مقالات لبنیاتی

پروسس تانک چیست و چگونه کار می کند؟

پروسس تانک چیست و چگونه کار می کند؟ - اندیشه سبز

جوشاندن شیر به منظور از بین بردن باکتری ها و میکروارگانیسم های داخل آن ضروری است و به همین منظور از روش های مختلفی مانند جوشاندن شیر در قابلمه ، پاتیل پخت شیر و پروسس تانک استفاده می شود. استفاده از پروسس تانک معمولا در کارگاه های تولید فراورده های لبنی و کارخانه ها و دامداری ها توجیه اقتصادی دارد و برخلاف سایر روشها کیفیت شیر را در حد بالایی نگه می دارد، چرا که مانع از ته گرفتن شیر و تغییر در طعم و بوی آن خواهد شد. 

از پروسس تانک علاوه بر پاستوریزه و نگهداری شیر، جهت پاستوریزه کردن عرقیات و انواع مایعات و ساخت بستنی نیز استفاده می شود که در این نوشته از اندیشه سبز به صورت کامل شما را با ساختار، نحوه کار، کاربرد ها و ویژگی های این دستگاه ارزشمند آشنا خواهیم کرد تا اطلاعات دقیقی نسبت به آن به دست آورید. 

پروسس تانک 300 لیتری
پروسس تانک 300 لیتری
» امکان انجام پروسس های سرمایشی و گرمایشی در کارگاه های لبنیاتی
» دارای ترمومتر بسیار دقیق و حساس
» برخورداری از مخزنی از جنس استیل 304 نگیر غیرمغناطیسی
قیمت : 61,000,000 تومان

پروسس تانک از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

پروسس تانک متشکل از یک مخزن چند جداره، درب چفت دار، همزن، ترمومتر، لوله های ورود و خروج سیال، شیر تخلیه، عایق پشم شیشه و … می باشد. این دستگاه به دلیل اینکه با مواد غذایی انسان ها سر و کار دارد، بنابراین بایستی طبق استانداردهای وزارت بهداشت ساخته شود. 

استفاده از استیل درجه 304 نگیر و غیر مغناطیسی به عنوان یک استاندارد در ساخت تمامی تجهیزات لینی بوده و در ساخت بدنه بیرونی و داخلی و شیرآلات این دستگاه نیز حتما باید از چنین استیلی استفاده شود تا تغییری در طعم و بوی شیر، بستنی و سایر مواد غذایی ایجاد نکند. 

آشنایی با نحوه کار پروسس تانک 

پروسس تانک دارای سه لایه است. تمامی این سه لایه از استیل ساخته شده اند، در بین لایه بیرونی و لایه دومی یک عایق پشم سنگ یا پشم شیشه قرار دارد تا مانع از تبادل دمای بیرون با مخزن شیر شود. در نهایت لایه سومی که از استیل 304 ساخته شده، محلی برای قرار گیری شیر و سایر مایعات است.

به دلیل عدم تماس مستقیم آتش با شیر، امکان ته گرفتن آن وجود ندارد به همین دلیل شیری بسیار باکیفیت و بدون تغییر در طعم و بوی خود تحویل خواهد داد. 

استیل استفاده شده در بدنه داخلی نه تنها در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم خواهد بود بلکه سبب انتقال سریع دماهای سرد و گرم نیز شده و فرایند پاستوریزاسیون و خنک سازی شیر را سرعت خواهد بخشید.

آشنایی با نحوه کار پروسس تانک - اندیشه سبز

پروسس تانک به تنهایی نمی تواند شیر یا عرق مورد نظر شما را بجوشاند یا خنک کند، برای تکمیل پروسه خود به کولینگ تاور (برج خنک کننده) و یا دیگ بخار و یا پکیج نیاز خواهد داشت.  

در واقع برج خنک کننده برای خنک نگه داشتن مایع و دیگ بخار نیز برای جوشاندن شیر یا مایعات دیگر کاربرد خواهد داشت. در صورتی که قصد پاستوریزه کردن شیر را داشته باشید (که نیاز به دمایی پایین تر از دمای جوش خواهد داشت) می توانید از پکیج های گرمایشی استفاده کنید. 

در داخل پروسس تانک یک همزن استیل نیز وجود دارد که مایع داخل آن را به صورت مرتب هم زده و مانع از ته گرفتن یا لخته شدن آن خواهد شد و به خنک شدن و جوشیدن یکنواخت و همزمان کل مایع کمک خواهد کرد.  

هم چنین پروسس تانک دارای یک ترمومتر یا همان دماسنج بوده تا در هر لحظه از دمای شیر داخل مخزن مطلع شوید، این کار برای پاستوریزاسیون دقیق شیر و یا تولید مواد بستنی ضروری خواهد بود. 

برای چه مواد غذایی از پروسس تانک استفاده می شود؟

از پروسس تانک برای جوشاندن و پاستوریزه کردن شیر، خنک نگه داشتن آن و تهیه ماست چکیده، کشک، سرشیر، بستنی و حتی پاستوریزه کردن عرقیات استفاده می شود. پروسس تانک همچنین در پاستوریزه کردن هر مایع دیگری مانند آب میوه نیز کاربرد دارد. 

در ادامه به انواع کاربردهای پروسس تانک اشاره شده است:

1- جوشاندن و پاستوریزه کردن شیر، عرقیات و سایر مایعات

پروسس تانک دستگاهی ساده و در عین حال موثر است که برای فروشندگان عمده شیر، تولید کنندگان فراورده های لبنی، دامداران و کارخانه های تولید و عرضه مواد لبنی و فرآورده های غذایی کاربرد خواهد داشت. 

از این دستگاه برای جوشاندن، پاستوریزه کردن، خنک نگه داشتن و ذخیره سازی انواع مایعات به ویژه شیر می توان استفاده کرد. با توجه به ظرفیت تولید و یا ظرفیت بازار فروش، امکان سفارش پروسس تانک در ظرفیت مورد نظر وجود دارد. به عنوان مثال پروسس تانک 100 لیتری برای استفاده در کارگاه های کوچک و فروشگاه های عرضه مواد لبنی مناسب می باشد. 

برای سفارش پروسس تانک مورد نظر خود با کارشناسان اندیشه سبز در تماس باشید. 

در صورتی که نیاز به جوشاندن و یا نگهداری مقدار زیادی از شیر یا هر مایع دیگری را داشته باشید، پروسس تانک بهترین انتخاب خواهد بود چرا که ظرفیت بالایی داشته و به دلیل استفاده از گاز شهری و یا کولینگ تاور، مصرف برق و هزینه بسیار پایینی خواهد داشت. 

بنابراین نیازی به استفاده از یخچال و سردخانه نبوده و هزینه های زیاد برق را نخواهید پرداخت چرا که برج خنک کننده همواره آب خنک لازم برای خنک سازی مایع را تولید کرده و به پروسس تانک می فرستد.

هم چنین پکیج که با گاز شهری کار می کند، هزینه مصرف گاز بسیار معقولی نسبت به سایر روش های پاستوریزاسیون و یا جوشاندن خواهد داشت. 

2- خنک نگه داشتن شیر و تهیه بستنی 

همانطور که گفته شد، پروسس تانک به دلیل استفاده از کولینگ تاور توانایی خنک و سالم نگه داشتن شیر و حتی مواد اولیه بستنی را دارد. مصرف برق بسیار بسیار پایین تری نسبت به یخچال داشته و به دلیل نبود کمپرسور و تجهیزات سرمایشی، هزینه نگهداری بسیار پایینی خواهد داشت. 

کارگاه های تولید بستنی و مواد لبنی و یا فروشگاه های عرضه مواد لبنی از پروسس تانک برای نگهداری شیر، ماست، دوغ، بستنی و … می توانند استفاده کنند. این دستگاه دارای یک همزن بوده که از لخته شدن شیر جلوگیری می کند و مایع داخل را همواره تازه نگه می دارد. 

کارگاه های تولیدی و فروشندگانی که توانایی خرید تجهیزات سرمایشی گران قیمت را ندارند، می توانند از پروسس تانک برای خنک نگه داشتن مواد استفاده کنند. هم چنین جهت تولید ماده اولیه بستنی که نیاز به شوک دمایی وجود دارد، پروسس تانک بهترین وسیله خواهد بود. طوری که ناگهان آب داغ را به آب سرد تبدیل کرده و شوک دمایی لازم را به ماده اولیه بستنی وارد می کند، بدون اینکه کوچکترین ضرری برای بدنه پروسس تانک داشته باشد. 

3- تولید ماست چکیده

با وصل کردن پروسس تانک به پکیج و هم زدن مداوم آن می توان آب داخل ماست را تبخیر کرده و آن را به ماست چکیده تبدیل کرد، برای خوش طعم شدن ماست می توان از مقداری خامه استفاده کرد. پس از تبخیر آب، می توان از کولینگ تاور جهت خنک کردن ماست و نگهداری آن استفاده کرد. 

4- تولید سرشیر

با ریختن مقداری خامه در شیر پرچرب یا کم چرب و همزدن و گرما دادن آن، می توان خامه موجود در شیر را جدا کرده و به صورت سرشیر از روی آن جمع آوری کرد. پروسس تانک همراه با پکیج به کمک شما خواهد آمد و سرشیر با کیفیتی را تولید خواهد کرد. پس از جمع آوری سرشیر، می توان از برج خنک کننده برای خنک نگه داشتن شیر و استفاده در مواقع لازم استفاده کرد، بدون اینکه نیاز به جا به جایی حجم بالایی از شیر باشد. 

یک پروسس تانک استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

توجه به کیفیت ساخت دستگاه و مواد اولیه به کار رفته در پروسس تانک، متضمّن خرید محصولی بادام و بدون ایراد خواهد بود. در صورت خرید پروسس تانک بایستی به یک سری نکات توجه کرده تا به استاندارد و ایده آل بودن آن پی ببرید. 

1- کیفیت ساخت بدنه

در پروسس تانک نیز همانند هر دستگاه لبنیاتی دیگری بایستی از استیل درجه 304 استفاده شده باشد چرا که نسبت به سایر استیل ها بهداشتی تر بوده و مورد تایید وزارت بهداشت می باشد، بنابراین هیچ تغییری در طعم و رنگ ماده غذایی ایجاد نخواهد کرد. بدنه، درب، لوله های انتقال شیر و حتی دستگیره آن بایستی از استیل 304 ساخته شده باشد. 

2- دارای عایق و بدنه سه لایه 

استفاده از سه جداره در ساخت پروسس تانک مانع از ته گرفتن شیر یا هر مایع دیگری خواهد شد و این به دلیل عدم تماس مستقیم شیر با حرارت می باشد. هر سه لایه باید از استیل ساخته شده باشند و استفاده از لایه استیل شانه تخم مرغی، میزان حرارت گیری شیر را تا حد قابل توجهی افزایش خواهد داد. 

در بین لایه بیرونی و شانه تخم مرغی باید از یک لایه عایق پشم شیشه یا پشم سنگ استفاده شود تا مانع از هدر رفتن گرما یا سرمای انتقالی به شیر شود. این کار در کاهش هزینه برق و سوخت نیز تاثیرگذار بوده و زمان پروسس مایعات را به حداقل خواهد رساند. 

3- ترمومتر یا دماسنج 

وجود این وسیله به آگاهی شما از دمای دقیق داخل مخزن کمک خواهد کرد. این کار در پاستوریزاسیون شیر و تولید بستنی به شدت کاربردی خواهد بود. حتما از ترمومتر هایی استفاده شود که کالیبره بوده و دما را به درستی نشان می دهد، بنابراین تست ترمومتر قبل از جوشاندن شیر جهت اطمینان از کالیبره بودن آن ضروری به نظر می رسد. 

4- دارای همزن استیل باشد

وجود همزمان در پروسس تانک مانع از لخته شدن قسمت بالایی آن و یا ته گرفتن مواد کناری و انتهایی می شود. بهتر است از همزن هایی استفاده شود که مواد را هم از کف و هم از وسط هم می زند. همچنین حتما بایستی از استیل 304 در ساخت همزن استفاده شده باشد.

5- دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد

هر محصول با کیفیتی باید از گارانتی و خدمات پس از فروش مطمئنی بهره مند باشد. وجود گارانتی، اطمینان شما را نسبت به کیفیت بالای محصول افزایش خواهد داد و خدمات پس از فروش نیز خیال شما را از بابت تامین قطعات در آینده راحت خواهد کرد. 

تمامی پروسس تانک های اندیشه سبز از گارانتی 15 ماهه و خدمات پس از فروش 10 ساله بهره مند هستند و وجود نماینده های معتبر کارخانه در اکثر استان های کشور، دسترسی به خدمات گارانتی و سرویس را راحت تر و آسوده تر خواهد کرد. 

سخن کلی 

در این نوشته، شما را با قطعات تشکیل دهنده پروسس تانک، نحوه کار و کاربردهای آن آشنا ساختیم. مطالعه این مقاله برای هر صاحب کسب و کاری که با مواد لبنی سر و کار دارد، ضروری بوده و شما را با اهمیت پروسس تانک و نقش آن در کاهش میزان مصرف برق و سوخت آشنا خواهد کرد. 

در صورت نیاز به سفارش پروسس تانک و یا دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید، می توانید با یکی از شماره های زیر تماس گرفته و با کارشناسان اندیشه سبز در ارتباط باشید.