بوقلمون, دانشنامه پرندگان

تغذیه موردنیاز بوقلمون ها

تغذیه موردنیاز بوقلمون ها

تغذیه موردنیاز بوقلمون ها

بوقلمون ها جزو پرندگانی هستند که گوشتشان از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار است به شرطی که برای تغذیه آنها از فاکتورهای غذایی مناسبی استفاده کرد. یک دوره موفق  با بازده اقتصادی خوب، زمانی به دست می آید که در اجرای پارامترهای ضروری، کوچکترین مسئله، برای تغذیه پرنده ها در نظر گرفته شود تا سلامت گله تضمین شود.مثلا جوجه ها 48 ساعت پس از به دنیا آمدن به آب و غذای کافی احتیاج دارند تا ذخیره زرده برای رشد و بهبود سیستم عصبی آنها کارایی داشته باشد و مکانیزم دفاعی آنها بعد از رشد در برابر بیماری های روده ایی، معده، دستگاه گوارش عملکرد بهتری داشته باشد.

در مقاله پرورش جوجه بوقلمون ها به این مطلب اشاره کرده بودم که آنها میلی به خوردن آب و غذا ندارند و باید از عوامل تحریک کننده مثل رها کردن جوجه های بزرگتر در بستر و یا غذاهای ترغیب کننده، آنها را وادار به خوردن مواد غذایی کنید وگرنه ممکن است بعد از گذشت چند روز، در گوشه کنار سالن، با لاشه های آنها مواجه شوید که در اثر گرسنگی و تشنگی تلف شده اند. کنترل تغذیه آنها با مواد خام  و نشاسته دار که با چربی های مجاز ترکیب شده نتیجه بهتری در بر خواهد داشت.

در این قسمت از مقاله شما را با مهمترین منابع غذایی که برای تغذیه بوقلمون ها فاکتورهای مناسبی به شمار می روند، آشنا می کنیم.

دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
» امکان جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار بوقلمون
» دارای بازدهی بالای 99 درصد
» برخورداری بدنه ی ABS سبک و مقاوم
قیمت : 5,450,000 تومان

کرامبل

برای تغذیه بوقلمون های جوان بهتر است از ترکیب دانه های ریز( کرامبل) استفاده کنید چون  آنقدر کیفیت مطلوبی دارد که مانع استرس های دمایی در فصل های گرم می شود. اگر تغذیه بوقلمون ها در زمان صبح و عصر اتفاق بیفتد و سالن های پرورشی از تهویه، مه پاشی و عایق کاری  مطلوبی برخوردار باشد آنها دچار استرس های گرمایی نمی شوند در غیر این صورت مکانیزیم دفاعی بوقلمون ها تحت تاثیر گرما قرار می گیرد و سیستم رشد آنها دچار اختلال می شود.

کنسانتره های انرژی زا

کنسانتره های انرژی زا

همانطور که می دانید ذرت سرشار از انرژی است و پروتئین زیادی هم در گندم و جو وجود دارد از این رو جزو بهترین غلات برای تغذیه بوقلمون ها به حساب می آیند مخصوصا اگر به صورت آسیاب شده در اختیار این پرنده ها قرار گیرد. البته فراموش نکنید که غلات فاقد کلسیم هستند و باید با مکمل های کلسیم دار همراه باشند همچنین بهتر است که  از آنزیم ها برای کاهش قندهای نشاسته ای موجود در گندم و جو استفاده کنید در غیر این صورت به خاطر ترکیب این غلات با یکدیگر و عدم استفاده از آنزیم ها، خوراک مصرف شده توسط بوقلمون ها غیر قابل هضم می شود و نه تنها به دیواره های دستگاه گوارشی می چسبد بلکه بعد ها ممکن است بوقلمون ها دچار چسبندگی مقعد هم، بشوند.

کنجاله ها

استفاده از کنجاله ها یا دانه های روغنی شاید پروتئین نسبتا بالای داشته باشد و فقر پروتئین را در بوقلمون ها جبران کند ولی این دانه های روغنی اگر با حرارت فرآوری نشوند و یا با پودر گوشت و ماهی همراه نباشند، بوقلمون ها به سوء تغذیه مبتلا می شوند و رشد آنها به تاخیر می افتد. برای گرم نگه داشتن بوقلمون ها در فصل های سرد می توانید از برگ چغندر و یولاف استفاده کنید.

چند نکته مهم در تغذیه بوقلمون ها

  • حواستان به تغذیه بوقلمون های تخمگذار باشد. استفاده طولانی مدت از غذاهای چرب دار، مانع تخمگذاری آنها خواهد شد.
  • قبل از فصل جفتگیری و تخمگذاری گله های مولد، منابع غذایی آنها را تغییر دهید و بیشتر از پودر ماهی، پودر خون و غذاهای انرژی زا استفاده کنید تا لقاح موفقیت آمیزی داشته باشند و گله مادر تخم های نطفه دار با کیفیتی تولید کند.
  • سن 8 الی 10 هفتگی زمانی است که باید در کنار منابع غذایی بوقلمون ها، از سنگ ریزه استفاده کنید تا خوراکی که مصرف می کنند به راحتی قابل هضم باشد و آنها را دچار اختلالات گوارشی نکند.
  • از داروهای ضد کوکسیدیوز در جیره های غذایی آنها استفاده کنید.
  • به اندازه کافی آب در اختیار آنها بگذارید مخصوصا در فصل های گرم باید  از آب خنک استفاده کنید.
  • مسدود کردن تمام منفذها و سوراخ هایی که ممکن است حشرات و یا جوندگان به آن ورود کنند، بیشتر از هر چیزی حائز اهمیت است چون ممکن است ناقل بیماری باشند.
  • برای تغذیه بوقلمون ها نباید از خوراک های فاسد و کپک زده استفاده کنید.
  • بهتر است مواد غذایی در جای کاملا خشک و خنک نگهداری شوند.
  • ضد عفونی کردن محل ذخیره قبل از انتقال مواد غذایی واجب و ضروری است.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

4 دیدگاه در “تغذیه موردنیاز بوقلمون ها

  1. مییی گفت:

    سلام برای راه اندازی پرورش5000تایی بوقلمون باید چ مساحتی و چ تجهیزاتی داشته باشم و اینکه شما مشاوره هم دارین

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله متخصصان ما در مورد تجهیزات لازم به شما مشاوره خواهند داد. با شماره زیر تماس بگیرید
      مهندس علیزاده: 09144485590
      مهندس محمودی: 09143403463

  2. جواد گفت:

    بوقلمون تخم گذار دارم ولی الان چند وقتیه ک تخم نمیزارن دلیلش چیه و بهترین دان براشون چیه ک هم بصرفه باشه هم ب تخم بیان؟!!

    1. f.gh گفت:

      سلام، عوامل مختلفی همچون نور، بیماری، اب و هوا، استرس گرمایی، کرچ شدن و … باعث قطع تخمگذاری پرندگان میشود و هر یک از این موارد در مرود بوقلمون شما باید بررسی بشه. برای تغذیه از دان آماده مخصوص گله های تخمگذار استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.