مقالات جوجه کشی

راهنمای انتخاب بهترین دستگاه جوجه کشی برای افراد مبتدی

دستگاه جوجه کشی مناسب افراد تازه وارد - اندیشه سبز

بهترین ماشین جوجه کشی برای افراد تاره کار کدام است؟

افرادی که قصد شروع جوجه کشی از پرندگان با استفاده از دستگاه جوجه کشی را دارند، باید دستگاهی را انتخاب کنند که راندمان بالایی داشته باشد و به راحتی بتوان با آن کار کرد. جوجه کشی از پرنده های بومی مانند مرغ، بوقلمون، بلدرچین و اردک و غاز برای شروع کار مناسب است.

در ادامه این نوشته از اندیشه سبز به معرفی بهترین دستگاه های جوجه کشی مناسب افراد تازه کار و مبتدی خواهیم پرداخت و راه حل هایی را برای بهره مندی از یک جوجه کشی موفق و با راندمان بالا را آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید. 

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» مناسب برای جوجه کشی افراد مبتدی
» کارکردی تمام اتوماتیک
» با قابلیت انتخاب پرنده
قیمت : 7,100,000 تومان

 

 

ویژگی های یک دستگاه جوجه کشی خوب برای افراد مبتدی 

توصیه ما برای جوجه کشی در حجم کم و خانگی می باشد. با توجه به اینکه هنوز تجربه ای در زمینه جوجه کشی ندارید، بنابراین به جای جوجه کشی از 100 تخم نطفه دار، از 10 عدد جوجه کشی کنید تا در صورت جوجه کشی ناموفق احتمالی، خسارات مالی کمتری را متحمل شوید. 

در ادامه به ویژگی های یک دستگاه جوجه کشی مناسب برای افراد تازه کار پرداخته خواهد شد و چند نمونه از آنها را نیز معرفی خواهیم کرد. 

الف – قابلیت انتخاب پرنده داشته باشد

این امکان به جوجه کشی راحت کمک خواهد کرد، کافیست که نام پرنده خود را از لیست انتخاب کرده و دکمه تنظیم را بزنید تا جوجه کشی از پرنده مورد نظر شما آغاز شود، بدون اینکه در مورد دما و رطوبت جوجه دانشی داشته باشید. 

ب – تمام اتوماتیک باشد

حتی دستی بودن یکی از عملیات های جوجه کشی مانند چرخش تخم ها یا تامین رطوبت نیز می تواند جوجه کشی را برای افراد تازه کار مشکل کند، از این رو استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک که همه فرایندهای جوجه کشی مانند تامین حرارت و رطوبت، چرخش تخم ها ، تهویه و سیرکولاسیون هوا و … در آنها خودکار باشد، بهترین انتخاب خواهد بود. 

ج – بدنه قابل شستشو داشته باشد

بسیاری از دستگاه های جوجه کشی از بدنه فلزی ساخته می شوند. این دستگاه ها مشکل بزرگی بنام شستشوی مجدد قبل و بعد از جوجه کشی دارند چرا که با این کار روند پوسیدگی دستگاه تسریع شده و بعد از مدتی دچار زنگ زدگی می شوند. 

اما دستگاه هایی از بدنه pvc و یا پلاستیک فشرده abs ساخته می شوند، به راحتی شستشو می شوند. شستشوی بدنه نه تنها این دستگاه ها را دچار زنگ زدگی نمی کند، بلکه سبب افزایش راندمان جوجه کشی در دوره های بعدی نیز می شوند. 

د – سنسور دقیق و بدون نیاز به کالیبره مجدد

بسیاری از سنسورهای دما و رطوبت، پس از مدتی کار نیاز به کالیبره و تنظیم مجدد نیاز پیدا می کنند. در صورت عدم انجام این کار با کاهش راندمان و حتی عدم جوجه دهی دستگاه مواجه خواهید شد. با توجه به اینکه افراد مبتدی و تازه کار دانش کافی برای کالیبره مداوم سنسور را دارند، بنابراین باید دستگاهی را انتخاب کنند که سنسوری دقیق و بدون نیاز به کالیبراسیون مجدد را داشته باشند. سنسورهای SHT بهترین گزینه برای این منظور هستند. 

 

 

هـ – ستر و هچر همزمان برای مزرعه داران

کسانی که گله مولد دارند، روزانه تخم های نطفه دار جدید به دست می آورند. همانطور که می دانید انبار کردن تخم های نطفه دار، درصد جوجه دهی آنها را کاهش می دهد و برای جلوگیری از این کار حتما باید آنها را تا 24 ساعت پس از تولد، وارد دستگاه جوجه کشی کرده تا به جوجه تبدیل شوند. 

دستگاه های ستر و هچر همزمان این امکان را برای گله داران فراهم می کند که تخم های نطفه دار به دست آمده را در هر زمانی وارد دستگاه کنند، بدون اینکه نگران دوره هچر آنها باشند. در مجموعه مقالات آموزش جوجه کشی، با این اصطلاحات و نحوه کار با دستگاه ستر و هچر همزمان آشنا خواهید شد. 

و – داشتن گارانتی 

اگر محصول خریداری شده گارانتی داشته باشد، سازنده دستگاه می تواند خدمات تعمیر و تعویض قطعات را بر عهده بگیرد. با توجه به اینکه افراد تازه کار، با قطعات دستگاه و نحوه کارکرد آنها آشنایی ندارند، بنابراین وجود گارانتی و خدمات پس از فروش کمک شایانی به این افراد خواهد کرد.

ز – پشتیبانی از سیستم های برق اضطراری

یک دستگاه جوجه کشی باید به مدت چند هفته به صورت مداوم کار کند تا تخم ها را به جوجه تبدیل کند، با اینکه برق زیادی مصرف نمی کند، اما به صورت تمام وقت نیاز به برق دارد. در صورت قطع شدن برق شهری باید از سیستم های برق اضطراری مانند باتری خودرو، موتور برق و یا ups جهت تامین موقت برق دستگاه استفاده کرد. یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و ایده آل باید از سیستم های برق اضطراری پشتیبانی کند. 

معرفی چند دستگاه با کیفیت برای افراد مبتدی 

حال که با ویژگی های بهترین دستگاه جوجه کشی برای تازه کاران آشنا شدید، معرفی چند دستگاه با کیفیت و کارا که امکان جوجه کشی راحت و بی دردسر را فراهم میکند، حالی از لطف نیست. 

1- دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1

این دستگاه ظرفیت جوجه کشی از 48 تخم مرغ، 100 تخم بلدرچین، 18 تخم بوقلمون و 18 تخم اردک و… را دارد. از این دستگاه نه تنها برای پرنده های ذکر شده بلکه سایر پرنده ها نیز می توانید استفاده کنید. 

قابلیت هایی مانند انتخاب پرنده ، نمایشگر دما و رطوبت و تعداد روزهای جوجه کشی، پشتیبانی از باتری خودرو، بدنه abs و قابل شستشو، کنترل پنل لمسی، چرخش خودکار تخم، تهویه و سیرکولاسیون خودکار، تامین خودکار حرارت و رطوبت و… در این دستگاه تعبیه شده اند. همچنین لازم به ذکر است که این دستگاه مجهز به سنسور sht ساخت سوئیس بوده و گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله بهره مند است. 

در صفحه ایزی باتور 1 می توانید تمام مشخصات و ویژگی های محصول همراه با قیمت به روز را مشاهده کنید.

2- ماشین جوجه کشی ایزی باتور 2

این محصول نیز نمونه بزرگ شده ایزی باتور 1 است، یعنی قابلیت جوجه کشی از 96 تخم مرغ، 200 تخم بلدرچین، 36 تخم بوقلمون و… را دارد که در صفحه ایزی باتور 2 می توانید تمام مشخصات و قیمت آن را مشاهده فرمایید. 

بنر دستگاه جوجه کشی 96 تایی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در دستگاه جوجه کشی 96 تایی نیز امکاناتی مانند انتخاب پرنده، کنترل پنل لمسی، چرخش و تهویه خودکار، تامین خودکار حرارت و رطوبت، نمایشگر دما و رطوبت تعداد روزهای جوجه کشی، بدنه قابل شستشو، پشتیبانی از باتری خودرو و … قرار داده شده است. 

سنسور آن از آخرین نسل sht سوئیسی بوده که نیاز به کالیبره مجدد نخواهد داشت، هم چنین قابلیت ویژه ای بنام ستر و هچر همزمان در آن تعبیه شده که امکان جوجه کشی مداوم و بدون توقف را برای شما فراهم خواهد آورد. این محصول دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 10 ساله از طرف اندیشه سبز می باشد. 

3- ایزی باتور 6

این دستگاه جوجه کشی نسبت به دو دستگاه فوق دقیق تر و حرفه ای تر است، امکان جوجه کشی از تخم تمامی پرنده های اهلی و زینتی به جز شترمرغ را دارد. با اینکه امکان انتخاب پرنده ندارد، اما تمامی فرایند های جوجه کشی مانند تامین حرارت و رطوبت، چرخش تخم ها و تهویه دستگاه را به صورت اتوماتیک انجام می دهد. 

کافیست اندکی دانش در مورد دما و رطوبت و دوره جوجه کشی پرنده ها د0اشته باشید، در این صورت به راحتی می توانید از این دستگاه جهت جوجه کشی استفاده کنید. در صورت استفاده از باتری خودرو به عنوان برق اضطراری، حتما باید از یک اینورتر استفاده کنید چون برق مصرفی ایزی باتور شش، 220 ولت است. 

اطلاعات بیشتر همراه با قیمت بروز را در صفحه ایزی باتور 6 می توانید مشاهده کنید. 

اصطلاحاتی که هر اپراتور جوجه کش باید به آن آگاهی داشته باشد

در ابتدا باید برخی از اصطلاحات رایج و اصلی مربوط به جوجه کشی را خدمت شما معرفی میکنیم تا در حین جوجه کشی اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشید.

دوره جوجه کشی:

دوره جوجه کشی به کل مدت زمان لازم برای تبدیل تخم نطفه دار به جوجه (توسط دستگاه و یا پرنده مادر) گفته میشود. دوره جوجه کشی پرندگان مختلف با هم متفاوت می باشد. همچنین حتی برای یک پرنده نیز نژادهای مختلف آن دوره جوجه کشی یکسانی ندارند. بعنوان مثال دوره جوجه کشی مرغ ، 21 روز تمام و حتی یکی دو روز بیشتر می باشد.

تخم نطفه دار:

به تخم های بارور شده که در آن نطفه موجود می باشد تخم نطفه دار گفته میشود. جهت نطفه دار شدن تخم ها ، وجود خروس در میان مرغ ها الزامی است. بنابراین در صورت خرید تخم نطفه دار حتما به وجود خروس در میان گله دقت کنید.

دوره ستر و هچر:

دوره جوجه کشی به دو بخش اصلی تقسیم میشود که به دوره اول ، ستر و به سه روز پایانی هچر گفته میشود. دوره ستر و هچر دارای تفاوت هایی می باشند. در دوره ستر تخم های نطفه دار مرتبا و به آرامی باید بچرخند تا جنین به دیواره داخلی تخم نچسبد.

اما عمل چرخش تخم ها در دوره هچر متوقف میگردد. همچنین در دوره هچر دما حدود سه دهم الی نیم درجه کاهش و رطوبت نیز 10 الی 15 درصد افزایش می یابد.

عمل نطفه سنجی (نوربینی یا کندلینگ) :  

عمل نوربینی و یا کندلینگ در طول دوره ستر هر هفته یک بار باید صورت بگیرد. لازم به ذکر است که اولین نطفه سنجی ، روز هفتم جوجه کشی انجام میگیرد. از طریق نطفه سنجی می توان به رشد جنین (از طریق مشاهده رگ های خونی) پی برد، در صورت وجود تخم های بدون نطفه ، می توان آنها  را از دستگاه خارج کرد.

عمل کندلینگ و یا نوربینی و نطفه سنجی - اندیشه سبز

اهمیت این کار به این دلیل می باشد که تخم های بدون نطفه و یا تخم هایی که نطفه آن زنده نیست باید از فرایند جوجه کشی حذف شود. زیرا در ادامه جوجه کشی این نوع تخم ها در اثر حرارت و رطوبت بالا فاسد شده و گازهای خطرناکی از خود متصاعد می کنند که می تواند سلامت سایر تخم ها را نیز به خطر بیندازد.

برای افراد آماتور چه نوع دستگاهی مناسب است؟

بسیاری از دستگاه های موجود در بازار برای افراد تازه وارد مناسب میباشند و رابط کاربری ساده ای دارند. اما دستگاه های تمام اتوماتیک مثل ایزی باتور 1 و 2 میتوانند در امر جوجه کشی به افراد آماتور بسیار کمک نماید. در این نوع دستگاه ها معمولا برای پرندگانی همچون مرغ ، بوقلمون ، اردک و سایر ماکیان تنظیماتی از پیش تعریف شده است و کاربر فقط با انتخاب نوع پرنده می تواند لذت جوجه کشی را تجربه نماید.

بهترین دستگاه جوجه کشی خانگی کدام است؟

بهترین دستگاه جوجه کشی خانگی با توجه به نیاز کاربر باید مشخص شود. زیرا هر دستگاهی یک سری امکانات دارد و کاربر با توجه به نیاز خویش باید متناسب ترین آن را برای خود تهیه کند. برای مشاهده لیست بهترین دستگاه های جوجه کشی خانگی کلیک کنید.

بهترین دستگاه جوجه کشی خارجی کدام است؟

در بین نمونه های خارجی دستگاه جوجه کشی آرکام ساخت کره جنوبی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و اندیشه سبز نیز نمایندگی رسمی این کارخانه را اخذ کرده است.

بعد از کسب تجربه لازم با چندین دوره جوجه کشی اتوماتیک کاربر می تواند به صورت دستی و بر اساس تجربیاتی که به دست آورده  دستگاه را تنظیم نماید. لازم به ذکر که افراد آماتور به هیچ عنوان نباید برای بار اول از تخم پرنده های زینتی و گران قیمت جوجه کشی کنند. زیرا این نوع پرنده ها دوره جوجه کشی بسیار حساسی دارند و با سیستم انتخاب اتوماتیک نمی توان نتایج قانع کننده ای به دست آورد.

پیشنهاد ما به افراد تازه وارد این است که در ابتدا از پرنده هایی که جوجه کشی نسبتا ساده و آسانی دارند (همچون مرغ و بلدرچین ) شروع کنند و با کسب تجربه لازم و کار با دستگاه جوجه کشی سپس اقدام به جوجه کشی از پرندگان زینتی نمایند.

مشاوره رایگان قبل از خرید دستگاه جوجه کشی 

اگر هیچ اطلاعی در مورد دستگاه های جوجه کشی و کارکرد آنها ندارید، اما به جوجه کشی و کسب درآمد از پرندگان علاقه مند هستید، توصیه می کنیم با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و از مشاوره و راهنمایی های کاملا رایگان کارشناسان اندیشه سبز قبل از خرید بهره مند شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.