مقالات گلخانه

چگونه رطوبت گلخانه را کم کنیم؟ روش های عملی کاهش رطوبت گلخانه

روش های کاهش رطوبت گلخانه - اندیشه سبز

چطور می توان رطوبت و نم گلخانه را کاهش داد؟

پنج عامل مهم و اساسی برای رشد محصولات کشاورزی در گلخانه و یا زمین های کشاورزی ، نور ، خاک، دما و رطوبت و آب است و در صورتی که هر یک از پنج عامل فوق به درستی تامین نشود، با رشد ناقص و خشک شدن و یا پوسیدگی محصولات روبرو خواهیم شد. جهت تامین صحیح و به اندازه هر یک از این عوامل راهکارهایی وجود دارد که در سری مقالات گلخانه اندیشه سبز به این موارد پرداخته ایم. در این نوشته نیز به صورت تخصصی به ارائه روش هایی جهت کاهش رطوبت گلخانه خواهیم پرداخت.

هواکش 100×100
هواکش 100×100
» دارای قابلیت تبادل هوای محیط داخل گلخانه با بیرون
» دارای موتور قدرتمند با توان یک اسب بخار
» برخورداری از بدنه ی بسیار مقاوم در برابر رطوبت
قیمت : 15,900,000 تومان

اهمیت و تاثیر رطوبت در گلخانه

در صورتی که رطوبت محصولات کشاورزی نیز به درستی تامین نشود، با کاهش سرعت رشد و حتی تلف شدن محصولات کشاورزی و یا گل ها و سبزیجات روبرو خواهیم شد. به عنوان مثال اگر رطوبت گلخانه بیش از مقدار مجاز باشد، با کپک زدگی محصولات و فاسد شدن ساقه های گیاهان مواجه خواهیم شد، چرا که آفات و عوامل بیماری زا در رطوبت بالا بیشتری سطح فعالیت را خواهند داشت. 

علاوه بر آن مواد مغذی نیز به درستی جذب ساقه و برگ گیاهان نخواهد شد، چرا که اصولا مواد مغذی از ریشه شروع شده و به قسمت های بالایی گیاه یعنی برگ ها می رسد و عمل تعرق و خروج رطوبت از برگ ها نقش زیادی از مکش مواد غذایی از ریشه به سمت برگ ها و ساقه دارد. زمانی که رطوبت محیطی بیش از حد مجاز باشد، گیاه توانایی تبخیر و خروج آب از خود را ندارد چون که بخار محیطی به حد اشباع رسیده و ظرفیت کافی جهت دریافت بخار آب را ندارد، در این حالت با خشک شدن برگ ها و حتی میوه ها مواجه خواهیم شد. 

اهمیت و تاثیر رطوبت در گلخانه - اندیشه سبز

و اگر سازه های گلخانه مقاومت کمی در برابر رطوبت داشته باشد، به سرعت اکسید شده و با پوسیدگی چارچوب های فلزی و چوبی گلخانه روبرو خواهیم شد، به خصوص کسانی که هزینه کمی جهت ساخت گلخانه به خرج داده اند، سازه گلخانه آنها بیشتر در معرض خطر پوسیدگی خواهند بود. 

هم چنین کاهش بیش از حد رطوبت گلخانه نیز سبب رشد کم محصولات، کوتاهی ساقه ها ، پژمردگی ، سوختگی برگ ها و افزایش احتمال آلودگی به تارهای عنکبوتی می شود. بنابراین در هر حالتی باید دما و رطوبت گلخانه را مورد بررسی قرار داد. برای این منظور می توانید از رطوبت سنج و دماسنج های دیجیتالی با کیفیت و مورد تایید کارشناسان خبره کشاورزی استفاده کنید که به صورت پیوسته دما و رطوبت گلخانه را مورد پایش قرار داده و مقدار دقیق را به شما نشان دهد.

مقدار مناسب رطوبت گلخانه

معمولا رطوبت مناسب برای گلخانه بین 50 الی 70 درصد در نظر گرفته میشود که برای محصولات کشاورزی و گلها و گیاهان مختلف فرق دارد و پس از دریافت اطلاعات کامل در مورد شرایط رشد محصول مورد نظر اعم از شرایط دما و رطوبت ، نوع خاک و مقدار آب و نور مورد نیاز، میزان کود دهی و … می توان نسبت به کاشت و پرورش گیاه اقدام نمود.

راهکارهای کاهش رطوبت در گلخانه

در صورتی که گلخانه شما رطوبتی بیشتر از مقدار مجاز جهت رشد صحیح محصولات کشاورزی شما را داشته باشد، می توانید به وسیله راهکارهای ارائه شده در ادامه این نوشته نسبت به کاهش رطوبت و نم گلخانه اقدام کنید. 

البته لازم به ذکر که حتما باید از رطوبت سنج های استاندارد و با کیفیت استفاده کنید که مقدار رطوبت صحیح گلخانه را مورد سنجش قرار دهد، در مکان های مختلف گلخانه ، رطوبت سنج های متعددی را قرار دهید تا رطوبت در هر منطقه را به دست آورید و با حصول میانگین رطوبت گلخانه نسبت به افزایش یا کاهش اقدام کنید. از جمله روش های کاهش رطوبت گلخانه می توان موارد زیر را بر شمرد :

الف – معمولا رطوبت بالا در گلخانه در اثر گرمای زیاد و رطوبت زیاد محیط به وجود می آید، در صورتی که دمای محیط بالا باشد، امکان تبخیر مایع درون گیاهی و تبخیر آب موجود در خاک بیشتر خواهد شد که این مورد به افزایش رطوبت گلخانه منجر می شود.

برای جلوگیری از این مشکل باید از فن های تهویه هوا یا به عبارتی فن گلخانه استفاده کرد. با نصب این فن ها در گلخانه به خروج هوای مرطوب و ورود هوای خشک به داخل گلخانه کمک خواهید کرد. فن های گلخانه دمپردار کنترل بهتری بر دما و رطوبت گلخانه خواهند داشت و مانع از ورود و خروج هوای ناخواسته خواهند شد. زمانی که فن ها متوقف می شوند، دمپرها نیز به صورت خودکار و اتوماتیک بسته شده و مانع از تبادل هوا خواهد شد. 

در صورت استفاده از فن گلخانه جهت خروج رطوبت مازاد ، مقداری از گرمای گلخانه نیز از دست خواهد رفت و در صورتی که دمای گلخانه به کمتر از مقدار مجاز برسد، می توان از هیتر گلخانه جهت تنظیم سطح دما استفاده کرد. لازم است بدانید که هیترهای گلخانه استاندارد موجود در بازار دارای کارکرد خودکار هستند و در صورت کاهش دمای گلخانه به صورت خودکار روشن خواهند شد و نیازی به اقدام از سوی شما نیست ، هیترهای گلخانه اندیشه سبز از این قابلیت بهره مند هستند و با وجود لایه های امنیتی در هیترهای این کارخانه ، احتمال آتش سوزی و وارد آمدن خسارت به محصولات کشاورزی نیز به صفر خواهد رسید. 

راهکارهای کاهش رطوبت در گلخانه - اندیشه سبز

ب – زمانی که علاوه بر دما ، رطوبت محیط بیرون نیز بالا باشد، صرفا استفاده از فن گلخانه به منظور تهویه هوا، کمک زیادی به کاهش رطوبت نخواهد کرد، چون که هوای گرم و مرطوب دوباره به داخل گلخانه وارد خواهند شد. در این حالت باید به کاهش دمای گلخانه کمک کنید چون که در صورت کاهش دما تا حد زیادی می توان به کاهش رطوبت نیز کمک کرد. برای این کار نمیتوان از پد سلولزی گلخانه استفاده کنید، چون این پدها در واقع همانند کولرهای آبی عمل می کنند و هوایی خنک و مرطوب وارد گلخانه می کنند. بنابراین با دیگر سیستم های خنک کننده و روشن نمودن فن های سیروکوله باید دمای گلخانه را کاهش دهید.

این کار هم به کاهش رطوبت و هم به کاهش دمای گلخانه کمک خواهد کرد و برای محیط هایی که دارای آب و هوایی گرم و مرطوب می باشد، بسیار مناسب است. 

ج – در مناطق جنوبی کشور که هوا گرم و خشک است، عامل اصلی رطوبت بالا در داخل گلخانه تعرق گیاهان است پس با شروع به کار فن ها می توان میزان رطوبت گلخانه را کنترل کرد، اما در صورت کارکرد فن ها شاهد افزایش دمای گلخانه به دلیل ورود هوای گرم شدید هستیم، در این شرایط می توانید از رطوبت گیر برای کاهش رطوبت گلخانه استفاده کنید. 

در واقع رطوبت گیرها با حفظ دمای گلخانه به کاهش رطوبت کمک خواهد کرد، اما در صورتی که دمای محیط مناسب باشد و صرفا رطوبت داخلی گلخانه افزایش یافته باشد، استفاده از فن گلخانه کفایت خواهد کرد. 

در انتها اگر سوال یا پیشنهادی دارید و یا تجربه خاصی در مورد مدیریت گلخانه و تکنیک های کاهش رطوبت گلخانه دارید، می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه برای ما بفرستید تا سایر علاقه مندان به گلخانه داری نیز از تجربیات شما بهره مند شود. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

6 دیدگاه در “چگونه رطوبت گلخانه را کم کنیم؟ روش های عملی کاهش رطوبت گلخانه

  1. علی گفت:

    سلام من یک گلخانه خیلی کوچک دارم پلاستیکش حالت شکستگی پیدا کرده علتش چیه
    پلاستیک رو هم زیاد سفت نکردم و جای بازی داره

    1. admins-r گفت:

      سلام علی.
      پلاستیک اگه نا مرغوب باشه و آفتاب بهش بخوره خشک میشه و به همین دلیلم میشکنه یا خورد میشه.
      شما گلخونتون رو کجا ساختین؟
      بعدا دمای داخل رو چطور تنظیم میکنید ( هیتر دارید؟)

  2. ناشناس گفت:

    سلام من گلخانه خیار دارم رطوبتش خلی بالا است باید چکار کنم؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مقاله رو بخونید

  3. Maryam گفت:

    سلام در فصل زمستان چه ساعت هایی باید بخاری را روشن کرد؟مثلا اگر در صبح بخاری روشن کردیم؟همزمان هم میشود فن ها رو روشن کرد؟یا فقط زمانی که دما بالاتر رفت ؟ آیا میشود در زمستان در طول روز فقط پنجره سقفی باز کرد؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      ساعت قابل تشخیص نیست
      شما باید بر اساس دمای محیط اطراف این مورد رو در نظر بگیرید
      یک ترموستات در میانه ی سالن قرار بدید (ارتفاع معمولی نه زیاد بلند نه زیاد کوتاه ، جلوی پنجره اینا هم نباشه) دمای مطلوب گلخانه بر اساس نوع گیاهان رو انتخاب کنید . ترموستات باید به برق هیتر متصل بشه که بتونه خاموش روشنش کنه
      بخاری با توجه به دمایی که روشن کردید روشن خاموش خواهد شد
      اگر صبح دما خیلی پایین نیست میشه فن هارو روشن کرد (فنهای اکسیال خارج کننده هوا به بیرون از سالن) و نیازی هم نیست بخاری رو کم کرد چرا که همون فن ها دما رو کاهش خواهند داد . البته اگر فن سیرکوله دارید ، روشن کردنش به کاهش مصرف انرژی منجر خواهد شد و دمای یکسانی رو در محیط ایجاد خواهد کرد

      باز کردن پنجره های سقفی سبب خروج گرمای گرفتار در قسمت بالایی سالن میشه و همین مورد میتونه در افزایش مصرف سوخت تاثیر گذار باشه چراکه هرچی گرما تولید بشه سریعا میره به قسمت بالا و خارج میشه !

      کلا در این مورد طراحی سالن ، نوع گیاهان و نوع بخاری و فن ها موثر هست و باید بر اساس نوع موارد اشاره شده کنترل دما صورت بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.