مقالات لبنیاتی

یک کیلو ماست چقدر کره میده، روش های کره گرفتن از ماست

واقعا یک من ماست چقدر کره میدهد - اندیشه سبز

واقعا یک من ماست چقدر کره میدهد؟

بیایید یکبار برای همیشه این سوال و یا این جمله ی ابهام دار را به شکل یک تهدید نگاه نکنیم. اینکه یک من ماست چقدر کره می دهد را به واقع و اصولی محاسبه کنیم و اگر اینبار کسی خواست از این عبارت برای تهدید کردن استفاده کند به صورت علمی پاسخش را بدهیم.

برای رسیدن به جواب این سوال اول باید بفهمیم که هر یک کیلو ماست چقدر کره می دهد. ما در این مقاله از وب سایت اندیشه سبز سعی داریم علاوه بر این سوال به بررسی ماهیت و خواص کره و همچنین روش های گرفتن کره از ماست در خانه نیز  بپردازیم . با ما همراه باشید.

دستگاه کره گیر 20 لیتری خانگی
دستگاه کره گیر 20 لیتری خانگی
» طراحی شده برای تولید دوغ و کره از ماست پرچرب
» دارای مخزنی با ظرفیت 20 لیتر
» نحوه ی عملکرد بصورت بالازن
قیمت : 1,450,000 تومان2,230,000 تومان

واقعا یک من ماست چقدر کره میدهد - اندیشه سبز

کره در واقع چربی موجود در ماست است که با جدا کردن این چربی ، ماست تبدیل به دوغ می شود. این ماده ی غذایی لبنی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است بخصوص که از نوع حیوانی و سنتی آن باشد. کره حاوی ویتامین A بوده که برای پوست بسیار مفید است.

همچنین باعث قدرت عضلانی شما می شود. گفته می شود که این ماده ی لبنی مفید حاصله از ماست، دشمن بیماری های قارچی نیز می باشد و به طور کلی مصرف آن به حد تعادل می تواند برای بدن بسیار مفید باشد. البته عاشقان کره به این کارها کاری ندارند و لذت خوردن آن را با هیچ فایده و ضرری عوض نخواهند کرد.

یک نکته که بهتر است درباره ی کره های محلی بدانید این است که در خیلی از لبنیاتی های سطح شهر و یا حتی خیلی شهرستان ها ، کره ای که به نام کره ی حیوانی به فروش می رسد کره ی حاصله از ماست نبوده و درواقع کره ی خامه است.

کره ی خامه به نسبت کره ی ماست از قیمت پایین­تری برخوردار است و البته برای دوستان سنتی پسند خیلی مطلوب نیست که کره ی خامه را به عنوان کره ی محلی مصرف کنند. طعم و خواص کره ماست حال و هوای دیگری دارد.

برخی لبنیاتی های عزیز متقلب البته برای اینکه کره ی حاصل از خامه شان را کره ماست نشان دهند و به قیمت بالاتری بفروشند، کمی ماست ترش با خامه ترکیب می کنند و بعد فرایند کره ­گیری را شروع می کنند. در این صورت طعم نهایی کره ممکن است شما را فریب دهد و حس کنید که واقعا کره ی ماست است.

یک کیلو ماست چقدر کره میده؟

اگر از ماست گاو با چربی متوسط استفاده کنید، به ازای هر کیلو ماست، حدودا 50 الی 70 گرم کره به دست خواهید آورد.

چند کیلو ماست یک کیلو کره میده؟

برای تهیه یک کیلو کره تقریبا به 15 کیلوگرم ماست گاو نیاز می باشد. اما اگر از ماست گوسفند یا بز استفاده کنید، کمتر از 15 کیلو ماست نیاز خواهید داشت.

چند کیلو شیر یک کیلو کره میده؟

در تهیه ماست، چیزی از وزن شیر کم نمیشود. یعنی یک کیلو شیر تقریبا یک کیلو ماست میدهد. لذا برای تهیه یک کیلو کره گاوی به 15 کیلو شیر گاو نیاز می باشد. اگر به لیتر بخواهیم بگوییم تقریبا 14.5 لیتر شیر گاو لازم است تا بتوان یک کیلو کره از آن به دست آورد.

یک کیلو کره چقدر روغن میدهد؟

از یک کیلو کره حیوانی ارگانیک حدودا نیم کیلو روغن حیوانی اصل میتوان به دست آورد.

کره­ ماست های مختلف

کره­ ماست­های مختلف رنگ ها و طعم های متفاوتی دارد. مثلا کره ی گاو زرد رنگ است و کره ی گوسفند، بز و گاومیش سفید؛ و البته کره ی حاصله از خامه رنگ زرد کدری دارد.

اگر شما بخواهید در حدود نیم کیلو کره بگیرید باید از ماست های مختلف با وزن های متفاوتی استفاده کنید. مثلا نیم کیلو کره :

  • در صورت استفاده از ماست گاو به 10 کیلو گرم ماست
  • در صورت استفاده از ماست گوسفند به 5 کیلو گرم ماست
  • در صورت استفاده از ماست بز به 5 کیلو گرم ماست
  • در صورت استفاده از ماست گاومیش به 5 کیلو گرم ماست

نیاز دارید.  همانطور که می بینید میزان وزن ماست گاوی برای گرفتن نیم کیلو کره دو برابر بقیه ی ماست ها است. چرا که این ماست از چربی کمتری برخوردار است و البته حاوی ویتامین A بیشتری نیز است.

کره­ ماست های مختلف - اندیشه سبز

حال قصد داریم به سوال تاریخی یک من ماست چقدر کره می دهد پاسخ دهیم. “من” واحد اندازه گیری است که در شهرهای مختلف مقیاس متفاوتی دارد.

مثلا “من” تبریز که گویا “من” اصلی نیز همان است ، 3 کیلوگرم و “من” اصفهان 6 کیلوگرم و “من” ری که از آن با “ری” نیز یاد می شود معادل 12 کیلوگرم است.

اگر “من” را  “من تبریز” در نظر بگیریم که مرسوم نیز هست ، و ماست را ماست گاو در نظر بگیریم  با یک تناسب ریاضی ساده به این می رسیم که “یک من ماست” 150 گرم کره خواهد داد. در صورت استفاده از ماست گوسفند، بز و گاومیش نیز “یک من ماست” 300 گرم کره خواهد داد. و من الله توفیق

یک اخطار مهم

هیچ گاه برای کره گیری از ماست های حیوانی مختلف استفاده نکنید. یعنی مثلا ماست گاو و بز را با هم مخلوط نکنید و کره بگیرید و حس کنید همانند زکریای رازی به کشف جدیدی در صنعت کره­گیری نائل آمده اید. در صورت انجام این ترکیب، کره شما بد بو و بدمزه خواهد شد!!!

روش های کره گرفتن از ماست در خانه

شما در خانه خود نیز می توانید از ماست کره بگیرید. به طور کلی هر نوع تکان دادن شدید ظرف دربسته ی حاوی ماست در مدتی مشخص می تواند باعث جدا شدن چربی های داخل ماست شده و شما را به وصال کره تان برساند.

مایع باقی مانده نیز یه دوغ خوشمزه­ی خانگی خواهد بود که می توانید با اضافه کردن نمک و سبزیجات خشک لذتی مبسوط از میل کردن آن ببرید. در ادامه به بررسی روش های کره گرفتن از ماست می پردازیم.

کره گرفتن از ماست با مشک

کره گرفتن از ماست با مشک - اندیشه سبز

البته این روش سنتی همان روشی است که بارها در فیلم ها دیده ایم. خانم های عشایری را دیده ایم که کیسه ای تیر رنگ را گرفته و تکان پشت تکان حواله اش می کنند. به این روش و با این تکان ها همان عملیات جدا سازی چربی داخل ماست چکیده از آن صورت می گیرد.

با برداشتن این چربی از روی مایع و دوباره فشردن آن در پارچه و تنظیفی تمیز، تمام آب و دوغ داخل آن خارج می شود و ماده ی مانده همان کره ی محبوب ماست.

کره­ گرفتن از ماست با مخلوط کن و همزن برقی

بله مخلوط کن. همان مخلوط کن هایی که با آن ها شیرموز درست می کنید می تواند به شما در گرفتن کره از ماست کمک کند. به نحوی که با ریختن ماست پرچرب در آن و اضافه کردن مقداری آب به آن (مقدار آب با توجه به قوام دوغ حاصل باید تعیین شود و میتوان بین یک سوم الی یک پنجم وزن ماست به آن اب اضافه کرد، (و مقدار کمی نمک برای ماندگاری بیشتر) برای مدت یک الی دو ساعت این مخلوط را به هم میزنید.

البته با این کار به وسیله مخلوط کن خانگی تان ممکن است کمی دلتان برای این وسیله کار آمد بسوزد. اما خب نتیجه رضایت بخش خواهد بود. در ابتدا شما با مقدار زیادی کف بر روی مخلوط خود مواجه می شوید.

شما در حال رفتن مسیر صحیح هستید. چرا که این کف ها به مرور منبسط می شوند و شکل جامد به خود می گیرند.  البته فوت کوزه گری در انواع روش های کره گیری اضافه کردن یخ به مخلوط ، در انتهای کار و البته در زمانی است که چربی ها روی دوغ آمده اند. چرا که این عمل باعث می شود تا چربی ها منبسط شده و به هم بچسبند و برداشتن کره برایتان آسانتر می شود.

کره ی به دست آمده را داخل یک پارچه و یا تنظیف قرار داده و تا می توانید بفشارید تا آب و دوغ داخل آن خارج شود. در صورتی که این دوغ درون کره بماند، باعث فاسد شدن و بد بو شدن کره ی شما می شود.

کره گرفتن از ماست با دستگاه کره گیر خانگی

البته شاید دستگاه کره گیر خانگی مانند دستگاه آب میوه گیری و دستگاه غذاساز در خانه های ما مرسوم نباشد. اما اگر از علاقه مندان به خود کفایی در تهیه انواع لبنیات در خانه از جمله کره، خامه و … هستید ، می توانید با انواع تجهیزات لبنیاتی مثل دستگاه های کره ­گیر خانگی مانند یک حرفه ای به کره گیری بپردازید.

کار دستگاه کره گیر سخت نبود و مانند حالت قبلی باید اقدام کنید. البته بهتر است ابتدا داخل دستگاه مقداری آب بریزید و اجازه دهید که 2 الی 3 دقیقه کار کند. سپس آب داخل آن را خالی کنید. ماست را داخل دستگاه بریزید و مانند روش یک سوم الی یک پنجم حجم ماست، آب روی آن بریزید. درب دستگاه را به خوبی ببندید. اجازه بدهید که دستگاه درحدود یک ساعت کار کند.

با باز کردن درب آن با کف های روی مایع که در حال گرفتن هستند مواجه می شوید. در این مرحله نیز با اضافه کردن یخ به سفت شدن کره و جمع آوری آسان آن کمک کنید. فشردن کره ی جمع آوری شده در تنظیف و خارج کردن آب و دوغ باقی مانده فراموش نشود.

قطعا اگر بخواهید عمل کره گرفتن از ماست را همیشه انجام دهید و به این کار علاقه مند هستید(که البته حق دارید چون لذت مصرف کره از ماست محلی و تمیز خانگی بسیار زیاد است)، اصولی نیست که بخواهید به دستگاه مخلوط کن خود دل خوش کنید. چرا که انجام مداوم این کار باعث فرسودگی و خرابی دستگاهتان می شود.

گروه اندیشه سبز با ساخت دستگاه های کره گیر خانگی و حتی صنعتی توانسته این نیاز شما را رفع کند و به شما در جهت تهیه کره ی خانگی و البته دوغ خوشمزه ی خانگی کمک کند.

دستگاه کره گیر با داشتن مخزن خروجی برای دوغ حاصله ، بعد از هر عمل کره گیری شما را به یک دوغ خانگی خوشمزه و تمیز که به سادگی استخراج می شود نیز میهمان می کند.

همانطور که ذکر شد هر یک از روش های کره گرفتن از ماست که برای شما و میزان مصرفتان مناسب باشد و البته در دسترستان نیز باشد می تواند مورد استفاده قرار گیرد و کره گرفتن به طور کلی کار سختی محسوب نمی شود. البته استفاده از دستگاه کره گیر و دوغ ساز در صورتی که شما علاقه مند هستید مدام عمل کره گرفتن را برای مصرف روزانه تان انجام دهید، بهترین انتخاب و آسان­ترین روش محسوب می شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

19 دیدگاه در “یک کیلو ماست چقدر کره میده، روش های کره گرفتن از ماست

  1. علی گفت:

    سلام ببخشید میشه بگین برای تولید یک کیلو کره چه مقدار خامه مورد نیاز هست؟

    1. admin-m گفت:

      سلام مقاله زیر رو کامل بخونید :
      طرز تهیه کره از خامه در 10 دقیقه

  2. احمد گفت:

    اگه داخل ماست چیزی بزنید ممکنه هر کیلو ۵۰ گرم بده وگر نه هر ۵۰ کیلو شیر یک کیلو کره درجه یک میده که کره محلی اینجوریه ولی کار خانه ای هر ۲۵ کیلو یک کیلو اونوقت قیمتش یکیه

  3. محمدعلی گفت:

    سلام ممنون که درست توضیح دادین ازخواندن این مقاله طرز تهیه کره از ماست رو یاد گرفتم و لذت بردم

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده

  4. ناشناس گفت:

    سلام مابه تازگی درروستا خانه تهیه کردیم و من تصمیم گرفتم درآنجا ازطریق تهیه کره کسب درآمد کنم لطفا بفرمایید چه اندازه ای دستگاه مورد نیاز هست ممنون

    1. Admin گفت:

      سلام
      پیشنهاد من اینه که دستگاهی با اندازه ی بیشتر از 50 خریداری نکنید
      هزینه ی کم سبب میشه که کم کم روش تهیه شیر مناسب برای اینکارو پیدا کنید و با این کسب و کار بیشتر اشنا بشید
      بعدا با شناخت روش های تهیه و همینطور بازار فروش ، میتونید دستگاه های 200 لیتری صنعتی کره گیری بخرید و درآمد مناسبی برای خودتون ایجاد کنید

      1. ناشناس گفت:

        ممنون

        1. andisheh-m-admin گفت:

          موفق باشید

  5. الی گفت:

    سلام من یه مدتیه نمیتونم از ماست کره بگیرم با اینکه ماست خیلی ترش هست نمی‌دونم به خاطر گرم بودن هوا هست یا نه

    1. Admin گفت:

      سلام
      شاید از چربیه ماسته
      هوا گرمه ولی ماستی که از یخچال درمیاری که گرم نیست !

  6. رضا گفت:

    نباید ۲ برابر آب اضافه کنیم . آب یک پنجم ماست باشه کفایت میکنه

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیلی ممنون از راهنمایی شما اقا رضای عزیز، اشتباهی نوشته شده بود. ویرایش گردید.

  7. رضا گفت:

    یا شما اشتباه حساب کردید یا این محصولاتی که بعنوان شیر ماست و کره و روغن حیوانی مصرف میشه یه چیز دیگه که باحتمال زیاد شما اشتباه حساب کردید اگر به گفته ی شما هر کیلو شیریاماست ۵٪کره بده با قیمت شیر ۶۴۰۰تومنی همه ی تولید کننده گان لبنی حدود ۹۰٪ضرر میدن

    1. دوست عزیز ، مگه شیر گرون بشه کره و دوغ و … گرون نمیشه ؟! وقتی 50 درصد روی قیمت شیر اومده (همین قیمت که شما میگید نسبت به قبل 50 درصد افزایش داشته ) سایر مواد لبنی هم متناسب با اون گرون خواهند شد ، بخصوص شیرهای پرچرب و یه نکته رو هم در نظر بگیرید که صاحبان کارگاه و تولید کنندگان محلی ، شیر رو به قیمتی که به شما میفروشن نمیخرن و با 15 تا 25 درصد قیمت پایینتر خریداری می کنن .
      متوسط میزان استخراج کره هم همینقدره ، میتونید از کارگاه دارها بپرسید ، بهرحال ما از بزرگترین تولید کنندگان دستگاه های کره گیر هستیم میدونیم چه میزان کره میشه درآورد !

  8. میترا غیاثی گفت:

    توضیحات جامع و خوب بود لطفا قیمت ئستگاه هم بفرمایید

    1. f.gh گفت:

      درود بر شما، برای دریافت قیمت به روز محصول با کارشناس فروش ما تماس بگیرید. از طریق واتساپ و تلگرام هم میتویند ارتباط برقرار کنید:
      مهندس محمودی : 09143403463

  9. فقیه گفت:

    از توضیحاتتان ممنونم جالبه

    1. f.gh گفت:

      درود بر شما . موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.