ساخت دستگاه جوجه کشی, مقالات جوجه کشی

ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال با آموزش قدم به قدم

ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال با آموزش قدم به قدم - اندیشه سبز

آموزش نحوه ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال همراه با تجهیزات لازم

جوجه کشی با استفاده از دستگاه جوجه کشی حتی به صورت دست ساز اولین قدم شما برای ورود به عرصه پرورش حرفه ای طیور است. افراد سنتی و بی رغبت به پیشرفت در زمینه پرورش و نگهداری از پرنده ها، تمایل زیادی به استفاده از خود مرغ مادر برای جوجه کردن تخم ها دارند.

حال آن که تکنولوژی پیشرفت کرده و بسیاری از پرورش دهنده های حرفه ای و صاحب کسب و کار در این زمینه ، به جای خواباندن مرغ مادر بر روی تخم ها ، آنها را وادار به تخم گذاری تا پایان فصل می کنند و از دستگاه های جوجه کشی صنعتی و بزرگ جهت جوجه کردن تخم ها استفاده می کنند. 

ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال یکی از روش هایی است که آغازگر ورود شما به عرضه پرورش مدرن طیور می باشد. اگر توانایی خرید دستگاه جوجه کشی ندارید و یا می خواهید با نحوه کار دستگاه های جوجه کشی آشنا شوید و جوجه کشی از تخم های نطفه دار پرنده های خود را با هزینه کمتری انجام دهید، این مقاله آموزشی برای شما نوشته شده است، با ادامه مطلب همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
» با صرفه ترین دستگاه برای جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع پرندگان
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
» سیستم چرخش 360 درجه
قیمت : 3,530,000 تومان

طرح کلی دستگاه جوجه کشی ساخته شده با یخچال 

قبل از پرداختن به ملزومات لازم برای این دستگاه و مراحل ساخت آن ، بهتر است با طرح کلی و روش کار آن آشنا شوید، تا دید کلی نسبت به آن داشته باشید. 

طبیعتا از خود یخچال به عنوان بدنه دستگاه استفاده خواهید کرد و با توجه به اینکه یخچال بدنه ضخیم، چند لایه و عایقی دارد بنابراین استفاده از آن به عنوان بدنه دستگاه جوجه کشی کاری کاملا درست و عاقلانه خواهد بود. 

جهت گرمایش دستگاه جوجه کشی دست ساز خودتان می توانید از لامپ رشته ای یا المنت های حرارتی استفاده کنید و برای تامین رطوبت می توانید یک ظرف آب را در داخل آن قرار دهید. اما اگر می خواهید آن را کمی دقیق تر کنید، می توانید از یک رطوبت ساز التراسونیک یا اتومایزر استفاده کنید. 

جهت چرخش تخم ها در داخل دستگاه باید از موتور گرداننده گیربکس دار و تعدادی پروفیل آلومینیومی برای ساخت راک های جوجه کشی استفاده کنید، سپس تخم ها را در داخل سبد قرار داده و بر روی راک ها قرار خواهید داد. چرخش تخم ها با استفاده از موتور جوجه کشی به شکل 45 درجه خواهد چرخید. 

طرح کلی دستگاه جوجه کشی دست ساز شما به شکل زیر خواهد بود :

طرح کلی دستگاه جوجه کشی ساخته شده با یخچال - اندیشه سبز

ملزومات لازم برای ساخت دستگاه جوجه کشی یخچالی

1- یک عدد یخچال کهنه و بلا استفاده 

2- سبد یا شانه تخم 

3- موتور گیربکس دار مخصوص جوجه کشی

4- پروفیل آلومینیومی 

5- لامپ رشته ای یا المنت حرارتی

6- ظرف آب 

7- فن تهویه و سیرکوله 

8- برد جوجه کشی (الزامی نیست)

9- دریل و پیچ و مهره 

10- سیم روکش دار برق 

11- دوشاخه برق 

مراحل ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان با یخچال 

در ادامه به صورت قدم به قدم مراحل ساخت دستگاه جوجه کشی توضیح داده خواهد شد:

قدم اول – شستشوی یخچال و جدا کردن قطعات اضافی 

پس از پیدا کردن یخچالی مناسب ، لازم است که تمامی قطعات اضافی مانند کمپرسور ، کندانسور ، اواپراتور، برد و … را از آن جدا کنید. سپس به خوبی شستشو دهید تا آلودگی های آن از بین برود. 

قدم دوم – نصب موتور گرداننده و راک ها 

با استفاده از پروفیل های آلومینیومی و پیچ و مهره ها ، باید راک هایی را شبیه به شکل زیر بسازید، این راک ها به وسیله اهرمی به موتور گیربکس دار وصل خواهند شد و وظیفه چرخاندن تخم ها را بر عهده خواهند گرفت. 

حالت چرخش آنها به صورت 45 درجه خواهد بود یعنی 45 درجه به سمت راست و 45 درجه نیز به سمت چپ خواهد چرخید. محل اتصال راک ها باید حالت لولایی داشته باشد تا به راحتی به حرکت در آید.

تصاویر زیر نحوه ساخت راک ها را توضیح می دهد :

مراحل ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان با یخچال - اندیشه سبز

قدم سوم – نصب موتور در دیواره یخچال 

موتور باید طوری نصب شود که توانایی چرخش همه راک ها را داشته باشد، باید موتور را به وسیله یک میله آلومینیومی محکم به راک ها متصل کنید و در واقع با چرخش موتور ، راک ها نیز به سمت بالا و پایین حرکت کنند. 

موتورهای گیربکس دار مختلفی در بازار وجود دارند، اما پیشنهاد می کنیم موتور مورد نظر خود را از اندیشه سبز خریداری کنید چون دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 10 ساله می باشد. برای مشاهده لیست موتور های قابل استفاده در دستگاه جوجه کشی به صفحه موتور جوجه کشی مراجعه کنید. 

قدم چهارم – نصب المنت یا لامپ رشته ای

جهت تولید گرمای لازم برای جوجه کشی نیاز به یکی از دو ابزار فوق دارید، دمای لازم برای جوجه شدن تخم ها معمولا 37.5 درجه سانتی گراد است که برای هر پرنده های متفاوت است و باید با مراجعه به جدول دما و رطوبت جوجه کشی از پرنده ها، اطلاعات دقیقی در این باره به دست آورید. 

توصیه می کنیم لامپ یا المنت را در قسمت پایینی یخچال نصب کنید چون گرما به علت سبک بودن وزن خود به سمت بالا حرکت می کند و این کار سبب گرم شدن همزمان قسمت های پایینی و بالایی دستگاه خواهد شد. 

قدم پنجم – قرار دادن ظرف آب 

برای تامین رطوبت جوجه کشی باید از ظرف آب استفاده کنید، بهتر است ظرف آب را زیر لامپ یا المنت قرار دهید تا گرمای آن سبب تبخیر آب و تولید رطوبت لازم شود. هم چنین فن سیرکوله را نیز در بالای المنت و ظرف آب قرار دهید، تا حرارت و رطوبت تولید شده را به قسمت های مختلف دستگاه انتقال دهد و به یکنواخت شدن حرارت و رطوبت در تمامی بخش های کابین یخچال کمک خواهد کرد. 

قرار دادن ظرف آب - اندیشه سبز

البته اگر قصد استفاده از رطوبت سازهای التراسونیک را دارید، نیازی به استفاده از ظرف آب نخواهد بود و کافیست سوراخی را در دیواره یخچال ایجاد کنید تا لوله رطوبت ساز را به آن متصل کرد،  بدین ترتیب بخار تولید شده به داخل دستگاه هدایت خواهد شد. 

قدم ششم – قرار دادن فن تهویه 

تهویه دستگاه جوجه کشی نیز به اندازه سه مورد فوق از اهمیت بالایی برخوردار است، خروج دی اکسید کربن و ورود اکسیژن تازه به رشد جنین های داخل تخم کمک خواهد کرد. برای این کار کافیست در یک طرف قسمت پایینی دستگاه چند سوراخ ایجاد کنید و در طرف دیگر قسمت بالایی نیز فن تهویه را قرار دهید. 

این فن ضمن خارج سازی دی اکسید کربن به خروج حرارت و رطوبت اضافی نیز کمک خواهد کرد. با توجه به ظرفیت دستگاه و تعداد تخم های درون آن ، از فن های تهویه مختلفی می توانید استفاده کنید که انواع آنها را می توانید در صفحه فن جوجه کشی اندیشه سبز مشاهده کنید. امکان ارسال محصولات به سراسر ایران وجود دارد. 

قدم هفتم – نصب سنسور و برد جوجه کشی

اگر می خواهید دستگاهی هوشمند داشته باشید که فرایند های تامین حرارت و رطوبت ، تهویه و چرخش دستگاه را به صورت خودکار انجام دهد و نیازی به حضور مداوم شما در کنار دستگاه نباشد، می توانید از برد جوجه کشی استفاده کنید. 

در واقع برد جوجه کشی همانند مغز دستگاه عمل می کند و با توجه به داده های دریافتی از سنسورهای دما و رطوبت ، زمان مناسب شروع به کار و خاموشی سیستم های تامین حرارت و رطوبت و تهویه را برآورد می کند و کارکرد آنها را کنترل می کند. اکثر دستگاه های جوجه کشی امروزی دارای برد جوجه کشی هستند. 

البته بدون وجود برد جوجه کشی هم می توانید دستگاه را راه اندازی کنید، اما کنترل دما و رطوبت دقیق نخواهد بود و امکان کاهش راندمان جوجه کشی وجود دارد. اندیشه سبز انواع بردهای جوجه کشی را همراه با سنسور sht ساخت کشور سوئیس به فروش می رساند که تمامی قطعات آن دارای گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله هستند. 

برای مشاهده و خرید برد جوجه کشی مناسب برای دستگاه جوجه کشی خود می توانید به صفحه برد جوجه کشی مراجعه کنید. 

در صورت عدم تمایل به خرید برد جوجه کشی می توانید از یک ترموستات برای کنترل روشن و خاموش شدن المنت استفاده کنید تا حدی بتوانید دما را کنترل کنید. 

راه اندازی دستگاه جوجه کشی ساخته شده با یخچال

پس از ساخت دستگاه لازم است آن را تست کنید تا از صحت کارکرد تمامی قطعات آن مطمئن شوید، برای این منظور تمامی قطعات را به برق متصل کرده و کارکرد آنها را بررسی کنید. برای اینکه میزان دما و رطوبت تولید شده توسط دستگاه را مورد بررسی قرار دهید، باید از یک دماسنج و رطوبت سنج استفاده کنید. 

در صورت مناسب بودن دما و رطوبت و ثابت ماندن آن برای چندین ساعت، می توانید نتیجه بگیرید که دستگاه برای جوجه کشی مناسب است ، در غیر این صورت باید با ایجاد تغییراتی در سیستم های تامین حرارت و رطوبت ، به مقدار ایده آل نزدیک کنید. 

سخن آخر 

در این نوشته به نحوه ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال و ابزارهای لازم برای این کار اشاره شد، ساخت این دستگاه جوجه کشی دست ساز با کمترین هزینه ها امکان پذیر خواهد بود و تجربه یک جوجه کشی را به شما خواهد بخشید. 

در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد در رابطه با ساخت دستگاه جوجه کشی، می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه برای ما ارسال کنید، در کمترین زمان ممکن به آن پاسخ خواهیم داد. 

8 دیدگاه در “ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال با آموزش قدم به قدم

  1. ناشناس گفت:

    سلام سال نو مبارک وقتی المنت روی رطوبت ساز قرار گفت فن باید هوا رو به المنت بزنه ممنون

    1. admin.md گفت:

      سلام دوست عزیز
      سوالتون رو متوجه نشدم واضح تر بپرسید

  2. مرتضی گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید لوازم کامل بورد سه کاره وفن ۱۲/۱۲ المنت وسنسور چنده

    1. admins-r گفت:

      سلام
      لطفا با این شماره تماس بگیرید تا راهنمایتون کنن.
      04433744932

  3. حسن رضازاده گفت:

    ممنون از برنامه خوبتون که ما رو در انجام کارمون موفق میکنید

    1. admins-r گفت:

      خواهش میکنم دوست عزیز.
      امیدوارم پیروز و سربلند باشید.

  4. ناشناس گفت:

    سلام ودرود واقعا عالی بود

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.