آموزش جوجه کشی, دستگاه جوجه كشی و مرغداری, مقالات جوجه کشی

آموزش اصول و روش جوجه کشی در رشت و مناطق شمالی و شرجی کشور

راهکارهای جوجه کشی موفقیت آمیز در مناطق مرطوب و شرجی - اندیشه سبز

راهکارهای جوجه کشی موفقیت آمیز در مناطق مرطوب و شرجی 

جوجه کشی از تخم های نطفه دار یکی از روش های به صرفه و بسیار مناسب برای به دست آوردن جوجه های یک روزه و شروع کار پرورش است. با توجه به اینکه ایران دارای اقلیم های جغرافیایی متفاوت است، بنابراین شیوه جوجه کشی در مناطق شمالی با مناطق جنوبی کشور متفاوت بوده و نیازمند به کار گیری شرایط دما و رطوبتی خاص در محل قرار گیری دستگاه جوجه کشی است. در نوشته شرایط محل قرارگیری دستگاه جوجه کشی می توانید به اطلاعات کاملی در این باره برسید. 

اما در این نوشته از اندیشه سبز قصد داریم به تمامی نکات و آموزش های لازم جهت انجام یک جوجه کشی موفق در مناطق شمالی و شرجی کشور مانند رشت، ساری و… بپردازیم، با ادامه مطلب همراه باشید. 

دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
» بهترین دستگاه برای جوجه کشی در رشت و مناطق شمالی
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
قیمت : 3,530,000 تومان

تفاوت جوجه کشی در مناطق شمالی با سایر مناطق 

تمامی شرایط جوجه کشی مانند تامین حرارت و رطوبت، چرخش تخم ها و تهویه دستگاه باید در هنگام جوجه کشی در این مناطق نیز صورت بگیرد، اما تنها تفاوت در شیوه تامین رطوبت می باشد. 

به دلیل بالاتر بودن سطح رطوبت در این مناطق نسبت به استاندارد مناسب جوجه کشی ، به جای تامین رطوبت باید عمل رطوبت گیری انجام شود. به همین منظور، کاهش میزان رطوبت سازی دستگاه، استفاده از دستگاه رطوبت گیر و جوجه کشی در اتاق ایزوله از جمله روش هایی است که جوجه کشی در اقلیم های مرطوب و شرجی را بهینه می کند. 

دمای مناسب جوجه کشی در اقلیم های شمالی کشور 

این مناطق آب و هوایی خنک دارند، طوری که در فصل زمستان دمای هوا بین 12 الی 16 درجه سانتی گراد و در فصل تابستان نیز بین 35 الی 38 درجه سانتی گراد می باشد. اما با توجه به اینکه دمای مناسب برای محیط جوجه کشی باید بین 23 الی 27 درجه سانتی گراد باشد، بنابراین افزایش دما در فصل زمستان و کاهش دما در فصل تابستان تا حدودی تا حدودی الزامی خواهد بود. 

دمای مناسب جوجه کشی در اقلیم های شمالی کشور - اندیشه سبز

استفاده از اسپلیت خنک کننده هوا ، بخاری گازی و یا بخاری برقی فن دار، گزینه های مناسبی هستند که جهت کنترل دما در فصل های تابستان و زمستان می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. 

رطوبت مناسب برای جوجه کشی در مناطق شمالی و شرجی

این مناطق همانطور که نامشان پیداست، رطوبت بالایی دارند، طوری که رطوبت هوا گاها به بالای 95 درصد نیز می رسد، در حالی که سطح رطوبت مناسب برای جوجه کشی بین 65 الی 70 درصد است. بنابراین برخلاف آنچه که در سایر اقلیم های جغرافیایی انجام می شود، در این مناطق باید رطوبت اتاق جوجه کشی را کاهش داد. در ادامه به روش هایی ساده جهت کاهش دادن رطوبت اتاق اشاره خواهد شد :

الف – خالی گذاشتن ظرف آب 

در صورتی که دستگاه جوجه کشی شما با ظرف آب تامین رطوبت می شود. بهتر است آن را خالی بگذارید، زیرا رطوبت محیط بالا بوده و نیازی به تامین رطوبت نیست و اگر از رطوبت سازهای اتومایزر یا اولتراسونیک استفاده می کنید، آن را خاموش کنید. 

ب – استفاده از کولر گازی

کولر گازی دمای اتاق را کاهش می دهد، کاهش دما سبب تجمع بخارهای آب و نشست آن بر روی سطوح خواهد شد. در واقع به کاهش رطوبت و تشکیل شبنم کمک خواهد کرد. نگران دمای پایین اتاق نباشید، المنت های حرارتی دستگاه جوجه کشی ، حرارت لازم را تامین خواهد کرد.

ج – از فن اگزاست استفاده کنید

فن اگزاست حرارت و رطوبت داخل را به بیرون انتقال خواهد داد، اگر اتاق را به خوبی عایق بندی و درزگیری کرده باشید، درزها مانع از ورود رطوبت به داخل شده و پس از گذشت چند دقیقه شاهد کاهش رطوبت اتاق جوجه کشی خواهید بود. 

د – از زغال کباب استفاده کنید

شاید برایتان عجیب باشد، اما زغال های کباب واقعا در کاهش رطوبت محیط تاثیر گذار هستند. کافیست یک سبد از آنها را در نزدیکی دستگاه جوجه کشی قرار دهید، به شرطی که اتاق را به خوبی عایق بندی کرده باشید، پس از گذشت چند ساعت شاهد کاهش چشمگیر رطوبت اتاق خواهید کرد. پس از خیس شدن زغال ها، می توانید آنها را بر روی بخاری یا خشک کن قرار داده و مجددا استفاده کنید.

هـ – استفاده از دستگاه های رطوبت گیر

آخرین گزینه برای کاهش میزان رطوبت اتاق جوجه کشی استفاده از دستگاه های رطوبت گیر است که قیمت نسبتا بالایی دارند، در صورتی با استفاد از روش های فوق موفق به کاهش رطوبت اتاق نشدید البته به شرطی که اتاق را کاملا ایزوله کرده باشید، آخرین انتخاب استفاده از دستگاه های رطوبت گیر است. این دستگاه ها رطوبت محیط را به خود جذب کرده و شرایط مناسبی را برای دستگاه جوجه کشی فراهم خواهد آورد. 

تخم نطفه دار پرندگان آب دوست مناسب جوجه کشی در شمال هستند

تخم پرنده های آب دوستی مانند اردک و غاز و قو غاز و … به خوبی در شمال کشور هچ می شوند، اما تخم پرنده هایی مانند شترمرغ که برای جوجه کشی به رطوبت خیلی کمی نیاز دارند، راندمان جوجه کشی کمتری خواهند داشت و جهت موفقیت در جوجه کشی از تخم شترمرغ باید دما و رطوبت اتاق جوجه کشی را با شدت و دقت بیشتری کنترل کرد. 

چه دستگاهی برای جوجه کشی در رشت و مناطق شرجی مناسب است؟

تولید کنندگان دستگاههای جوجه کشی خود را در کیفیت های متفاوتی به باز عرضه می کنند، طبیعتا اگر از دستگاه های ارزان قیمت و غیر دقیق استفاده کنید به نتیجه نخواهید رسید. لازمه نتیجه گرفتن از فرایند جوجه کشی در شمال کشور استفاده از دستگاه های دقیق است که در ساخت آنها از برد جوجه کشی دقیق و حرفه ای، سنسور دیجیتالی با ضریب خطای بسیار پایین، بدنه درز بندی شده و سیستم های تامین دما و رطوبت دقیق استفاده شده باشد. 

دستگاه جوجه کشی درنا به عنوان حرفه ای ترین دستگاه جوجه کشی صنعتی در ایران و کل خاورمیانه شناخته شده است که تمامی امکانات فوق را در خود جای داده است، این دستگاه دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 10 ساله از طرف اندیشه سبز هستند. در صفحه دستگاه جوجه کشی درنا می توانید انواع آنها را همراه با ویدیو و مشخصات کامل مشاهده فرمایید. 

مشاوره رایگان

قبل از اقدام به خرید دستگاه و جوجه کشی در شمال کشور، بهتر است با بهترین و دقیق ترین دستگاه جوجه کشی بازار آشنا شوید، هم چنین در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره می توانید با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و از راهنمایی و مشاوره کاملا رایگان کارشناسان اندیشه سبز بهره مند شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.