اردک, دانشنامه پرندگان

نحوه تشخیص سن و جنسیت اردک از جوجگی تا بلوغ

چگونه سن و جنسیت اردک ها را در سنین مختلف تشخیص دهیم؟ - اندیشه سبز

چگونه سن و جنسیت اردک ها را در سنین مختلف تشخیص دهیم؟

اردک ها نژادهای مختلفی دارند، بنابراین با استفاده از یک روش خاص نمی توان سن و نر و ماده بودن آنها را تشخیص داد. در این نوشته از اندیشه سبز به انواع روش های تشخیص نر و مادگی اردک ها و سن آنها پرداخته شده است. بنابراین اگر جوجه اردک دارید و یا اردکی بالغ، حتما این نوشته را بخوانید چون برای سنین اردک ها کاربرد خواهد داشت. 

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» راندمان عالی در جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک
» عملکرد اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت کاربر
» برخورداری از برد جوجه کشی هوشمند
قیمت : 7,100,000 تومان

روش های تشخیص سن اردک ها از جوجگی تا بلوغ

روش های تشخیص سن اردک ها از جوجگی تا بلوغ - اندیشه سبز

در ابتدا راهکارهای تشخیص سن در اردک ها را آموزش خواهیم داد که شامل سنین جوجگی تا بلوغ و چند سالگی می شود. این روش ها که در ادامه آمده اند هم برای پرورش دهندگان اردک و هم کسانی که قصد خرید جوجه را دارند، بسیار کاربردی خواهد بود : 

1- تشخیص سن جوجه اردک های یک هفته ای

اگر به تازگی جوجه اردک ها را خریداری کرده باشید، به احتمال زیاد پرورش دهنده اصلی آن، زمان تولد جوجه ها را به شما خواهد گفت. اما اگر در کار پرورش اردک فعالیت دارید با مشاهده بدن آنها می توان به یک هفتگی بودن آنها پی برد. آنها در سراسر بدن خود کرک هایی نرم و لطیف دارند و صدای جیک جیک آنها دائما شنیده می شود. 

2- تشخیص سن در اردک های دو هفته ای

جوجه اردک های دو هفته ای تقریبا کمی پر در بال ها و بدن خود در می آورند، اما هنوز در سراسر بدن آنها کرک های نرم وجود دارد. صدای آنها کمی بم تر می شود و از جیک جیک به کوواک تغییر پیدا می کند. با اینکه صدای کواک آنها مانند اردک های بالغ نیست، اما چیزی مابین کواک و جیک جیک خواهد بود. 

3- تشخیص سن در جوجه اردک های یک ماهه

تشخیص سن در جوجه اردک های یک ماهه - اندیشه سبز

اردک های یک ماهه کاملا پر دار می شوند و مقداری خیلی کمی از کرک ها در بدن آنها باقی می ماند صدای آنها کلفت شده و به اردک بالغ نزدیک تر می شود. غدد چربی در پوست آنها فعال شده و شاهد چرب شدن پرهای آنها خواهید بود که نشانه آمادگی برای شنا در آب و شروع زندگی آزادتر است. 

4- تشخیص سن در اردک های شش هفته ای

اردک ها در این سن بالغ تر می شوند، اما جثه کوچک تری نسبت به اردک های بالغ دارند. شاید مقدار خیلی کمی از پرهای کرکی را در لابه لای پرهای اصلی آنها مشاهده کنید. بال و دم آنها طول بیشتری پیدا می کند. 

5- تشخیص سن در اردک های هشت هفته ای 

اردک ها در این سن کاملا آماده پرواز هستند، شاید پروازهای کوتاهی داشته باشند اما همچون اردک های بالغ نمی توانند پرواز کنند. پرهای آنها کاملا براق می شوند و به خوبی توانایی شنا در آب را دارند، هم چنین ضمن شنا، می توانند غذای مورد نیاز خود را از داخل آب پیدا کنند. 

چگونه بفهمیم که اردک بالغ شده است؟

معمولا اردک ها در سن 6 یا 7 ماهگی به سن بلوغ می رسند، اردک های نژاد سبک زودتر از اردک های نژاد سنگین بالغ می شوند. اما اینکه از کجا بفهمیم که به سن بلوغ رسیده اند نشانه هایی وجود دارد که پس از آگاهی از این نشانه ها به راحتی می توانید بالغ بودن اردک خود را تشخیص دهید : 

  • صدای کواک اردک های نر بالغ و صدای اردک های ماده نازک می شود. 
  • نشانه هایی از جفت خواهی و تمایل به تولید مثل را در آنها مشاهده خواهید کرد. 
  • در برخی از اردک ها ، پرنده نر پرهایی بسیار رنگارنگ و جذاب پیدا خواهد کرد ولی ماده رنگ هایی ساده دارد. 
  • اردک ماده تمایل به لانه سازی پیدا می کند و در گوشه های خلوت، مدت زیادی به استراحت می پردازد. 
  • معمولا اردک های نر جثه بزرگتری نسبت به اردک ماده دارد.
  • اردک های نر فعالتر هستند و در محافظت از ماده ها و قلمرو خود به صورت جسورانه عمل می کنند. 

چگونه نر و ماده بودن اردک ها را تشخیص دهیم؟

تشخیص جنسیت برخی از نژادهای اردک ها در سن بلوغ کار آسانی است. چرا که اردک های نر پرهای کاملا متفاوتی نسبت به اردک های ماده دارند. هم چنین از روی رفتار اردک های نر و ماده تا حدودی می توان متوجه نر و ماده بودن آنها شد. 

اما برای تشخیص جنسیت اردک ها در سنین جوجگی و سایر اردک های نابالغ می توان از روش زیر استفاده کرد : 

الف – استفاده از روش کلواک

این روش هم برای جوجه های چند روزه و هم برای اردک های بالغ کاربرد دارد و بهتر است که توسط افراد ماهر و کاربلد انجام شود چرا که احتمال آسیب دیدن بدن اردک وجود دارد. برای این کار بایستی جوجه اردک را به صورت برعکس در دستان خود گرفته و کلواک او را بررسی کنیم.

در مورد اردک های جوان نیز حتما باید پاهای اردک را بین دو زانوی خود قرار داده تا تکان های کمتری داشته باشد و سر او را زیر بغل خود قرار دهید. دقت کنید که اردک ها هر چقدر بزرگتر شوند، مقاومت بیشتری از خود نشان داده و انجام این کار نیاز به تلاش بیشتری خواهد داشت. 

ب – توجه بر پرها

این روش برای اردک هایی کاربرد خواهد داشت که اولین دوره پرریزی خود را گذرانده اند و پرهای اردکهای نر از ماده متفاوت است. در مورد اردک پکنی و سایر اردک هایی که نر و ماده هر دو یک رنگ هستند نمی توان از این روش استفاد کرد. در واقع در این روش، نر و ماده بودن اردک ها از روی تفاوت پرهای شان مشخص می شود. 

ج – توجه به صدا 

همانطور که گفته شد، صدای اردک ها از یک ماهگی شروع به تغییر کرده و می توان تا حدودی به نر و ماده بودن آنها پی برد. اردک های نر صدای بم تری دارند در حالی که اردک های ماده صدایی نرم و ریز خواهند داشت. 

د – لمس انتهای نای 

این روش بیشتر برای اردک های بالغ و جوان کاربرد دارد. برای این کار بایستی انتهای نای اردک را لمس کنید اگر پهن تر از نای سایر اردک ها باشد و به سمت چپ انحراف پیدا کرده باشد به احتمال زیاد می توان گفت که اردک مورد نظر نر است. 

هـ – توجه به پرهای جنسی 

معمولا اردک های نر بالغ دارای دو الی سه پر پیچ خورده در ناحیه دم هستند که به آنها پر جنسی می گویند، در صورتی که اردک های شما به سن بلوغ رسیده باشند از طریق این پرها می توانید به نر و ماده بودنشون پی ببرید. 

ز – دقت در جثه و رفتار پرنده ها 

معمولا اردک های نر جثه بزرگتر و درشت تری نسبت به اردک های ماده دارند و از همان هفته های ابتدایی متوجه رفتار جسورانه آنها و تن صدای بلند آنها نسبت به ماده ها خواهید شد. 

نتیجه کلی 

در این نوشته به راه های تشخیص سن و جنسیت اردک ها از جوجگی تا بلوغ پرداخته شد با اینکه این مقاله در تشخیص سن و نر و مادگی اردک ها بسیار کمک کننده خواهد بود اما داشتن تجربه در این زمینه و به دست آوردن مهارت لازم به مرور زمان، بسیار در تشخیص دقیق شما کم کننده خواهد بود. مشاهده ویدئوهای آموزشی و استفاده از تجربه سایر پرورش دهنده ها به تشخیص هرچه بهتر شما کمک خواهد کرد. 

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

8 دیدگاه در “نحوه تشخیص سن و جنسیت اردک از جوجگی تا بلوغ

  1. احسان گفت:

    سلام دوتا اردک دارم که یکیشون خیلی عاشق آبه میره شنا میکنه و خودشو خیس میکنه اما اونیکی علاقه‌ای به خیس شدن نداره و خودش تو آب کم عمق بازی میکنه و خودشو تمیز میکنه و همچنین یکیش موقع راه رفتن خیلی خودشو اینور و اونور میندازه اما اون یکی عادی راه میره
    آیا این میتونه نشونه این باشه که یکیش نره و یکیش ماده؟ممنون میشم جواب بدین سریع

    1. admin.md گفت:

      سلام دوست عزیز
      این عاملی برای تفاوت جنسیتشون نیس
      برای تعیین جنسیت دقیق باید آزمایش پر گرفته بشه ازشون

  2. آرزو گفت:

    سلام. وقت بخیر. شما فقط از زیر اردک حرف زدید برای تشخیص نر و ماده بودن. من کاری به زیرش ندارم. اردک من یکیشون روش یه سوراخ داره در انتهاش. اون سوراخ چیه؟ علامت ماده بودنشه؟

    1. admin.md گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای تعیین جنسیت باید تست پر گرفته بشه
      تشخیص از روی ظاهر خطاهای خودش رو داره

  3. محسن، هاشمی گفت:

    سلام، یک جفت طوطی برزیلی یووینگ اوپلاین دارم، یک بار یه تا تخم گذاشتند، اما پس دو هفته متوجه شدم، تخم هاشون بدون نطفه و سفید اند، اما پس چند هفته دباره تخم گذاشتند، اینبار شش تا اما بازهم، تخماشون بدون نطفه بودن، چیزی که برام سواله این بود که فقط یکبار جفت گیری شون رو دیدیم نه بیشتر، البته پرنده نر جوون تره، نسبت به ماده، خواهشا جواب بدید ممنون🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    1. admins-r گفت:

      سلام محسن
      اول این که چه غذایی بهشون میدی؟
      بعد سعی کن بین طول زمان تخم گذاری و جفت گیری حتما فاصله باشه تا توی این بین تقویت بشن.

  4. ناشناس گفت:

    ممنون

    1. admin-m گفت:

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.