مقالات لبنیاتی

راهنمای انتخاب کمپرسور مناسب برای شیرسردکن

راهنمای انتخاب کمپرسور مناسب برای شیرسردکن - اندیشه سبز

کمپرسور مناسب برای شیرسردکن چه ویژگی هایی دارد؟

کمپرسور یکی از قطعات اصلی هر وسیله سرمایشی است. در شیرسردکن ها نیز همانند سایر تجهیزات برودتی و سرمایشی از کمپرسور، اواپراتور، کندانسور، گاز مبرد، شیر انبساط و …. استفاده می شود. اگر قصد خرید شیرسردکن را دارید، حتما به نوع و برند کمپرسور مورد استفاده در آن دقت کنید، چرا که نوع نامناسب و یا بی کیفیت آن سرمای کافی ایجاد نمی کند و معمولا با مصرف برق و سر و صدای زیادی همراه است. 

نتیجه این بی دقتی خرابی شیر و وارد آمدن هزینه های تعمیر و تعویض در آینده می باشد. به همین دلیل در این نوشته از اندیشه سبز قصد داریم مجموعه نکات لازم و ضروری هنگام انتخاب و خرید کمپرسور را به شما آموزش دهیم. 

شیر سردکن 300 لیتری
شیر سردکن 300 لیتری
» قابل استفاده برای خنک نگه داشتن انواع مایعات
» امکان سفارش بصورت تک مخزن و دو مخزن
» بهره گیری از کمپرسورهای مطرح دنیا
قیمت : 50,000,000 تومان60,000,000 تومان

کمپرسورهای تک مرحله ای یا چند مرحله ای 

کمپرسورها به صورت تک مرحله ای و چند مرحله ای ساخته می شوند، در کمپرسورهای تک مرحله ای تمام فرایند فشرده سازی گاز در یک مرحله انجام می شود، اما در کمپرسورهای چند مرحله ای این کار در چند مرحله صورت گرفته و دمای مبرد نیز به شکل قابل توجهی افزایش نمی یابد. معمولا در شیرسردکن های کوچک از کمپرسورهای تک مرحله ای استفاده می شود اما در شیرسردکن های بزرگ و چند تنی که نیاز به خنک سازی مداوم شیر وجود دارد. از کمپرسورهای چند مرحله ای استفاده می شود تا هم خنک کردن گاز مبرد به آسانی انجام شود و هم فشار کمتری به کمپرسور وارد شود. 

نوع گاز مبرد

نوع گاز مبرد مناسب برای شیرسردکن - اندیشه سبز

هر گاز مبردی، قیمت، درجه برودت و حرارت متفاوتی دارد و طبیعتا میزان مصرف برق متفاوتی نیز خواهند داشت، در انتخاب کمپرسور باید به نوع گازهای سازگار با آن نیز دقت کنید و گزینه مناسبی را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر از کمپرسور دانفوس در شیرسردکن خود استفاده کنید، گازهایی مانند r143a، r404a، r600a و… قابل استفاده خواهد بود. 

امکان کار با گازهای مختلف 

کمپرسور انتخابی باید قابلیت کار با گازهای جایگزین مختلف را داشته باشد، تا در صورت نبود گاز مورد نظر در بازار، بتوان از جایگزین های آن استفاده کرد. بنابراین تحقیق در مورد کمپرسور مورد نظر الزامی است. 

توجه به ظرفیت کمپرسور

هنگام انتخاب کمپرسور مناسب برای شیرسردکن باید به ظرفیت برودتی کمپرسور دقت کنید. طبیعتا این موتور ها توان برودتی مختلفی دارند تا برای تجهیزات سرمایشی گوناگون قابل استفاده باشند. لازم است که با محاسبه حجم مخزن و درجه برودت لازم برای آن ، توان کمپرسور را به دست آورده و بر اساس آن، اقدام به انتخاب نوع مناسب بکنید. 

ظرفیت کمپرسور بر اساس اسب بخار سنجیده می شود، هر چه قدر ظرفیت بیشتری داشته باشد، طبیعتا حجم بالایی از شیر را در زمان کوتاهی خنک خواهد کرد. 

کمپرسور هرماتیک یا سمی هرماتیک

معمولا در شیرسردکن های کوچک و کارگاهی از کمپرسورهای هرماتیک استفاده می کنند که فضای کمتری را اشغال می کنند. کمپرسورهای هرماتیک قیمت مناسب تر و سیستم آب بندی بالایی دارند. مانند کمپرسورهایی هستند که در یخچال های خانگی استفاده می شود. 

از معایب کمپرسورهای هرماتیک می توان به تعمیر مشکل و هزینه بر آن اشاره کرد. اما در عوض کمپرسورهای سمی هرماتیک قابل تعمیر هستند، ولی قیمت بالاتری داشته و طبیعت فضای بیشتری را نیز اشغال می کنند. 

کمپرسور هرماتیک یا سمی هرماتیک - اندیشه سبز

اگر یک شیر سرد کن چند تنی می خواهید، کمپرسورهای سمی هرماتیک گزینه بهترین خواهد بود. هم چنین برای انتخاب و خرید بهترین مدل شیرسردکن، توصیه می کنیم مقاله راهنمای خرید شیرسردکن را بخوانید. 

انواع کمپرسورهای مورد استفاده در شیر سرد کن ها و ویژگی های آنها 

علاوه بر چهار نوع مورد اشاره فوق یعنی تک مرحله ای و چند مرحله ای، هرماتیک و سمی هرماتیک؛ کمپرسورها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به ویژگی های هر کدام از آنها اشاره خواهد شد که به انتخاب دقیق تر شما کمک خواهد کرد:

1- کمپرسورهای پیستونی 

این کمپرسورها قیمت مناسبی دارند و در اغلب تجهیزات سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند و همانطور که از نامشان پیداست، فرایند فشرده سازی گاز با استفاده از پستون انجام می شود. این کمپرسورها در انواع مختلف هرماتیک، سمی هرماتیک و در توان های مختلف ساخته شده اند. 

این کمپرسورها نیاز به روغن کار مداوم دارند و به وجود مایعات در قسمت ورودی موتور حساس است چرا که احتمال خرابی در پی خواهد داشت. 

2- کمپرسور اسپیرال یا مارپیچی 

این کمپرسور خروجی بهتری نسبت به کمپرسورهای فوق دارد و صدای کمتری نیز ایجاد می کند، تعداد قطعات به کار رفته در آن نسبتا کمتر است و به دلیل اینکه فشار کمتری به موتور وارد می کند، می توان گفت که دوام و طول عمر بالاتری خواهد داشت. 

3- کمپرسورهای اسکرو (پیچی)

این کمپرسورها خروجی بسیار خوبی دارند و محدوده توان آنها بین 20 تا 1200 کیلووات است. این موتورها دارای دوام طولانی و عمر بالا هستند، اما باید به درستی روغن کاری شوند تا مبرد را به خوبی خنک کند و سر و صدای کمتری ایجاد کند.

از معایب آنها می توان به قیمت گران آنها و نیاز به فضای بیشتر اشاره کرد. معمولا در شیرسردکن های صنعتی و بسیار بزرگ ، از آنها استفاده می شود. 

بهترین مارک کمپرسور کدام است؟

مارک هایی همچون دانفوس، کوپلند، کالترون، بیتزر و امبراکو به عنوان مارکهای استاندارد و قابل اعتماد جهت استفاده در شیر سرد کن و انواع تجهیزات برودتی شناخته شده اند. اندیشه سبز در تمامی تجهیزات سرمایشی خود از کمپرسورهای فوق استفاده می کند که البته نوع مارک آن قابل انتخاب نیز می باشد. 

جمع بندی کلی 

در این نوشته از اندیشه سبز به یک راهنمای کلی جهت انتخاب بهترین کمپروسور برای شیرسردکن پرداخته شد. توجه به نکات بیان شده تا حد زیادی به انتخاب بهتر شما کمک خواهد کرد. در حالت کلی باید به ظرفیت شیرسردکن و کمپرسور توجه کرده و نوع مناسبی از مارک های گفته شده را انتخاب و نصب کنید. 

در صورت وجود هر سوالی از طریق دیدگاه های همین صفحه می توانید با ما در میان بگذارید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.