دانشنامه پرندگان, قرقاول

مراحل جوجه کشی طبیعی از قرقاول

مراحل جوجه کشی طبیعی از قرقاول

جوجه کشی طبیعی از تخم نطفه دار قرقاول

همانطور که در مقالات قبلی هم اشاره کردیم، جوجه کشی از تخم هر پرنده ای  به دو روش امکان پذیر است که شامل قرقاول ها هم می شود.

  1. جوجه کشی طبیعی با استفاده از گله های مادر یا دایه های استیجاری
  2. جوجه کشی با استفاده از دستگاه جوجه کشی

ولی به اجرا درآوردن هر یک از این روش ها مستلزم رعایت اصول و پارامترهای به خصوصی است. در این مقاله سعی شده است، تمامی موارد برای جوجه کشی به روش طبیعی برای به دست آوردن یک نتیجه مثبت به بهترین شکل شرح داده شود. با خواندن این مقاله به تمامی سوالات شما و ابهام هایی که در این باره دارید، پاسخ مناسبی داده شده است.

استفاده از خود مولدها برای جوجه کشی طبیعی، هیچ توجیه اقتصادی ندارد مگر اینکه سن آنها بیشتر از 2 سال باشد چون  شاید تخم های چنین مولدهایی مناسب جوجه کشی نباشد ولی خوب غریزه مادری آنها غیر قابل انکار است.در غیر این صورت سعی کنید از دایه های استیجاری مثل مرغ و یا بوقلمون استفاده کنید.

شرایط جوجه کشی به روش طبیعی - اندیشه سبز

پرنده های  کرچ شده به صورت غریزی تخم ها را در فاصله های زمانی معین می چرخانند و رطوبت مورد نیاز را برای نطفه ها مهیا می کنند.

به این نکات مهم توجه کنید :

  • وقتی گله های مولد را در اختیار دارید، سعی کنید قبل از ایام جفتگیری شرایط مناسبی را از نظر تغذیه برای آنها فراهم کنید. مولدین احتیاج دارند تا انواع پروتئین ها، ویتامین ها املاح و مواد معدنی ، کلسیم ، فسفر، کربوهیدراتها و بسیاری از منابع غذایی را به اندازه کافی دریافت کنند تا تخم های سالم و با کیفیت تری تولید کنند.
  • از آنجایی که تخمگذاری قرقاول ها در زمان های نا مشخصی اتفاق می افتد پس سعی کنید، جمع آوري تخم ها را هر چند ساعت یکبار، در برنامه کاری خود قرار دهید.
  • از ذخیره تخم های ریز و درشت یا تخم هایی که شکل های نامتعارفی دارند بپرهیزید.
  • تخم هایی که آلوده به خون هستند ناقل بیماری مادر به سایر تخم ها خواهند بود پس بهتر است به طور کل حذف شوند.
  • اگر میزان آلودگی تخم ها به فضولات کمتر است آنها را با گاز فرمالدئید که غلظت 2 تا 3 درصدی دارد ضد عفونی کنید و یا با استفاده از یک دستمال نسبتا زبر و آب نمکی که دمای آن 25 درجه سانتی گراد است ، پوسته تخم ها را تمیز کنید در غیر این صورت میکروارگانیسم های فعال به نطفه ها سرایت کرده و آنها را آلوده می کند.
  • انبارهای ذخیره را قبل از جمع آوری تخم ها، ضد عفونی کنید و از ورود حشرات و جانوران موذی به داخل انبار اکیدا خودداری کنید.
  • سعی کنید مدت زمان ذخیره تخم ها را طولانی نکنید. یک هفته زمان مناسبی است ولی در صورت طولانی بودن، آنها را با احتیاط و در زاویه های مناسب بچرخانید.
  • دمای انبار ذخیره 15 درجه سانتیگراد باشد و رطوبت نسبی کمتر از 70 درصد مناسب نخواهد بود.
  • اگر تصمیم دارید تخم های نطفه دار را بخرید پس از یک مزرعه پرورشی قابل اعتماد خریداری کنید. جایی که سلامت مولدها و تخم های نطفه دار را تضمین می کند. البته به این حرف ها اعتماد نکنید و حدالامکان سعی کنید وضعیت سلامت و تغذیه مولدها را از نزدیک رویت    کنید.
  • اگر از دایه های استیجاری برای جوجه کشی طبیعی استفاده می کنید از کرچ بودن آنها مطمئن باشید و سعی کنید تعداد تخم هایی که در زیر آنها قرار میدهید بیشتر از 8 تا 10 عدد نباشد چون دایه ها قادر به سازماندهی تمام تخم ها نخواهند بود و ممکن است شانس بیشتر نطفه ها برای رشد و هچ شدن  به طور کامل از بین برود.

 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.