مقالات رطوبت ساز و مه پاش

چگونگی کنترل رطوبت گلخانه | کاهش رطوبت گلخانه | افزایش رطوبت گلخانه

راه حل های کنترل، کاهش و افزایش رطوبت گلخانه - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

راه حل های کنترل، کاهش و افزایش رطوبت گلخانه

گلخانه یک محیط بسته و تحت کنترل است که تمامی متغیرهای آن را می توان با استفاده از تجهیزات استانداری کنترل کرد، همانطور که دما و روشنایی گلخانه قابل کنترل است، رطوبت آن نیز امکان کنترل  و کم و زیاد شدن را دارد. هر محصول کشاورزی در دما و رطوبت خاصی بهترین رشد را خواهند داشت، اما دما و رطوبت مورد انتظار به خودی خود به وجود نمی آید، بلکه با کنترل محیط به دست می آید، به همین دلیل در این نوشته از اندیشه سبز قصد داریم که به صورت تخصصی در مورد نحوه کنترل رطوبت گلخانه مطالب مفیدی را در اختیار شما مخاطب گرامی قرار دهیم.

فن سیرکوله
فن سیرکوله
» دارای قابلیت ایجاد جریان هوا و یکنواخت سازی سطح دما و رطوبت گلخانه
» بهره گیری از بدنه و قطعات مقاوم در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی
» برخورداری از کمترین میزان صدا و لرزش
قیمت : 4,600,000 تومان9,600,000 تومان

اهمیت رطوبت در گلخانه

هر محصولی در شرایط دما و رطوبتی خاصی رشد می کند، بنابراین جهت کنترل دما در فصول سرد سال و جلوگیری از سرمازدگی محصولات از هیتر گلخانه استفاده می شود که در مقاله شرایط دمایی گلخانه می توانید اطلاعات کامل در رابطه با نحوه کنترل دما در گلخانه به دست آورید. 

در این نوشته در مورد اهمیت رطوبت در گلخانه و روش های کنترل آن بحث خواهیم کرد. هر محصولی در شرایط رطوبتی خاصی رشد می کند به عنوان مثال برنج در آب و هوای به شدت مرطوب شمالی و خرما در آب و هوای گرم و خشک کشور به خوبی رشد خواهد کرد.

اهمیت رطوبت در گلخانه - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در مورد محصولات گلخانه ، صیفی جات، میوه ، گل ها و گیاهان آپارتمانی نیز همین قانون وجود دارد که حتما باید رعایت شود، معمولا دما و رطوبت مناسب برای رشد هر محصولی توسط کارشناسان زراعی اعلام می شود و پرورش دهنده ها با نصب دماسنج و رطوبت سنج در گلخانه خود از وضعیت دما و رطوبتی آن اطلاع خواهند یافت.

 هر چه دماسنج و رطوبت سنج دقیق تر باشد، کنترل بهتری بر دما و رطوبت گلخانه وجود خواهد داشت و نتیجه آن رشد بهتر و سریعتر محصولات خواهد بود که در سود نهایی پرورش دهنده تاثیر بسزایی خواهد داشت. 

رطوبت ساز التراسونیک 5400
رطوبت ساز التراسونیک 5400
» امکان تامین رطوبت مورد نیاز گلخانه با نهایت راندمان
» بهره گیری از پیزوسرامیک های مدرن برای تولید رطوبت یکدست و سبک
» دارای فن قدرتمند با توان هوادهی بالا
قیمت : 24,750,000 تومان

عوارض رطوبت بیش از حد در گلخانه

زمانی که رطوبت داخل گلخانه به بیش از مقدار مجاز می رسد، گیاه توانایی تعریق نخواهد شد و در نتیجه با پژمردگی و خفگی و پژمردگی برگ ها و حتی میوه رو به رو خواهد شد. چرا که مواد غذایی از طریق آوندها از ریشه به ساقه ، برگ ها و در نتیجه میوه می رسد. بنابراین اگر رطوبت زیادی در محیط وجود داشته باشد، آوندها امکان مکش مواد غذایی را نخواهند داشت و در نتیجه شاهد خفگی گیاه و برگ ها خواهید بود.

قارچ ها و میکروارگانیسم ها در شرایط دما و رطوبت بالا به خوبی رشد می کنند، معمولا افزایش رطوبت با افزایش دما همراه است و این دو مورد زمینه بسیار خوبی را برای رشد میکروارگانیسم ها فراهم خواهد کرد. زمانیکه که کوچکترین آفات در گلخانه وجود داشته باشد، گرما و رطوبت بالا شرایط را برای رشد و تکثیر آنها هموارتر کرده و در نتیجه با کپک زدگی و فاسد شدن میوه و گیاهان روبرو خواهید شد. این کپک به صورت پودر بر روی برگ های محصولات قابل مشاهده و تشخیص خواهد بود. 

به دلیل اشباع رطوبت در هوا ، امکان تبخیر آب وجود ندارد، بنابراین مقداری آبی که به محصولات می دهید در کف گلخانه و در داخل خاک خواهد ماند، این آب به مرور زمان فاسد شده و سبب فاسد شدن گیاه از ریشه خواهد شد. 

⚡ به منظور کاهش رطوبت گلخانه می توانید روش های زیر را در پیش بگیرید :

الف – از فن های تهویه قوی استفاده کنید، فن تهویه گلخانه سبب خروج رطوبت و ورود هوای خشک و تازه خواهد شد. هم چنین گردش هوا به تغذیه بهتر گیاهان و رشد آنها کمک خواهد کرد. 

ب – در صورت مشاهده بالا بودن رطوبت ، از آب دهی به گیاهان خودداری کنید و اجازه بدهید تا رطوبت گلخانه به حد نرمال خود برسد. 

ج – در برخی مواقع با افزایش دما می توان رطوبت را کاهش داد، این مورد بیشتر در مناطق سردسیر جوابگو است چرا که در مناطق گرم و مرطوب امکان کاهش رطوبت از طریق افزایش دما وجود ندارد. در این صورت با استفاده از بخاری گلخانه و دیگر سیستم های گرمایشی می توان سطح دمای گلخانه را افزایش داد تا از رطوبت آن کاسته شود. 

د – در مواردی که هیچ یک از راه حل های فوق جوابگو نبود می توان از دستگاه های رطوبت گیر استفاده کرد. این دستگاه ها قیمت بالایی دارند اما به طور صد درصدی می توانند رطوبت محیط را کاهش دهند. 

عوارض کاهش شدید رطوبت بر گیاهان و سبزیجات

گیاهانی که تمایل به رشد در رطوبت بالا دارند، کاهش رطوبت برای آنها به منزله مرگ است. همانطور که بالا بودن بیش از حد مجاز رطوبت برای برخی از گیاهان مضر است، محصولاتی مانند برنج نیز در رطوبت پایین قابلیت رشد را ندارد و با بیماری های مختلفی روبرو می  شوند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خشکی برگ ها و ساقه ها از شایعترین عارضه کمبود رطوبت در محیط گلخانه است. چرا که در صورت کم بودن رطوبت بر سرعت تبخیر آب افزایش خواهد یافت و بیشتر آبی که در خاک گیاه وجود دارد در محیط تبخیر می شود  در نتیجه ریشه فرصت کافی برای دریافت آب کافی را نخواهد داشت و نتیجه آن عدم دسترسی کامل همه برگ ها و ساقه ها به آب می باشد. در این صورت برگ های انتهایی با کم ابی مواجه خواهند شد و شاهد خشک شدن لبه های برگ ها خواهید شد. 

عوارض کاهش شدید رطوبت بر گیاهان و سبزیجات - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در صورتی که گیاه یا محصول گل داده باشد، مدتی پس از گل دادن شاهد ریزش آن خواهید بود و یا شکوفه ها قبل از اینکه کامل باز شوند می ریزند، همه این موارد برای یک گلخانه دار و کسی که می خواهد محصول کشاورزی بکارد، ضرر محسوب می شود. اما خوشبختانه برای مشکل کمبود رطوبت نیز راه حل وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

⚡ روش های افزایش رطوبت در گلخانه :

الف – میزان آب خاک را افزایش دهید، زمانی که آبیاری محصولات را افزایش دهید، به مرور زمان سبب افزایش رطوبت محیط تمیز خواهید شد و زمانی که رطوبت به مقدار مجاز برسد، تبخیر سطحی خاک کاهش یافته و آب از طریق آوندها به ساقه ها و برگ های گیاه راه خواهد یافت. 

ب – در صورت سرد بودن سالن ، حتما دمای محیط را افزایش دهید، افزایش دما نیز روند تبخیر را سرعت داده و سبب افزایش رطوبت سالن خواهد شد، البته همزمان با افزایش دما میزان آب خاک را نیز افزایش دهید. حتی می توانید ظروفی را پر از آب کنید و در وسط گلخانه قرار دهید. 

ج – از رطوبت ساز استفاده کنید، مه پاش یا رطوبت ساز وسیله است که میزان رطوبت محیط را در کمترین زمان ممکن و بدون دردسر افزایش خواهد داد. اگر در مناطق گرم و خشک کشور قرار دارید که حتی با وجود گرمای زیاد نیز امکان افزایش رطوبت وجود ندارد، می توانید به سادگی با استفاده از این وسیله رطوبت گلخانه را به مقدار مناسب جهت رشد گیاه برسانید. 

مشاوره خرید رطوبت ساز

اندیشه سبز تولید کننده انواع رطوبت سازهای مناسب برای گلخانه ، مرغداری و سالن های پرورش قارچ می باشد که دارای سابقه 30 ساله در این زمینه می باشد. در صورت نیاز به مشاوره جهت خرید رطوبت ساز گلخانه می توانید با کارشناسان سایت تماس بگیرید و از راهنمایی های لازم در این باره بهره مند شوید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “چگونگی کنترل رطوبت گلخانه | کاهش رطوبت گلخانه | افزایش رطوبت گلخانه

  1. سیاوش کاوسی گفت:

    سلام وقتتان بخیر کاوسی هستم از امل گلخانه سه قلو هر کدام ۹در۴۲ متر نیم دایره ای ارتفاع کناری۲متر ارتفاع تاج۳.۵ متر دوسالن کف گرما شوفاژی که توسط دو دیک شوفاژ در اکس سالن وسط قرار گرفته و هر سالن بکمک. دیک خالی با مشعل چوپقی وفن معمولی گرما رو تا حدودی گردش میدهد جهت کاهش عرق که بصورت چکه باعث لکه برگ گیاه شده لطف کنید. راهکارش چیه

    1. admins-r گفت:

      سلام آقای کاوسی
      راه کار استفاده از تهویه مناسب هست که اگه با شماره ای که این زیر واستون میزارم تماس بگیرید بهتون گفته میشه که از چه نوع تهویه ای استفاده بکنید.
      09144485590

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.