند و در فصل های گرم و خشک، می توانند کاربرد دو منظوره داشته باشند. همچنین می توان از مه پاش های پروانه ای، علاوه بر تولید و انتشار رطوبت، جهت سمپاشی در محیط هایی همچون سالن های پرورش قارچ، گلخانه ها و … نیز استفاده نمود. بعلاوه در محیط هایی مانند چاپخانه، که به دلیل گرمای ناشی از کارکرد ماشین آلات، بوی نامطبوعی تولید می شود، می توان مخزن دستگاه را با مواد خوشبو کننده پر نموده و هوای مطبوع و دلچسبی ایجاد نمود.

رطوبت ساز پروانه ای 20 هزار، محصولی از گروه اندیشه سبز، به دلیل راندمان کاری فوق العاده عالی، قدرت مه پاشی بسیار بالا، عملکرد تمام اتوماتیک، قطعات بسیار مرغوب و استاندارد و … یکی از پربازده ترین نمونه های موجود در بازار محسوب می گردد. موتور پرقدرت بکار رفته در این مه پاش، از نوع الکتروژن یا موتوژن 2 اسب بخار بوده و امکان رطوبت دهی 95 لیتر در ساعت و هوادهی 3900 متر مکعب در ساعت را فراهم می سازد. پمپ مورد استفاده در این رطوبت ساز نیز، بسیار باکیفیت و کم مصرف می باشد. همچنین در ساخت بدنه، پروانه و سایر قطعات رطوبت ساز 20 هزار، از متریال های بسیار مقاوم و ضد زنگ استفاده شده است.

مه پاش پروانه ای 20000
» دارای قدرت هوادهی و مه پاشی بالا
» برخورداری از موتور الکتریکی بسیار قدرتمند
» قابل اتصال به آب شهری و تامین اتوماتیک آب مورد نیاز
قیمت : 18,000,000 تومان

کاربردهای مه پاش های پروانه ای :

  • انواع گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ (دکمه ای، صدفی و …)
  • سالن های پرورش ماکیان (مرغ، کبک، بلدرچین و …) و همچنین سالن های پرورش دام
  • صنایع داروسازی و انبارهای نگهداری دارو
  • کارگاه های چاپ (جهت افزایش طول عمر مفید دستگاه ها، کاهش دمای محیط و دفع بوی نامطبوع حاصل از کارکرد ماشین آلات چاپ)
  • صنایع چوب و مبلمان (برای مرطوب سازی ساختارهای چوبی و ممانعت از ترک خوردن آنان)
  • سالن های نساجی، بافندگی و ریسندگی، نخ ریسی (جهت خنثی سازی بار الکتریکی ایجاد شده در بین الیاف و سهولت برش و دوخت پارچه ها، جداسازی الیاف، عملیات بافت و …)
  • انبارهای ذخیره و نگهداری چای (حفظ رطوبت و تازگی چای)
  • انبارهای توتون و تنباکو (برای حفظ تازگی آنان)

مه پاش های نازلی چگونه کار می کنند و چه کاربردهایی دارند؟

اساس تولید رطوبت در مه سازهای نازلی، همانطور که از نامشان بر می آید، بر پایه نازل استوار می باشد. نازل، قطعه ای است که در سطح آن، سوراخ های بسیار ریز (در حد میکرون)، تعبیه گردیده است. در رطوبت سازهای نازلی، آب توسط یک کمپرسور پرقدرت، با فشار داخل یک شلنگ فشار قوی فرستاده می شود. این آب پرفشار، پس از عبور از روزنه های میکرونی نازل، به شکل پودر مانند و بسیار ریز، خارج می گردد. این ذرات به دلیل سایز بسیار کوچک، در اثر تماس با هوای گرم سریعاً تبخیر می شوند.

اصلی ترین بخش در این سیستم رطوبت ساز، نازل می باشد. جنس نازل مورد استفاده در مه پاش های نازلی، می تواند بسته به قدرت کمپرسور و نوع کاربرد، استیلی، برنجی یا پلاستیکی باشد. بعنوان نمونه، نازل های استیلی می توانند تا فشار 200 بار را تحمل کنند، در حالیکه نازل های پلاستیکی، تحمل 3 بار فشار را دارند. همچنین نازل ها، در سایزهای مختلفی طراحی و تولید می شوند.

مه پاش های نازلی چگونه کار می کنند و چه کاربردهایی دارند؟ - اندیشه سبز

شلنگ های تحت فشار نیز، از بخش های اصلی رطوبت سازهای نازلی به شمار می روند. این شلنگ ها، دارای دو نوع هیدرولیکی و پلی آمیدی می باشند.

در مه پاش های نازلی، جهت تصفیه آب و جداسازی ذرات ریز و معلق آن، از یک سیستم فیلتراسیون استفاده می گردد. زیرا این ذرات در صورت عدم تصفیه، می توانند با گذر زمان در شلنگ و نازل، لایه های رسوبی ایجاد نموده و راندمان و کارایی سیستم را کاهش دهند. فیلترهای مورد استفاده در مه پاش های نازلی، به دو نوع پلی فسفات و نمدی تقسیم می شوند.

از جمله مزایای این سیستم رطوبتی، می توان به توزیع یکنواخت رطوبت و کارکرد بدون صدا اشاره نمود. بعلاوه رطوبت سازهای نازلی نیز مانند مه پاش های پروانه ای، در کنار تأمین رطوبت هوا، باعث کاهش دمای آن نیز می شوند.

یونیت مهساز نازلی تولید شده در اندیشه سبز، با موتور موتوژن ساخت تبریز، پمپ بسیار مرغوب برتولونی (جهت افزایش هرچه بیشتر راندمان دستگاه)، تابلو برق تمام اتوماتیک و در نتیجه عملکرد خودکار، صافی های باکیفیت با قابلیت فیلتراسیون ریزترین ذرات معلق در آب، سیستم آبگیری تمام اتومات، بازدهی بالا و … رطوبتی کاملاً یکنواخت، بسیار مطلوب و باکیفیت را در فضای مورد نظر فراهم می سازد.

رطوبت سازهای نازلی برای چه مکان هایی مناسب هستند؟

  • سالن های گلخانه (گل و گیاهان زینتی، انواع محصولات کشاورزی)
  • سالن های پرورش قارچ
  • سالن های مرغداری، دامداری ها و گاوداری ها
  • محیط های ویلایی
  • رستوران های فضاباز و …
  • سردخانه ها
  • مراکز فروش سبزیجات

اگر می خواهید نحوه ساخت انواع تجهیزات مه پاش کوچک را، با هزینه کم و به ساده ترین و سریع ترین روش ممکن بیاموزید، توصیه می کنیم مقاله ساخت دستگاه رطوبت ساز خانگی را حتماً مطالعه نمایید.

رطوبت ساز دیسکی چیست و چگونه کار می کند؟

مه پاش دیسکی، متشکل از چندین دیسک گردان، حول یک یا چند محور می باشد و در آن تبخیر آب، به روش سطحی صورت می پذیرد. بخار حاصل از رطوبت سازهای دیسکی، ملایم بوده و از کیفیت مناسبی، برخوردار است. این دستگاه، مجهز به یک شناور می باشد و همچنین قابلیت اتصال به لوله کشی آب شهری را نیز دارد. بیشترین کاربرد مه پاش های دیسکی، در تأمین رطوبت دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی می باشد.

این دستگاه رطوبت ساز، ذرات و رسوبات موجود در آب را، به داخل دستگاه جوجه کشی وارد نمی سازد. این ویژگی، برای تخم های داخل دستگاه و سلامت جنین، بسیار حائز اهمیت است. زیرا ورود ذرات معلق آب به دستگاه، می تواند باعث تشکیل لایه رسوبی بر روی تخم ها و بسته شدن منافذ آن و در نتیجه خفگی جنین، گردد. همچنین، تجمع رسوبات آهکی در داخل ماشین جوجه کشی، به مرور زمان منجر به خرابی موتور گرداننده، سنسورها و سایر قطعات خواهد گردید.

از طرفی، به دلیل اتصال مه پاش های دیسکی به سیستم آب شهری، نیازی به باز و بسته کردن درب دستگاه جوجه کشی، جهت پر نمودن باک آن نمی باشد. به همین دلیل، از نوسانات دمایی در دستگاه و تخم های داخل آن، جلوگیری می گردد. همچنین، رطوبت سازهای دیسکی، بخار کاملاً هم دما با دستگاه جوجه درآوری تولید نموده و بدین ترتیب، تخم ها در معرض شوک دمایی قرار نخواهند گرفت. این تجهیزات رطوبتی، از قیمت مناسب و نصب و نگهداری آسانی نیز برخوردارند.

روش تأمین رطوبت در مه پاش های التراسونیک و کاربردهای آن

مه پاش های التراسونیک، از مدرن ترین و پرکاربردترین تجهیزات رطوبتی به شمار می روند. این رطوبت سازها، اغلب برای تولید مه سرد مورد استفاده قرار می گیرند، اما برخی از آنان، قابلیت تولید مه گرم را نیز دارند. در رطوبت سازهای التراسونیک، به منظور تولید بخار یا مه، به جای روشهای مکانیکی معمول، از ارتعاشات فراصوتی (یعنی فراتر از حد شنوایی انسان) استفاده می شود. برای مشاهده این لیست از محصولات اندیشه سبز به صفحه رطوبت ساز اولتراسونیک مراجعه کنید.

مهم ترین بخش تعبیه شده در این دستگاه ها، پیزو الکتریک های سرامیکی می باشند. این پیزوها، با تبدیل انرژی الکتریکی به ارتعاشات مافوق صوت، دیافراگم (متصل به پیزوالکتریک ها) را وادار به ارتعاش می نمایند. آب هدایت شده به داخل دستگاه، در نتیجه عبور از این دیافراگم و ارتعاشات بسیار بالای آن، پودر شده و به مه خالص تبدیل می گردد. به نحوی که ذرات بخار یا مه خروجی، بسیار کوچک و در حدود 1 الی 2 میکرون می باشند. در واقع، مه پاش های التراسونیک، رطوبتی بسیار مطلوب و باکیفیت، به شکل مه واقعی و کامل و بدون هیچ گونه قطره درشتی را تولید می کنند.

روش تأمین رطوبت در مه پاش های التراسونیک و کاربردهای آن - اندیشه سبز

این ویژگی، به همراه قابلیت انتشار کاملاً یکنواخت رطوبت و بسیاری مزایای دیگر، باعث شده که از مه پاش های التراسونیک، بصورت گسترده ای در انواع مشاغل و زمینه ها (خانگی، صنعتی، تجاری و …) استفاده شود. بعلاوه این دستگاه ها، دارای کارکرد کاملاً بی صدا و مصرف آب و برق بسیار پایینی نیز می باشند. ذرات پودری حاصل از مه پاش های التراسونیک، به دلیل سایز بسیار کوچک میکرونی، به سریع ترین شکل ممکن در هوا جذب شده و تبخیر می گردند. به همین دلیل، علاوه بر افزایش رطوبت محیط، به طرز بسیار مؤثری به خنک سازی آن هم کمک می کنند.

قدرت رطوبت دهی در مه پاش های التراسونیک، به ظرفیت مخزن و تعداد پیزوسرامیک ها وابسته بوده و بر این اساس، در انواع و ظرفیت های مختلفی طراحی و تولید می گردند.

دستگاه مه پاش التراسونیک 8300، از جمله تجهیزات رطوبتی فوق پیشرفته ای است، که به دلیل طراحی کاملاً مهندسی شده و قطعات و اجزاء بسیار مرغوب، می تواند تا 95% رطوبت را، در فضایی بالغ بر 1500 متر مکعب فراهم سازد. از دیگر ویژگیهای بارز این دستگاه، می توان به کارکرد تمام اتومات، سیستم قطع خودکار آب در موارد کمبود آب، قابلیت تبدیل 30 لیتر آب به بخار در هر ساعت، امکان کارکرد با برق شهری، فن مرغوب، بدنه ABS بسیار مقاوم و ضد آب و … اشاره نمود.

برخی از موارد کاربرد رطوبت سازهای التراسونیک به شرح ذیل می باشند:

گلخانه ها (شامل گلخانه های کشت خاکی، کشت آبی یا همان گلخانه های هیدروپونیک، گلخانه های پرورش انواع گل های آپارتمانی، میوه جات، صیفی جات و …)، همچنین سالن های پرورش و ذخیره قارچ

تأمین رطوبت سالن های پرورش ماکیان، اتاق های جوجه کشی و داخل دستگاه های جوجه کشی

منازل، آزمایشگاه ها و بیمارستان ها، چاپخانه ها، صنایع تولید کاغذ، صنایع سنگ بری و سنگ شکنی، بتن سازی، صنایع نساجی، کارخانجات تولید چای، سیگار، توتون و تنباکو، صنایع نفت و پتروشیمی، مراکز پژوهشی و …

اگر می خواهید با اجزاء، نحوه عملکرد، مزایا و تمام ویژگیهای مربوط به این مه پاش ها، بطور مفصل و جامع آشنا شوید، توصیه می کنیم مقاله نحوه کار رطوبت ساز اولتراسونیک را حتماً مطالعه نمایید:

سخن پایانی

ضرورت استفاده از انواع تجهیزات مه پاش، جهت تولید رطوبت باکیفیت در فضاهای مختلف، کاهش دما، کاهش گرد و غبار، پیشگیری از بیماریها، آلرژی و سایر مشکلات ناشی از کمبود رطوبت، دفع بوی نامطبوع و … برکسی پوشیده نیست. رطوبت سازهای پروانه ای، دیسکی، نازلی و التراسونیک، بسته به ظرفیت، نوع رطوبت تولیدی و قدرت مه پاشی، قابل استفاده در انواع محیط های خانگی، صنعتی و اداری با فضاهای بزرگ یا کوچک می باشند.

دستیابی به تمام مزایای مذکور، تنها در صورت خرید تجهیزات رطوبت ساز و مه پاش استاندارد و مرغوب، از گروه های با سابقه و معتبر مقدور می باشد.

اندیشه سبز، یکی از قدیمی ترین و برترین گروه های سازنده انواع تجهیزات رطوبتی می باشد. این مجموعه، در سایه بکارگیری قطعات بسیار باداوم و مرغوب در تولید تمام دستگاه ها، طراحی اصولی و دقیق، رعایت کامل استانداردهای اروپایی و … توانسته محصولاتی را به بازار عرضه نماید که، به لحاظ راندمان عملکرد، قدرت تولید و انتشار رطوبت، طول عمر مفید و … بر بسیاری از برندهای داخلی برتری دارند.

در صورت تمایل به کسب مشاوره تخصصی و جامع، در زمینه ویژگیهای فنی انواع تجهیزات مه پاش و رطوبت ساز، روشهای اجرا و پیاده سازی این سیستم ها، قیمت و نحوه خرید، می توانید با کارشناسان اندیشه سبز تماس حاصل نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

سوالی داری کلیک کن 👋