مقالات رطوبت ساز و مه پاش

رطوبت ساز کارخانه سیگار | کاربرد مه پاش در خط تولید دخانیات و انبار توتون

کاربرد مهساز در تولید سیگار - اندیشه سبز

کاربرد مهساز در تولید سیگار

برای تولید سیگار در کارخانه دخانیات دما و رطوبت محیطی دو فاکتور بسیار مهم میباشند که در تمامی مراحل تولید آن را کنترل میکنند. زیرا سیگار شامل کاغذ و توتون بوده و این مواد به خود نم جذب میکنند و یا رطوبت از دست می دهند.

زمانیکه رطوبت نسبی محیط بیش از اندازه پایین باشد، تنباکو نیز برای رسیدن به تعادل با محیط اطرافش رطوبت از دست میدهد. در نتیجه این کاهش رطوبت، کیفیت تنباکو به مراتب کاهش پیدا کرده و همچنین وزن و حجم آن نیز کم میشود. بدین منظور در کارخانه سیگاری سازی رطوبت نسبی محیط را با انواع دستگاه رطوبت ساز اتوماتیک کنترل میکنند.

در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز ابتدا دما و رطوبت لازم در مراحل مختلف تولید سیگار را توضیح میدهیم. سپس بهترین نوع رطوبت ساز که کاملا با محیط کاری کارخانه سیگارسازی سازگار هستند را معرفی میکنیم.

رطوبت ساز التراسونیک 8300
رطوبت ساز التراسونیک 8300
» دارای قابلیت تامین رطوبت مورد نیاز در خط تولید دخانیات
» امکان لوله کشی و رطوبت دهی به مکان های مختلف
» برخورداری از فن قدرتمند با بهترین برند های داخلی
قیمت : 35,800,000 تومان

مشکلات کمبود رطوبت در مراحل مختلف سیگار سازی

پایین بودن رطوبت در زمان سیگارسازی مشکلات اساسی در خط تولید و همچنین تولید محصول نهایی ایجاد میکند. بعنوان مثال وقتی رطوبت پایین باشد، برگ های توتون در مرحله انبار کردن شکننده شده و همچنین وزن آنها نیز کاهش پیدا میکند.

مشکلات کمبود رطوبت در مراحل مختلف سیگار سازی - اندیشه سبز

یا اینکه اگر محیط تولید به اندازه کافی رطوبت نداشته باشد، سیگار در زمان تولید شکننده تر شده و ضایعات زیادی ایجاد میشود. همچنین در نتیجه شکننده بودن سیگار، خط تولید نیز بیشتر متوقف شده و سرعت عمل دستگاه ها و میزان تولید به شدت کاهش پیدا میکند. علاوه بر این موارد اگر در زمان سیگارسازی رطوبت پایین باشد، تنباکوی آن کیفیت اصلی خود را از دست می دهد و در نتیجه ارزش محصول نهایی پایین می آید. لذا استفاده از رطوبت ساز اتوماتیک در کارخانه دخانیات بسیار ضروری است.

دما و رطوبت مناسب برای سالن انبار توتون و تنباکو

تولید سیگار در کارخانه دخانیات شامل مراحل مختلفی است و در هر مرحله دما و رطوبت خاصی برای انجام عملیات تولید اعمال میکنند. بعنوان مثال مرحله ابتدایی تولید سیگار شامل انبار کردن تنباکو و نرم کردن آن می باشد.

برگ توتون در زمان ورود به سالن خشک بوده ابتدا باید این برگ ها در داخل سیلندرهای بزرگ بخار زنی و نرم شوند. در این مرحله از تولید دما را 30 الی 32 درجه و رطوبت را 85 الی 88 درصد تنظیم میکنند. طی این فرایند برگ تنباکو رطوبت به خود جذب می کند و وزن آن نیز کمی افزایش می یابد. زمانیکه رطوبت تنباکو به میزان مناسب بالا رفت، ساقه های موجود بر روی برگ های توتون را از آن جدا میکنند.

رطوبت 70 الی 75 درصد و دمای 24 الی 29 درجه برای محیط ساقه زنی مناسب خواهد بود. تحت این شرایط دمایی تنباکو خشک نخواهد شد. سپس تنباکوی جدا شده را جمع آوری و آن را انبار میکنند. در زمان انبار کردن رطوبت تنباکو تقریبا 13 الی 16 درصد می باشد. رطوبت محیط را هم در زمان انبار کردن تنباکوی پاک شده 60 درصد تنظیم میکنند.

در زمان انبار کردن تنباکوی مرطوب آنها را در سطل های بزرگ و رو باز و یا در سیلوها نگه داری میکنند. دمای مناسب نیز در این مرحله از تولید بین 21 الی 24 درجه سانتی گراد می باشد.

مرحله تولید فیلتر

معمولا این بخش از فرایند تولید نیاز به رطوبت بالایی ندارد، ولی اگر هوا به اندازه کافی مرطوب نباشد(زیر 40 درصد)، الکتریسیته ساکن ایجاد خواهد شد. زیرا در هوای خشک در اثر اصطکاک بین الیاف فیلتر بار الکتریکی به وجود می آید. الکتریسیته ساکن باعث به هم چسبیدن فیلترها به یک دیگر خواهد شد و  در نتیجه دستگاه های تولید دچار مشکل میشوند. به همین دلیل در مرحله فیلتر زنی و فیلتر سازی نیز رطوبت محیط را تقریبا 50 درصد تنظیم میکنند. دمای مناسب برای این مرحله از تولید نیز 20 درجه سانتی گراد می باشد.

مرحله تولید فیلتر - اندیشه سبز

در مرحله نهایی و کاغذ پیچی نیز رطوبت نسبی محیط بر فرایند تولید تأثیرگذار است. چراکه اگر رطوبت نامناسب باشد، کاغذ سیگار کوچکتر شده یا به دور آن میپیچد یا اینکه سیگار خیلی زود میشکند. همچنین اگر رطوبت در این مرحله از تولید بیش از 70 درصد باشد، کاغذ دور سیگار بسیار نرم خواهد شد و رنگ تنباکو به خود جذب خواهد کرد و مقاومت آن نیز پایین خواهد آمد. لذا در این مرحله از سیگارسازی نیز رطوبت باید به شکل کنترل شده باشد. رطوبت 65 الی 68 درصد برای این منطقه از مرحله سیگار سازی ایده آل خواهد بود.

عملیات فیلتر زنی سیگار نیز تحت رطوبت 55 االی 60 درصد انجام میگیرد. در حین تولید اگر ضایعات ایجاد شوند، تنباکوی آن مجددا در منطقه ای با رطوبت 65 درصد و دمای 21 درجه انبار و مجددا در خط تولید از آن استفاده میشود.

رطوبت ساز مناسب برای کارخانه دخانیات

در کارخانه سیگارسازی رطوبت باید به شکل کاملا کنترل شده تأمین شود. پس مهساز مورد استفاده بایستی قابلیت اتصال به سیستم های کنترل دما و رطوبت داشته باشد. همچنین در مراحل تولید سیگار، رطوبت ایجاد شده نباید باعث خیس شدن محیط شود یا اینکه نباید شبنم تولید کند. بدین معنی که مهساز کارخانه دخانیات باید بدون پاشش قطرات درشت آب، کار کند. از بین انواع مختلف رطوبت ساز میتوان از دستگاه التراسونیک، مه پاش نازلی و همچنین رطوبت ساز دیسکی در کارخانه دخانیات استفاده کرد.

رطوبت ساز مناسب برای کارخانه دخانیات - اندیشه سبز

برای خرید رطوبت ساز التراسونیک قابل استفاده در کارخانه سیگار سازی کلیک کنید:

رطوبت ساز التراسونیک مه سرد ایجاد نموده و بدون اینکه محیط را خیس کند، میتواند رطوبت آن را به بالای 95 درصد برساند. این دستگاه ها در انواع مختلف طراحی و تولید میشوند.

همچنین رطوبت ساز دیسکی آب را به پودر تبدیل نموده و از این طریق رطوبت یکنواخت ایجاد میکنند. این مدل از مه پاش ها نیز در کارخانه سیگار سازی قابل استفاده میباشند. علاوه بر این مهپاش های نازلی هم برای افزایش رطوبت کارخانه دخانیات قابل استفاده بوده و میتوان با توجه به نیاز از این نوع رطوبت سازها نیز بهره برد.

تمامی رطوبت سازهای گفته شده از جمله التراسونیک، نازلی و دیسکی قابلیت اتصال به انواع دستگاه رطوبت سنج و یا تایمرهای زمانی را دارند. لذا این دستگاه ها میتوانند رطوبت محیط را به شکل کنترل شده افزایش دهند. از این رطوبت سازها در کارخانه دخانیات بدون هیچ نگرانی میتوان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.