غاز

بیماری کوکسیدیوز یا اسهال خونی در غازها

بیماری کوکسیدیوز در غازها

علائم ، نشانه ها و روش های درمان و پیشگیری بیماری کوکسیدیوز در غازها

همانطور که می دانید بدن غازها در مقایسه با سایر پرندگان در برابر بسیاری از بیمارها مقاومت شان بالاتر است ولی مسئله ایی که بیشتر از هر چیزی حساسیت به این موضوع را پر رنگ می کند، جوجه کشی از پرندگان بیمار است که اگر به موقع درمان نشوند و یا راه های پیشگیری و درمان مناسبی ارائه نشود بسار مسئله ساز خواهد بود .

اگر بنا باشد از تخم های نطفه دار غازهای بیمار جوجه کشی کرد، متقابلا همان بیماری که مولدین را گرفتار کرده به نطفه های آنها هم، سرایت می کند و ممکن است به نسل های بعدی هم منتقل شود. عواملی که در بیماری غازها موثر است عبارتند از عدم رعایت بهداشت در محل پرورش آنها، تفکیک نکردن غازها از نظر سن، استفاده از مواد غذایی غیر استاندارد و آلوده، عدم واکسیناسیون به موقع، بروز بیماری های انگلی و ویروسی و بسیاری از موارد دیگر که اگر به موقع پیشگیری نشوند، علت بیماری ها را تشدید می کند. در این پست از بخش دانشنامه پرندگان اندیشه سبز ، به بررسی و معرفی بیماری کوکسیدوز یا اسهال خونی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید …

بیماری‌های غاز ممکن است ناشی از عفونت، ویروس، باکتری، قارچ و یا انگل های خارجی و داخلی باشد. شایع ترین بیماری ها یی که غاز ها به آن گرفتار می شوند عبارتند از  مایکوپلاسموز،  آنتریت ویروسی، کولی باسیلوز، چسبندگی مقعد و کوکسیدوز است که اگر به موقع درمان نشوند نه تنها حیات پرنده بیمار را به خطر می اندازد بلکه به سایر غازها هم سرایت می کند که بهتر است با رعایت بهداشت محیطی و با استفاده از واکسن‌های رایج که مخصوص این بیماری هاست از شایع شدن آنها جلوگیری کرد.

کوکسیدیوز یا اسهال خونی

کوکسیدیوز یا اسهال خونی

کوکسیدیوز یکی از مهم ترین شایع ترین بیماری ناشی از یک انگل تک یاخته ای به نام ایمریا است که برای رشد و ادامه حیات از بدن پرند گان تغذیه می کند و با گذشت زمان تکثیر می شوند و روده ها را دچار عفونت می کنند.

بیشترین علتی که به شایع شدن آنها در بین پرندگان کمک می کند تراکم و تجمع آنها در کنار یکدیگر است و مادامی که بستر این انگل ها آماده باشد، می توانند ماه ها زنده بمانند و به سایر قسمت های روده حمله ور شوند تا جایی که  نسبت به درمان آنتی بیوتیک، ترکیبات شیمیایی و ضدعفونی کننده ها مقاوم  تر شده و آنها را بی اثر می کنند.

علائم بیماری

دستگاه گوارش و روده، بیشترین جایی است که درگیر جراحات کوکسیدیوزی می شود و علائم این بیماری بیشتر موجب اسهال خونی می شود و در کالبد شکافی هایی که روی غازهای بیمار انجام داده اند، مشخص شده است که روده ها متورم شدند و حتی زخم های چرکی  و خونین در اطراف روده  و کلیه به وجود آمده است.

وقتی غاز و جوجه غازها به این بیماری گرفتار می شوند ظاهر بیماری خود را با کز کردن،اسهال شدن، لاغری بیش از اندازه نشان می دهد که در نهایت موجب مرگ آنها می شود.

 علائم کوکسیدیوز  زمانی شدت پیدا می کند که غازهای مبتلا دچار کمبود ویتامینی اللخصوص ویتامین های ب 6 ، E ، A، K باشند یا اینکه از آنتی بیوتیک ها به مدت طولانی به خورد غارهای بیمار می دهند. اگر بهداشت محیط همچنان ضعیف باشد و رطوبت زیادی در آن وجود داشته باشد مطمئن باشید پرنده ها زودتر از موعد تلف خواهند شد.

تشخیص بیماری کوکسیدیوز

جانورشناسان معتقدند که اگر با استفاده از میکروسکوپ توانستید اوسیست هار ا در مدفوع غاز بیمار مشاهده کنید مطمئن باشید که دچار بیماری شده است البته این به این معنی نیست که اگر اوسیست ها مشاهده نشوند نتیجه این باشد که پرنده بیمار نشده است.

راه های پیشگیری

  • اووسیست های کوکسیدوز در دمای نزدیک به 60 درجه سانتی گراد مقاومت خود را از دست می دهند بخاطر همین بسیاری از پرورش دهندگان در تمام دنیا از شعله افکنی بر روی بسترها استفاده می کنند تا سبب از بین رفتن آنها شود.

استفاده از ترکیبات ضد عفونی کننده ید دار برای از بین بردن اوسیست ها می تواند مثمر ثمر باشد .

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.