بوقلمون

پرورش بوقلمون تخمگذار

نگهداری بوقلمون جهت تخم گذاری - اندیشه سبز

نگهداری بوقلمون جهت تخم گذاری

بوقلمون ها پرنده های پر خاصیتی هستند که از گوشت و تخم آنها می توان استفاده کرد، حتی پر آنها نیز در صنایع مختلف می تواند کارا باشد. با اینکه پرورش و نگهداری از این پرنده در ایران آن چنان صنعتی و گسترده نیست، اما در بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی ، گوشت بوقلمون به عنوان یک ماده غذایی اصلی خانوارها جهت تامین پروتئین محسوب می شود و سالن های پرورش مجهزی نیز برای این منظور راه اندازی شده است. 

در این نوشته از اندیشه سبز قصد داریم نحوه پرورش بوقلمون برای تخم گذاری را آموزش دهیم ، در صورتی که پرورش دهنده بوقلمون هستید و یا قصد راه اندازی سالن پرورش این پرنده را دارید مطالعه این نوشته را حتما به شما پیشنهاد می کنیم چرا که نکته ها و آموزش های این مقاله کاملا اصولی بوده و به توسعه کسب و کار شما کمک شایانی خواهد کرد. 

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی 168 تایی
» امکان جوجه کشی دقیق و حرفه ای از تخم نطفه دار بوقلمون
» برخورداری از درب شیشه ای ضد اشعه از جنس پلی کربنات
» دارای سیستم تهویه ی اتوماتیک
قیمت : 10,500,000 تومان

اهداف کلی از پرورش بوقلمون

معمولا آنها را به قصد تولید گوشت و فروش به کشتارگاه ها پرورش می دهند و با توجه به اینکه بوقلمون ها در یک مدت کوتاه سه الی چهار ماهه می توانند به 8 الی 12 کیلوگرم وزن برسند، بنابراین یک گزینه عالی برای پرورش و تولید گوشت هستند.

اهداف کلی از پرورش بوقلمون - اندیشه سبز

اما در این میان افرادی نیز هستند که بوقلمون ها را هم برای تولید گوشت و هم برای تولید تخم پرورش می دهند، اما برخی نیز صرفا آنها را برای تولید تخم پرورش می دهند و پس از پایان دوره تخم گذاری و وارد شدن به دوره تولک ، بوقلمون های جوانتر را جایگزین بوقلمون های مسن می کنند. 

در نوشته پرورش بوقلمون گوشتی به نحوه پرواری کردن بوقلمونها و نکات لازم اشاره خواهد شد، اما در این نوشته قصد داریم نحوه پرورش بوقلمون تخمگذار و کسب درآمد از این روش را به صورت قدم به قدم آموزش دهیم. با ادامه همراه باشید. 

راه اندازی سالن پرورش بوقلمون های تخم گذار

می توانید بوقلمون ها را به صورت آزادانه در بستر پرورش دهید و یا قفس هایی را برای آنها تدارک ببینید، اگر می خواهید هزینه کمتری در این مورد داشته باشید می توانید پرورش در بستر را انتخاب کنید که بیشتر پرورش دهنده ها نیز این روش را در پیش می گیرند.

سالن پرورش بوقلمون های تخم گذار باید دارای ویژگی های زیر باشد و از ملزومات و تجهیزات زیر بهره مند باشد :

الف – این سالن باید دارای آب و برق و سوخت باشد تا به خوبی بتوان بوقلمون ها را پرورش داد.

ب – مکان پرورش باید به دور از شهر و سرو صداهای شهری باشد، هم چنین از مناطق مسکونی روستایی نیز به دور باشد تا بیماریهای احتمالی را به انسان و حیوانات منتقل نکند.

ج – بهتر است سالن مورد نظر را چند کیلومتر دورتر از کارخانجات و سایر واحد های پرورش دام و طیور انتخاب کنید تا در صورت نیاز به اخذ مجوز در آینده دچار مشکل نشوید. 

د – در سالن مورد نظر باید از تجهیزات گرمایشی ، تهویه و روشنایی مناسبی استفاده کنید تا بهترین شرایط را برای نگهداری بوقلمون های مولد فراهم آورید. 

هـ – این سالن باید دارای آب آشامیدنی سالم باشد و در صورت استفاده از آب چاه نیز باید میزان سختی پایینی داشته باشد تا سلامتی بوقلمون ها دچار خطر نشود. 

و – در کف بستر حتما از خاک اره و یا کاه و پوشال های نرم استفاده کنید تا تجمع فضولات در بستر عاملی برای بیماری های بوقلمون های تخم گذار نباشد. چرا که بیمار شدن بوقلمون ها سبب توقف تخم گذاری و در نتیجه ضرر پرورش دهنده خواهد شد. 

ز – از دانخوری و آبخوری های متناسب با قد و هیکل بوقلمون ها استفاده کنید تا همه آنها به یک اندازه از مواد غذایی تغذیه کنند، در صورت استفاده از تجهیزات دست ساز حتما به راحت بودن و متناسب بودن آنها دقت کنید تا بوقلمون ها با کمبود تغذیه مواجه نشوند. 

ک – حتما مکان جداگانه ای را برای انبار غلات در نظر بگیرید، این مکان باید خنک و دارای رطوبت بسیار پایینی باشد. چرا که مواد غذایی به مرور زمان دچار فساد خواهد شد و باید از آن جلوگیری کنید که کاهش دما و رطوبت بهترین راهکار خواهد بود. 

ل – اگر می خواهید از تخم های نطفه دار جوجه کشی کنید حتما باید اتاق جداگانه ای را نیز برای دستگاه های جوجه کشی در نظر بگیرید چراکه دستگاه ها باید در مکانی با دما و رطوبت تقریبا ثابت قرار داده شوند و وجود عوامل میکروبی و بیماری زا ، جوجه های داخل تخم را نیز درگیر بیماری خواهد کرد و راندمان جوجه کشی را به صفر خواهد رساند. در ادامه به صورت کاملتری به نحوه جوجه کشی از تخم بوقلمون پرداخته خواهد شد. 

خرید بوقلمون مولد یا جوان

پس از آماده سازی سالن و قرار دادن تمام موارد ذکر شده از قبیل دانخوری ، آبخوری ، سیستم های گرمایشی ، تهویه ؛ خاک اره و … نیاز به تهیه بوقلمون های مولد یا همان تخم گذار خواهید داشت.

اگر می خواهید تخم خوراکی بوقلمون تولید کنید نیازی به تهیه بوقلمون نر نخواهید داشت چرا که بوقلمون های ماده در نبود پرنده نر نیز قادر به تخم گذاری هستند، اما اگر میخواهید تخم های نطفه دار مناسب برای جوجه کشی را تولید کنید حتما باید بوقلمون نر نیز در میان ماده ها حضور داشته و اقدام به جفت گیری کنند. چون که لازمه نطفه دار شدن تخم ها و جوجه شدن آنها ، وجود نطفه در تخم است که از طریق بوقلمون نر به ماده منتقل می شود. 

خرید بوقلمون مولد یا جوان - اندیشه سبز

با توجه به اینکه بوقلمون ها دوره تخم گذاری کوتاهی دارند و فقط در فصل های بهار و تابستان می توانند تخم گذاری کنند، بنابراین بهتر است تولید تخم نطفه دار را در پیش بگیرید تا سود شما افزایش یابد چون که تخم های نطفه دار قیمت بالاتری نسبت به تخم های خوراکی دارند. 

راهنمای خرید بوقلمون مولد

قبل از خرید بوقلمون ها به موارد زیر توجه کنید، کمک زیادی به خرید بوقلمون ها جوان خواهد کرد :

الف – بوقلمون ها در سن 7 ماهگی به بلوغ جنسی می رسند و از این سن به بعد قادر به تخم گذاری خواهند بود به شرطی که شرایط محیطی و تغذیه ای مناسبی را برای آنها فراهم آورید. پس بوقلمون هایی که کمتر از 7 ماه و بیشتر 5 ماه سن داشته باشند بهترین گزینه برای خرید خواهد بود، برای تشخیص سن بوقلمون حتما از یک متخصص کمک بگیرید و اطلاعات خودتان را درباره ویژگی های ظاهری آنها بالا ببرید.

ب – طول دوره تخم گذاری آنها شش ماه است، پس از آن وارد دوره تولک شده و دچار پر ریزی می شوند که در این زمان تخم گذاری آنها متوقف خواهد شد. پس اگر می خواهید از تمام شش ماه دوره تخم گذاری آنها استفاده کنید و نهایت سود را از آنها ببرید، حتما در اواخر اسفند و یا بهمن ، بوقلمون ها را خریداری کنید تا برای دوره تخم گذاری که از بهار آغاز خواهد شد کاملا آماده باشند. در این فرصت باقی مانده می توانید با استفاده از مواد غذایی مقوی بنیه آنها را برای تخم گذاری تقویت کنید. 

ج – به ازای هر سه بوقلمون ماده نیاز به یک بوقلمون نر خواهید داشت تا تخم های نطفه دار تولید شده از کیفیت و درصد جوجه آوری بالایی برخوردار باشند. بوقلمون های نر نیز باید هم سن و چند ماه بزرگتر از بوقلمون های ماده باشند.

د – حتما از خود پرورش دهنده ها و به صورت حضوری اقدام به خرید کنید، در این صورت از سالم و سرحال بودن بوقلمون ها مطمئن خواهید شد و از پرورش دهنده در مورد واکسن های مورد نیاز نیز سوال کنید که آیا تزریق شده یا خیر 

هـ – قبل از خرید حتما به گله توجه کنید و به دنبال بوقلمون های بی حال و گوشه گیر باشید، آنها بیماران گله هستند و احتمال اینکه بیماری را به سایر بوقلمون های سالم نیز انتقال دهد بسیار بالا خواهد بود. پس اگر پرورش دهنده ای در کار خود حرفه ای باشد هرگز اجازه حضور بوقلمون های بیمار را در میان گله نخواهد داد. پس حتما از پرورش دهنده های حرفه ای خرید کنید تا تلفات بوقلمون را به صفر برسانید. 

تغذیه بوقلمون های تخم گذار

بوقلمون هایی که در دوره تخم گذاری قرار دارند باید رژیم غذایی متفاوتی نسبت به بوقلمون های نر یا گوشتی داشته باشند پس لازم است که غذای بوقلمون های ماده از بوقلمون های نر جدا باشد. چرا که ماده ها برای تخم گذاری نیاز به کلسیم و پروتئین زیادی دارند که این دو ماده غذایی در صورت مازاد بودن برای بوقلمون های نر مشکل ساز خواهد بود.

تغذیه بوقلمون های تخم گذار - اندیشه سبز

در نوشته تغذیه بوقلمون به انواع مواد غذایی مورد نیاز برای بوقلمون ها اشاره شده است. اما به صورت کلی می توان گفت که ذرت ، گندم ، جو ، سورگوم ، تفاله میوه و سبزیجات ، یونجه و انواع علوفه ، کنجاله دانه ها ، پودر گوشت و استخوان ، پودر خون ، میلی ورم ، سویا و انواع مکمل های معدنی و مولتی ویتامین ها از مواد غذایی اصلی بوقلمون ها به شمار می رود که باید تحت نظر کارشناس تغذیه دام و طیور فرمول بندی شده و با استفاده از دستگاه های آسیاب و میکسر آماده مصرف برای بوقلمون ها شود.

همانطور که گفته شد میزان کلسیم و پروتئین موجود در جیره غذایی بوقلمون های ماده باید بیشتر باشد که این مقادیر توسط متخصص تغذیه طیور آماده و در اختیار پرورش دهنده قرار داده خواهد شد. 

آشیانه تخم گذاری بوقلمونها

زمانی که بوقلمون ها نیاز به تخم گذاری پیدا کنند، به مکانی خلوت و آرام مراجعه می کنند، تا تخم ها را به دنیا بیاورند. اصولا پرنده ها در طبیعت به دنبال مکانی امن برای تخم گذاری هستند تا از گزند دشمنان در امان باشند، یعنی به صورت غریزی و ناخوداگاه به دنبال چنین مکانی هستند، پس اگر شما هم می خواهید بوقلمون ها را ترغیب به تخم گذاری کنید باید آشیانه ای گرم و نرم برای آنها فراهم آورید که در اتاق تاریک و خلوتی متصل به سالن قرار داشته باشد.

معمولا از جعبه های چوبی یا پلاستیکی پر شده از خاک اره یا کاه می توان به عنوان لانه تخم گذاری استفاده کرد. اما مهمتر از لانه محیطی است که لانه در آن قرار دارد یعنی باید نور آن را کم کرد و با استفاده از وسایل گرمایشی مقداری از دمای آن محیط را افزایش داد، هم چنین باید آب و غذای کافی را برای بوقلمون ها قرار داد تا مدت زمان بیشتری را در آشیانه به سر ببرند. 

برای جلوگیری از ورود بوقلمون های نر به داخل آشیانه ، پرورش دهنده باید مداما وضعیت آنها را بررسی کند.

جلوگیری از کرچ شدن بوقلمون ها

اگر می خواهید روند تخم گذاری ادامه پیدا کند باید از خوابیدن آنها بر روی تخم جلوگیری کنید به این صورت که هر روز صبح باید تخم های گذارده شده را از لانه ها جمع آوری کنید تا بوقلمون ها برای تولید تخم های بیشتر ترغیب شوند. 

جلوگیری از کرچ شدن بوقلمون ها - اندیشه سبز

معمولا پرنده ها دارای غده ای در مغز خود هستند که به محض افزایش تعداد تخم ها ، هورمونی را ترشح می کند که مانع از تخم گذاری آنها شده و میل به کرچ شدن پرنده را افزایش می دهد. این موضوع در مورد بوقلمون نیز صادق است بنابراین شما با برداشت مربت تخم ها مانع از ترشح این هورمون خواهید شد. بدین ترتیب در تمام طول دوره تخم گذاری می توانید آنها را وادار به تخم گذاری کنید. 

میزان تخم گذاری بوقلمون ها

معمولا بوقلمون ها بستگی به شرایط محیطی ، تغذیه و نژادی که دارند در این شش ماه بین 40 الی 90 تخم تولید می کنند. پس از آن وارد دوره تولک یا همان پر ریزی می شوند که تخم گذاری متوقف شده و بدن بوقلمون اصطلاحا ریکاوری می شود.

برخی از پرورش دهنده ها اقدام به فروش بوقلمون های وارد شده به این دوران می کنند و آنها را به کشتارگاه ها عرضه می کنند. اما برخی دیگر نیز با استفاده از مواد غذایی مقوی این دوره را پشت سر گذارنده و دوره دوم تخم گذاری را نیز برای آنها آماده می کند. 

یعنی پس از گذر دوره تولک و ورود به فصل تخم گذاری ، آنها بار دیگر قادر به تخم گذاری به مدت شش ماه خواهند بود، اما در دوره دوم میزان تخم گذاری کمی کاهش خواهد یافت و بین 30 الی 70 تخم خواهند گذاشت. 

جفت گیری یا تلقیح بوقلمون ها

یکی دیگر از اقدام های بسیار مهم و حیاتی در پرورش بوقلمون تخم گذار ، جفت دادن بوقلمون های نر با ماده است که معمولا در نژادهای سبک این کار به صورت طبیعی انجام می شود. یعنی بوقلمون های نر به صورت خودآگاهانه ماده را انتخاب کرده و با آن جفت می شود و بدین ترتیب یکی از مراحل مهم در تولید تخم نطفه دار به وقوع می پیوندد.

اما در بوقلمون های سنگین وزن تلقیح مصنوعی رواج دارد که در آن پرورش دهنده با استفاده از ابزارهای مخصوص نطفه را از بدن بوقلمون نر خارج کرده و به بوقلمون ماده انتقال میدهد. با توجه به اینکه پرنده های سنگین وزن قادر به سوار شدن بر پشت پرنده ماده نیست و امکان آسیب به ماده وجود دارد، بنابراین تلقیح مصنوعی راهکاری نوین و با راندمان بالا است که در بیشتر سالن های پرورشی مدرن انجام می شود. 

جفت گیری یا تلقیح بوقلمون ها - اندیشه سبز

به منظور جلوگیری از چاقی بوقلمون های نر حتما باید غذای آنها را به صورت جداگانه بدهید، یعنی جیره غذایی جداگانه ای برای آنها تدارک دیده شود که مقدار چربی و پروتئین و کلسیم کمتری نسبت به بوقلمون ماده داشته باشد. هم چنین آنها را باید روزانه چندین ساعت برای چریدن در محیط و مراتع محفوظ شده رها کنید، این کار ضمن تعویض هوای آنها به تغذیه آنها و کاهش هزینه های تغذیه ای پرورش دهنده نیز کمک خواهد کرد. 

محیط مناسب و ایده آل برای تخم گذاری بوقلمون ها

همانطور که در ابتدای نوشته نیز اشاره شد، بوقلمون ها در یک محیط آرام و بدون هیاهو تمایل زیادی به جفت گیری و تخم گذاری خواهند داشت، بنابراین شما نیز باید تمامی تلاش خود را بکنید تا این محیط آرام را برای آنها فراهم آورید، احداث سالن به دور از شهر و کارخانجات یکی از پیش نیازهای آن است.

اما علاوه بر آن استفاده از جیره غذایی مناسب و قوی ، ساعات روشنایی مناسب و دما و رطوبت ایده آل از جمله دیگر عواملی هستند که آنها را به تولید مثل ترغیب خواهند کرد. آنها باید در روز 13 الی 14 ساعت نور کافی دریافت کنند و دمای 27 درجه و رطوبت 50 درصد ایده آل ترین حالت ممکن را برای آنها فراهم خواهد کرد.

جوجه کشی از تخم های نطفه دار روشی برای تهیه بوقلمون های مولد

یکی از روش های به صرفه جهت به دست آوردن بوقلمون های مولد و تخمگذار ، جوجه کشی از تخم های نطفه دار خود و پرورش جوجه ها می باشد. در این روش با اینکه هزینه خرید دستگاه جوجه کشی و هزینه خرید جیره غذایی جوجه ها را متحمل خواهید شد، اما در عوض هم با فروش جوجه ها به درآمد خواهید رسید و هم بوقلمون های مولد خود را با هزینه تمام شده پایین تری بدست خواهید آورد. 

اگر قصد جوجه کشی از تخم بوقلمون را دارید باید اتاق جداگانه ای را برای جوجه کشی در نظر بگیرید و مکان نگهداری و پرورش جوجه ها باید جدا از بوقلمون های بالغ باشد چرا که شرایط نگهداری آنها متفاوت است. 

در صفحه جوجه کشی بوقلمون به نحوه آماده سازی سالن و اصول تبدیل تخم به جوجه پرداخته شده که به دلیل مفصل بودن مطلب از بیان آن در این نوشته خودداری شده است. اما در حالت کلی پس از انتخاب و خرید دستگاه جوجه کشی باید تخم ها را تمیز کرده و با قرار دادن آنها در دستگاه و تنظیم دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از تخم بوقلمون ، فرایند جوجه در آوری دستگاه را آغاز خواهید کرد. معمولا جوجه ها پس از 30 روز از تخم بیرون خواهند آمد و شما باید بستر مناسبی را برای نگهداری از آنها فراهم آورید. در نوشته پرورش جوجه بوقلمون به نحوه مراقبت و نگهداری از جوجه بوقلمون ها پرداخته شده و هر آنچه که برای رشد جوجه ها لازم است در نوشته ذکر شده ، قید شده است. 

جوجه کشی از تخم های نطفه دار روشی برای تهیه بوقلمون های مولد - اندیشه سبز

جوجه بوقلمون های تازه به دنیا آمده بدن ضعیفی دارند بنابراین باید در تغذیه و مراقبت از آنها دقت کافی را به عمل آورید. هر گونه تغییر در دما و رطوبت سالن و کاهش نور می تواند سلامتی آنها را در معرض خطر قرار دهد. استفاده از لامپ مادر مصنوعی ، تجهیزات روشنایی و گرمایشی ، خاک اره ، دانخوری و آبخوری مناسب ، جیره غذایی مخصوص و مولتی ویتامین ، آب کافی و سالم و… در رشد بهتر آنها دخیل خواهد بود و حتما واکسن های لازم را در دوره های مشخص به آنها تزریق کنید.

بازار فروش تخم بوقلمون

تخم های بوقلمون عموما برای جوجه کشی کاربرد دارند و از این میان آنهایی که بدون نطفه هستند برای مصرف خانگی مورد استفاده قرار می گیرند، تمامی کسانی که قصد پرورش بوقلمون را دارند و حتی پرورش دهنده بوقلمون هستند، برای دستیابی به جوجه های بوقلمون نیاز به تخم نطفه دار بوقلمون دارند. 

این بازار به قدری پر تقاضا است که هیچ نگرانی از بابت ماندن تخم ها روی دست شما وجود نخواهد داشت. پس اگر می خواهید کسب و کار پرورش بوقلمون را شروع کنید یکی از این راه ها تولید و فروش تخم نطفه دار و یا به اصطلاح پرورش بوقلمون تخم گذار است. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.