عروس هلندی

معرفی انواع نژاد های عروس هلندی همراه با تصویر و جزئیات

معرفی انواع نژاد های عروس هلندی - اندیشه سبز

معرفی انواع نژاد های عروس هلندی

عروس هلندی نیز مانند هر پرنده دیگری دارای نژادهای مختلفی است، هر کدام از این نژادها دارای خصوصیات رنگی و ظاهری متفاوتی هستند که در این نوشته از اندیشه سبز قصد معرفی آنها را داریم، اما در حالت کلی لازم است بدانید که همه آنها تقریبا هوش یکسانی دارند و اگر قصد آموزش و سخنگو کردن عروس هلندی را دارید، بدون توجه به نژاد آن ، فقط گونه های نر و سه الی چهار ماهه را انتخاب و خریداری کنید. 

در ادامه لیستی از معروف ترین نژادهای عروس هلندی معرفی خواهند شد.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع نژاد عروس هلندی
» دارای فیلم آموزشی گام به گام جوجه کشی
» دارای برد لمسی با نمایشگر دیجیتالی دما، رطوبت و روزشمار
قیمت : 4,970,000 تومان

1- عروس هلندی نژاد لوتینو

عروس هلندی نژاد لوتینو - اندیشه سبز

این نژاد دارای پرهایی زرد رنگ در سر و گونه ها و تاج خود است، پرهای بدن پرنده ممکن است سفید و یا زرد کمرنگ باشد. وجود گونه های نارنجی رنگ و تاج زرد رنگ از مهم ترین نشانه های عروس هلندی نژاد لوتینو است. آنها چشمانی قرمز و پاهایی سفید رنگ دارند، در برخی موارد پشت سر آنها یعنی دقیقا پشت تاج آنها بدون مو است که به صورت طبیعی بوده و مشکل خاصی نیست. 

2- عروس هلندی خاکستری

دومین نژاد محبوب و پرطرفداری که پرورش دهنده های زیادی را به خود اختصاص داده ، عروس هلندی خاکستری است. 

عروس هلندی خاکستری - اندیشه سبز

کوکتل های خاکستری جزو طوطی های دست نخورده و طبیعی محسوب می شوند زیرا هیچ جهش ژنی رنگدانه ای در آنها وجود ندارد. بدن آنها خاکستری است و روی بال و دم آنها نقاط سفید رنگی دیده می شود. پرهای نارنجی رنگی را می توانید روی گونه های آنها مشاهده کنید. بر روی سر خاکستری های ماده بالغ می توانید لکه های زرد رنگی را مشاهده کنید، در حالی که نرها سر کاملاً زردی خواهند داشت. 

3- عروس هلندی صورت زرد (یلو فیس)

این نژاد شباهت زیادی به عروس هلندی خاکستری دارد، اما صورت زرد رنگ با گونه های نارنجی دارند، هم چنین تاج آنها دارای ترکیب رنگی زرد و خاکستری است. اما در بدن آنها ترکیبی از پرهای خاکستری و سفید دیده می شود. در این نژاد جهش رنگی فقط در سر رخ داده است. 

4- عروس هلندی صورت سفید (وایت فیس )

عروس هلندی صورت سفید (وایت فیس ) - اندیشه سبز

این نژاد نیز مانند عروس هلندی خاکستری و یلوفیس، پرهای سفید و خاکستری خود را حفظ کرده است، اما هیچ گونه علامت زرد یا نارنجی رنگی روی گونه های خود ندارند. نرهای بالغ دارای پرهای سفید رنگ بر روی سر و صورت خود هستند که گاهی اوقات با پرهای خاکستری نیز ترکیب می شود. اما ماده ها معمولاً سر و صورت کاملاً خاکستری دارند که همرنگ با بدن آنها می باشد. 

5- کاکاتیل مرواریدی

این نژاد از عروس هلندی دارای لکه های سفید رنگی بر روی بال، دم و سر خود است که به نام مروارید شناخته شده اند، به همین دلیل این نژاد را مرواریدی معرفی کرده اند. عروس هلندی مرواریدی دارای بدنی خاکستری با لکه های سفید رنگ است، اما در گونه ها و دم آنها می توان پرهای زرد رنگی را مشاهده کرد، هم چنین دارای گونه های نارنجی رنگ هستند.

6- عروس هلندی نقره ای

عروس هلندی نقره ای - اندیشه سبز

این کوکاتیل ها دارای جهش های ژنی چند رنگدانه ای هستند که سبب تغییر در رنگ اورجینال آنها یعنی رنگ خاکستری شده است. این جهش رنگی سبب شده تا پرهای خاکستری آنها نقره ای به نظر برسد. در برخی موارد می توان پرهای سفیدی نیز بر روی بال و دم و پشت آنها مشاهده کرد. گونه های آنها در برخی موارد زرد یا نارنجی است و در مواردی نیز کاملا سفید است.

7- کوکاتیل دارچینی

عروس هلندی دارچینی - اندیشه سبز

عروس هلندی های دارچینی دارای پرهایی به رنگ قهوه ای مایل به زرد هستند که به دارچین شباهت زیادی دارد. البته ممکن است در برخی موارد رنگهای خاکستری را در بالها، پشت و دم خود داشته باشند. چشمان آنها کمی قرمز رنگ است و در سرهای سفید خود نیز ممکن است رنگ زرد داشته باشند. 

8- عروس هلندی ابلق

عروس هلندی ابلق - اندیشه سبز

در بدن عروس هلندی های ابلق ترکیبی از پرهای زرد، سفید و خاکستری را می توان مشاهده کرد. آنها معمولا در سر و صورت خود دارای پرهایی زرد رنگ و گونه نارنجی رنگ هستند. اما در بال و پشت و دم آنها می توان ترکیبی از پرهای خاکستری و سفید را مشاهده کرد. 

9- عروس هلندی نژاد آلبینو 

عروس هلندی نژاد آلبینو - اندیشه سبز

این نژاد هیچ گونه رنگدانه ای در بدن خود ندارد و دارای پرهایی سفید در تمامی قسمت های بدن خود من جمله تاج، بال ها ، پشت ، سر و گردن و … است. آنها چشمانی قرمز و پاهایی صورتی رنگ دارند. لازم است بدانید که دو نسل قبلی یک آلبینوی خالص، باید آلبینویی باشد. 

نگهداری و پرورش عروس هلندی در خانه

این پرنده ها بسیار باهوش و سرگرم کننده هستند و اگر وقت کافی برای رسیدگی و پرورش آنها داشته باشید، می توانید عروس هلندی هایی سخنگو نیز داشته باشید، کافیست زمان کافی برای آنها بگذارید. 

همانطور که در ابتدای نوشته نیز اشاره شد، اگر می خواهید به آنها ترفند و سوت زدن و سخن گفتن را آموزش دهید باید گونه های نر را انتخاب کنید که بین 3 الی 4 ماه سن داشته باشند. اما اگر زمان کافی برای آموزش ندارید، بهتر است آنها را به صورت جفت خریداری کرده و از دور تماشاگر زندگی و عشق بازی عروس های نر و ماده باشید. 

زمانی که عروس هلندی را خریداری کردید باید آنها را به خود وابسته و علاقه مند کنید، طبیعتا در اوایل ورود به خانه ، با وحشی گری و جیغ و دادهای او مواجه خواهید شد که به مرور زمان به شما عادت کرده و به یک دوست صمیمی برای شما مبدل خواهد شد. در نوشته آموزش رام کردن عروس هلندی به صورت کامل به این موارد اشاره شده است. 

26 دیدگاه در “معرفی انواع نژاد های عروس هلندی همراه با تصویر و جزئیات

  1. ناشناس گفت:

    سلام من یه وایت فیست نر دارم میخوام براش یه جفت بگیرم بنظرتون چه جفتی بگیرم از وایت فیس یا فرقی نمیکنه وع اینکه ایزابلا چطور میشه بگیرم واسه جفت

    1. admins-r گفت:

      سلام
      بهتره همون وایت فیس بگیرید.
      چند ماه هست؟

  2. Ahmad گفت:

    سلام بنده یه عروس هلندی وایت فیس دارم که حدود دو سالشه..کاملا دستیه و چند کلمه هم حرف میزنه..تکی نگه دارم یا جفت واسش بگیرم؟نیاز به جفت داره تکی اذیت نمیشه؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایین…باتشکر🌹🙏🌹🙏🌹

    1. admins-r گفت:

      سلام احمد عزیز.
      اول چنتا نکته بهم بهتون
      اگه جفت واسش بیاری دیگه کمتر حرف میزنه یعنی به زبون جفتش حرف میزنه نه شما
      بیشتر با اون وقت میگزرونه

      در مورد سوال دومتون هم هر موجود زنده ای نیاز به جفت و تولید مثل داره اگه نباشه حتما بعد از مدتی افسردگی میگیره.
      راستی اگه تصمیم گرفتین که جفت براش بگیرین حتما اینجا کامنت بزارین که راهنمایتون کنم که چیکار باید قبل از خرید بکنید.

  3. پویا گفت:

    آیا می‌توانیم از دو تا عروس خاکستری بچه ای با رنگ دیگه گرفت

    1. admins-r گفت:

      سلام پویا احتمال کم هست
      چون هر دوشون خاکستری هستن اگه با رنگ های متفاوت بودن شاید این اتفاق میفتاد.

  4. اسی گفت:

    سلام من میخوام یه جفت عروس هلندی لتینیو سایز کینگ بخرم خصوصیاتش میشه بگی و اینکه میگن تاجش فرق داره تشکر از مطالب خوبتان

    1. Admin گفت:

      سلام
      همین مواردی که هستن رو اشنایی داریم ، هر کی یه اسمی رو پرنده ها میزاره نمیشه نظری دارد در این مورد

  5. میلاد گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید

    من هنوز عروس هلندی نخریدم و می خواستم بدونم که کدام از نژاد های عروس هلندی برای یادگیری اهلی و دستی شدن زود تر بشن و اینکه خریدم باید تا دوهفته هم فقط آرام وارد بشوم و به آب و غذا که همان دانه است بدم و بعد از ۲ هفته می توانم به آن آموزش آمدن روی دست و …. رو یاد بدم و بعد که وقتی پرنده رو خریداری کردم مشکلی ندارد که پر های اصلی پرواز آن را قیچی کنم و بعد جوجه ۱یا ۲ ماهه خوبه واسه آموزش دهی آن واسه دستی شدن اگر بعد از اینکه آن را دستی کردم هیچ مشکلی ندارد که مثلا روزی دو یا سه بار با ان سرگرم بشم

    1. سلام
      معمولی و لوتینو خوبه
      زودتر دستی شدن نداریم ! بستگی به رفتار صحیح شما داره که زود دستی بشه یا خیر
      اگه میخوای جفت بگیری که زیاد به فکر دستی شدنشون نباش !
      غذا هم باید متنوع باشه ، فقط دانه نباشه
      اگه تک گرفتی از 1 هفته بعد هم میتونی باهاش صمیمی بشی
      قیچی کردن پر ، به نظر شخصی من مشکل داره و کار درستی نیست
      خیر 1 و 2 ماهه نمیتونی نگهداری ! بهتره 4 ماهه بگیری ( 1 و2 ماهه غذا سرلاکی میخوره و نگهداریش تجربه میخواد)

      دقت ویژه به این موضوع بکن که موجود زنده میخری و اسباب بازی نیست ، به فکر سرگرمی نباش با داشتنش کیف کن

    2. ناشناس گفت:

      جوجه سرلاکی بگیر بزرگش کن وقتی دون خور شد آموزش رو شروع کن (وایت فیس ،لوتینو ، آهویی صورت سفید ) این سه تا عالیه

  6. Andia گفت:

    سلام من هنوز عروس هلندی نخریدم اما یک سوالی دارم،میشه وقتی عروس هلندی جوجه است و هنوز نخریدیمش بدون تست DNA جنسیتش رو فهمید یا فقط بعد از پر ریزی میشه فهمید آخه من می خوام نر بخرم می ترسم یه وقت ماده باشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیر نمیشه.

  7. نرگس گفت:

    سلام من یک عروس هلندی دارم که پدرش لتینو و مادرش مرواریدی هست بعد بچه آن ها سر ش شبیه پدر و بدنش مخلوط آنها نر هم هست نژادش چیست ؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، نمیدونم. باید از نزدیک بررسی بشه.

  8. زهرا گفت:

    سلام ببخشید میشه بگید من لوتینو بخرم یا خاکستری و اگه بین این دوتا انتخاب کردید دلیلش هم بگید ممنون 🌹🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🕊🕊🕊🕊🕊🦅🦅🦅🦅

    1. f.gh گفت:

      سلام، بستگی به هدف شما داره.اما لوتینو هم زیباتره هم قیمتش بیشتره و نر لوتینو باهوشه و برای سخنگو شدن بهتره. نژاد لوتینو با انسان ها زودتر خوی میگیرد ولی این به شخصیت پرنده هم بستگی داره.
      در ضمن اگر دو تا لوتینو جفت شده داشته باشید از اینا جوجه اصیل میتونید بگیرید.

    2. امیرعلی گفت:

      هر دوتاشون خوبه ولی به نظرم خاکستری بهتره چون تنوع رنگ بیشتری داره البته نظر منه هر چی خودت صلاح میدونی.

  9. علی اصلانی گفت:

    سلام روز بخیر من عروس وایت فیس دارم ماده که جدیدن دو تخم بدون نتفه گذاشته بدون وجود نر در کنارش ایا تخمها رو بزارم بمونه تو قفسش یا نه ایا لازمه که جفتش بدم با عروس نر؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، فعلا کاریش نداشته باشید و براش جفت نگیرید یه مدت که بگذره یه جفت براش بگیرید. الان حساسه و تخم گذاشته با پرنده غریبه پرخاشگری خواهد کرد.
      تخم ها رو هم میتونید بردارید. ولی ممکنه قهر کنه.

  10. ا گفت:

    سلام عروس هلندی لوتینو جوجه تازه دون خور شده حدود دو ماهه هست
    پرهای بدن و بال همه در آمده
    ولی بدون تاج
    پر پشت سر هست کاملا بدون تاج
    آیا پرهای پشت سر و تاج در میاد؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله درمیاد فقط برای اینکه پرهای خوبی داشته باشه غذای پروتئین دار و کلسیم دار نیاز دارند. تخم مرغ اب پز سرشار از پروتئین هست که برای تغذیه شون هم مفیده ولی زیاده روی نکنید هفته ای 3 بار.

      1. ا گفت:

        خیلی ممنون از راهنمایی تون 🙏

        1. f.gh گفت:

          موفق باشید.

  11. طاها گفت:

    عالیی‌خیلی‌بهم‌کمک‌کرد

    1. f.gh گفت:

      درود بر شما، خوشحالیم از اینکه مقاله برای شما مفید بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.