سایر مقالات

طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه قهوه ساز

آموزش تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه قهوه ساز - اندیشه سبز

طرز تهیه قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو یکی از نوشیدنی های تلخ و بسیار دلچسب می باشد که با می توان با انجام چند مرحله ساده آن را با استفاده از دستگاه قهوه ساز به دست آورد. قهوه اسپرسو به دلیل سرعت بالای دم کشی ، غلظت بالای قهوه ، تأثیر زود هنگام بر عملکرد بدن و افزایش سطح هوشیاری  از محبوبیت بالایی در بین افراد جهان برخوردار می باشد. در این نوشتار از بلاگ سایت اندیشه سبز ما به صورت عملی و مرحله به مرحله روش تهیه قهوه اسپرسو را برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

نکات لازم قبل از تهیه قهوه اسپرسو

لازم به ذکر است که قهوه اسپرسو روش خاصی برای تهیه قهوه می باشد. اشتباه نکنید که قهوه اسپرسو نام دانه قهوه نیست. از این رو به هنگام خرید قهوه باید دانه قهوه بخرید. دانه های قهوه در فروشگاه های قهوه فروشی و با درجه تلخی متفاوت به فروش می رسند. می توانید دانه قهوه را از این فروشگاه ها تهیه کنید. میزان کافئین موجود در قهوه اسپرسو نسبت به قهوه معمولی بیشتر می باشد از این رو این قهوه در اندازه های کم سرو میشود.

برای ایجاد قهوه اسپرسو دلچسب ، کیفیت آب مصرفی و اندازه دانه های آسیاب شده قهوه اهمیت زیادی دارد. سعی کنید که از آب تصفیه شده که میزان ناخالصی های آن کمتر باشد ، برای تهیه اسپرسو استفاده کنید. همچنین میزان آسیاب دانه های قهوه نباید بسیار پودر و یا درشت باشد. با استفاده از دستگاه آسیاب قهوه ، دانه ها را به نحوی آسیاب کنید که پودر قهوه به دست آمده نرم باشد و زبری همچون دانه های نمک را داشته باشد. اگر دانه های پودر شده زیاد درشت باشند، آب داغ به سرعت از بین آن عبور میکند و در نتیجه مزه و کیفیت قهوه بسیار پایین خواهد بود. همچنین اگر پودر قهوه بسیار ریز باشد ، به هنگام تهیه اسپرسو ، قهوه به دست آمده به دلیل خروج دیر هنگام آب داغ از بین قهوه بسیار تلخ خواهد بود.

ویدیو تهیه قهوه اسپرسو

برای به دست آوردن یک شات دوبل اسپرسو ، 20 گرم پودر قهوه با درجه تلخی متوسط کفایت میکند. از آنجایی که قهوه درجه تلخی متفاوتی دارد، این میزان برای برخی از قهوه ها متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید که میزان کم و یا زیاد پودر قهوه کیفیت نهایی آن را از بین می برد.

برای درست کردن قهوه اسپرسو دمای آب نباید به دمای جوش برسد. بنابراین اگر دستگاه شما درجه حرارت آب آن قابل تنظیم است ، دمای آن را بر روی 90 الی 95 درجه تنظیم نمایید.

مراحل تهیه قهوه اسپرسو

در این بخش تمامی مراحل را به صورت ساده و قدم به قدم برای شما عزیزان آموزش داده ایم. قبل از شروع سعی کنید که دستگاه خود را تمیز نمایید.

مرحله نخست

دستگاه آسیاب کن - اندیشه سبز

پودر قهوه را به اندازه مصرف خود در دستگاه آسیاب کن قرار دهید و بر اساس نکات ذکر شده آن را آسیاب کنید. دقت داشته باشید که اگر قهوه بیشتری پودر کرده اید ، در اولین فرصت دوباره آن را مصرف نمایید. زیرا هرچقدر پودر قهوه در یک ظرف باقی بماند از بو و طعم آن کاهسته میشود. همچنین پودر قهوه را در داخل یخچال و مکان های مرطوبت قرار ندهید.

مرحله دوم

گرم شدن دستگاه اسپرسو ساز - اندیشه سبز

بهتر است که برای گرم شدن دستگاه یکبار درون مخزن آن آب بریزید و بدون قهوه ، یک شات کامل آب از آن خارج کنید. از وجود پرتافیلتر در درون دستگاه خود اطمینان حاصل فرمایید. برای آشنایی با نحوه کارکرد دستگاه توصیه میشود به دفترچه راهنمای دستگاه اسپرسو ساز خود مراجعه نمایید.

مرحله سوم

استفاده از آب تصفیه شده برای تهیه اسپرسو - اندیشه سبز

مخزن آب دستگاه خود را با آب تصفیه شده خنک و سرد پر کنید. همان طور که گفته شد از آب دارای آهک زیاد و املاح معدنی و یا آب مقطر برای اسپرسو سازی استفاده نکنید. زیرا این نوع آب علاوه بر مختل کردن عملکرد دستگاه ، به شدت کیفیت قهوه خروجی را پایین می آورد.

مرحله چهارم

میزان قهوه مورد نیاز برای تهیه یک فنجان اسپرسو - اندیشه سبز

پرتافیلتر را از دستگاه جدا نموده و با استفاده از یک پارچه خشک ، داخل آن را تمیز و خشک نمایید. به هنگام خارج کردن پرتافیلتر احتیاط کنید زیرا در اثر گرم شدن دستگاه ، پرتافیلتر داغ خواهد بود. سپس مقدار مناسب از پودر قهوه را داخل مخزن پرتافیلتر بریزید. اگر در منزل ترازو دیجیتالی دارید می توانید برای کنترل دقیق وزن قهوه از آن استفاده کنید.

مرحله پنجم

فشردن پودر قهوه در پرتافیلتر برای تهیه اسپرسو - اندیشه سبز

پودر قهوه مورد نظر را درون مخزن پرتافیلتر قرار دهید. با استفاده از تمپ و فشار دست ، قوه داخل پرتافیلتر را مسطح و فشرده کنید. بدین ترتیب بخار آب به صورت متعادل از بین دانه ها عبور خواهد کرد. سطح فشرده شده قهوه را با انگشت خود تست نکنید زیرا اینکار باعث ایجاد ترک در بین پودر قهوه خواهد شد. اجازه دهید پودر قهوه به صورت فشرده و سفت در درون پرتافیلتر باقی بماند.

مرحله ششم

قرار دادن پورتافیلتر درون هد گروپ - اندیشه سبز

پرتافیلتر را در جای مخصوص آن و درون هد گروپ قرار دهید و آن را کمی بچرخانید تا محکم در جای خود ثابت شود. دکمه روشن شدن هد گروپ مد نظر را برای چند ثانیه روشن نگه دارید. با اینکار به تمیز شدن اجزای متصل به هد گروپ کمک می نماید تا رطوبت باقی مانده در داخل دستگاه به پودر قهوه نفوذ نکند.

مرحله نهایی

تهیه یک فنجان اسپرسو - اندیشه سبز

کاپ و یا فنجان مورد نظر خود را در قسمت مربوطه قرار دهید. سعی کنید فنجان شما کمی گرم باشد. سپس دکمه فعال شدن شات اسپرسو را بزنید تا فنجان شما به آرامی از اسپرسو پر شود. در صورتیکه دستگاه شما تمام اتوماتیک باشد ، فنجان تا اندازه از پیش تعیین شده پر خواهد شد. اما اگر دستگاه شما تمام اتوماتیک نیست باید قبل از تغییر رنگ قهوه خارج شده و یا کاهش غلظت آن ، دکمه فشار آب را قطع کنید. اگر به اندازه دو شات می خواهید اسپرسو تهیه نمایید ، برای شات دوم به مدت 20 الی 30 ثانیه صبر کنید ، سپس اقدام به اسپرسو گیری نمایید. در انتها شما می بایست پرتافیلتر را جدا نموده و آن را با آب تمیز و سپس خشک کرده و در هد گروپ قرار دهید. توصیه میشود اسپرسو به دست آمده را با تکه ای از شکلات سرو کنید.

نتیجه گیری

قهوه اسپرسو یکی از نوشیدنی های پر مصرف در بین افراد می باشد. با تهیه دستگاه قوه ساز خانگی می توان این نوشیدنی و سایر نوشیدنی هایی همچون کاپوچینو ، کافه لاته و … نیز از دستگاه قهوه ساز تهیه نمود.

اندیشه سبز بعنوان یکی از تولید کنندگان تجهیزات صنعتی در داخل کشور ، انواع تجهیزات کافی شاپ و رستوران همچون دستگاه قهوه ساز خانگی ، قهوه ساز کافی شاپی و … به فروش می رساند. این دستگاه ها از بهترین قطعات اروپایی ساخته شده اند و دوام بسیار بالایی دارند. شما نیز می توانید با خرید این دستگاه ها در منزل و یا کافی شاپ ، انواع قهوه تهیه نمایید.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان ، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.