دانشنامه پرندگان, مرغ

چجوری از جوجه رنگی در خانه نگهداری کنیم ؟

چگونگی نگهداری و تغذیه جوجه های رنگی در خانه - اندیشه سبز

چگونگی نگهداری و تغذیه جوجه های رنگی در خانه 

جوجه های رنگی، پرنده هایی بسیار حساس و ضعیف هستند و در صورتی که در محیط سرد قرار بگیرند و یا غذای نامناسبی داشته باشند، سریعا تلف می شوند. علت بیشتر مرگ و میرهای اتفاق افتاده در بین جوجه های رنگی نیز به همین دو دلیل است. از آنجایی که بسیاری از خریداران این جوجه ها کودکان هستند و آموزش های لازم برای مراقبت صحیح از جوجه ها را ندارند، بنابراین بهتر است توسط والدین و یا فروشندگان جوجه های رنگی، آموزش های لازم داده شود. 

اگر به تازگی جوجه رنگی خریده اید و یا قصد خرید آن را دارید، حتما این مقاله از اندیشه سبز را مطالعه کنید. در این مقاله به تمام نکات و راه حل های مهم برای مراقبت از جوجه های رنگی پرداخته خواهد شد. ما به شما کمک می کنیم که پرنده هایی سالم داشته باشید و مانع از مرگ دلخراش آنها شوید. 

لامپ مادر مصنوعی آلبرتینی
لامپ مادر مصنوعی آلبرتینی
» قابلیت تولید نور مادون قرمز و گرمای مطلوب
» قابلیت از بین بردن باکتری و میکروب ها
» دارای خاصیت درمانی
قیمت : 470,000 تومان

مکان جوجه را گرم نگه دارید

مهم ترین و شایع ترین دلیل مرگ این جوجه های بد اقبال، سرد بودن محل نگهداری آنهاست. نگهداری از آنها حتی کنار بخاری و یا شوفاژ کاملا غلط بوده و حتما حتما باید بالای سر آنها یک لامپ رشته ای 100 وات روشن کنید و بهتر از آن، خرید یک لامپ مادر مصنوعی و قرار دادن جوجه ها زیر آن است.

مکان جوجه را گرم نگه دارید - اندیشه سبز

برای اینکه پرنده ها به این طرف و آن طرف نروند و از لامپ دور نشوند، حتما آنها را در داخل یک کارتون و یا جعبه چوبی قرار دهید. 

جیره غذایی سالم و کامل داشته باشند

دومین علت مهم تلف شدن جوجه های رنگی، عدم اگاهی پرورش دهنده از غذای مناسب برای آنها بوده و با دادن مواد غذایی مضر و بی کیفیت سبب مرگ آنها می شوند. دقت کنید که جوجه های رنگی نمی توانند بیسکویت، شیرینی و شکلات، پنیر، چیپس، پفک، نان خرد شده، ماکارونی، برنج پخته ، ته مانده غذا و … را بخورند و حتما حتما باید جیره غذایی استاندارد خود را داشته باشند. 

 

 

در حالت کلی غذاهایی که نمک، روغن، شکر، چربی و مواد مضر از این قبیل را داشته باشند برای جوجه ها به شدت مرگ بار بوده و در کمتر از چند روز آنها را تلف خواهد کرد. 

اما میوه و سبزیجات برای آنها مفید است، در کنار استفاده از دان مخصوص جوجه ها ، می توانید میوه و سبزیجات ریز ریز شده را نیز در ظرفی جداگانه به جوجه رنگی خود بدهید. 

برخی از پرورش دهنده ها فقط از گندم و ذرت پودر شده استفاده می کنند، این دو مورد با اینکه برای جوجه ها مناسب هستند، ولی کامل نیستند و حتما باید از جیره مخصوص جوجه ها استفاده کنید تا سالم بمانند و رشد کنند. 

 

 

حتما آب آشامیدنی سالم و کافی به آنها بدهید 

در کنار استفاده از مواد غذایی فوق، حتما آب کافی به آنها بدهید. آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده به سلامت جوجه ها کمک می کند. آنها بیشتر از غذا به  آب نیاز دارند و از آن برای هضم غذای استفاده خواهند کرد. در صورتی که برای چند ساعت بدون آب بمانند، مرگ آنها دور از انتظار نیست. 

حتما آب آشامیدنی سالم و کافی به آنها بدهید - اندیشه سبز

آب را در ظرفی جداگانه به جوجه ها بدهید و حتما به صورت وارونه از یک بطری نوشابه به یک سینی وارد شود تا جوجه ها خود را در آب خیس نکنند. برای آموزش ساخت آبخوری وارونه با بطری نوشابه ، نوشته آموزش ساخت آبخوری را به صورت دقیق بخوانید. 

 

 

محل نگهداری کاملا نرم و تمیز باشد 

علت دیگر مرگ جوجه ها، عفونت کف پاست. در صورتی که آنها را بر روی یک بستر سفت مانند کاشی، سیمان، موزاییک، آسفالت و حتی کارتون نگه دارید، کف پای آنها پس از چند روز زخمی شده و قادر به ایستادن و راه رفتن نخواهند بود. 

اگر نسبت به این مورد بی توجه باشید، عفونت کف پا گسترش پیدا کرده و منجر به مرگ آنها خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل، حتما در کف بستر نگهداری از خاک اره و یا پوشال های خیلی نرم استفاده کنید تا جوجه ها احساس راحتی داشته باشند. 

از مولتی ویتامین استفاده کنید

با مشورت از دامپزشک و یا مراجعه به داروخانه دامپزشکی، مولتی ویتامین مخصوص جوجه ها را تهیه کرده و طبق دستوری که دامپزشک به شما داده و یا بر روی بسته نوشته شده ، به جوجه ها بدهید تا بدن آنها در برابر بیماری ها و سرمای محیط مقاوم باشد.

دقت کنید که اصلا و ابدا از داروهای انسانی استفاده نکنید چون که دوز بالایی داشته و منجر به مرگ ناگهانی جوجه ها خواهد شد. 

وضعیت سلامتی جوجه ها را مرتبا بررسی کنید 

دقت کنید که جوجه های سالم بسیار چابک و سرحال هستند و همیشه جیک جیک میکنند، در صورتی که به آنها غذا بدهید سریعا به سمت غذا خواهند آمد و اگر بخواهید آنها را بگیرید از شما فرار خواهند کرد. 

وضعیت سلامتی جوجه ها را مرتبا بررسی کنید - اندیشه سبز

اما برعکس، جوجه های بیمار کاملا بی حال و بی جان هستند، تمایلی به خوردن غذا ندارند و در گوشه ای چرت می زند. معمولا به مکان های گرم مانند نزدیک بخاری یا زیر لامپ می روند و به دلیل احساس سرما، پرهای خود را پف می کنند. 

در صورت مشاهده جوجه های بیمار و بی حال حتما و هر چه سریعتر از بین بقیه جوجه ها جدا کرده و برای درمان آن به دامپزشک مراجعه کنید. در صورت بی توجهی امکان بیمار شدن همه جوجه ها و تلف شدن همه آنها وجود دارد. 

جوجه ها را واکسینه کنید

اگر سلامتی آنها برای شما مهم است و قصد دارید برای مدت زمان طولانی تری از آنها نگهداری کنید، حتما با مراجعه به دامپزشک طیور، نسبت به دریافت واکسن های لازم اقدام کنید. بیماری های خطرناکی مانند نیوکاسل، مارک و … داروی خاصی ندارند و برای نجات جان جوجه ها حتما باید آنها را مورد واکسیناسیون قرار دهید. 

دلیل مرگ اکثر جوجه ها در سن دو الی سه هفتگی، واکسینه نشدن و بی توجهی پرورش دهنده به آنها می باشد. در مجموعه مقالات بیماری های مرغ می توانید به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید.

رعایت بهداشت در محل نگهداری جوجه ها 

کثیف بودن بستر نگهداری ، آبخوری و دانخوری ها نیز می توانند بیماری و مرگ جوجه ها را به دنبال داشته باشد. آنها روزانه چندین بار فضولات خود را دفع خواهند کرد و در صورتی که چند تا جوجه را در یک فضای کوچک نگهداری کنید، بوی بد فضولات، آمونیاک منتشر شده از آن و هم چنین تغذیه ناخواسته جوجه ها از فضولات باعث بیماری آنها خواهد شد. 

بنابراین حتما خاک یا پوشال بستر را به صورت روزانه تعویض کنید و همچنین قبل از هر وعده غذایی آبخوری و دانخوری آنها را به خوبی شسته و خشک کنید، سپس پر از آب و دان کنید. 

 

 

علت جیک جیک مداوم جوجه رنگی چیست؟

همانطور که گفته شد، سرد بودن محل نگهداری جوجه ها شایع ترین علت جیک جیک آنهاست. دومین دلیل به گرسنگی و تشنگی آنها مربوط می شود. در صورتی که آنها را در مکان گرمی قرار دهید و آب و غذای کافی و مناسب داشته باشند، هرگز جیک جیک بلند آنها را نخواهید شنید. 

چرا جوجه رنگی خواب آلود است؟

آنها زمان زیادی را صرف خوابیدن خواهند کرد تا کمترین انرژی تلف شده و بدن آنها به خوبی رشد کنند. اگر در زمان بیداری، کاملا سرحال هستند و غذای خود را با اشتهای کامل می خورند، مشکل خاصی وجود نداشته و نباید نگران خواب آلودگی آنها بود. 

اما اگر در زمان بیداری، کسل و بی حال هستند و تمایلی به خوردن دان ندارند، می توان به بیمار بودن آنها شک کرد که هر چه سریعتر اقدامات لازم باید انجام شود. 

جوجه رنگی مریض را چگونه درمان کنیم؟

بی حالی جوجه ها در زمان بیداری، نشانه بیمار بودن آنهاست. در صورت مشاهده جوجه های بی حال، حتما آنها را از جوجه های سالم جدا کرده و برای تهیه داروی لازم به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید. داروهای تقویتی و آنتی بیوتیک ها را طبق دستور دامپزشک به آنها بدهید تا سلامت خود را به دست بیاورند. 

 

 

جوجه رنگی تا چند سال عمر میکند؟

در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت شود و تمام شرایط گفته شده رعایت شود و هم چنین به دور از دسترس شکارچیانی مانند گربه، کلاغ، سگ، روباه و … قرار بگیرند مطمئنا به سن بلوغ خواهند رسید و بسته به جنسیتی که دارند به مرغ یا خروس تبدیل خواهند شد. 

سوالات شما ؟

در این نوشته به تمامی نکات مهم و کاربردی برای مراقبت و نگهداری از جوجه های رنگی در خانه اشاره شد و به شما آموزش دادیم که چگونه جوجه رنگی را در خانه بزرگ کنید، اما اگر سوالی در این زمینه دارید و برای بزرگ کردن جوجه ها به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، می توانید سوالات خود را از طریق دیدگاه های پایین صفحه برای ما بفرستید تا به سوالات شما پاسخ دهیم. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

44 دیدگاه در “چجوری از جوجه رنگی در خانه نگهداری کنیم ؟

  1. نورا گفت:

    چطوری لامپ رشته آیه ده وات رو از بالا سره جوجه ها که تو کارتون هستن آویزون کنم؟

    1. admin-ra گفت:

      سلام نورا
      باید تو یه فاصله ی مشخصی قرار بدی لامپو به طوری که فاصله ش به اندازه ی 70 تا 90 سانتی متر باشه
      ولی توصیه میشه به جای لامپ رشته ای از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنی چون لامپ رشته ای باعث ایجاد استرس توی جوجه ها میشه

  2. Azhin گفت:

    من دو جوجه دارم وقتی میندازم شون داخل کارتون جیک جیک زیاد میکنند جاشون گرم است و اب و غذای کافی هم دارند

    1. admin-ra گفت:

      سلام
      ممکنه به خاطر نامناسب بودن جاشون باشه
      و یا اینکه بهت عادت کردن و دوس دارن که پیشت باشن

  3. رامینا گفت:

    جوجه من اسهال شده چیکار کنم

    1. admin-ra گفت:

      سلام رامینا
      محیط نگهداریشو گرم تر کن
      میوه، سبزیجات و تخم مرغ اگه بهش میدی باید تا زمان درمان شدن اسهالش قطع کنی
      براش پلت مخصوص تهیه کن در کنار اون می تونی کمی برنج قهوه ای پخته شده یا جو دو سر پخته شده بهش بدی
      سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب به مدت سه روز بهش بده
      آبی که براش استفاده می کنی تصفیه شده باشه
      از داروخونه دامپزشکی براش پروبیوتیک تهیه کن

  4. علی گفت:

    سلام من وقتی از خونه بیرون رفتم جوجه گذاشتم درون کارتون و یک ظرف آب هم درون آن قرار دادم وقتی که از خانه بیرون رفتم برگشتم دیدم که آن جوجه دیگر مثل قبل سرحال نیست و نمی‌تواند راه برود و چشمانش هم مدام بسته است چه بکنم

    1. admin-ra گفت:

      سلام علی
      بردار بذارش تو یه محیط گرم
      غذا بهش چی میدی؟

  5. حسین محمدی گفت:

    سلام من دو تاجوجه رنگی گرفتم یکدونه فقط سمت من می اید باید چیکار کنم ممنون 🌹

    1. admins-r گفت:

      سلام
      باید صبر کنی تا اون یکی هم بهت عادت کنه
      بهشون غذایی خوب بده و بیشتر وقت بگذورن تا بیشتر بهت عادت کنن

  6. فاط۴مه گفت:

    آیا می توان به جوجه آب داد یا نه

    1. admins-r گفت:

      سلام
      بله میشه آب بدی مشکلی نداره

  7. دینا عبدالهی گفت:

    من نمیدونم جوجه ها رو کجای خونه بزارم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      جای که سرد نباشه
      دود و آلودگی نباشه
      محیطش تمیز باشه

  8. آرمیتا گفت:

    چیکار کنیم جوجه رنگی ها به من وابسته بشن

    1. admins-r گفت:

      سلام آرمیتا
      غذایی خوب بده بهشون
      باهاشون وقت بگذرون، حرف بزن، نازشون کن
      به نظافتشون برس
      توی دستت غذا بده بهشون

  9. ابوالفضل داوری گفت:

    چرا جوجه رنگی ها به هم می چسبند؟؟؟؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      حتما سردشون هست
      ببرشون جای گرم

  10. امیر حسین عبدی گفت:

    سلام خسته نباشید
    چند تا سوال داشتم در مورد جوجه رنگی
    اول اینکه چه غذاهایی باید به جوجه ها بدهیم؟
    دوم جوجه رنگی در محیط گرم باید نگهداری شود و سوم دلیل سر و صدا کردن جوجه ها چیست؟

    1. admins-r گفت:

      سلام سلامت باشی دوست عزیز
      میتونی دان بدی اگه بری پرنده فروشی ها بهت میدن
      میتونی سفیده تخم مرغ میوه و سبزی هم بدی.
      بله باید محیطشون هواش مناسب باشه نه سرد نه گرم
      جوجه صدا میکنه دیگه.

  11. ناشناس گفت:

    سلام من جوجه رنگیم یکش حالش خوبه ولی غدا قشنگ میخره اب هم میخره مدفع شم عادی همش چشاشو میبند خیلی هم جیک جیک میکنه

    1. admins-r گفت:

      سلام
      دمای محیطش چقدره؟
      چه غذایی میدی بهش؟

  12. ناشناس گفت:

    سلام ما امروز دوتا جوجه خریدیم یکیشون خیلی بی حال هست و توی هوای سرد بوده یک ساعتی هست که اوردمشون توی خونه ،ناخون یکی از انگشت‌هاش شکسته و نمیتونه راه بره چشماش هم بسته باید چیکار کنم؟؟؟🥲🥲

    1. admins-r گفت:

      سلام
      به احتمال زیاد سرما خورده
      جای گرم نگهش دار
      غذای خوب بده بهش ( سفیده تخم مرغ، برنج آب پز )
      همچنین ویتامین هم بهش بده تا زودتر خوب بشه

  13. فربد گفت:

    اگر جوجه رنگی غذا و آب کافی نمی خورد و سالم و شاداب است چه کاری باید کرد

    1. admins-r گفت:

      سلام فربد
      مقاله رو کامل بخون اونجا کامل توضیح داده شده

  14. Sara گفت:

    سلام اردک من چند وقته صداش تغیر کرده و یهو جیغ میزنه بعد اروم رفتار میکنه امروز بردمش حموم وقتی از حموم اومد تند تند نفس زد وهمراه نفس زدن جیغ میزد و هنوزم اینکارو میکنه اما یهویی میکنه مثلا یه چند دقیقه ارومه بعد دوباره همونجوری و حرکت نمیکنه الان بی حاله یعنی سرما خورده؟ اخه نه لرز داره نه ابریزش جدیدا کم اشتها شده قبلا مثلا کاهو میرختم تند تند حمله میکرد میخورد اما الان بی تفاوته و لاغر تر شده میخوره ولی کم

    1. admin-m گفت:

      سلام سنش چقدره ؟ غذاهایی که بهش میدی رو کامل توضیح بده نباید ببریش حموم که . اگر بالغه میتونی براش ظرف آب ولرم بذاری خودش بره داخلش بعدشم توی آفتاب خشک بشه
      آبریزش بینی داره ؟

      1. ناشناس گفت:

        نمیدونم دقیق ولی اردکم خیلی بزرگ شده بود:)) بال دراورده بود غذاهاش کاهو گوجه بود کثیف شده بود پاهاش بردمش اب بازی کنه تو اب ولرمم بود اوردمشم گزاشتمش جلو افتاب:)))ولی اخر مردش و من فکر میکردم از من میترسه که جیغ میزنه:))))

        1. admin-m گفت:

          شما که اطلاعات دقیقی در مورد پرنده زبون بسته ندارید نباید بخرید ! اول باید کامل در موردشون اطلاعات کسب کنید . باعث شدید یه پرنده جونش رو از دست بده اصلا نباید شنا میکرد غذاشم کافی نبوده اصلا

      2. کاترینا،،میرزایی گفت:

        سلام من جوجه رنگی هنوز نخریدم ولی میخرم ولی نمی دونم غذاش چیه؟؟

        1. admin-ra گفت:

          سلام کاترینا
          یا باید براش دان مخصوص جوجه تهیه کنی
          و یا اینکه پودر گندم، پودر جو دو سر، پودر ذرت، پودر سویا و پودر پوسته ی تخم مرغ رو با هم قاطی کنی و بهش بدی
          در کنار اینا باید از میوه و سبزی هم براش استفاده کنی

  15. فاطمه گفت:

    سلام..اردکم نزدیک یک ماهشه…سالم بود یهو دیدم ک تعادل تو راه رفتنش نداره …درست راه میره یا میدوئه اما یهو چپ میشه یا عقب برمیگرده،اما خوراکش خیلی خوبه،غذاشم استارتر و گوجه و هویج و کاهو میدم،شکمشم باد داره انگار یکم اما مدفوعشو میکنه،موقعی ک غذا میخوره انگار سنگینتر میشه تعادلش بیشتر بهم میریزه،موقعی ک سبکه بهتر راه میره،زیرشم پارچه نرم گذاشتم ،گرمم هس جاش،تنها هم نیس..ممنون میشم بگید چکارکنم😊

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام . شکمش ورمش غیر عادیه ؟ زیر پاش پارچه نذار براش پوشال بخر . از داروخانه دامپزشکی مولتی ویتامین و کلسیم مخصوص تهیه کن
      3 قطره سرکه سیب طبیعی توی آبشون بریز و اصلا نذار شنا کنن
      فضلش چه رنگیه ؟

  16. ناشناس گفت:

    سلام ۳تا جوجه رنگی دارم حالشون خوب به نظر میرسه سرحال وبازیگوش هستن . فقط مدفوع شون آبکی قهوه اییه . درمان خونگی داره؟؟؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مقاله رو کامل بخونید . غذاشون چیه ؟
      توی آبشون 3 قطره سرکه سیب طبیعی بریز

  17. مریم گفت:

    سلام من یک جوجه رنگی دیروز خریده بودم الان هر کاری میکنم چشماش باز نمیشه چیکار کنم ؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام الان که دیگه نباید بپرسید قبل از خرید باید مطالعه میکردین در مورد شیوه نگهداریش. چه غذایی بهش دادین ؟ محیطش سرد بوده ؟

  18. حامد گفت:

    سلام من یک جوجه رنگی دارم ۱ هفته گذشته باید کی واکسن بزنم

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بعضی از واکسن ها مثل برونشیت رو باید از 7 روزگی زد و بعضی دیگه هم از 40 روزگی به بید . با دامپزشک مشورت کنید

  19. دخی مرده گفت:

    چیز های خوبی یاد دادید

  20. ناشناس گفت:

    حمام کردن جوجه به چه شکل است؟؟؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      جوجه نباید حمام کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.