مقالات رطوبت ساز و مه پاش

شرایط دما و رطوبتی اتاق سرور و دیتا سنتر

شرایط دما و رطوبتی اتاق سرور و دیتا سنتر - اندیشه سبز

شرایط دما و رطوبتی مرکز داده و نحوه تامین آن

دیتا سنتر یا مرکز داده به محلی گفته می شود که در آن مجموعه ای از کامپیوترهای بزرگ، تجهیزات الکترونیکی و ارتباطی، زیرساخت های ارتباطی و امنیتی و… مدیریت و میزبانی سرویس ها، سایت ها و برنامه های تحت شبکه (اینترنت، اینترانت، اکسترانت) را بر عهده دارند. با توجه به اینکه این کامپیوتر ها و تجهیزات به صورت شبانه روزی روشن هستند و عموما قیمت بالایی نیز دارند، در صورت عدم توجه به دما و رطوبت اتاق ، امکان افزایش بیش از حد حرارت و رطوبت محل وجود دارد که احتمال خرابی در قطعات را به همراه خواهد داشت. 

همین امر سبب کاهش اعتماد گروهها و سازمانها به دیتا سنتر شده و خسارات مالی جدی به گروه ارائه دهنده خدمات میزبانی و سایر گروه های وابسته وارد خواهد کرد. در این نوشته از اندیشه سبز به شرایط مناسب دما و رطوبتی یک اتاق سرور خواهیم پرداخت و روش هایی را برای کنترل دما و رطوبت آن ارائه خواهیم داد. 

ساختمان دیتاسنتر چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ساختمان باید در مکانی بنا شود که استانداردهای لازم را داشته باشد تا امنیت لازم را فراهم کند و از بیشترین میزان بازدهی بهره مند باشد. معمولا از دو استاندارد Tia942 و ANSI/BICSI 002-201 در ساخت اتاق های مرکز داده استفاده می شود. 

این مکان باید به گونه ای باشد که از هر گونه خطرات تهدیده کننده انسانی و طبیعی مانند جنگ ، سیل ، زلزله ، رعد و برق ، آتش سوزی ، انفجار و … در امان باشد چرا که حاوی هزاران گیگابایت اطلاعات مهم و حساس است و در صورت نابودی آنها ، کسب و کارهای زیادی نابود خواهند شد.

ساختمان دیتاسنتر چه ویژگی هایی باید داشته باشد - اندیشه سبز

بنابراین در دو استاندارد فوق قانونی ذکر شده که بر طبق آنها باید فاصله ساختمان های مرکز داده را از محل های خطر آفرینی مانند فرودگاه، پمپ بنزین، نیروگاه های هسته ای و دیزلی، سد، رودخانه، دامنه کوه ها، مناطق زلزله خیز، مراکز نظامی، دامنه کوه های آتشفشانی و … حفظ کرد تا در صورت بروز حادثه به این اتاقک ها آسیب جدی وارد نشود. 

شرایط دما و رطوبتی اتاق سرور

علاوه بر رعایت تمامی موارد فوق در راه اندازی ساختمان مرکز داده باید به شرایط داخلی آن نیز توجه کنید تا کامپیوتر ها بهترین راندمان و طول عمر بالایی داشته باشند، دمای اتاق سرور باید بین 20 الی 24 درجه سانتیگراد باشد که با استفاده از تجهیزات سرمایشی و وسایل گرمایشی می توان این میزان دما را برای اتاق سرور تامین نمود. بالا بودن و یا پایین بودن بیش از حد دمای مرکز داده می تواند صدمات جدی را به تجهیزات وارد سازند، بنابراین حتما به این مورد توجه ویژه ای شود و از دماسنج های دقیق و دیجیتالی در اتاق ها استفاده شود تا دما را به صورت مدام مورد سنجش قرار داده و از طریق بلوتوث یا وای فای به تلفن همراه یا رایانه شما ارسال کند. 

هم چنین رطوبت مناسب جهت کارکرد صحیح و بدون مشکل سیستم ها بین 45 الی 55 درصد در نظر گرفته شده است که این میزان رطوبت با توجه به دمای اتاق قابل تغییر خواهد بود و باید با استفاده از تجهیزاتی مانند رطوبت ساز و فن تهویه میزان دما  و رطوبت اتاق را کنترل کرد. 

شرایط دما و رطوبتی اتاق سرور - اندیشه سبز

بدین صورت که در صورت بالا رفتن دما و رطوبت اتاق می توان با استفاده از فن تهویه این میزان را کاهش داد و هوای خنک تری را وارد اتاق کرد. بنابراین در این ساختمان ها باید از تعداد متناسبی فن تهویه استفاده کرد. 

به منظور اطلاع از رطوبت اتاق می توان از رطوبت سنج ها دیجیتالی استفاده کرد ، می توان آنها را در گوش هایی از اتاق نصب کرد تا رطوبت محیط را به صورت پوشه از طریق بلوتوث به تلفن همراه شما ارسال کند. 

شیوه کنترل دما در اتاق سرور

زمانی که در فصل زمستان قرار دارید ، طبیعتا دما پایین تر از مقدار مجاز خواهد بود و در صورتی که به این موضوع بی توجه باشید، شوک های الکتریکی وارده به سیستم های کامپیوتری موجب افزایش استهلاک و حتی از کار افتادن آنها خواهد شود بنابراین لازم است با استفاده از بخاری های گازی دودکش دار و یا بخاری های برقی دما را افزایش دهید. 

هم چنین زمانی که در فصل های گرم سال قرار دارید و دما به مقدار خیلی زیادی افزایش یافته باشد، با استفاده از فن ها تهویه و کولرهای گازی و یا کولرهای آبی می توان دما را کاهش داد. در برخی از دیتاسنتر های بزرگ از لوله کشی های انتقال آب جهت خنک کردن و گرم کردن مرکز داده استفاده می شود، با توجه به اینکه آب دیر تر سرد می شود و دیر تر نیز داغ می شود، یک گزینه عالی برای خارج سازی گرمای اضافی و یا گرم کردن سالن است. 

نحوه کنترل رطوبت مرکز داده

در صورتی که رطوبت سنج سالن ، میزان رطوبت را کمتر از مقدار مجاز نشان دهد، به سادگی با استفاده از دستگاه های رطوبت ساز می توان، مقدار آن را در اتاق افزایش داد که از جمله رطوبت سازهای مناسب برای این موضوع می توان به مه پاش های پروانه های، رطوبت ساز های التراسونیک و یا مه پاش های نازلی اشاره کرد. این مسئله در مناطق گرم و خشک با اهمیت تر خواهد بود و حتما باید از یک سیستم رطوبت ساز در سالن دیتا سنتر استفاده شود. 

نحوه کنترل رطوبت مرکز داده - اندیشه سبز

اما زمانی که در مناطق شرجی و شمالی کشور قرار دارید که میزان رطوبت بسیار بیشتر از مقدار مناسب برای اتاق است با استفاده از فن تهویه و یا دستگاه های رطوبت گیر می توانید میزان رطوبت سالن را کاهش دهید. حتما به این موضوع دقت کنید چرا که بالا بودن رطوبت و یا کم بودن بیش از حد آن سبب افزایش استهلاک و ناکارآمدی سیستم های کامپیوتری خواهد شد و طول عمر آنها را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.