شرایط دمایی گلخانه خیار

شرایط محیطی برای رشد گلخانه ای خیار

یکی از صیفی جات محبوب و پر مصرف در جهان ، خیار می باشد. این گیاه برای رشد نیاز به شرایط دمایی خاصی دارد. در حالت کلی این گیاه در دماهای معتدل رشد می کند. اما به دلیل مصرف زیاد ، در فصل های سرد و حتی فصل های گرم ، خیار را از طریق کشت گلخانه ای برداشت می نمایند. تأمین دقیق دما و رطوبت مورد نیاز در گلخانه ها امری ضروری و مهم می باشد. در زمینه کشت گلخانه ای خیار نیز می بایست پرورش دهنده دمای مطلوب و دقیق را به بهترین شکل ممکن تأمین نماید تا گیاه مورد کشت به خوبی رشد کند. طبیعتا هر چقدر شرایط محیطی در گلخانه خیار مناسب و ایده آل باشند ، کیفیت رشد افزایش پیدا کرده و در نتیجه سود بیشتری می توان به دست آورد. در این نوشتار از سایت اندیشه سبز به بحث در رابطه با دما و رطوبت مورد نیاز خیار برای رشد در گلخانه پرداخته ایم. همچنین شما با انواع سیستم های گرمایشی گلخانه خیار نیز آشنا خواهید شد.

دمای مورد نیاز در گلخانه خیار چقدر است؟

دما یکی از عوامل مهم بر روند رشد و کیفیت محصولات گلخانه ای می باشد. از آنجایی که گیاهان در طول روز فتوسنتز انجام میدهند ، میزان دمای مورد نیاز آنها در روز بیشتر از شب می باشد. ناگفته نماند که دمای زیاد در شب باعث میشود که رشد محصولات آهسته و کند گردد. خیار نیز در طول روز و شب به دماهای مختلفی نیاز دارد. مناسب ترین میزان دما برای رشد خیار در طول روز 25 درجه سانتی گراد است. در طول شب نیز دمای مطلوب ، 19 درجه سانتی گراد می باشد.

لازم به ذکر است که دمای گلخانه نباید به بیش از 32 درجه و یا زیر 18 درجه سانتی گراد برسد. زیرا این دماها علاوه بر جلوگیری از سرعت رشد باعث پژمرده شدن و یا خشک شدن بوته خیار نیز خواهند شد.

از این رو در گلخانه خیار برای تنظیم و کنترل دقیق دما از ترموستات استفاده میشود. در واقع ترموستات محیطی به هیتر وصل بوده و از این طریق عملکرد هیتر تنظیم میشود. بدین معنی که با کاهش دما، سنسور مربوطه باعث روشن شدن هیتر می شود. به محض افزایش دما و یا رسیدن به دمای مطلوب ، سنسور دوباره فرمان خاموش شدن به هیتر را ارسال می کند.

بخاری و هیتر کارگاهی 240000 کیلو کالری pf
» امکان تولید گرمای مطبوع در گلخانه
» دارای دوام و طول عمر بالا
» دارای قابلیت اتصال به ترموستات محیطی و تنظیم دما
قیمت : 43,000,000 تومان47,000,000 تومان

دمای مورد نیاز در گلخانه خیار

به هنگام تولید حرارت در گلخانه خیار ، باید دمای قسمت های مختلف آن یکنواخت باشد. از این رو از فن گلخانه جهت تهویه و یکنواخت کردن هوای داخل سالن استفاده میشود. دقت داشته باشید که هوای گرم به دلیل سبکی و چگالی کمتر در قسمت های فوقانی انباشته میشود و معمولا در قسمت های نزدیک به کف دما سردتر است. لذا استفاده از فن ها جهت یکنواخت کردن دمای کل سالن گلخانه ضروری است.

دقت داشته باشید که دمای خاک نیز در امر پرورش خیار اهمیت بالایی دارد. زیرا ریشه این گیاه برای جذب مواد ، به دماهای مطلوب و در محدوده 17 الی 20 درجه نیاز دارد. لذا اگر آب مورد استفاده برای آبیاری بیش از اندازه سرد می باشد، قبل از آبیاری می بایست به طریقی آن را گرم نمود. در فصل زمستان بیشتر پرورش دهندگان مخزن آب را در داخل گلخانه و یا یک مکان گرم قرار می دهند. بدین صورت دمای آب قبل از آبیاری گیاه به حد مطلوب می رسد. در فصل زمستان باید حتما دمای خاک گرم و در حد مطلوب ( 17 – 20 درجه ) باشد ، در غیر اینصورت گیاه پژمرده می شود.

رطوبت مورد نیاز برای خیار گلخانه ای چقدر است؟

رطوبت نیز همانند دما تأثیر زیادی بر سلامت محصولات گلخانه دارد. در زمینه پرورش خیار گلخانه ای میزان رطوبت مورد نیاز بین 50 الی 70 درصد می باشد. در مقاله ای جداگانه به مبحث رطوبت مناسب برای گلخانه خیار اشاره خواهد شد و به نحوه تامین آن و عوارض بالا یا پایین بودن رطوبت پرداخته خواهد شد.

بهترین سیستم برای گرمایش گلخانه خیار کدام است؟

برای تأمین گرمای گلخانه خیار از انواع هیترها استفاده میشود. اما بهترین و کم مصرف ترین نوع بخاری گلخانه ، هیترهای آتش درون می باشند. اصولا به این بخاری های مخصوص گلخانه ، کوره هوای گرم و بخاری آتش خوار طرح اسپانیایی نیز گفته می شود. این نوع هیترها با انواع سوخت گازی و گازوئیلی و حتی به صورت دوگانه سوز نیز کار می کنند. نکته قابل توجه در تأمین گرمای گلخانه ، کیفیت هوای گرم تولید شده ، امنیت سیستم گرمایشی و راندمان آن می باشد. در هیترهای مخصوص گلخانه ، کیفیت هوای گرم ایجاد شده بسیار ایده آل است. زیرا هیچ نوع دود و آلاینده ناشی از سوخت از طریق این هیترها به داخل سالن گلخانه نشت پیدا نمی کند. همچنین امنیت این هیترها در برابر خطراتی همچون آتش سوزی ، انفجار دیگ و یا اتصال برق بسیار پایین و در حد صفر می باشد. کوره هوای گرم راندمان بسیار عالی و مصرف سوخت پایینی دارد.

سیستم گرمایشی مخصوص گلخانه خیار - اندیشه سبز

برای گلخانه هایی که در آنجا دسترسی به سوخت های فسیلی میسر نیست، بهترین سیستم گرمایشی، هیتر برقی فن دار می باشد. این هیتر برقی نیز گرمای بسیار پاک ایجاد میکند که برای رشد گیاهان گلخانه بسیار مناسب است. هیتر برقی با استفاده از فن ، گرما را به داخل سالن تزریق میکند. لذا با استفاده از این سیستم گرما به صورت یکنواخت در سالن پخش می شود و نیاز کمتری به سیستم های تهویه و فن خواهد بود.

خرید سیستم گرمایشی مخصوص گلخانه

استفاده از سیستم های گرمایشی دقیق و مناسب در گلخانه ها یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت در این زمینه می باشد. در صورتیکه از هیترهای غیر استاندارد و نامناسب و دودزا در گلخانه ها استفاده شود، خسارات زیادی می تواند به پرورش دهنده وارد شود. از این رو پرورش دهندگان حتما می بایست از سیستم های گرمایشی مخصوص گلخانه استفاده نمایند.

اندیشه سبز بعنوان بزرگترین سازنده تجهیزات گرمایشی در داخل کشور ، در راستای تحقق اهداف صنعت کشاورزی و توسعه آن ، انواع هیتر مخصوص گلخانه طراحی و تولید مینماید. برخورداری از قطعات بسیار با کیفیت ، رعایت استانداردهای جهانی ، راندمان بالا ، مصرف کم سوخت در کنار بازدهی و امنیت بالا از جمله ویژگی های این هیترها می باشد. این هیترها در انواع طرح های گازوئیلی ، گازسوز و دوگانه سوز ساخته میشوند. همچنین اندیشه سبز انواع هیتر برقی نیز تولید میکند. تمامی محصولات گرمایشی اندیشه سبز از 12 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش نیز برخوردار می باشند.

در صورتیکه برای گلخانه خود به دنبال خرید سیستم گرمایشی مناسب هستید و نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر دارید، میتوانید با شماره زیر تماس حاصل فرمائید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

سوالی داری کلیک کن 👋