تغذیه غاز با توجه به نحوه نگهداری

تغذیه غاز با توجه به روش نگهداری

مهمترین موضوعی که در پرورش غازها حائز اهمیت است انتخاب یک جیره غذایی مناسب با توجه به روش پرورشی است که نسبت به آن اقدام می شود چرا که اگر بنا باشد غازها را در محیط های بسته نگهداری کرد طبیعتا غذای آنها با غازهایی که در محیط های باز نگهداری می شود فرق خواهد کرد ولی چیزی که بیشتر اهمیت دارد این است که در هر روش پرورشی، غازها  به مقدار قابل توجهی پروتئین، ویتامین ، کلسیم و فسفر ، املاح و مواد معدنی و سایر مواد غذایی احتیاج دارند که باید از طریق غذاهایی مثل علوفه، سبزیجات، غلات و دانه هایی که در اختیارشان می گذارید دریافت کنند.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم غاز با هچ بالا
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
» سنسور SHT نسل چهار
قیمت : 7,100,000 تومان

 

بررسی نوع مواد غذایی که در اختیار غازها قرار می گیرد

یکی دیگر از مسائل مهم در تغذیه غازها توجه به سن، و جنسیت آنها برای دریافت انواع ویتامین ها، پروتئین، مواد معدنی و … است چرا که غذای جوجه غازها تا یک ماهگی و مادامی که آمادگی خوردن علوفه و سایر غذاهای نشاسته دار را داشته باشند با غازهای بزرگتر فرق خواهد کرد همچنین غذایی که در اختیار مولدین تخمگذار و گوشتی و حتی غازهایی که آنها را صرفا برای کبد چرب پرورش می دهند فرق خواهد کرد.اگر شما در صدد رعایت جیره غذایی مناسب برای غازها هستید باید به میزان انرژی دریافتی آنها از انواع غذاها توجه داشته باشید.

یک غاز نر که با چند ماده جفت گیری کرده و یا یک غاز ماده که به تازگی تخم گذاشته  است انرژی بسیاری از دست داده است و شما موظف به تامین انرژی های از دست رفته آنها  با استفاده از ذرت، سبوس برنج یا گندم، سویا و یا گوشت به همرا مقداری نمک هستید که می توانید آنها را با یکدیگر ترکیب کرده و به صورت کنسانتره در اختیار غازها بگذارید.

همچنین استفاده از آب و سنگریزه در کنار غذای آنها کمک بسیار زیادی در قدرت هضم کردن آنها خواهد داشت مخصوصا آب که برای رشد و ادامه حیات آنها حائز اهمیت است  که باید در کنار غذای روزانه خود مصرف کنند.

بررسی مواد مغذی مورد نیاز برای تغذیه غازها

بررسی مواد مغذی مورد نیاز برای تغذیه غازها - اندیشه سبز

کلسیم : بیشترین مواد معدنی مورد نیازبدن رو تشکیل میدهد و نقش بسیار مهمی درتشکیل استخوان ها ، فعال کردن آنزیم های مهم برای انعقاد خون و همچنین تشکیل پوسته تخم  پرندگان دارد و کاهش آن سبب بروز مشکلاتی از قبیل تشنج ، پوکی استخوان، غلظت خون،کاهش  و قطع تخمگذاری حتی موجب تلف شدن آنها می شود. بهتر است با مواد غذایی که سرشاز از ویتامین D است از قبیل پودر استخوان و صدف این نیازها را تامین کنید.

فسفر : فسفر هم همانند کلسیم  در استخوان سازی،  تشکیل زرده تخم مرغ،  باروری غازها و … نقش بسیار مهمی دارد و  و کمبود آن باعث عدم رشد جوجه غازها، ناتوانی جنسی مولدین تخمگذار و گوشتی، مشکلات استخوانی،  کاهش تخم گذاری و پایین آمدن راندمان جوجه آوری تخم های نطفه دار خواهد بود.

پتاسیم:  پتاسیم هم نقش بسیار مهمی در جذب پروتئین های مورد نیاز بدن پرندگان را دارد و به تحریک پذیری سلول های عصبی و انبساط ماهیچه های قلب کمک شایانی می‌کند. کمبود پتاسیم در بدن غازها نه تنها مانع رشد آنها می شود بلکه منجربه فلج شدن و تشنج انها نیز می شود.

کربوهیدرات ها :  که به مواد قندی و غیر قندی تقسیم می شوند و در تامین انرژی مورد نیاز بدن پرندگان نقش بسیار مهمی دارند که بهتر است بیشتر از حد مجاز در اختیار مولدین تخمگذار قرار نگیرد چرا که در قلب و کلیه آنها تولید چربی می کند و منجر به چاق شدن شان می شود به طوری که ممکن است باعث کاهش تخمگذاری آنها شود و یا تخم هایی که می گذارند فاقد نطفه باشند  ولی در غذای غاز هایی که آنها را صرفاً برای مصارف گوشتی پرورش میدهند مناسب است.

پروتئین ها : که از اسید های آمینه تشکیل شده‌اند و به اسید آمینه ضروری و غیرضروری تقسیم می شوند و نقش بسیار مهمی در تغذیه غاز ها دارند.

ویتامین ها : مخصوصا گروه ویتامین  b  که در رشد و جوجه آوری تخم ها موثر است و کمبود آن باعث کم خونی ، آسیب رسانی در کلیه ها،کاهش جوجه آوری، تولید و عدم رشد جوجه های تازه متولد شده خواهد بود.

بررسی مواد غذایی

مواد غذایی مورد نیاز برای تغذیه غاز ها عبارت اند ازآب، مواد افزودنی دارویی و یا ویتامینی،غذاهای جامد از قبیل ذرت، گندم، انواع دانه ها، علوفه، انواع گیاهان و سبزیجات که نسبت به نیازهای پرندگان و در جهت بهبود و تضمین سلامت آنها باید در اختیارشان قرار بگیرد.

آب : ارزانترین و در حین حال مهمترین جیره غذایی پرندگان محسوب می شود و بیشتر از 70 درصد بدن اآنها را آب تشکیل می دهد. هر غازی به نسبت وزن و سنی که دارد آب مصرف می کند که بهتر است تمیز و عاری از هر نوع  میکرو ارگانیسم های انگلی و بیماری زا باشد تا سلامت آنها را به خطر نیندازد.

مواد غذایی جامد: که نقش بسیار مهمی در رشد و تغذیه آنها دارند و البته مقدار مصرف آنها باید بر اساس جدول جیره غذایی شان تنظیم شود و در اختیارشان قرار بگیرد.

بررسی مواد غذایی غاز - اندیشه سبز

مثلا استفاده زیاد از گندم برای تغذیه جوجه غازها سبب انسداد روده آنها می شود مخصوصا اگر در فصل های گرم و یا سالن های بسته به آنها خورانده شود و یا ذرتی که در اختیار غازها می گذارید بهتر است مرطوب نباشد چون ممکن است بوی ترشیدگی دهد و یا کپک زده باشد.

نکته: سعی کنید مواد غذایی خشک را با استفاده از آسیاب های چکشی خرد کرده و مخلوط کنید سپس آنها را به نسبت نیاز پرنده و متناسب با وزن و سنی که دارد وزن کنید و در اختیار آنها قرار دهید.

مسئله ایی که بسیار حائز اهمیت است، شرایط انبار و نگهداری مواد غذایی  غازهاست. توصیه ما این است که اولا سعی کنید، مواد غذایی را به نسبت تعداد گله ها و به اندازه مصرفی که در هر دوره دارند، تامین کنید تا با گذشت زمان و به خاطر عوامل رطوبتی و دمایی کپک زده نشوند.

دوما از ورود حشرات، جوندگان و سایر پرندگان به انبارهای غذایی جلوگیری کنید. چرا که ممکن ناقل بیماری هایی باشند که حیات غازها را به خطر می اندازند.

نتیجه گیری :

در این مقاله از دانشنامه پرندگان اندیشه سبز به بررسی انواع غذاهای مورد نیاز غازها با توجه به نوع پرورش انها پرداختیم و اشاره ای هرچند کوتاه به اهمیت استفاده از ویتامین های مختلف در تغذیه ی آنها اشاره کردیم. در صورتی که علاقه مند به پرورش گسترده ی این پرنده ها باشید حتما نیازهای مختلف پرورشی این پرنده را مورد نظر داشته باشید و با استفاده از نیاز های دوره های مختلف پرورش تغذیه را برای انها فراهم کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

سوالی داری کلیک کن 👋